Förslag på ny dator

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förslag på ny dator

Inläggav Lime » 2008-07-15 18:32:41

Letar efter en bra och tillförlitlig dator, har en "antik" Dell dimension 600 från år 2000 och har bara Windows 98 på den, dags att byta känns det som.. :oops:
är det Vista som gäller nu eller kommer det snart nåt ännu nyare?
kan man använda den gamla skärmen och tangentbordet, så det räcker med att bara köpa "burken"?
Några bra tips? :roll:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav docfrasse » 2008-07-15 18:39:24

Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Kvasir » 2008-07-15 18:42:58

Kanske dumt att recommendera en mac om hon är van vid PC och Windows.

Lime, kan den här tråden vara till någon hjälp som start kanske?
datorkop-t6076.html
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pontus » 2008-07-15 23:35:00

Vill du ha en bärbar eller stationär dator?
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Inger » 2008-07-16 1:22:38

Klart man kan återanvända skärmen och tangentbordet och bara byta burken.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-16 8:24:19

Hej!

Skärmen och tangentbordet kan du så klart återanvända. Men tänk på att titta på vilken sorts anslutning du har till tangentbordet. Är det en rund och klumpig PS/1-kontakt eller en liten fyrkantig USB-kontakt? En del burkar har inte längre PS/1-kontakt, utan bara USB-kontakter. Kolla det innan du köper burken.

På min gamla stationära dator kunde jag inte använda ett gammalt, klassiskt tangentbord som vi hade utan jag fick ha ett nytt med massa knappar på som jag aldrig använde. Men jag tror att man kan köpa en USB-kontakt med PS/1-anslutning så är det problemet löst.

Är skärmen ungefär åtta år gammal, får du vara beredd på att den kan gå sönder. Men den dagen den sorgen. Den kan mycket väl hålla i flera år till. Det finns ju alltid skärmar att få tag på, om den skulle sluta fungera.

Billiga burkar finns det lite överallt, visade det sig efter en snabb googling.
Denna för 1295 kronor finns visst inte i lager ännu, men det kan löna sig att hålla utkik:
http://www.kontorslandet.se/asus-p2-m2a ... s_id/89065

Här finns en annan för 2225 kr:
http://www.butik.it/?artnr=PX975318T&top=true

Eller denna för 2990 kr:
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=se115020

Någon mer datorkunnig här på forumet får hjälpa dig att välja.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2008-07-16 8:30:15

Som sagt, det är inte självklart att nya datorer har PS2-kontakt till tangentbordet, även om det fortfarande verkar vanligt. Möjligen kan det också finnas datorer som enbart har DVI-kontakt till skärmen, och då funkar inte en gammal skärm med VGA, men det är nog sällsynt att bara ha DVI. Det bör kollas i alla fall om du vill behålla de gamla grejorna.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Brillmongot » 2008-07-16 9:32:49

Dags för mig att vara hjälpsam då...

Ja, du kan använda samma kringutrustning (skärm, tangentbord, mus etc) som du har nu, beror lite på vad du har för anslutningsmöjligheter med den nya burken, tangentbord och mus fungerar garanterat.

Däremot rekommenderar jag starkt att du skaffar ny mus och skärm, nytt tangentbord kan nog också vara en idé beroende på hur slitet det du har är och/eller hur skabbigt det var från början. Efter 8 år torde din mus vara mer eller mindre utsliten och din skärmen din är troligtvis en CRT med upplösning på 800x600 eller 1024x768, väldigt obekväm för ögat och med dålig bildåtergivning, när den var ny alltså.



Den tveklöst bästa datorn för just dig och dina behov får du om du snickrar ihop en själv, det är inte särskilt svårt att skruva ihop alla komponenter hemma men det är en bra idé att ha en person med erfarenhet närvarande om du är ny på området.

Det enda "svåra" med att snickra ihop en egen maskin är att se till så att alla komponenter man beställer fungerar med varann.

Börj med att välja processor utifrån hur mycket kräm du vill ha, fyrkärniga processorer är lite överskattade eftersom det inte är många processer (program alltså) som fullt tar nytta av dem.

Hitta sedan ett moderkort med samma socket som processorn du vill ha som har alla de anslutningsmöjligeheter du letar efter samt stöder annat smått och gott du suktar efter, en massa PCI-E kortplatser till exempel eller stöd för 8 minnen. Kom ihåg att moderkortets gränssnitt begränsar vilken typ av chassi (låda) du kan använda.

Sedan är det bara att välja vad du vill ha för grafikkort, minnen, hårddisk, cd/dvd läsare/skrivare och kanske ett ljudkort om moderkortet inte har ett integrerat eller om det integrerade ljudkortet inte uppfyller dina behov. Floppyenhet (diskettenhet) kan du nog stå över även om de är väldigt billiga eftersom ingen använder sig av disketter längre.

Så till sist måste du välja burk utifrån vad moderkortet stöder, chassin varierar ganska mycket i pris, gå inte bara på utseendet utan ta reda på vad det är för kylning som är integrerat samt om ett nätaggregat sitter i redan. Har du rejält kraftig hårdvara med en burk som inte lyckas kyla allt så överhettas din dator, alltså inget bra. Det går att kompensera ett billigt chassi med fläktar från en tredje part, lösningar med kylflänsar finns också om du föredrar en tystare maskin. Jag rekommenderar att du inte skaffar ett chassi med medkommande nätaggregat utan istället väljer ett separat utifrån hur mycket ström din dator kräver.

Och slutligen, skaffa inte windows vista, det är bara bortkastade pengar, i stort sett alla "nya" funktioner som kommer med vista kan du få från windows xp. XP har dessutom fördelen att det är gratis :P

http://thepiratebay.org/tor/3811122/Win ... ice_Pack_2


Väljer du att inte snickra eget så är det väl bara att vända sig till någon datorförsäljare och leta igenom deras olika paket för att hitta något du tycker om, men räkna med att det kommer kosta 30-50% mer än om du byggde egen maskin, dessutom kommer du garanterat få dras med vista.

Bärbart finns ju i och för sig också, men det är definitivt inget jag rekommenderar såvida du inte reser mycket i jobbet.


Till sist, känner du någon egenföretagare så kan det finnas en möjlighet att handla momsfritt.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Återgå till IT-forum



Logga in