Heter det verkligen Teknik(-er?)
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har i åratal retat mig på att folk säger?/skriver: han har sådan teknik - han har sådana tekniker.
Jag är ju van vid: Jag jobbar med en tekniker.
Jag är ju van vid: Jag jobbar med en tekniker.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Jag skriver med penna och jag skriver på tangentbord, det är olika tekniker (med betoning på "i").
Flia skrev:Jag skriver med penna och jag skriver på tangentbord, det är olika tekniker (med betoning på "i").
Jo, fast finnes sådana "tekniker" i skriven text? Jag själv får fnul på hjärnan när dom skriver så.
Senast redigerad av notwoodstock 2014-05-08 19:48:12, redigerad totalt 1 gång.
- notwoodstock
Ja, så använder man ordet. Ungefär samma betydelse som metod eller stil.
Nibor skrev:Hur ska man veta om författaren menar t e kniker eller tekn i ker?
Precis - jag studsar bums över det i skriven text.
- notwoodstock
Nibor skrev:Hur ska man veta om författaren menar t e kniker eller tekn i ker?
I de flesta fall ordet förekommer blir det ingen missförstånd vilken betydelse som avses.
Moggy skrev:Nibor skrev:Hur ska man veta om författaren menar t e kniker eller tekn i ker?
I de flesta fall ordet förekommer blir det ingen missförstånd vilken betydelse som avses.
Aha, du tänker så?
Moggy skrev:Nibor skrev:Hur ska man veta om författaren menar t e kniker eller tekn i ker?
Kom på att egentligen så tänkte jag på att jag i hörselcentrum inte sväljer tekn i ker - vet inte om det har med yrkesskador att göra...
- notwoodstock
"I inspelningsstudion använder vi oss av olika tekniker"...
Den kan bli svårtolkad, så det är inte alltid så självklart
- BenFrylmark
- Anslöt: 2014-05-04
Den meningen skrivs inte utan andra meningar före och eller efter så det blir nog inget problem att förstå.BenFrylmark skrev:"I inspelningsstudion använder vi oss av olika tekniker"...
Det finns ett antal ord i svenskan där man inte kan avgöra vilket som menas, för det mesta ser man av sammanhanget vilken betydelse som är den korrekta, dock inte alltid.Nibor skrev:Hur ska man veta om författaren menar t e kniker eller tekn i ker?
Zirre skrev:Den meningen skrivs inte utan andra meningar före och eller efter så det blir nog inget problem att förstå.BenFrylmark skrev:"I inspelningsstudion använder vi oss av olika tekniker"...
Där har du fel, för det är ett exempel hämtat ur verkligheten - utan föregående eller efterföljande meningar, så vid första anblicken kunde meningen definitivt misstolkas.
Ska kanske påpeka att jag själv inte har problem med liknande tolkningar och att jag vet att det finns två olika former av tekniker, men det skulle kunna ställa till det för någon som har svårare för språkförståelse... vilket var poängen med min kommentar
- BenFrylmark
- Anslöt: 2014-05-04