Hur många nanotesla tål en hårddisk?
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Seriöst, även om det är svårt att svara säkert.
Beror det helt och hållet på exponeringstiden eller finns det 'trösklar'? Jag har en bärbar disk som kanske kommer att utsättas för 100-200 nT i en halv minut några gånger om dagen under många år. Kaputt?
Hmm, upptäckte just att redan jordens magnetfält lär vara 30 000 - 60 000 nT, betyder det att det inte kan vara någon fara?
Beror det helt och hållet på exponeringstiden eller finns det 'trösklar'? Jag har en bärbar disk som kanske kommer att utsättas för 100-200 nT i en halv minut några gånger om dagen under många år. Kaputt?
Hmm, upptäckte just att redan jordens magnetfält lär vara 30 000 - 60 000 nT, betyder det att det inte kan vara någon fara?
Har dålig koll på vad Tesla innebär men hårddiskar är inte specielt känsliga för magnetfält. Det går att ha den vid en högtalare utan problem. Nanotesla läter väldigt lite, på min mobil som mäter magnetfält så är 50-100 µT i min lägenhet.
Transformatorn i nätdelen och bildskärmar för tidigare datormaskiner har magnetfält som vida överstiger jordens och det vart inga större problem. Så i detta fall är det knappast något problem.
Det som brukar vara problematiskt är:
* Backup
* Vibrationer
* Överhettning
Det som brukar vara problematiskt är:
* Backup
* Vibrationer
* Överhettning
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23