Katastrofberedskap - tips och funderingar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rapchic » 2013-11-19 10:11:28

plåtmonster skrev:Fast om man bor lite avsides så är det bra att kunna klara sig utan elektricitet, vatten, mat, och bränsle i en vecka. Finns dessutom en viss vinst med att kunna fortsätta med sina ordinarie vanor för att man gjort huset redundant.

Det går dessutom att bygga vindkraft som klarar stormvindar. Fast de kanske är rätt ineffektiva för andra vindar men man får iaf el när den behövs ;)

Apropå cirkulationspumpen är det nog enklare att driva den med inverter (500 kr) och fritidsbatteri (800 kr) samt batteriladdare (400 kr).

altså planen är att detta (skit)hus ska rivas eller säljas och min man ska bygga et nytt som inte är beroende av ström men nu bor vi i ett hus som måste ha ström och jag kan inte trolla med knäna så det kommer att ta ett bra tag tyvärr. Så fram tills dess blir det fritidsbatteribank och sen efter det solceller.

mat har vi för ett bra tag (vi handlar inte ens varje vecka så det blir ganska naturligt). Men den mesta är inte ekonomisk att tillaga på gasolspis eller liknande (det mesta är bönor, ris m.m.) vi åt ju såklart mat men det blev ganska ovarierat och inte så gott som det kunde varit med vanlig spis.

Vatten somsagt kan vi bara lagra, men sen vi började lagra vatten har vi inte haft nått större strömavbrott så vi visste inte hur mkt som behövdes, men det är nog tur att hästen och fåren inte är kvar (hästen drack ju minst 20 liter/dag).

Bränsle var däremot inget problem (min man har alltid lite extra hemma, om inte man räknade gasen till gasolspisen som slutat säljas).
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Flawed » 2013-11-19 10:12:55

Huggorm skrev:På tal om träd så ligger jag nog risigt till om det blåser från nordöst, jag har flera stora ekar och lönnar som står så nära att de sträcker grenarna över taket på huset. Men vanligtvis blåser det från sydväst och då faller de bort från huset. Men de har aldrig visat minsta tendens till att vilja lägga sig i storm

Är de murkna i mitten så kan de explodera lite varstans på stammen någonstans och ramla lite hursomhelst.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav rapchic » 2013-11-19 10:22:19

Flawed skrev:
Huggorm skrev:På tal om träd så ligger jag nog risigt till om det blåser från nordöst, jag har flera stora ekar och lönnar som står så nära att de sträcker grenarna över taket på huset. Men vanligtvis blåser det från sydväst och då faller de bort från huset. Men de har aldrig visat minsta tendens till att vilja lägga sig i storm

Är de murkna i mitten så kan de explodera lite varstans på stammen någonstans och ramla lite hursomhelst.

och i den här stormen så blåste det lite varstans från, den mesta vinden kom från väst nordväst men dom som föll över elledningen kom från syd helt plötsligt.
rapchic

Inläggav Titti » 2013-11-19 10:59:26

Vi har vedspis, vedpanna med självcirkulation och grävd brunn som man kan hinka vatten ur om det behövs. Så långt är allt väl. Vi klarar både vatten, värme och matlagning om det behövs. Däremot är jordkällaren delvis riven - stensättningen är kvar men påbyggnaden riven och det är tveksamt om det blir någon ny påbyggnad. I ett krisläge under den varma årstiden går det naturligtvis att gräva en grop att förvara mat i eller utnyttja kylan nere i vattenbrunnen men det känns som lite överkurs.

Dock håller vi på att modernisera värmesystemet lite med vattenburen golvvärme i en (nybyggd) del av huset och en ackumulatortank för att bättre kunna utnyttja pannan. Då krävs det antingen backup till cirkulationspumpen vi kommer att behöva eller att det går att koppla förbi den och fortsätta utnyttja självcirkulationen i de delar av huset där det gamla systemet finns kvar om vi vill ha samma katastrofberedskap som idag.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav rapchic » 2013-11-19 11:40:59

Titti skrev:Vi har vedspis, vedpanna med självcirkulation och grävd brunn som man kan hinka vatten ur om det behövs. Så långt är allt väl. Vi klarar både vatten, värme och matlagning om det behövs. Däremot är jordkällaren delvis riven - stensättningen är kvar men påbyggnaden riven och det är tveksamt om det blir någon ny påbyggnad. I ett krisläge under den varma årstiden går det naturligtvis att gräva en grop att förvara mat i eller utnyttja kylan nere i vattenbrunnen men det känns som lite överkurs.

