Lugnande utöver sobril?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Thurizas » 2014-04-28 10:29:37

Här uppe får man inte tag i läkare i första taget utan får gå via sin eventuella vårdkontakt.
Jag får även leka min egen läkare då den jag har inte är anträffbar men kan emellanåt skriva ut recept om min vårdkontakt pratat med honom.

Nu till kruxet. Jag har lugnande som sobril hemma vilket inte funkar alls. Möjligtvis vid större doser över 25 mg.
Jag har behov av lugnande just nu men har ingen koll alls på vad det finns utöver sobril, atarax och theralen.

Jag behöver något som är relativt snabbverkande och som sitter i.

Är det någon som kan ge mig tips jag kan ta med till min vårdkontakt? Min vårdkontakt tar nämligen inte upp mediciner om jag inte nämner en specifik. :?
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Richard » 2014-04-28 12:00:54

Xanor, Temesta o Stesolid t.ex. är starkare än Sobril och snabbverkande. Dock är läkarna inte så glada i att skriva ut det.

Stesolid sitter i längst. Själv har jag Iktorivil, som sitter i ett helt dygn, men är inte särskilt snabbverkande. Alla mediciner jag nämnt är sk. bensodiazepiner, besläktade med Sobril.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Thurizas » 2014-04-28 13:01:17

Tack Rickard
Thurizas

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Skinny » 2014-04-28 14:07:01

Thurizas skrev:Här uppe får man inte tag i läkare i första taget utan får gå via sin eventuella vårdkontakt.
Jag får även leka min egen läkare då den jag har inte är anträffbar men kan emellanåt skriva ut recept om min vårdkontakt pratat med honom.

Nu till kruxet. Jag har lugnande som sobril hemma vilket inte funkar alls. Möjligtvis vid större doser över 25 mg.
Jag har behov av lugnande just nu men har ingen koll alls på vad det finns utöver sobril, atarax och theralen.

Jag behöver något som är relativt snabbverkande och som sitter i.

Är det någon som kan ge mig tips jag kan ta med till min vårdkontakt? Min vårdkontakt tar nämligen inte upp mediciner om jag inte nämner en specifik. :?

Xanor är bra. Dock så är en del, som sagt, inte villiga att skriva ut sånt.
Själv får jag istället fixa Oxascand via min tjej. Funkar bra den med.
Skinny

Anslöt: 2011-02-27

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Thurizas » 2014-04-28 14:20:15

Oxascand är samma sak som sobril Skinny :)

Båda innehåller oxasepam.
Thurizas

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Skinny » 2014-04-28 14:34:10

Ok, det där vet du uppenbarligen bättre än jag, Thurizas :wink:
Skinny

Anslöt: 2011-02-27

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Thurizas » 2014-04-28 14:42:45

Finns risk för det. Jag har fått alla tre utskrivna på recept och alla har haft samma verksamma ämne.

Fuckade sneknull vad jag fått blaha utskrivet.
Thurizas

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-04-28 15:31:41

Lergigan kanske? Eller ifall du har smärtproblematik ta sobrilen tillsammans med någon värktablett så får du undan den stressfaktorn också samtidigt vilket möjligen kan underlätta något.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Lugnande utöver sobril?

Inläggav kiddie » 2014-04-28 21:11:02

Problemet är att de snabbverkande sitter i kortare.

Xanor-sitter inte i jättelänge men funkar relativt fort. Finns en med utdragen effekt men då tar det oxo tid för den att funka!

Iktorivil-smyger sig på mera men sitter i länge.

Jag har testat sobril, xanor, diazepam och iktorivil. Enda som för mig är starkt nog på låg dos är xanor. Måste ta hög dos av de andra för de ska hjälpa. Eftersom mina orosproblem är dygnsrelaterade funkar det bra för mig iom jag inte behöver effekt hela dagen. Annars ÄR det inte hela världen att ta en tablett och sedan ta en efter kanske fyra timmar. Xanor är den tablett som finns i väldigt låga doser och dessutom delbar så av den anledningen med är den lämplig.

Många med AS överreagerar på antihistaminer (förutom atarax som är värdelös för nästan alla) så skulle uppmana till lite försiktighet med lergigan och sånt. Risken är att man blir utslagen med "baksmälla" i ett dygn och fortfarande har ångest.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-28 23:32:27

Jag föredrar också Xanor, snabbverkande. Det finns ju Xanor Depot och som verkar under längre tid.

Annars är ju Diazepam bra vid natten om man har svårt med att somna in/ångest och muskelvärk eftersom det är muskelavslappnande.

