Kunskapen om funktionsnedsättningar för låg
10 inlägg
• Sida 1 av 1
FN kritiserar Sverige för att kunskapen om funktionsnedsättningar är för låg i skolan.
Aftonkuriern skriver om en rapport från FN där Sverige får kritik om konversationen för funktionsnedsättningar.
Men FN:s kommitté kritiserar Sverige på flera punkter. Den viktigaste kritiken gäller det faktum att konventionen inte har blivit integrerad i svensk lag.
Det är märkligt att Sverige som säger sig vara bäst i världen inte anser att skydda oss i lagen.
En konsekvens av det är att myndigheter och rättsinstanser får göra sin egen tolkning av konventionen. Kommittén är också bekymrade över det nya förslaget till diskrimineringslag som inte gäller för företag mm som har tio eller färre anställda.
När ekonomin styr är det oss det går ut över. Kommuner struntar i att följa SOL och LSS med följd att många får lida i onödan.
Den höga arbetslösheten för personer med funktionsnedsättning bekymrar kommittén. Rekommenderar regeringen att vidta åtgärder för att sänka arbetslösheten i gruppen. Här refererar man till Funka-utredningen. Stödåtgärder bör öka, till exempel personlig assistans, sänkta sociala avgifter, ekonomiskt stöd till arbetsgivare.
Att vi har det extra svårt att få jobb och inte får den hjälp som vi behöver visar bara på hur vi uppfattas i samhället.
Koboshi skrev:Det är märkligt att Sverige som säger sig vara bäst i världen inte anser att skydda oss i lagen.
Politik är att få alla att tro på representanterna. Att göra så här ingår helt i spelreglerna..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Koboshi skrev:Det är märkligt att Sverige som säger sig vara bäst i världen inte anser att skydda oss i lagen.
Politik är att få alla att tro på representanterna. Att göra så här ingår helt i spelreglerna..
+1.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
plåtmonster skrev:Politik är att få alla att tro på representanterna.
Den begränsade diktaturen i ett nötskal.
Koboshi skrev:Att vi har det extra svårt att få jobb och inte får den hjälp som vi behöver visar bara på hur vi uppfattas i samhället.
Vi kan visst få den hjälp vi behöver med jobb. Jag vet för att jag har fått det.
Du tillhör nog undantaget som bekräftar regeln...Zirre skrev:Koboshi skrev:Att vi har det extra svårt att få jobb och inte får den hjälp som vi behöver visar bara på hur vi uppfattas i samhället.
Vi kan visst få den hjälp vi behöver med jobb. Jag vet för att jag har fått det.
Har man inte tur att träffa handläggare som begriper sig på vad diagnoserna innebär så är det nog kört med relevant hjälp.
Handläggare? Jag fick hjälp av en sius-konsullent.Miche skrev:Du tillhör nog undantaget som bekräftar regeln...Zirre skrev:Koboshi skrev:Att vi har det extra svårt att få jobb och inte får den hjälp som vi behöver visar bara på hur vi uppfattas i samhället.
Har man inte tur att träffa handläggare som begriper sig på vad diagnoserna innebär så är det nog kört med relevant hjälp.
Whatever, om den som ska hjälpa en inte begriper vad diagnoserna kan innebära blir det bara pannkaka av alltihop men om personen förstår och är villig att sätta sig in i problematiken så är chansen att det ska lyckas enormt mycket högre.
Det är bara att konstatera att du hade tur, de flesta verkar inte ha den turen utan får inte det stöd de har rätt till.Zirre skrev:Miche skrev:Whatever
"Skit samma" men jaha okej då.