Assistanshundar (servicehundar, ledarhundar) släpps inte in

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2014-04-15 2:42:23

Assistanshunden fick inte komma in i gatuköket - anmälan till DO

Nuförtiden finns det fler assistanshundar än ledarhund för blinda, men det är blindhundarna som folk känner till.

SKK skrev:En assistanshund är en hund som används som hjälpmedel för en enskild förare. När en assistanshund är i tjänst eller under utbildning har den ett tjänstetäcke och är i sällskap med sin förare. En service- och signalhund är i tjänst under cirka åtta år.

En assistanshund har en enda förare. De flesta assistanshundarna är ledarhundar. Det finns cirka 250 ledarhundar. Övriga assistanshundar är servicehundar för rörelsehindrade, signalhundar för hörselskadade samt alarmerande servicehundar för personer med diabetes och epilepsi. Dessa service- och signalhundar är utbildade som hjälpmedel för personer med en viss kronisk funktionsnedsättning och är i nuläget drygt 100 stycken. Behovet är dock mycket större.
http://www.skk.se/hundagande/assistansh ... stanshund/

Och eftersom många inte känner till detta, så låter de inte assistanshunden komma in t ex i affär el på restaurang. Det stod om ett sådant fall betr en diabeteshund.

Nordiskahund skrev:En diabeteshunds uppgift är att larma (markera) när dess förare har högt eller lågt blodsockervärde, eller ännu hellre innan det hinner stiga/sjunka för högt/lågt.

Att ha en utbildad diabeteshund är en säkerhet, framförallt nattetid, då dagens mätinstrument inte är hundraprocentiga. Dessutom så kan hunden göra att man slipper väldigt många stick på en dag.

En diabeteshund jämställs numera med övriga assistanshundar, och examineringen sker genom
Svenska kennelklubben.
En diabeteshund har således samma rättigheter som övriga assistanshundar, vad gällande vistelse i olika lokaler samt lokaltrafik.
http://www.nordiskahund.se/diabeteshund-20447946

T ex kan en diabetiker drabbas av lågt blodsocker, insulinkänning (hypoglykemi): http://m.netdoktor.se/diabetes/artiklar ... ker/#bmb=1

Som sagt, alla känner inte till det och tyvärr räcker det inte hunden har tjänstetäcke och id-bricka.
svt skrev:Det var för en månad sen som kvinnan besökte ett gatukök i centrala Göteborg. Kvinnan som har diabetes hade med sig sin diabeteshund. En diabeteshund är tränad till att upptäcka förändringar i ägarens blodsockernivåer genom att lukta på ägaren.

När kvinnan skulle beställa mat ska gatuköket ha vägrat att servera henne eftersom hon hade hunden med sig. Trots att hunden hade både ett gult tjänstetäcke och id-bricka blev kvinnan avvisad. Enligt anmälan ska hennes tillstånd ha blivit kritiskt efter att hon nekats mat. Hon har nu anmält händelsen till Diskrimineringsombudsmannen.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... abeteshund

Man kan tycka att om det var i ett gatukök, så kunde kvinnan handlat sin mat genom luckan. Men kanske fanns det inga stolar utanför el så tyckte hon att det var för kallt.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Assistanshund fick inte komma in i gatuköket - anmälan t DO

Inläggav sugrövmanövern » 2014-04-15 3:42:03

Det är inte alltid det finns en lucka. Det blir allt ovanligare faktiskt. Men alltså en diabetiker som är så svårt sjuk bör ha med sig en frukt eller nåt i fickan.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Arielle » 2014-04-15 4:19:56

sugrövmanövern skrev:Det är inte alltid det finns en lucka. Det blir allt ovanligare faktiskt. Men alltså en diabetiker som är så svårt sjuk bör ha med sig en frukt eller nåt i fickan.

Fast det är inte alltid det räcker och ibland så måste man använda saker flera gånger på en utflykt och kanske inte har med tillräckligt. Fast personen hade ju kunnat beställa något lätt och ha personalen komma ut med det typ en korv med bröd eller något
Arielle
Ny medlem

Anslöt: 2014-02-27

Inläggav alixha » 2014-04-15 8:50:28

Enligt Livsmedelsverket så får ägaren till gatuköket själv bestämma om han/hon vill tillåta hunden i lokalen.

18 § Hundar, katter eller andra ovidkommande djur får inte medföras eller tillåtas uppehålla sig i livsmedelslokal. Den som driver verksamhet i livsmedelslokal får dock tillåta att funktionshindrad medför ledarhund , servicehund eller signalhund i serveringslokal eller i sådana kundutrymmen i butik som inte är ämnade för saluhållande av livsmedel.

