Krånglande mus

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Krånglande mus

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-04 22:46:30

Hej!

När jag skriver något, måste jag alltid ha koll på vsr jag har musen. Den råkar ibland klicka till själv, så att markören hamnar där musen råkar befinna sig. Ser jag inte upp så kan jag fortsätta skriva, fast på fel ställe. Om jag har musen någonstans utanför skrivfältet, så klickar det till och jag kan inte skriva, utan måste klicka igen i texten där jag vill fortsätta.

Det här händer inte särskilt ofta, men det händer tillräckligt ofta för att jag ska reta mig på det.

Jag hade en trådlös mus. Den betedde sig jämt så där, oavsett om batterierna var nya eller ej. Nu har jag köpt en mus med sladd som jag har använt ett tag. Den har fungerat likadant. Fast just nu verkar det fungera ett tag.

Verkar som om det är datorn som är problemet.

Jag har långsam inernetuppkoppling, på grund av nätverkssladd och router som slöar ner det hela, kan det vara en orsak? Det händer när jag skriver i Drive. Kan också hända i Word och när jag skriver här. Fast just nu råkar det fungera prima att skriva.

Några idéer?

Får ju ständigt upp att Shockwave Flash har kraschat, se bilden. Jodå, jag vet att Flash Player görs av Adobe. Men datorn hävdar ändå att Shockwave Flash har kraschat. Kan det vara en orsak till problemet? Jodå, jag har den senaste versionen inlagd i Chrome, har kollat igenom mina tillägg och allt sånt tjafs. Det hänger sig ändå. Vet inte vilka problem det orsakar, men när meddelandet väl kommer, så kommer det flera gånger samma kväll.

Shockwave Flash svarar inte censurerad.png

Eftersom det råkade komma med en chattkonversation i bilden, så är den borttagen så långt det går. Antar att man inte ska avslöja chattkonversationer hur som helst, och här var det ju trots allt felmeddelandet det rörde sig om. Den gula listen högst upp.

Lilla Gumman
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Krånglande mus

Inläggav matgar » 2014-05-05 16:31:37

Hej Lilla Gumman.

Angående musen så kan det ju vara lite olika saker.
Har du testat musen i Geocache's dator? Det kan ju vara hårdvarufel. Annars så är det nog dåliga drivare/konflikt mellan drivare.
Numera så brukar ju USB möss funka utan att man installerar separata drivare (det finns generiska drivare i windows som brukar funka bra) Men det kan ju vara värt att kolla om det finns drivare ifrån tillverkaren.

Sen angående Flash, jag råkar ut för det samma. Personligen så tror jag att det har att göra med att Firefox (i mitt fall den browser jag använder mest) och chrome har minnesläckor, vars grad varierar lite på vilka sidor man besöker och vilka addons man använder.
Så tyvärr har jag inte nån lösning på problemet.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Re: Krånglande mus

Inläggav kullan » 2014-05-05 21:08:55

Jag har hafy strul med att markören flyttat på sig av sig själv. När min särbo såg det sa han åt mig att köpa en ny mus för den jag hade var utsliten.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Krånglande mus

Inläggav Zirre » 2014-05-05 21:17:05

Har en laptop där musen gör som den vill när man skriver i ex forumets skrivruta. Markerar av eller markerar som den vill i texten. Har ingen extern mus inkopplad.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Krånglande mus

Inläggav Miche » 2014-05-05 22:30:16

Zirre skrev:Har en laptop där musen gör som den vill när man skriver i ex forumets skrivruta. Markerar av eller markerar som den vill i texten. Har ingen extern mus inkopplad.
Jag råkade ut för det med på en laptop, det visade sig att det hände när jag kom åt pekplattan med händerna. Det brukar finnas en Fn-knapp som kan koppla ur pekplattan.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Krånglande mus

Inläggav Zirre » 2014-05-05 22:33:11

Miche skrev:
Zirre skrev:Har en laptop där musen gör som den vill när man skriver i ex forumets skrivruta. Markerar av eller markerar som den vill i texten. Har ingen extern mus inkopplad.
Jag råkade ut för det med på en laptop, det visade sig att det hände när jag kom åt pekplattan med händerna. Det brukar finnas en Fn-knapp som kan koppla ur pekplattan.

Jag misstänkte att det kunde vara så att jag kom åt pekplattan men när jag noga undvek det hände det iaf, så det var inte det som är problemet.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Krånglande mus

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-06 0:29:43

Jag har ju som sagt köpt ny mus, och det var samma problem. Men just ju verkar det fungera av någon konstig anledning, i samma veva som jag startade tråden.

Vad ska jag göra åt att Shockwave Flash kraschar? Varför säger datorn Shockwave Flash, när det är Adobe Flash Player numera?
Lilla Gumman

Krånglande mus

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-08 22:10:34

Har bytt tillen ny, fräsch musmatta.Verkar fungera bra. Håller tummarna för att det fungerar även i framtiden.
Lilla Gumman

Krånglande mus

Inläggav Koboshi » 2014-05-09 7:48:46

För mig så är det att musen flyttar sig beroende på att ytan den är på inte är plan. Det kan också vara så att det finns smuts eller damm eller hår unde musen så att laserstrålen splittras. Det kan vara så att den mus du har dess upplösning och vad dator klarar av inte stämmer överrens och det medför att datorn inte kan tolka signalerna från musen rätt. Det kan finnas en störning som genererar ström i mussladden vilket gör att datorn tolkar att musen rör sig.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Krånglande mus

Inläggav Miche » 2014-05-09 7:59:53

Koboshi skrev:Det kan vara så att den mus du har dess upplösning och vad dator klarar av inte stämmer överrens och det medför att datorn inte kan tolka signalerna från musen rätt.
Då handlar det om drivrutinen, troligen har tillverkaren en drivrutin framtagen men sådana drivrutiner installeras inte automatiskt.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Krånglande mus

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-09 20:12:35

Datorn är ju tre år gammal, så det är troligt att det är där skon klämmer.
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in