Dock håller vi på att modernisera värmesystemet lite med vattenburen golvvärme i en (nybyggd) del av huset och en ackumulatortank för att bättre kunna utnyttja pannan. Då krävs det antingen backup till cirkulationspumpen vi kommer att behöva eller att det går att koppla förbi den och fortsätta utnyttja självcirkulationen i de delar av huset där det gamla systemet finns kvar om vi vill ha samma katastrofberedskap som idag.

avis, förutom på matkällaren, vi har ju en under huset (som är lite för varm på sommaren, men ändå svalare än huset) men den har musangrepp nu så vi vågar knappt ha mat där tills det är fixat.
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2013-11-19 12:19:41

rapchic skrev:men den har musangrepp nu

Använd stålbur?
Låda?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav rapchic » 2013-11-19 12:25:22

plåtmonster skrev:
rapchic skrev:men den har musangrepp nu

Använd stålbur?
Låda?
Då ska man ju ha det också (och rotsaker mår ju inte bra av att vara i plåtlåda).

Vi håller på att försöka fånga musen som är där men den är smart (tar betet från musfällorna utan att den slår igen) och sen ska vi säkra matkällaren med stålnät där det finns möjlighet att mössen kommer in.

Men med att bo där vi bor så väljer man ju mellan mer eller mindre akuta saker som behöver göras och annat har hamnat emellan (samma som med fritidsbatterierna).
rapchic

Inläggav slackern » 2013-11-19 16:09:02

rapchic skrev:
Flawed skrev:

och i den här stormen så blåste det lite varstans från, den mesta vinden kom från väst nordväst men dom som föll över elledningen kom från syd helt plötsligt.

Det handlar väll mer om ekar. Har ni ekar uppe i Norrland och på eran tomt?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav slackern » 2013-11-19 16:13:00

Titti skrev:Vi har vedspis, vedpanna med självcirkulation och grävd brunn som man kan hinka vatten ur om det behövs. Så långt är allt väl. Vi klarar både vatten, värme och matlagning om det behövs. Däremot är jordkällaren delvis riven - stensättningen är kvar men påbyggnaden riven och det är tveksamt om det blir någon ny påbyggnad. I ett krisläge under den varma årstiden går det naturligtvis att gräva en grop att förvara mat i eller utnyttja kylan nere i vattenbrunnen men det känns som lite överkurs.

Elverk kan ni få från 1495 kr. Så en liten batteribank på det. Så slipper ni köra elverket 24/7. Jag tänkte då till cirkulationspumparna. Går säkert att ta tillvara på spillvärmen från elverket.

http://www.jula.se/tradgard/elverk/
slackern

Inläggav slackern » 2013-11-19 16:54:17

Här är ett coolt hus som alstrar sin egen el och värme från en vedpanna som är kopplad till en ångmaskin.

http://www.steamcastle.fi/?p=energy&l=sv
slackern

Inläggav rapchic » 2013-11-19 18:06:55

slackern skrev:Det handlar väll mer om ekar. Har ni ekar uppe i Norrland och på eran tomt?

Vi har en ek på ca 2 dm i närheten av tallen som blåste ner men den är jag inte rädd för :wink: Jag tänkte mest det att i Huggorms inlägg sa han att han främst har vind från ett annat håll än där det är farligt trädmässigt. Men här så ligger träden lite kors och tvärs och så har det varit vid alla stormar förutom extrema fallvindar som jag varit med om.

By the way jag skulle aldrig köpa ett elverk för bara 1500:- det är inte kvalla
rapchic

Inläggav Dagobert » 2013-11-19 18:17:37

rapchic skrev:Vi håller på att försöka fånga musen som är där men den är smart (tar betet från musfällorna utan att den slår igen)

Den bästa musfälla jag hittat fanns på Jula: två svarta plastfällor i en plastförpackning. Hittar den inte på nätet men den ser ut som den större råttfällan:
Bild
Slår hårt och snabbt. Jag ställer dem alltid så att musen enbart kan komma in från rätt håll, t.ex. i ett litet "bås" av brädbitar.

