Kristallkulan!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Kristallkulan!

Inläggav elle » 2014-03-28 11:34:28

KrigarSjäl skrev:
elle skrev:Simone de Beauvoir var en radikal feminist som propagerade för genus , enligt henne " födds man inte till kvinna ". Det finns alltså en anledning till varför hennes böcker var förbjudna .

OT : Det fanns många saker som var tidigare förbjudna som t.ex.att vara homosexuell var ju förbjudet i Sverige och i Tyskland ( fram till 1984 ! ) .

Det är inte vettigt att förbjuda böcker. I synnerhet inte i demokratiska stater.
Det är ett övergrepp mot den tänkande människan; att inte låta människor själva bilda sig en uppfattning.

Förutom katolikernas index har vi nazisterna och deras bokbål...och den jämförelsen hedrar knappast katolikerna.

Det är inte vettigt att förbjuda böcker men förbjuder man de nufirtiden ? Katoliker kan läsa vilka böcker de vill nuförtiden .

Nazister och deras bokbål har inget med katolicismen att göra . Lika lite som din ateism med Svenska Kyrkan .

Även i den protestantiska Sverige var vissa böcker förbjudna att läsa vilket också var odemokratiskt och övergrepp mot fri tänkande . Jag syftar på katolsk litteratur . Katolicism var totalt förbjudet i nästan 200 år ! Det var ett dödsstraff på att vara katolik här i Sverige och vad hade det här med demokrati att göra ?
elle

Anslöt: 2011-01-09

Kristallkulan!

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-28 11:51:21

Det är bra att du är för demokrati och liksom jag inte tycker böcker ska brännas - men vi kommer inte ifrån katolikernas index och att det funnits långt in i modern tid och till och med under mer än halva 1900-talet.
Det är faktiskt någonting helt exceptionellt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Kristallkulan!

Inläggav Kvasir » 2014-03-28 11:55:15

När jag var i Oregon för ungefär 20 år sedan så drevs det en kampanj mot ett lagförslag som, såvitt jag förstod, handlade om att faktiskt totalförbjuda vissa böcker. Det skulle bli förbjudet att ens inneha eller läsa sådana böcker. Jag tror att det var ett förslag till lokal lag i Oregon bara, och det verkar inte som det gick igenom. I vart fall hittar jag inget på nätet om att så skulle vara fallet.

Däremot så förefaller det vanligt att böcker förbjuds på olika lokala nivåer i USA. Ibland handlar det om en enstaka skola, t.ex. en katolsk skola som förbjudit Harry Potter, till att en bok förbjuds i både skolor och offentliga bibliotek i en hel delstat. I Texas förbjöd man en barnbok för att författaren råkade ha samma namn som en marxistisk teoretiker. Att det var helt olika personer missade man.

Även om det ofta är kyrkliga lobbygrupper som driver dessa förbud så handlar det vanligen om lokala företeelser. Det verkar inte handla om t.ex. katolska kyrkan eller baptisterna driver sådana kampanjer på nationell nivå.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Kristallkulan!

Inläggav elle » 2014-03-28 12:20:26

KrigarSjäl skrev:Det är bra att du är för demokrati och liksom jag inte tycker böcker ska brännas - men vi kommer inte ifrån katolikernas index och att det funnits långt in i modern tid och till och med under mer än halva 1900-talet.
Det är faktiskt någonting helt exceptionellt.

Bra men du har inte läst hela mitt inlägg eller så väljer du vad du vill läsa . Och skriver man om förbjudna böcker är det också relevant att nämna att även i Sverige förbjöd man böcker som katolsk litteratur .
Senast redigerad av elle 2014-03-28 12:31:49, redigerad totalt 1 gång.
elle

Kristallkulan!

Inläggav elle » 2014-03-28 12:31:20

KrigarSjäl skrev:Vetenskapen kan inte besvara alla våra frågor, men undan för undan så...femhundra år fram i tiden kan vi nog få en hel del besvarat.

Det finns redan många frågor vetenskapen inte kan förklara och erkänt att det inte går att förklara .
elle

Kristallkulan!

Inläggav Kanin » 2014-03-28 12:53:40

elle skrev:Det är inte vettigt att förbjuda böcker men förbjuder man de nufirtiden ? Katoliker kan läsa vilka böcker de vill nuförtiden.

Katolicismens lista över förbjudna böcker gäller fortfarande, även om överträdelser inte straffas. Det vore ju förfärligt om dagens ungdom får för sig att det är okej att läsa böcker av t.ex. Balzac och Dumas...

elle skrev:
KrigarSjäl skrev:Vetenskapen kan inte besvara alla våra frågor, men undan för undan så...femhundra år fram i tiden kan vi nog få en hel del besvarat.

Det finns redan många frågor vetenskapen inte kan förklara och erkänt att det inte går att förklara .

