Aktivitetsstöd under sommaren?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej allihopa. Jag har äntligen fått aktivitetsstöd efter en lång vänte tid. Jag har haft det i ca 2 månader ungefär, och jag är glad att det kommit igång.
Fick hem beskedet och där står det att det går ut Juni 2015. Och att jag därefter måste ansöka om nytt.
Eftersom detta är nytt så vänder jag mig till er..
Hur blir det med aktivitetsstödet under sommaren, försvinner det?
Är det enkelt att få tillbaka sitt stöd eller tar det lika lång tid som första gången?
Tack allihopa
Fick hem beskedet och där står det att det går ut Juni 2015. Och att jag därefter måste ansöka om nytt.
Eftersom detta är nytt så vänder jag mig till er..
Hur blir det med aktivitetsstödet under sommaren, försvinner det?
Är det enkelt att få tillbaka sitt stöd eller tar det lika lång tid som första gången?
Tack allihopa

- WaterFountain
- Ny medlem
- Anslöt: 2014-04-16
Säker på att du inte menar aktivitetsersättning?
Aktivitetsstöd får man sällan beslut på så långa perioder i taget men om det nu ändå är det så är det bara att be din handläggare på Arbetsförmedlingen om ett förlängt beslut.
Aktivitetsstöd får man sällan beslut på så långa perioder i taget men om det nu ändå är det så är det bara att be din handläggare på Arbetsförmedlingen om ett förlängt beslut.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Re: Aktivitetsstöd under sommaren?
Nej det försvinner inte under sommaren.
- Kevlarsoul
Givetvis menar ajg aktivitetsersättning!
- WaterFountain
- Ny medlem
Kevlarsoul skrev:Nej det försvinner inte under sommaren.
Tack. Är det något du vet, eller har du googlat? ^^
Hehe

- WaterFountain
- Ny medlem
Kevlarsoul skrev:Nej det försvinner inte under sommaren.
Tack. Är det något du vet, eller har du googlat? ^^
Hehe

- WaterFountain
- Ny medlem
Jaha glöm allt jag sa om Arbetsförmedlingen då.
Kan garantera att du inte är utan ersättning under sommaren, det vet jag av erfarenhet.
Kan garantera att du inte är utan ersättning under sommaren, det vet jag av erfarenhet.
- Kevlarsoul
Lånar tråden lite för liknande fråga: Gäller detta även aktivitetsersättning vid förlängd skolgång?
Jag har googlat men hittar inget om detta...

Re: Aktivitetsstöd under sommaren?
Det har jag däremot ingen aning om.
- Kevlarsoul
Crow_ skrev:Lånar tråden lite för liknande fråga: Gäller detta även aktivitetsersättning vid förlängd skolgång?
Jag tror att det även gäller då. För jag antar att det är tidsbegränsat som all annan aktivitetsersättning?
slackern skrev:Crow_ skrev:Lånar tråden lite för liknande fråga: Gäller detta även aktivitetsersättning vid förlängd skolgång?
Jag tror att det även gäller då. För jag antar att det är tidsbegränsat som all annan aktivitetsersättning?
Japp, det är tidbegränsat till skolgången är slut eller tre år som max - dock går dte att söka om ifall dte behövs (vilket jag verkligen inte hoppas på.. ugah. Fem års gymnasiestudier räcker gott och väl ><)
Crow_ skrev:slackern skrev:Crow_ skrev:Lånar tråden lite för liknande fråga: Gäller detta även aktivitetsersättning vid förlängd skolgång?
Japp, det är tidbegränsat till skolgången är slut eller tre år som max - dock går dte att söka om ifall dte behövs (vilket jag verkligen inte hoppas på.. ugah. Fem års gymnasiestudier räcker gott och väl ><)
Den är ju tänkt från början att göra det möjligt för folk med diagnoser att gå ut gymnasiet även om det tar längre tid en vad det brukar ta. Så konstigt vore det annars om du hade specialregler. För om du inte skulle få det på loven skulle det troligtvis stå i pappren du får från FK.
slackern skrev:Crow_ skrev:slackern skrev:
Den är ju tänkt från början att göra det möjligt för folk med diagnoser att gå ut gymnasiet även om det tar längre tid en vad det brukar ta. Så konstigt vore det annars om du hade specialregler. För om du inte skulle få det på loven skulle det troligtvis stå i pappren du får från FK.
Jag tänkte mest på att en får ju inte studiebidrag eller inackordering under sommarlovet..
Crow_ skrev:slackern skrev:Crow_ skrev:
Jag tänkte mest på att en får ju inte studiebidrag eller inackordering under sommarlovet..
Fast du har ju fått aktivitetsersättning för att du anses vara sjuk eller ha en funktionsnedsättning. Så du får det istället för att ta ett sommarjobb.
varför aktivitetsersättning och inte CSN om man studerar ?
- ullstrumpan
- Anslöt: 2011-11-27
ullstrumpan skrev:varför aktivitetsersättning och inte CSN om man studerar ?
Jag är för ung för CSN (19) och får således bara studiebidraget á la 1050 i månaden vilket inte räcker om en inte bor och lever på sina föräldrar.
För övrigt får en bara CSN för x antal veckor (kan ite exakta antal i huvudet? Men det motsvarar 4 eller 5 års heltid) och jag antar att detta med aktivitetsersättning vid förlängd skolgång uppkom för att en inte ska behöva använda upp sina veckor på att komplettera gymnasiet utan istället för att faktiskt läsa vidare? Det är förvisso bara spekuleringar från min sida.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor