Tips på bra boendestöd i Stockholm?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag undrar om jag kunde få lite tips och hjälp här. I sommar så slutar det företag som har hand om mitt boendestöd att tillhöra valfriheten i min stadsdel, jag blir därmed av med ett mycket bra boendestöd. Ett kriterium för att jag ska kunna ta del av boendestöd är att de kan komma till mig på kvällar eftersom jag pluggar och för att jag ska kunna jobba efter sommaren.
Nu ska min handläggare som jag inte längre har något förtroende för kolla upp vilka alternativ till boendestöd som det finns. Orsaken till att jag inte litar på min handläggare är att h*n inte har respekt för min integritet och livssituation, h*n har struntat i att informera mig om saker som jag har rätt att få veta och h*n har egentligen inte gjort någonting av nytta förutom att skriva under beslut om boendestöd, all hjälp som jag behövt utöver boendestöd har h*n dragit ut på genom att säga att h*n kan och vet vad som ska göras men i efterhand så kommer det fram att h*n måste fråga sina kollegor om allt. Med andra ord, jag litar inte på att h*n kommer att leta fram ett nytt boendestöd som fungerar för mig med de behov som jag har i god tid och jag har ingen möjlighet att kunna bedöma själv eftersom jag bara haft boendestöd från ett företag.
Är det någon av er som vet några bra boendestöd i Stockholm som kan komma på kvällar?
Nu ska min handläggare som jag inte längre har något förtroende för kolla upp vilka alternativ till boendestöd som det finns. Orsaken till att jag inte litar på min handläggare är att h*n inte har respekt för min integritet och livssituation, h*n har struntat i att informera mig om saker som jag har rätt att få veta och h*n har egentligen inte gjort någonting av nytta förutom att skriva under beslut om boendestöd, all hjälp som jag behövt utöver boendestöd har h*n dragit ut på genom att säga att h*n kan och vet vad som ska göras men i efterhand så kommer det fram att h*n måste fråga sina kollegor om allt. Med andra ord, jag litar inte på att h*n kommer att leta fram ett nytt boendestöd som fungerar för mig med de behov som jag har i god tid och jag har ingen möjlighet att kunna bedöma själv eftersom jag bara haft boendestöd från ett företag.
Är det någon av er som vet några bra boendestöd i Stockholm som kan komma på kvällar?
Ingen aning...kanske blir du klokare av den här hemsidan?
http://www.stockholm.se/-/Jamfor/?enhet ... 1971824182
http://www.stockholm.se/-/Jamfor/?enhet ... 1971824182
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Resursteamet har varit bra för mig och flera andra jag känner.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Om jag vore dig skulle jag be om att få byta handläggare. Borde finnas mer än en och om man inte funkar ihop så är det bättre att byta för alla parter. Alternativt ber du din nuvarande boendestödjare om hjälp med ett möte med handläggaren och dennes chef så kanske ni kan reda ut saker och ting om det är frågan om missförstånd.
Tiblan skrev:Om jag vore dig skulle jag be om att få byta handläggare.
Ska nog göra det. Ska ta upp det med chefen också.
Jag tror inte att det är något missförstånd för jag har frågat samma saker flera gånger utan att få svar och de få önskemål som jag har angående kontakten med handläggaren struntar h*n i.
Både boendestöd och anhöriga hjälper mig med detta men de får inte heller några riktiga svar, tyvärr.
Inte för att jag tror att du inte klarar det själv utan mer för att det brukar underlätta om man inte är ensam därför jag föreslog att du skulle ha någon med dig i ett möte med handläggaren OCH dennes chef. Kan ju vara fler som har samma problem som dig och då är det ju bra att det uppdagas.
Nu förstår jag hur du menar Tiblan
Det låter som ett bra sätt att försöka lösa det hela på.
Det låter som ett bra sätt att försöka lösa det hela på.
Återgå till Aspergare och vården