Exempel?

elle skrev:Även i den protestantiska Sverige var vissa böcker förbjudna att läsa vilket också var odemokratiskt och övergrepp mot fri tänkande . Jag syftar på katolsk litteratur . Katolicism var totalt förbjudet i nästan 200 år ! Det var ett dödsstraff på att vara katolik här i Sverige och vad hade det här med demokrati att göra ?

Protestantism är också religion...
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Kristallkulan!

Inläggav elle » 2014-03-29 10:08:40

Kanin skrev:
elle skrev:Det är inte vettigt att förbjuda böcker men förbjuder man de nufirtiden ? Katoliker kan läsa vilka böcker de vill nuförtiden.

Katolicismens lista över förbjudna böcker gäller fortfarande, även om överträdelser inte straffas. Det vore ju förfärligt om dagens ungdom får för sig att det är okej att läsa böcker av t.ex. Balzac och Dumas...

elle skrev:

Exempel?

elle skrev:Även i den protestantiska Sverige var vissa böcker förbjudna att läsa vilket också var odemokratiskt och övergrepp mot fri tänkande . Jag syftar på katolsk litteratur . Katolicism var totalt förbjudet i nästan 200 år ! Det var ett dödsstraff på att vara katolik här i Sverige och vad hade det här med demokrati att göra ?

Protestantism är också religion...

Ja , protestantism är OCKSÅ religion därför ska man inte kasta sten när man sitter i glashuås .

Vag gäller ditt påstående om böcker Balzac och Dumas ..Jag kan inte ta det här på allvar eftersom din verklighet om katolicismen låter främmande för mig .
Senast redigerad av elle 2014-03-29 10:21:57, redigerad totalt 2 gånger.
elle

Kristallkulan!

Inläggav elle » 2014-03-29 10:15:06

Jag skulle kunna utan problem ge exempel men jag ser en tendens att direkt avfärda allt som vetenskap inte kan förklara som " sagor " och det är ok för mig men isf är diskussionen meningslös .
elle

Kristallkulan!

Inläggav Kanin » 2014-03-29 10:22:50

elle skrev:Ja , protestantism är OCKSÅ religion därför ska man inte kasta sten när man sitter i glashus.

Det är inte specifikt katolicismen vi vänder oss emot, utan den används bara som exempel på de problem religion innebär (till stor del på grund av att katolicismen för närvarande har en mer framträdande roll i världen). Dina exempel från protestantismen bekräftar enbart vår kritik.

elle skrev:Vag gäller ditt påstående om böcker Balzac och Dumas ..Jag kan inte ta det på allvar eftersom din verklighet om katolicismen låter helt främmande för mig . Har aldrig varit med om nåt lliknande .

Balzac och Dumas finns med på "Index Librorum Prohibitorum" (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_au ... ohibitorum).

Från wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Index_Libr ... ohibitorum):
A Notification of 14 June 1966 from the Congregation, which was published on the 15 June 1966 issue of the Vatican's newspaper, L'Osservatore Romano, announced that, while the Index maintained its moral force, in that it taught Christians to beware, as required by the natural law itself, of those writings that could endanger faith and morality, it no longer had the force of ecclesiastical positive law with the associated penalties.
In a letter of 31 January 1985 to Cardinal Giuseppe Siri, regarding the book Poem of the Man God, Cardinal Joseph Ratzinger (then Prefect of the Congregation, who later became Pope Benedict XVI), referred to the 1966 notification of the Congregation as follows: "After the dissolution of the Index, when some people thought the printing and distribution of the work was permitted, people were reminded again in L'Osservatore Romano (15 June 1966) that, as was published in the Acta Apostolicae Sedis (1966), the Index retains its moral force despite its dissolution. A decision against distributing and recommending a work, which has not been condemned lightly, may be reversed, but only after profound changes that neutralize the harm which such a publication could bring forth among the ordinary faithful."
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Kristallkulan!

Inläggav slackern » 2014-03-29 10:40:36

Kanin skrev:
elle skrev:Ja , protestantism är OCKSÅ religion därför ska man inte kasta sten när man sitter i glashus.

Det är inte specifikt katolicismen vi vänder oss emot, utan den används bara som exempel på de problem religion innebär (till stor del på grund av att katolicismen för närvarande har en mer framträdande roll i världen). Dina exempel från protestantismen bekräftar enbart vår kritik.

Själv tycker jag att den kristna högern i USA är läskig. Dom är protestanter till största delen. Där kan vi snacka om fundamentalism. I dom stater i USA där kristna högern är stark är dom stater som har dödsstraff och starkt stöd för det. Katolska kyrkan fördömer dödsstraff.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Kristallkulan!

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-29 23:18:50

slackern skrev:
Kanin skrev:

Själv tycker jag att den kristna högern i USA är läskig. Dom är protestanter till största delen. Där kan vi snacka om fundamentalism. I dom stater i USA där kristna högern är stark är dom stater som har dödsstraff och starkt stöd för det. Katolska kyrkan fördömer dödsstraff.