Jag personligen kan inte ta lergigan eller theralen (får obehagliga biverkningar)

Atarax och sådant är ju som sockerpiller.
Lillan1979

Anslöt: 2013-11-07

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Richard » 2014-04-30 19:10:00

Xanor Depot är det bästa som finns mot ångest! Hade dessa i ca ett år, då 2 mg x 3 ggr om dagen. O behöver man snabb ångestlindring, så tuggar man bara sönder en tablett, då försvinner depot-effekten. Smakar för jävligt dock.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-30 19:20:19

Richard skrev:Xanor Depot är det bästa som finns mot ångest! Hade dessa i ca ett år, då 2 mg x 3 ggr om dagen. O behöver man snabb ångestlindring, så tuggar man bara sönder en tablett, då försvinner depot-effekten. Smakar för jävligt dock.

Har prövat att tugga dem och får ingen som helst effekt, men har jag bara så lite som 0,25 mg vanlig Xanor så blir jag lugnare. Men alla regerar väl olika.
Lillan1979

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Thurizas » 2014-04-30 22:31:50

Lillan1979 skrev:
Annars är ju Diazepam bra vid natten om man har svårt med att somna in/ångest och muskelvärk eftersom det är muskelavslappnande.

Atarax och sådant är ju som sockerpiller.

Diazepam har inte längre någon verkan på mig. Möjligen vid höga doser. Var många år sedan nu jag tog den dock. Kanske värt att testa igen.
Thurizas

Lugnande utöver sobril?

Inläggav kiddie » 2014-05-01 1:42:13

Diazepam är för svagt för mig med. Jag gillar inte att ta hästdoser när en annan meds funkar på lägre doser.
kiddie
Inaktiv

Lugnande utöver sobril?

Inläggav earlydayminer » 2014-05-01 1:54:05

Alprazolam är både det bästa och det sämsta. Om man planerar på att ge sig in i det så är det väldigt bra att känna till UPS and DOWNS. Allvarligt.

Äter 2mg Xanor depot om dagen, visst hjälper det. Men det är inte roligt att vara så beroende av någonting att det bara efter 24-48 timmar börjar ställa till med ganska dramatiska besvär. Det är inte alla som får utsättningssymptom och det varierar ganska ordentligen med vad man får för typ av utsättningssymptom.

Men det var det som skrevs ut till mig när jag åt för många Sobril utan verkan. Berättade att jag åt fyra gånger så mycket utan att det hjälpte mig. Då fick jag dagsdos på 3mg Xanor depot och 1,5mg snabbverkande - båda i 100st/paket. Ingen uppföljning, ingen kontroll. Det är naturligtvis alldeles för höga doser att börja med. Och recepten kom på löpande band.

Var försiktig är du snäll.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Lillan1979 » 2014-05-01 22:30:25

earlydayminer skrev:Alprazolam är både det bästa och det sämsta. Om man planerar på att ge sig in i det så är det väldigt bra att känna till UPS and DOWNS. Allvarligt.

Äter 2mg Xanor depot om dagen, visst hjälper det. Men det är inte roligt att vara så beroende av någonting att det bara efter 24-48 timmar börjar ställa till med ganska dramatiska besvär. Det är inte alla som får utsättningssymptom och det varierar ganska ordentligen med vad man får för typ av utsättningssymptom.

Men det var det som skrevs ut till mig när jag åt för många Sobril utan verkan. Berättade att jag åt fyra gånger så mycket utan att det hjälpte mig. Då fick jag dagsdos på 3mg Xanor depot och 1,5mg snabbverkande - båda i 100st/paket. Ingen uppföljning, ingen kontroll. Det är naturligtvis alldeles för höga doser att börja med. Och recepten kom på löpande band.

Var försiktig är du snäll.

Bra och korrekt info.
Lillan1979

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Crow_ » 2014-05-01 22:41:38

Lillan1979 skrev:Atarax och sådant är ju som sockerpiller.

kiddie skrev:(förutom atarax som är värdelös för nästan alla)

Själv däckade jag i början på 25mg Atarax?!
Numera blir jag ''bara'' lite avslappnad och behöver upp i ''hela'' 50-75mg för att somna :roll: :shock:
Crow_

Anslöt: 2012-08-07

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Thurizas » 2014-05-01 23:17:41

Crow_ skrev:
Lillan1979 skrev:Atarax och sådant är ju som sockerpiller.

kiddie skrev:(förutom atarax som är värdelös för nästan alla)

Själv däckade jag i början på 25mg Atarax?!
Numera blir jag ''bara'' lite avslappnad och behöver upp i ''hela'' 50-75mg för att somna :roll: :shock:

