Korsfästelse

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Korsfästelse

Inläggav Alien » 2014-04-19 1:41:40

På långfredagen skulle man förr ta det lugnt, inte roa sig utan tänka på Kristi lidande på korset. På vissa ställen i Filippinerna går man längre:

svt skrev:Åtta kristna filippinier och en man som beskrevs som dansk filmare lät sig på långfredagen spikas upp på kors norr om Filippinernas huvudstad Manila.

Den blodiga traditionen att iscensätta Jesu korsfästelse inför tusentals åskådare fortlever - trots motstånd inom katolska kyrkan - på landsbygden runt staden San Fernando.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/dansk ... lippinerna

Här står mera om detta (på en något konstig svenska):

Varje långfredag, tusentals ortsbor och turister flockas till mindre orter i hela Filippinerna, till exempel Pampanga eller Jordanien, för att bevittna korsfästelsen agerade i vad som kallas "Pagtaltal sa Guimaras." Detta senare antagande av Kristi passion omfattar den sista måltiden, gisslande på pelare, bärande av korset, de sju sista orden och korsfästelsen. Som ledde fram till korsfästelsen nytt antagande, kommer tusentals botgörare piska sig i denna frivilliga ritual. Bruket av korsfästelsen i sig är kontroversiellt och inte uppmuntras av kyrkan villiga deltagare har sina palmer spikades till ett kors. I över trettio år korsfästelsen återskapande har ägt rum varje långfredag och slutar vid 3 pm när den person som porträtterar den roll Jesus spikas på korset. Enligt katoliker, är detta också den exakta tidpunkten när Jesus dog.
http://sv.thecircumference.org/crucifixion-philippines

Svårt att fatta att man vill utsätta sig för detta lidande frivilligt. Men för de som korsfästes på romartiden var det förstås värre, de fick ju hänga på korset i timmar, tills de dog.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Korsfästelse

Inläggav Parvlon » 2014-04-19 1:49:12

Det ingår i många uråldriga troer på Gud(ar)/andeväsen att man ska offra/plåga sig. Enligt kristendomen/jesus lära så är det väl iaf tillräckligt med vad Jesus fick stå ut med. Kommer inte ihåg bibelverserna dock men som jag uppfattat det så kräver inte den sanna Guden några offer.

Intressant med tidpunkten. Kl 3 på natten sägs också vara Satans timme.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Korsfästelse

Inläggav Koboshi » 2014-04-19 10:41:55

Sedan är det väl också lite som med att skriva Herren med stort h. Man vill uppleva lidandet själv - bokstavligen ta sitt kors. Nu finns det inget krav att man gör så men jag skulle själv kunna tänka mig göra det för att få större inblick och förståelse i lidandet som Jesus genomgick.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Korsfästelse

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-19 10:55:37

Det er litt pussig dette med Kristi lidande på korset. Man får inntrykk av at kun Jesus ble korsfestet, husker det godt fra skolen, men det var jo en vanlig måte å straffe på. Veldig mange ble naglet fast til et kors, Jesus var jo bare en av veldig mange. Hva med alle de andre?
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Korsfästelse

Inläggav Koboshi » 2014-04-19 15:16:20

Korsfästelse som sådan var den gängse avrättningsmetoden för icke Romare på denna tid. Så att det blev denna metod är inte underligt. Skillnaden är att Jesus i detta läge blir offerlammet för alla och det slutliga offerlammet. Judarna offrade ju fåglar, nötkreatur och getter för att försona sig med Gud. Så för Romarna var detta bara en korsfästelse av en bråkstake i högen och så uppfattade alla andra också då det är först i morgon - påskdagen - som lärjungarna förstod att Jesus hade uppstått och det var inte med en gång heller och inte alla.

Hela detta med offret blir väldigt tydlig när man jämför det med Abrahams offer av sin son.
Bibeltexter
Spoiler: visa
1 mos 22:1 - 14

22 1En tid därefter satte Gud Abraham på prov. Gud kallade på honom: ”Abraham!” – ”Här är jag”, svarade han. 2Gud sade: ”Ta din ende son, honom som du älskar, Isak, och gå till landet Moria och offra honom där som brännoffer på ett berg som jag skall visa dig.”

3Tidigt nästa morgon sadlade Abraham sin åsna. Han tog med sig två tjänare och sin son Isak, högg veden till brännoffret och gav sig i väg mot den plats som Gud hade talat om. 4Den tredje dagen fick Abraham se platsen på avstånd. 5Då sade han till tjänarna: ”Stanna här med åsnan, medan jag och pojken går dit bort för att tillbe. Sedan kommer vi tillbaka till er.” 6Abraham tog veden till brännoffret och lät sin son Isak bära den. Själv tog han elden och kniven, och så gick de båda tillsammans. 7”Far”, sade Isak. ”Ja, min son”, svarade Abraham. Isak sade: ”Här är eld och ved, men var är fåret som skall offras?” – 8”Min son”, sade Abraham, ”Gud utser åt sig det får som skall offras.” Så gick de båda tillsammans.