Ja, jag tycker också att den kristna högern är läskig. Många av dem hetsar dessutom mot katoliker och påstår att de är avgudadyrkare för att de har helgon, men så vitt jag vet ber man inte TILL helgon utan GENOM helgon; de är vördade men inte dyrkade...eller något sådant.
Det finns även vissa riktningar inom den kristna högern som har antisemitiska åsikter och kallar judar för "Kristusmördare" (förmodligen vet de inte ens att Jesus själv var jude).
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Kristallkulan!

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-29 23:23:36

"Banned Book Week" är ett evenemang som uppmuntrar folk att läsa de böcker som av olika anledningar har blivit förbjudna. I år kommer de förbjudna böckernas vecka att hållas 21 - 27 september.
Mer info här:
http://www.ala.org/bbooks/

Är faktiskt stolt över att en av mina favoritböcker, Harper Lees To Kill a Mockingbird, är med på "usch"-listan.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Kristallkulan!

Inläggav slackern » 2014-03-29 23:27:03

Kahlokatt skrev:
Är faktiskt stolt över att en av mina favoritböcker, Harper Lees To Kill a Mockingbird, är med på "usch"-listan.

Jag håller med det är en väldigt bra bok. :)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Kristallkulan!

Inläggav Flawed » 2014-04-19 0:39:57

En förklaring till att araberna var mer vetenskapligt progressiva var kanske att västrom inte var särdeles produktivt när det gäller "forskning"utan man hade stulit det mesta i den vägen av grekerna.
Västrom blev ju då sätet för katolicismen som spred sig till resten av Europa och speciellt de barbariska normanderna och medans det grekiskt talande östrom sätet för den ortodoxa kristendomen aka bysans, blev sedermera krossat i jointventure mellan latinska kristna korsriddare och turkiska nomader.
Grekland brukar man anse är ett västland men det ligger ju då tämligen nära Mellanöstern och man hade ju väldigt mycket kontakter med Mellanöstern som förr låg oerhört mycket längre fram än obskyra frankiska och germanska byar där folk gick runt och bökade efter kottar under träden och vadade runt i lera till midjan.

Under den mörkaste medeltiden hade vi inte tillgång till grekiska verk i någon större grad vilket araberna hade,de latinska kristna fick kontakt med grekiska verk via dem.Detta lede senare till renässans och upplysning.
Araberna blev ju faktiskt ganska sekundära i praktiken inom islam och den islamiska expansionen togs över av nomadfolk som turkar och mongoler,som dessutom då och då reducerade arabiska städer kraftigt i öst samtidigt som reconquistan i väster gjorde att man hamnade på efterkälken ganska rejält plus diverse andra ekonomiska faktorer och sådant.
En intressant fråga är om halva Spanien hade fortsatt att vara islamiskt undrar hur islam hade tett sig idag i så fall?
Förföljelse av kristna har det ju pratats om förr här på forumet,kristendomen har förföljt sig själv historiskt och har varit mycket framgångsrika med det.
Man kan ju också ta upp den extrema polrisering som uppstod i Indien när kristna britter beslutade att slå in på en hårdare linje i Indien på detta gav upphov till de radikala koranskolorna som Talibanerna kom ifrån.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Kristallkulan!

Inläggav Flawed » 2014-04-19 0:52:13

elle skrev:
KrigarSjäl skrev:
elle skrev:Simone de Beauvoir var en radikal feminist som propagerade för genus , enligt henne " födds man inte till kvinna ". Det finns alltså en anledning till varför hennes böcker var förbjudna .

OT : Det fanns många saker som var tidigare förbjudna som t.ex.att vara homosexuell var ju förbjudet i Sverige och i Tyskland ( fram till 1984 ! ) .

Det är inte vettigt att förbjuda böcker. I synnerhet inte i demokratiska stater.
Det är ett övergrepp mot den tänkande människan; att inte låta människor själva bilda sig en uppfattning.

Förutom katolikernas index har vi nazisterna och deras bokbål...och den jämförelsen hedrar knappast katolikerna.

Det är inte vettigt att förbjuda böcker men förbjuder man de nufirtiden ? Katoliker kan läsa vilka böcker de vill nuförtiden .

Nazister och deras bokbål har inget med katolicismen att göra . Lika lite som din ateism med Svenska Kyrkan .

Även i den protestantiska Sverige var vissa böcker förbjudna att läsa vilket också var odemokratiskt och övergrepp mot fri tänkande . Jag syftar på katolsk litteratur . Katolicism var totalt förbjudet i nästan 200 år ! Det var ett dödsstraff på att vara katolik här i Sverige och vad hade det här med demokrati att göra ?

Det förekom naturligtvis demokrati i Spanien och andra katolska länder under denna tid?
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Intressanta intressen

Logga in