Frågor från en nydiagnostiserad.
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Frågor från en nydiagnostiserad.
Förra veckan fick jag min diagnos, "autism spektrum" som det heter nu när aspergers har inte räknas som en egen diagnos.
Eftersom jag är arbetslös så kontaktade jag min handläggare och efter mötet med honom blev jag överflyttad till en annan handläggare som har hand om personer med handikapp.
Sen då? Vad har jag rätt till?
Jag vet att vissa har rätt till en assistent, men jag själv anser inte mitt handikapp är så grovt att jag har behov av en assistent.
Vad jag har förstått så kan jag ha rätt till en praktikplats via kommunen, och det tror jag är något bra, för annars tar mitt specialintresse upp hela dagen.
Eftersom jag är arbetslös så kontaktade jag min handläggare och efter mötet med honom blev jag överflyttad till en annan handläggare som har hand om personer med handikapp.
Sen då? Vad har jag rätt till?
Jag vet att vissa har rätt till en assistent, men jag själv anser inte mitt handikapp är så grovt att jag har behov av en assistent.
Vad jag har förstått så kan jag ha rätt till en praktikplats via kommunen, och det tror jag är något bra, för annars tar mitt specialintresse upp hela dagen.
Frågor från en nydiagnoserad.
Om då har högfungerande autism så innefattas du av LSS-lagen,
lagen om särskilt stöd vilket ska skydda personer med funktionsnedsättningar.
I och med att du fick din diagnos så har AF infört en särskild kod.
Detta gjorde att du fick byta handläggare.
Denna diagnos är till för att skydda vid till exempel jobbsök,
då man annars kan bli anvisad jobb som är direkt olämpliga.
I och med diagnosen så får du lite större frihet i ditt jobbsökande.
Du kan alltså, i den mån det går försöka att avgöra själv vilka jobb du tror du klarar av.
Det finns säkert en LSS-handläggare i din kommun, ta kontakt med denne.
Här hos LSS-enheten kan du ansöka om olika typer av insatser.
T ex kontaktperson, boendestöd, ledsagare, god man och förvaltare.
Tror även du kan ansöka om särskilt boende.
Du kan även kontakta habiliteringen son även de är till för att hjälpa dig att få de insatser som just du behöver och har rätt till.
Vet inte om du har gjort några tester via AF
jag fick göra ett så kallat "begåvningstest" för att kolla hur just jag tänker.
Det får du i så fall göra hos en arbetspsykolog.
Kanske har du redan gjort ett sådant ?
AF har även så kallade socialkonsulenter,
de är till för att hjälpa en få ordning på livet, t ex ta kontakt med LSS-handläggare.
Sedan när du blir inskriven i arbetsmarknadspolitiskt program
som t ex praktik eller arbetsplatsträning så kan du i samråd med AF ansöka om aktivitetsstöd hos FK. Handläggningstiden hos Försäkringskassan är dock tre månader.
Om du gått arbetslös en längre tid så kan AF skicka en vidare till SIUS eller MISA.
(Kan dock inte allt om alla regler och förordningar) nämnde det jag vet i syfte att hjälpa.
lagen om särskilt stöd vilket ska skydda personer med funktionsnedsättningar.
I och med att du fick din diagnos så har AF infört en särskild kod.
Detta gjorde att du fick byta handläggare.
Denna diagnos är till för att skydda vid till exempel jobbsök,
då man annars kan bli anvisad jobb som är direkt olämpliga.
I och med diagnosen så får du lite större frihet i ditt jobbsökande.
Du kan alltså, i den mån det går försöka att avgöra själv vilka jobb du tror du klarar av.
Det finns säkert en LSS-handläggare i din kommun, ta kontakt med denne.
Här hos LSS-enheten kan du ansöka om olika typer av insatser.
T ex kontaktperson, boendestöd, ledsagare, god man och förvaltare.
Tror även du kan ansöka om särskilt boende.
Du kan även kontakta habiliteringen son även de är till för att hjälpa dig att få de insatser som just du behöver och har rätt till.
Vet inte om du har gjort några tester via AF
jag fick göra ett så kallat "begåvningstest" för att kolla hur just jag tänker.
Det får du i så fall göra hos en arbetspsykolog.
Kanske har du redan gjort ett sådant ?
AF har även så kallade socialkonsulenter,
de är till för att hjälpa en få ordning på livet, t ex ta kontakt med LSS-handläggare.
Sedan när du blir inskriven i arbetsmarknadspolitiskt program
som t ex praktik eller arbetsplatsträning så kan du i samråd med AF ansöka om aktivitetsstöd hos FK. Handläggningstiden hos Försäkringskassan är dock tre månader.
Om du gått arbetslös en längre tid så kan AF skicka en vidare till SIUS eller MISA.
(Kan dock inte allt om alla regler och förordningar) nämnde det jag vet i syfte att hjälpa.
- AustenAnnie
- Anslöt: 2013-12-30
Återgå till Övriga Aspergerfrågor