Hur farligt är det att ta på "Americium" från brandvarnare

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

hur farligt är det att ta på röra vid "Americium" från

Inläggav Flawed » 2014-04-16 22:47:30

lesserness skrev:

sysslar med isärplockning av elektronisk avfall, kom i kontakt med två brandvarnare för någon månad sen och nu råkade jag läsa en artikel om någon som ville försökte utlösa en kärnreaktion. i artikeln framgår det att han plockade ut delare ur brandvarna som innehåll Americium, då blev jag medveten om att brandvarnare överhuvudtaget kunde innehålla något farligt... så kan det gå.

Han finns dessutom här på forumet...
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Richard » 2014-04-17 12:32:06

Det är inte farligt att plocka ut det, såvida man inte äter det eller stoppar det i näsan typ. Men en god idé kan vara att tvätta händerna om man rört vid det.

Men tänk på att man får inte plocka ut det enligt Strålsäkerhetsmyndigheten.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav plåtmonster » 2014-04-17 16:19:53

lesserness skrev:sysslar med isärplockning av elektronisk avfall, kom i kontakt med två brandvarnare för någon månad sen och nu råkade jag läsa en artikel om någon som ville försökte utlösa en kärnreaktion. i artikeln framgår det att han plockade ut delare ur brandvarna som innehåll Americium, då blev jag medveten om att brandvarnare överhuvudtaget kunde innehålla något farligt...

Gör du det som anställd i någon verksamhet?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Flawed » 2014-04-17 16:29:53

Varför ska handikappade exponeras för flamskyddsmedel och tungmetaller appropå det.
Elektronikdemontering är väl ett vanligt lönebidragsjobb eller kanske till och med ett inslag i daglig verksamhet.
Jag insinuerar inte att TS har något med detta att göra.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav lesserness » 2014-04-17 20:42:54

plåtmonster skrev:
lesserness skrev:sysslar med isärplockning av elektronisk avfall, kom i kontakt med två brandvarnare för någon månad sen och nu råkade jag läsa en artikel om någon som ville försökte utlösa en kärnreaktion. i artikeln framgår det att han plockade ut delare ur brandvarna som innehåll Americium, då blev jag medveten om att brandvarnare överhuvudtaget kunde innehålla något farligt...

Gör du det som anställd i någon verksamhet?

Nej jag plockar ut delar ur elektroniska produkter och scannar/fotar dom och förändrar bilderna med olika filter, samt sparar dom delar som kan vara användbara för andra projekt.

http://unifiedspontaneity.deviantart.co ... y/31731623
lesserness

Anslöt: 2011-06-25

Inläggav plåtmonster » 2014-04-17 21:43:12

Tänk på att tvätta händerna speciellt efter varit i gamla apparater innan du använder tangentbord, fjärrkontroller eller mat. Detta för att undvika bly- och flamskyddsrester. I nätdelar kan det finnas laddade kondensatorer.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Intressanta intressen

Logga in