9När de kom fram till platsen som Gud hade talat om byggde Abraham ett altare. Han lade upp veden och band sedan sin son Isak och lade honom på altaret, ovanpå veden. 10Och Abraham sträckte ut handen och tog kniven för att slakta sin son. 11Då ropade Herrens ängel till honom från himlen: ”Abraham! Abraham!” – ”Ja”, svarade Abraham, ”här är jag.” 12Ängeln sade: ”Lyft inte din hand mot pojken, och gör honom inget ont. Nu vet jag att du fruktar Gud, nu när du inte har vägrat mig din ende son.” 13När Abraham såg upp fick han se en bagge, som hade fastnat med hornen i ett snår. Då gick han bort och tog baggen och offrade den som brännoffer i stället för sin son. 14Abraham gav denna plats namnet ”Herren utser”. I dag säger man ”på berget där Herren blir sedd”.


Moria berget är Tempelberget i Jerusalem.

Spoiler: visa
John 2:17 - 22

17Och hans lärjungar kom ihåg att det står skrivet: Lidelsen för ditt hus skall förtära mig. 18Judarna sade då till honom: ”Vad kan du visa oss för tecken, du som gör så här?” 19Jesus svarade: ”Riv ner detta tempel, så skall jag låta det uppstå igen på tre dagar.” 20Judarna sade: ”I fyrtiosex år har man byggt på det här templet, och du skall låta det uppstå igen på tre dagar!” 21Men det tempel han talade om var hans kropp. 22När han sedan uppstod från de döda kom hans lärjungar ihåg att han hade sagt detta, och de trodde på skriften och på ordet som Jesus hade sagt.

Joh 12:24 - 25

24Sannerligen, jag säger er: om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd. 25Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som här i världen hatar sitt liv, han skall rädda det till ett evigt liv.

Joh 16:16-20

16En kort tid och ni ser mig inte längre, ännu en kort tid och ni skall se mig igen.” 17Då sade några av lärjungarna till varandra: ”Vad menar han när han säger: ’En kort tid och ni ser mig inte längre, ännu en kort tid och ni skall se mig igen’, och när han säger: ’Jag går till Fadern’?” 18De sade: ”Vad menar han med ’en kort tid’? Vi förstår inte vad han säger.” 19Jesus märkte att de ville fråga honom och sade till dem: ”Ni undrar varför jag sade: ’En kort tid och ni ser mig inte längre, ännu en kort tid och ni skall se mig igen’? 20Sannerligen, jag säger er: ni kommer att gråta och klaga, men världen skall glädja sig. Ni kommer att sörja, men er sorg skall vändas i glädje.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Korsfästelse

Inläggav Alien » 2014-04-20 2:11:28

Jeopardy Lane skrev:Det er litt pussig dette med Kristi lidande på korset. Man får inntrykk av at kun Jesus ble korsfestet, husker det godt fra skolen, men det var jo en vanlig måte å straffe på. Veldig mange ble naglet fast til et kors, Jesus var jo bare en av veldig mange. Hva med alle de andre?


Enligt NT så gjorde Jesus det frivilligt, för att Gud skulle förlåta människornas synder.

Men när jag ser korsfästelsen så är det inte religion jag tänker på utan vilket plågsamt sätt att dö, och hur otroligt uppfinningsrik människan alltid varit när det gäller att hitta på metoder att tortera och döda på mest plågsamma sätt. Först gisslandet, sedan vandring till avrättningsplatsen bärande korset (tvärslån), sedan spikarna i händer och fötter och så lidandet i två dagar, i värsta fall ännu längre.

Det var oftast slavar, pirater, landsvägsrövare och förrädare som korsfästes. Avsikten med straffet var att det skulle vara plågsamt och förödmjukande för att avskräcka andra från att begå samma brott.
---
De som hade tur dog efter ett par timmar. För andra kunde det ta upp till fyra dygn. Dödsorsakerna var blodförlust, hjärtstillestånd, ut­torkning eller andningsstopp.
---
Ibland krossade man offrets skenben – inte som ett extra straff, utan för att att hjälpa offret genom att förkorta plågorna. När kroppens tyngd bars upp av armarna slutade personen snabbt att andas. Korsfästning var ett så hårt straff att till och med den romerske retorikern Cicero sade att det var ”det mest onda och motbjudande straffet” som fanns.
När kejsar Konstantin den store år 313 efter Kristus gjorde kristendomen till stats­religion i romarriket avskaffade han samtidigt korsfästningen av respekt för Jesus.
http://varldenshistoria.se/fraga-oss/ve ... fastningen

Inte för att grymma straff slutade för den skull.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in