"Lättfotat" våldtäktsoffer - lägre straff (i USA)
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Tror vi kommit längre här, men samma inställning fanns säkert här också förr. Ett "riktigt" våldtäktsoffer måste vara anständigt, annars var hon säkert med på det.
Villkorligt är förstås alldeles för milt. Samtidigt kan jag inte ondgöra mig över att han inte fick 20 års fängelse. Så långa straff får man knappt för mord i Sverige. Men domarens motivering stinker. Om en flicka haft flera sexualpartners så får hon skylla sig själv om hon blir våldtagen?
Men det gäller att se det positiva: Folk är faktiskt upprörda. Undrar om det har något med saken att göra att det utspelar sig i Texas?
http://www.dn.se/nyheter/varlden/mild-v ... ras-i-usa/DN skrev:Domaren valde att döma den unge mannen till villkorlig dom istället för 20 år i fängelse för våldtäkt. Den 14-åriga flickan ansågs ”lättfotad”.
Kritiken är hård mot domaren Jeanine Howard i Texas sedan hon bland annat hänvisat till att den minderåriga flickan haft tre sexualpartner tidigare samt att hon redan fött ett barn. Att hon skulle ha fått barn förnekas dock av flickans mamma.
---
Domaren säger till tidningen att flickan ”inte var det offer som hon utgett sig för att vara”.
Flickan och 18-åringen hade bestämt att träffas efter skolan och ska ha diskuterat att ha sex. Flickan själv säger att hon enbart hade tänkt att de skulle kyssas. Istället våldtog mannen flickan i musiksalen, något som han också har erkänt.
Trots det ansåg domaren att 20-åringen inte skulle dömas till fängelse.
Villkorligt är förstås alldeles för milt. Samtidigt kan jag inte ondgöra mig över att han inte fick 20 års fängelse. Så långa straff får man knappt för mord i Sverige. Men domarens motivering stinker. Om en flicka haft flera sexualpartners så får hon skylla sig själv om hon blir våldtagen?
Men det gäller att se det positiva: Folk är faktiskt upprörda. Undrar om det har något med saken att göra att det utspelar sig i Texas?
Förlaringen kan ligga i den religiösa grundsynen som USA har.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23