Konstigt fel i min Garmin GPS

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2014-04-13 19:33:10

Hej!

Jag har en Garmin Oregon 600 som jag använder till geocaching. Nu har den börjat krångla.
Den här frågan har jag lagt upp på det svenska geocachingforumet som sig bör. Jag lägger även upp frågan här, eftersom problemet är så konstigt och ju fler jag frågar desto större chans att någon har en idé. Så snälla, inga kommentarer om att jag ska lägga upp frågan nån annan stans för det har jag redan gjort.

Det går att ladda över cacher till GPS:en med datorns hjälp. Sedan kan man navigera till cacharna. En del är så kallade multis. Det betyder att man kommer till en plats, där man får nya koordinater. Sedan navigerar man till det nya stället, där man får ytterligare koordinater och så vidare.

Nu är det så fiffigt, att när man väl navigerar till en cache, kan man gå in och ändra koordinaterna för cachen. Då står det "Nytt delsteg" eller nåt liknande på kartan. Sedan kan man enkelt navigera till det delsteget och så vidare. Igår började det krångla, när jag och geocache skulle försöka hitta en multi i Borlänge. Vid det första delsteget gick det bra. Vid delsteg två gick det inte alls. Varje gång jag ändrade cachens koordinater till de nya jag fått fram, började GPS:en genast navigera till en cache i Falun. Vi var nära en kraftledningsstolpe, så jag flyttade mig en bra bit från den. Jag hämtade upp multi-cachen igen, och ändrade till de koordinater vi fått vi delsteg två. GPS:en ville åter navigera till cachen i Falun.

Jag har försökt igen idag. Varje gång jag vill ändra en caches koordinater, börjar GPS:en att navigera till en cache i Falun. Alltid samma cache. Den cachens koordinater kan jag ju ändra och det försökte jag med igår. Men då blev det ändå nåt knas med navigeringen.

Själva GPS:en fungerar utmärkt. Kompassen leder mig till vilka cachar som helst, på¨rätt bra koordinater. Det är bara när jag ska ändra en caches koordinater som det krånglar. Det blir alltid samma fel. Oavsett vilken cache det rör sig om, och oavsett vilka koordinater jag ändrar till, så plockar GPS:en upp en cache i Falun och navigerar till den. Alltid samma cache i Falun.

Alla ideer och tips är välkomna. Brainstorma.

Jag kan såklart tömma GPS:en på alla cacher, och lägga in dem igen. Men jag vill gärna ha fler förslag än det. Och varför det blev fel vet jag inte. Att det har med kraftledningsstolpen att göra verkar också rätt osannolikt. Men det är den enda förklaringen jag har. Hoppas inte GPS:ens funktion att ändra koordinater på en cache är sönder bara för jag stannade till vid en kraftledningsstolpe. Det åskade inte. Det var inte ens regn vid tillfället.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Miche » 2014-04-13 21:41:27

Jag tycker det låter sannolikt att en nollställning (dvs fabriksåterställning) kan åtgärda problemet (liknande problem på andra apparater brukar lösas med just fabriksåterställning).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2014-04-13 21:53:46

Miche skrev:Jag tycker det låter sannolikt att en nollställning (dvs fabriksåterställning) kan åtgärda problemet (liknande problem på andra apparater brukar lösas med just fabriksåterställning).

Gissade detta, tack för hjälp.

På geocachingforumet vet ingen, så tack Miche!

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Koboshi » 2014-04-13 22:04:05

Har du testar en tredje cach i Borlänge för att se om andra cachen har fel koordinater?
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Re: Konstigt fel i min Garmin GPS

Inläggav Lilla Gumman » 2014-04-17 12:06:17

Verkar vara så att man inte kan lägga till fler än ett delsteg. Resten får man lägga som waypoints. Tydligen en firmware-bugg eller vad det heter, alltså nåt Garmin själva gjort.
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2014-04-17 12:11:43

Lilla Gumman skrev:Verkar vara så att man inte kan lägga till fler än ett delsteg. Resten får man lägga som waypoints. Tydligen en firmware-bugg eller vad det heter, alltså nåt Garmin själva gjort.
Går den inte att uppdatera?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2014-04-17 23:48:09

Garmin själva har nog ingen buggfix för detta. Men uppdatera GPS:en går givetvis.
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in