I 18 § första stycket anges att vissa djur som kan anses ovidkommande inte får medföras eller tillåtas uppehålla sig i livsmedelslokal. Föreståndare för serveringslokal kan dock tillåta att ledarhund får medföras av synskadad och att service- och signalhund får medföras av funktionshindrad i serveringslokal. Sådana hundar anses inte som ovidkommande djur i serveringslokaler.

Får man ta med sig sin ledarhund på restaurang eller i en livsmedelsbutik?

En person som har funktionshinder bör få ta med sig sin ledarhund, servicehund eller signalhund in i exempelvis en serveringslokal - till exempel pub, restaurang eller café - och i vissa delar av en butik. Hunden får dock inte följa med om det finns risk för att livsmedel smittas eller smutsas ned.

Det är restaurang- eller butiksägaren som avgör om det är risk för att livsmedel smittas eller smutsas ner och de kan av just den anledningen neka någon att ta med sig hunden.

Sen att hon blev dålig för att hon inte fick någon mat var ju synd.
Hon får ta med sig något i väskan nästa gång eller helt enkelt gå någon annanstans, om det var i centrala Göteborg så måste det väl finnas något annat att välja på?

Jag tycker att man kan visa medmänsklighet och som tidigare skribent skrivit och exempelvis kommit ut med maten till henne. Tycker dock inte att personalen på gatuköket har gjort något fel, förutom rent medmänskligt möjligen.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav Alien » 2014-04-15 14:10:53

1. Det är alltså inte förbjudet för restauranger/butiker att släppa in assistanshundar. Många tror det. Däremot är det förbjudet att ta med hund in i köket, men dit går man ändå inte som kund.

2. Många kommuner har undantag för ledarhundar i sina ordningsstadgar. En del för alla assistanshundar.

3. Även om ägaren inte är tvingad att släppa in assistanshundar kan det ses om diskriminering. Det handlar alltså om tillgänglighet för funktionshindrade.

Från riksdagen, svar på skriftlig fråga 2013-11-12 ang 2013/14:73 Tillträde till offentliga miljöer för assistanshundar:
Statsrådet Maria Larsson skrev:Det är fler kommuner som undantar ledarhundar än övriga typer av assistanshundar från de lokala ordningsstadgarna. I detta sammanhang vill jag dock nämna att det skett en positiv utveckling de senaste åren. Allt fler kommuner likställer övriga assistanshundar med ledarhundar i sina lokala ordningsstadgar vilket troligtvis hänger ihop med att assistanshundar blir allt mer känt och erkänt som hjälpmedel.
---
När det gäller frågan om åtgärder vill jag lyfta fram att regeringen avser att återkomma till riksdagen med ett lagförslag om bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning som en form av diskriminering. Redan i dag finns dock ett visst skydd mot diskriminering på grund av funktionshinder i diskrimineringslagen. Personer med funktionsnedsättning och som använder ledarhund eller assistanshund skyddas av förbudet. Skyddet gäller bl.a. vid tillhandahållande av varor och tjänster. Diskrimineringsombudsmannen, som har tillsyn över diskrimineringslagen, tar emot och utreder anmälningar om diskriminering.
Alien
Moderator

Inläggav sugrövmanövern » 2014-04-15 15:58:36

Arielle skrev:
sugrövmanövern skrev:Det är inte alltid det finns en lucka. Det blir allt ovanligare faktiskt. Men alltså en diabetiker som är så svårt sjuk bör ha med sig en frukt eller nåt i fickan.

Fast det är inte alltid det räcker och ibland så måste man använda saker flera gånger på en utflykt och kanske inte har med tillräckligt. Fast personen hade ju kunnat beställa något lätt och ha personalen komma ut med det typ en korv med bröd eller något
Nä det förstås. Men ja, din lösning att få maten ut hade ju fungerat eftersom det var snabbmat.

- Ska doo äta här eller i påsen?
, den frågan får man ju som regel.

Tycker det var märkligt beteende av diabetikern att gå därifrån utan mat när det tydligen gällde liv och död :-)063 .

Känns som det ligger en hund begraven i den här historien.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-15 16:12:38

När kvinnan skulle beställa mat ska gatuköket ha vägrat att servera henne eftersom hon hade hunden med sig. Trots att hunden hade både ett gult tjänstetäcke och id-bricka blev kvinnan avvisad. Enligt anmälan ska hennes tillstånd ha blivit kritiskt efter att hon nekats mat. Hon har nu anmält händelsen till Diskrimineringsombudsmannen.

Om hon är i behov av assistanshund, så har hon förmodligen betydande svårigheter. Med det sagt - så bör personen i fråga ha med sig reserver utifall att - mat och medicin - hade personen detta med sig?

Tillståndet blev kritiskt när hon nekats mat? Va? I centrala Göteborg?
Jag antar vilt Avenyn, vilket är tämligen packat med restauranger, livsmedelsbutiker, caféer, korvmojar, take-aways, butiker... och personen påstår att den blev så svag? Det kan gå fort, är väl medveten om sjukdomen diabetes, dock förfaller det sig inte sannolikt att en person med svår diabetes som dessutom har tränad assistanshund, inte har back-ups med sig. Verkar vara suspekt.

Luddigt angående definitionerna av hjälphundar. Behövs helt enkelt ett enklare regelverk som gäller övergripande (begränsat dispositiva).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav Alien » 2014-04-15 19:10:10

Men en biverkan av insulinkänning kan vara att man blir både förvirrad och irriterad. Så att man inte kan tänka klart och förklara och komma på en kompromiss. Om hon t ex tagit insulin inför en måltid och det inte blev en måltid när hon tänkt sig så kan hon få insulinkänning:

Netdoktor skrev:Hypoglykemi kan orsakas av att mängden insulin i blodet är högre än nödvändigt.

Hos en patient med diabetes kan hypoglykemi orsakas av att det finns för mycket insulin i blodet, att insulindosen eller tablettmedicineringen är felaktig eller av misstag att mer insulin och tabletter än nödvändigt intagits.
Hur känns hypoglykemi?
Blekhet
Skakningar
Svettningar
Svaghetskänsla
Hjärtklappning
Hunger
Oro
Koncentrationssvårigheter
Irritation
Trötthet
Nedsatt syn
Minskad närvarokänsla
Kramper
Koma.
http://m.netdoktor.se/diabetes/artiklar ... ker/#bmb=1

Och om Göteborg är en av de kommuner som tillåter assistanshundar på restauranger, så det ju bra om restaurangägare lär sig detta. Beror ju på varför hon nekades komma in i restaurangen också. T ex om ägaren trodde att det var emot reglerna.
Alien
Moderator

Inläggav Nefarious » 2014-04-16 20:45:55

sugrövmanövern skrev:Tycker det var märkligt beteende av diabetikern att gå därifrån utan mat när det tydligen gällde liv och död :-)063 .

En låg diabetiker beter sig märkligt, ofta kommer de inte ens ihåg vad de haft för sig när de haft känning.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav Alien » 2014-05-22 15:20:52

Det är inte självklart att ledarhundar för synskadade heller får komma in. Värst är det tydligen i Stockholm.

DN Sthlm skrev:Stockholm är sämst i landet för ledarhundar. Det skriver stadens funktionshindersombudsman i sin årsrapport.
– Det är förnedrande att behöva stå i dörren och fråga om man får komma in, säger syn­skadade Sofia Thoresdotter.

På valborgsmässoafton var Ledarhundsförarnas förening ute och testade Stockholms hotell, vårdcentraler, badhus, krogar med mera. De ställen som välkomnar ledarhundar – ”vita listan” – är fler, men på ”svarta listan” finns inte bara krogar utan även en kyrka.

Funktionshindersombudsmannen skriver att attityder behöver ändras. ”Både kommunala verksamheter, kultur- och näringslivets lokaler såsom restauranger behöver förbättra ledarhundförarnas tillträde”.
http://www.dn.se/sthlm/ledarhundar-port ... rnedrande/

Synskadade Sofia berättar om hur det är:
Hon har alltid med sig ett inplastat kort med information om ledarhundsekipagens rättigheter och är alltid beredd på att visa det.

– Men det händer ofta att de inte vill läsa det utan säger att jag måste gå. Det är fullt lagligt att avvisa oss, säger hon.

Hennes labradortik kryssar skickligt mellan hindren i Gamla stans gränder – turistflockar, uteserveringar, reklamskyltar, en och annan bil.

– Hunden är ett fantastiskt hjälpmedel. Jag har nästan slutat åka färdtjänst, jag tar mig fram tryggt och säkert. Jag får mycket bättre kondition och hälsa, säger Sofia Thoresdotter

Men hon undviker nya ställen, hon vill inte stå i dörren och be snällt. När det spelmanslag hon är med i kommer på att de ska gå ut och ta en öl säger hon att hon är trött och går hem.

– Jag vill jag inte förstöra stämningen om jag blir avvisad, jag vill inte utsätta mig för det, säger Sofia Thoresdotter.

Ja, jag kan identifiera mig med att man vill klara sig själv, inte behöva hänga på någon annan, inte behöva beställa färdtjänst i förväg etc, utan kunna ge sig iväg när man vill, precis som alla friska.

När hon nyligen var på en kongress i Oslo kom hon och hunden in överallt. Lagstiftning – som finns i Norge och många andra länder men inte i Sverige – gör verkligen skillnad, menar Sofia Thoresdotter.