Atarax fungerar ibland på mig. Den får mig då inte att somna men att bli lite lugnare. Dock så tar det en 2 till 3 timmar att känna av den OM den känns. Jag måste ta några piller( 60- 70 mg) för att få verkan ibland men inbillar mig ändå att det är klart bättre att laborera med atarax än sobril.
Skumt att den funkar ibland och ibland inte :-)003
Thurizas

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Crow_ » 2014-05-01 23:30:26

Thurizas skrev:Skumt att den funkar ibland och ibland inte

Med risk för att bli OT - men kan dte inte funka olika beroende på faktorer som hur utvilad en är, hur bra en ätit och ja.. kroppens ''utgångsläge'' från situation till situatin?
Crow_

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Thurizas » 2014-05-02 0:00:07

Crow_ skrev:
Thurizas skrev:Skumt att den funkar ibland och ibland inte

Med risk för att bli OT - men kan dte inte funka olika beroende på faktorer som hur utvilad en är, hur bra en ätit och ja.. kroppens ''utgångsläge'' från situation till situatin?

Det tror jag helt klart att det gör.
Thurizas

Lugnande utöver sobril?

Inläggav kiddie » 2014-05-02 0:22:15

Att bli däckad förknippar jag personligen inte med avslappning. Det blir jag av andra antihistaminer och finner det väldigt obehagligt att bli utslagen, det är som om något tar kontrollen över kroppen som man inte kan stoppa. Utan att vara lugn först. Sedan är man seg typ ett dygn som om man vore sjuk, huga!
kiddie
Inaktiv

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Crow_ » 2014-05-02 9:45:04

kiddie skrev:Att bli däckad förknippar jag personligen inte med avslappning

Förstår ditt tänk där!
Själv gillar jag den effekten av den anledning att jag gärna låter något annat ta kontrollen så att jag slipper tänka, det är tankarna som ger mig ångest. Sen att vara seg dygnet efteråt är väl mindre trevligt, eller - det är skönt ibland men gör också att jag lätt struntar i att ta tag i livet. I slutet försvinner alltså runt 3 dagar för mig när jag tar atarax; först ångestdagen som jag sover bort eller bara glider igenom, sen ''dagen-efter'' då jag absolut bara glider igenom och sist den tredje dagen då jag samlar ihop mig och lite lätt återvänder till livets måsten. Lite som en jesusbakfylla :lol:
Summa summarum undviker jag högre doser än 25mg (som ''bara'' gör mig avslappnad) uti längsta grad, även fast jag gillar att försvinna och slippa ta ansvar så slutar det alltid med en himla massor att ta igen :roll: :-)063
Crow_

Lugnande utöver sobril?

Inläggav Thurizas » 2014-05-02 12:26:33

Att bli däckad skulle inte göra mig mycket. Jag skulle gärna stänga av min tankeverksamhet. Men det händer inte första taget.
Jag får inte heller detta ni nämner om dagarna efter intag. Jag blir inte dåsig efter. När jag var yngre fick jag dåsighet en två tre gånger av diazepam men sedan nada.
Dåsighet vore inte så fel om det sätter sig i skallen med :wink:

Alkohol är något som skulle kunna funka ypperligt men är inget alternativ. Inte ens som yngre när jag märkte av dess ljuva egenskaper nyttjade jag det i det syftet. Nu får jag inte ens dricka alkohol för alla mediciner jag tar då det kan innebära lite fara för hälsan.
Thurizas

Lugnande utöver sobril?

Inläggav kiddie » 2014-05-02 12:39:53

Du kan också fråga om du kan kombinera sobril med atarax. Det är det många som gör när atarax inte funkar och för att hålla sobrildosen låg. De medicinerna verkar göda varandra på ett positivt sätt. Vet flera som måste ta sobril dagligen och har atarax för att de inte ska bli beroende på en stor dos sobril iallafall.

Jag är nog väldigt härdig mot xanor. Jag har inte känt sug någonsin. Aldrig behövt öka medicinen annat än tillfälligt. Med ökningar och minskningar står jag på 75 % av dosen jag startade med. Jag får inga akuta utsättningsproblem, jag kan ta dem enbart del av dygnet och den del jag är omedicinerad är jag OK. Nu ÄR det ju inte alla som har det så. Allt är ju den egna kroppskemin. Kan även hoppa över några dagar även fast jag tagit dem i flera år utan störe problem (känner min lite yrslig och skum men inget värre) men DET har jag blivit tillsagd är yterst ovanligt och att jag borde haft abstinens. Hoppar jag över fler dagar blir jag udda nog dåsig. Men så har jag en konstig hjärna.
kiddie
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in