Fråga om ApoDos

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fråga om ApoDos

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-14 12:30:44

Hej

När jag läser om ApoDos på Apotekets hemsida fattar jag det som att alla recept övergår till ApoDos, utom salvor och liknande som inte kan dosförpackas. Om psyk lyckas få igenom att jag får Concerta på ApoDos istället för att jag får hämta ut en burk, betyder det att jag måste få mina P-piller och annan medicin utskriven som ApoDos? Eller gäller ApoDos bara all medicin från psyk, och medicin som andra än psyk skriver ut får jag som vanligt?

Jag har läst informationsbroschyren om hur man ska använda ApoDos. Själv tänker jag bara riva upp förpackningarna alla på en gång och fylla på dosetten. Det känns bättre att ha dosetten på köksbordet än ApoDos-rullen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:39:55, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav pointblank » 2008-07-15 11:27:42

När jag hade ApoDos så gick allt på recept över dit. Så jag hade mediciner från psyk plus flourtugummin via folktandvården på ApoDos. En tid senare behövde jag starka värktabletter efter en operation och då kom även de med in i ApoDosen. Det blir kanske enklast att ha allt samlat(?). Tyckte det fungerade ok. Fick räkning på 150:- varje månad. Fast Concertan var inte i själva påsarna utan de fick man ändå i burkar jämte. Vet inte om det fungerar likadant nu. Kom bara ihåg att ta med legitimation! Jag gjorde som du - plockade ut tabletterna ur påsarna direkt och delade upp dem i dosetten istället. Det blir smidigare att ha dem i den. Tar lite mindre plats iallafall!
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 14:39:55, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-15 12:00:50

Hej!

Jag har fattat det som att det är Concertan jag ska få som ApoDos. Tydligen får jag absolut inte ta en Concerta-tablett ur burken på morgonen, det måste delas ut via psyk eller fås som ApoDos. Att jag klarar av att ta medicinen spelar ingen roll. Regler är regler. Men får jag P-pillren som ApoDos då vet jag inte vad. De vill jag ju ha i mina kartor som vanligt. Helst vill jag ha all medicin i burkar så jag kan ta direkt från burken eller lägga i dosetten men det får jag inte med Concerta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in