Flame Warriors och Aspergerforum.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Flame Warriors och Aspergerforum.

Inläggav weasley » 2008-07-15 23:09:38

Läste just den mycket humoristiska beskrivningen av olika typer av forumbesökare som jag blev tipsad om i en tråd. Under läsningen slogs jag av några tankar som jag tänkte bolla lite.

1) Jag har förstått att andra forum gärna innehåller folk som kastar sej på varann för minsta missförstånd och striderna kan pågå länge länge. Så upplever jag inte att det är här. Vad tycker ni?

2) Efter att ha studerat Flame Warriors lite, inser jag att de ofta pratar om forumhierarkier, det finns tex en Warrior som kallas Royal. Jag tycker inte det finns några särskilda hierarkier här. Jag vet att vissa personer fungerar bättre tillsammans än andra, men vet inte om jag vill påstå att det är några hierarkier direkt. Vad tycker ni?

3) Känslan jag fick var också att de strider som förekommer här på forumet faktiskt hållas begränsade i ämnet. När jag tänker på det så vet jag flera tillfällen då personer stridit i en tråd, om ETT ämne, men håller med varandra i en annan tråd, om ett ANNAT ämne. Vad tycker ni?

Det här är alltså bara mina snabba funderingar. Jag har inte så stor erfarenhet av andra forum, jag har bara deltagit i det här och Attentions, men jag gav snabbt upp Attention eftersom det var så mycket pladder där upplevde jag det som.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:41:08, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav MsTibbs » 2008-07-15 23:22:09

1) Tja, vissa debatter är infekterade, men det beror nog snarare på att folk tycker olika i vissa ämnen, än att folk här är långsinta. Generellt tycker jag klimatet här mä MYCKET bättre än på forum i snitt.

2) Nä, inga hierarkier. Vissa har titlar och vissa har varit länge och såvis fått ett namn, men hierarki upplever jag det inte vara här.

3) Instämmer. Sällan saker går utanfär ämnet. Däremot är samma ämne ibland återkommande i flea trådar, detta om feminism exempelvis. Men somsagt i 1, det har nog delvis med folks olika syn på enskilda sakfrågor att göra.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:41:08, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: Flame Warriors och Aspergerforum.

Inläggav underjord » 2008-07-16 2:18:27

weasley skrev:2) Efter att ha studerat Flame Warriors lite, inser jag att de ofta pratar om forumhierarkier, det finns tex en Warrior som kallas Royal. Jag tycker inte det finns några särskilda hierarkier här. Jag vet att vissa personer fungerar bättre tillsammans än andra, men vet inte om jag vill påstå att det är några hierarkier direkt. Vad tycker ni?

Det som slagit mig angående hierarkier är att det tycks finnas en viss tjenismentalitet/nepotism mellan de som deltar i träffarna som jag har upplevt som utestängande. De som träffats och/eller känner varandra utanför forumet lyssnar mer på varandra och lyssnar mindre på de som befinner sig utanför den aktuella kompiskretsen.

Denna tendens att bilda klickar av införstådda finns på alla de forum jag deltar i. Jag gissar att det är en aspekt av att vara människa, nämligen den att ha lättare att bry sig om en bekant än en främling. Liknande eller till och med samma idéer kan få helt olika mottagande beroende på vem som presenterar dem (uppmuntrad respektive ignorerad). Människor i allmänhet tycks ha svårt att skilja på sak och person.

Disclaimer:
Jag har dock aldrig upplevt mig som en del av något större, så kanske är det ovan beskrivna bara något som jag själv har märkt av och känner mig tvungen att ta upp. Jag tycks aldrig kunna göra eller säga de saker som skulle få mig att vara en del av något, så kanske är det bara så att jag projicerar mina egna tillkortakommanden på de forum jag deltar i.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 14:41:08, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Inger » 2008-07-16 2:41:18

Det är ju helt naturligt att de som umgås offline blir närmare vänner än man blir med någon man aldrig träffat. Men det betyder inte att man utestänger andra, även om andra som inte är med kan känna sig utestängda. Som vi nyligen diskuterat i Träff-avdelningen så är det ju lite upp till var och en hur mycket man vill delta på forum och träffar. Alla är ju lika välkomna att delta hur mycket eller lite de vill.

Vad nepotism beträffar kanske du borde slå upp vad ordet egentligen betyder?

Sen sak och person... jag försöker alltid skilja mellan sak och person och tycker nog som weasley att många är bättre på det på AS-forum än på andra forum.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:41:08, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav underjord » 2008-07-16 3:06:30

Inger skrev:Vad nepotism beträffar kanske du borde slå upp vad ordet egentligen betyder?

Done.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 14:41:08, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Kvasir » 2008-07-16 6:24:21

Jag tycker nog att det här forumet är ovanligt befriat från rena personkonflikter, och nästan alla konflikter verkar bottna i rena missförstånd eller meningsmotsättningar i enskilda ämnen, inte i allmäna antipatier mellan personer. Det är mycket värre på många andra forum som inte kan skylla på extremt hög AS-frekvens.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:41:08, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Brillmongot » 2008-07-16 6:36:38

Jag tycker nog att det här forumet är ovanligt befriat från rena personkonflikter, och nästan alla konflikter verkar bottna i rena missförstånd eller meningsmotsättningar i enskilda ämnen

Själv engagerar jag mig inte i konflikter här mest därför jag bara ser det som en poänglös strid i de flesta fall.

Håller på att bli gammal eller nåt, förr hoppade jag ivrigt in i varje diskussion om mina favoritämnen och gav inte upp föränn motsåndet hade flytt fältet, ny bryr jag mig bara inte.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:41:11, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot

Anslöt: 2008-05-26

Re: Flame Warriors och Aspergerforum.

Inläggav Mats » 2008-07-17 23:18:12

weasley skrev:1) Jag har förstått att andra forum gärna innehåller folk som kastar sej på varann för minsta missförstånd och striderna kan pågå länge länge. Så upplever jag inte att det är här. Vad tycker ni?

Jag har iaf inte någon pågående konflikt med någon som är aktiv på forumet (vad jag vet). Ett bra sätt för mig att undvika att hamna i bråk är att hålla mig borta från politik- och religionstrådar. Det vet jag ju egentligen men ibland har jag svårt att låta bli tangentbordet fast jag borde... Nu handlar frågan iofs inte om vad jag tycker om mina konflikter utan vad jag tycker om konflikter i stort på forumet. Tyvärr har jag inte den överblick som krävs för att kunna svara på det.

weasley skrev:2) Efter att ha studerat Flame Warriors lite, inser jag att de ofta pratar om forumhierarkier, det finns tex en Warrior som kallas Royal. Jag tycker inte det finns några särskilda hierarkier här. Jag vet att vissa personer fungerar bättre tillsammans än andra, men vet inte om jag vill påstå att det är några hierarkier direkt. Vad tycker ni??

Jag tycker det finns en "inre cirkel" på forumet, ett antal personer som har det gemensamt att de har postat mycket och på det viset har skaffat sig "respekt" eller vad man ska kalla det. Jag tillhör inte själv den gruppen utan ser mig som en "hangaround", och det är en position i hierarkin jag trivs utmärkt med.

weasley skrev:3) Känslan jag fick var också att de strider som förekommer här på forumet faktiskt hållas begränsade i ämnet. När jag tänker på det så vet jag flera tillfällen då personer stridit i en tråd, om ETT ämne, men håller med varandra i en annan tråd, om ett ANNAT ämne. Vad tycker ni?

Ja, så är det för mig iaf.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in