För mig har den funkat klart bättre än den blågula "Mjölner".
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav slackern » 2013-11-19 18:29:56

rapchic skrev:
slackern skrev:Det handlar väll mer om ekar. Har ni ekar uppe i Norrland och på eran tomt?

Vi har en ek på ca 2 dm i närheten av tallen som blåste ner men den är jag inte rädd för :wink: Jag tänkte mest det att i huggorms inlägg sa han att han främst har vind från ett annat håll än där det är farligt trädmässigt. Men här så ligger träden lite kors och tvärs och så har det varit vid alla stormar förutom extrema fallvindar som jag varit med om.

By the way jag skulle aldrig köpa ett elverk för bara 1500:- det är inte kvalla

Det lär nog duga alldeles utmärkt för att användas ett par timmar då och då när det är strömavbrott för att ladda batteribanken. Det ska inte köras 24/7.
slackern

Inläggav Idiot » 2013-11-19 19:17:06

Det viktigaste:

*Foliehatt
*Machette
*Slott i franska alperna
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Inläggav slackern » 2013-11-19 19:22:54

Idiot skrev:Det viktigaste:

*Foliehatt
*Machette
*Slott i franska alperna

Bingo.
slackern

Inläggav rapchic » 2013-11-19 22:40:31

Dagobert skrev:
rapchic skrev:Vi håller på att försöka fånga musen som är där men den är smart (tar betet från musfällorna utan att den slår igen)

Den bästa musfälla jag hittat fanns på Jula: två svarta plastfällor i en plastförpackning. Hittar den inte på nätet men den ser ut som den större råttfällan:
Bild
Slår hårt och snabbt. Jag ställer dem alltid så att musen enbart kan komma in från rätt håll, t.ex. i ett litet "bås" av brädbitar.

För mig har den funkat klart bättre än den blågula "Mjölner".

nog för funkar det på smarta möss som kan äta maten utan att den slår igen, för skulle den slå igen skulle det bli en väldigt död mus, den är alltså inte för vek.
rapchic

Inläggav Flawed » 2014-04-23 21:06:14

*foliehatt
*extra foliehatt
*söndags foliehatt
*sport foliehatt
*vinter foliehatt
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Alien » 2018-02-04 2:57:50

Jättebump!

Herman Geijer är expert på hur man överlever en zombiekatastrof vilket jag tycker låter väl flummigt, som ännu en lek för vuxna populärkulturfantaster. Men nu har han kommit ut med en bok om hur man överlever mer realistiska katastrofer: Överlev Katastrofen - Tolv sätt att förbereda sig. Så då kan jag läsa den (och slipper tänka själv). Vad gör man när pandemin kommer på riktigt?

Men han uttrycker sig något motsägande i intervjun:

UNT Kultur skrev:För några dagar sedan kom Kungliga Krigsvetenskapsakademin med en rapport som visar att det stort sätt är ute med svenska folket om en större katastrof, till exempel ett fientligt angrepp, skulle drabba Sverige.

Men Herman Geijer, författare, folkbildare och överlevnadsexpert, är kritisk mot rapporten eftersom den förutsätter att folket skulle vara ett passivt offer som makthavarna behöver ta hand om.

– Men om man tittar på riktiga katastrofer så är folk i allmänhet väldigt bra på att handskas med dem, säger han. Om vi inte har något vatten ser vi till att skaffa vatten. Vi sitter inte och väntar på att någon ska ge oss något att dricka.
http://unt.se/kultur-noje/nar-katastrof ... 47739.aspx

Det låter ju bra. "Vi" (de flesta av oss, antar jag att han menar) är självständiga och påhittiga.

Men samtidigt tycks de flesta av oss reagera väldigt långsamt vid en plötslig katastrof:

Men det första och kanske svåraste vid en katastrof, menar Herman Geijer, är att acceptera att katastrofen är ett faktum.