– Jag kände mig mycket friare, som vem som helst, det kändes nästan patetiskt att jag var så himla glad, säger hon.

Nu framgår det inte varför ledarhundarna inte blir insläppta. Hygien? Omsorg om allergiker?

Enligt professor Magnus Wickman på Södersjukhuset lider mindre än en procent av Sveriges befolkning av svår hundallergi – och färre än 300 personer i landet använder ledarhund.

– Sannolikheten att de två grupperna ska träffa på varandra är minimal, säger Finn Hellman.

Men kanske tänker "de hundvägrande" på personer med hundfobi också, hur många sådana finns det?
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2014-05-22 20:33:36

En ledarkommentar:

DN Ledare skrev:En allergolog berättade för mig att en inte obetydlig del av hans arbete gick ut på att övertyga människor om att de inte var allergiska.

I DN Stockholm på måndagen säger en annan, professor Magnus Wickman, att mindre än en procent av befolkningen lider av svår hundallergi. Ändå nekas personer med ledarhund inträde till allt från gym till krogar och till och med en kyrka (DN 19/5).

Att vara allergisk innebär i de flesta fall ett större eller mindre obehag. Väldigt sällan är det förenat med direkt livsfara – men visst, det finns enstaka som faktiskt kan dö av en jordnöt eller penicillinkur.

Mot denna grupp och dess rätt ska vägas synskadades rätt att röra sig i samhället. Jag har svårt att se varför det tycks självklart att det alltid är synskadade som måste maka på sig från allehanda offentliga och privata inrättningar. Kan det ha någonting att göra med att synskadade möjligtvis gör mindre väsen av sig än allergiker? Och kan det ha någonting att göra med att företrädarna för de inrättningar som vägrar släppa ledarhundar över tröskeln är ängsliga för en högljudd antihundlobby?
http://www.dn.se/ledare/signerat/hundar ... ite-skall/

Det finns kanske många som ogillar el är rädda för hundar?

Trafikkontoret i Stockholms stad har författat ett förslag som andas motsvarande ängslighet. Ledarhundar är förvisso undantagna, men tanke­modellen är densamma. Enligt förslaget ska hundar förbjudas från att vistas på allmänna lekplatser, lekområden, vissa strandområden och ”vid eller i” plaskdammar.

Några motiv anges inte i skrivelsen. Men till Mittistockholm.se anger projektledaren Hans-Olov Blom två skäl. För det första att det inte bör finns hundar där barn leker på lek- platser. För det andra att många inhägnade lekparker används till kamphundsverksamhet och liknande på kvällarna.

Då frågar man sig om inte problemet är att olämpliga hundägare tränar sina hundar till hundkamp, inte alla hundar öht visats nära lekplatser.

Ja, jag har faktiskt känslan av att hundägare är extra hårt hållna i Sverige. För att vi särskilt allergiska och hundrädda i Sverige? Det är väl inte så stor skillnad på Sverige och Norge.

En kort och söt video apropå ledarhundar som släpps in där inte andra hundar släpps in:
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2014-06-01 22:55:34

Det finns förstås nackdelar med hundar som får tas med överallt. Som ledarhunden som togs med på flyget- och sket två gånger i mittgången. Det hände på ett inrikesflyg i USA.

Flera gånger uträttade ledarhunden sina behov i mittgången på flygplanet och till slut blev bajsandet för mycket för personal och passagerare. Flygplanet tvingades göra ett oplanerat stopp.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hund-b ... -nodlanda/

Passagerarna blev illamående av stanken.

Vad är det för en hund som inte gnäller el skäller när den behöver gå ut, tänkte jag. Men så kom jag på att det ju inte hade hjälpt i detta fall.
Alien
Moderator

Inläggav Miche » 2014-06-02 10:15:39

Med tanke på hur illa det luktade så var den dålig i magen. Troligare den gnällt en bra stund innan men som sagt, vad hade de kunnat gjort förutom tagit in den på en toalett och låtit den uträtta sina behov där?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2014-06-03 3:37:43

Ja, det varit bättre, då hade bara de passagerar som besökt besökte toan behövt lida av lukten. Lättare att städa också. Åas kanske det redan var kö till toan.

Men hunden kan också ha varit stressad av den ovana omgivninen, dvs att vara på ett flygplan.
Alien
Moderator

Inläggav kapuni » 2014-06-03 4:03:51

Alien skrev:Men hunden kan också ha varit stressad av den ovana omgivninen, dvs att vara på ett flygplan.

Ja, det tror jag också, hundar blir ju också nervösa och oroliga i magen. Stackars hund (och matte!), de fick inte flyga i samma plan utan fick bli ombokade till ett annat.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in