– När det otänkbara händer blir människan paralyserad, och då gäller det att så fort som möjligt bli rationell och handla utifrån den situation som har uppstått, säger han. Men det är ofta svårt för människor.

Herman Geijer exemplifierar med intervjuer som gjorts med överlevare efter katastrofen i New York 2001 när två flygplan styrdes rakt in i World Trade Center: det visar sig att det i snitt tog sex minuter för dem börja röra sig mot nödutgångarna.

Ja, varför det? Det erfordrades väl varken fysisk styrka el särskilda kunskaper för att ta sig ut. Är det så att alla förnekar verkligheten "det här kan inte vara på riktigt"? Eller blir de så handlingsförlamade att de inte kan röra sig, och bara väntar på att någon annan ska ta ledningen? Behöver man förbereda sig mentalt innan för kunna agera när det händer?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2018-02-04 3:57:25

Alien skrev:Jättebump!

Herman Geijer är expert på hur man överlever en zombiekatastrof vilket jag tycker låter väl flummigt, som ännu en lek för vuxna populärkulturfantaster.

Pentagon har ju redan skrivit en rapport och räknat ut strategier för det scenariot, rätt gamla nyheter.

Never fear the night of the living dead -- the Pentagon has got you covered.
From responses to natural disasters to a catastrophic attack on the homeland, the U.S. military has a plan of action ready to go if either incident occurs.

https://edition.cnn.com/2014/05/16/poli ... index.html
slackern

Inläggav Alyana » 2018-02-04 15:14:31

Jag tar gärna med Bibeln.
Sen får Herren bestämma utgång. 8)
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Inläggav Flinta » 2018-02-04 15:19:02

Igår gick ju media ut med att man bör avinstallera Adobe flash player om man har det. För att minska risker för utpressning så som jag förstod det.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav nallen » 2018-02-04 22:32:07

Alien skrev:Behöver man förbereda sig mentalt innan för kunna agera när det händer?

Det är mycket det övningar går ut på. Brandövningar på jobbet t.ex.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Chilehead » 2018-02-04 22:54:09

Alien skrev:Det erfordrades väl varken fysisk styrka el särskilda kunskaper för att ta sig ut. Är det så att alla förnekar verkligheten "det här kan inte vara på riktigt"?

Gick brandlarmet igång? Om ja, har de haft "övningar" eller information om sådant?
Om nej, så kan det mycket väl bli ett overklighetskänsla och en "should I stay or should I go"-situation.
Eller blir de så handlingsförlamade att de inte kan röra sig, och bara väntar på att någon annan ska ta ledningen?

Många är flockdjur och tittar vad andra gör. Kanske också en oro ska jag lämna min arbetsplats.
Behöver man förbereda sig mentalt innan för kunna agera när det händer?

Ja. Därför har man alltid säkerhetsgenomgång på flygplan.
När man bor på hotell så är det rekommenderat att man så fort som möjligt kollar nödutgångarna.
Att man hemma har beredskap i form av en t.ex. en väska där man har så att man klarar en evakuering om låt säga en kraftig brand eller explosionsrisk uppstår mitt i natten. Då vill man inte stå där ute i kylan i bara kalsonger och en jacka.
Låt oss säga att man blir evakuerad och man blir placerad i en gymnastiksal med bara madrasser för de evakuerade. Då kan det vara skönt med en ombyte kläder kanske en sovsäck eller åtmintåne en sovsäckslakan. kanske nåt för hygienen (tandborste, tvättservetter o d)
Något att sysselsätta sig med, man kanske inte har möjlighet att ladda telefonen så mycket som man önskar.
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Trollmor » 2018-02-19 0:32:38

slackern skrev:Från sidan 19 i den här broschyren finns lämpliga saker att ha i beredskap. Fanns i telefonkatalogerna förut.

http://www.scribd.com/doc/4069508/Om-kr ... rgare-1961
Jättefin länk. slackern! Jag har tyvärr inte kvar min.
Titti skrev:Vi har vedspis, vedpanna med självcirkulation och grävd brunn som man kan hinka vatten ur om det behövs.
Du är långt kommen, grattis!
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in