Aschberg jagar nättroll i TV3 ("Trolljägarna")
Trolljägarna - nu på TV3
Frimodig skrev:Det här var kul.
Nu skall Moggy och Kiddie berätta hur de tänker.
Frimodig
Jag tar tillbaka det där. Jag beklagar att jag blev otrevlig.
Frimodig
Trolljägarna - nu på TV3 (tisdagar kl 21)
Klart offren måste känna sig hatade inför en sådan aggressivitet som de utsätt för. Och det är inte att man bemöter åsikterna, nej, man går in för personangrepp.
Journalisten Elisabet Höglund fick läsa tillmälen som "du din jävla hagga, hoppas det händer något otrevligt med dig". Som kvinna kritiserades förstås hennes utseende också. "Du är så ful och äcklig, vill slippa se dig och dina rynkor". När hon drabbades av bukspottskörtelcancer så skrev folk på Flashback och spekulerade att hon nog inte hade lång tid kvar. Och sedan skrev en del att de önskade att hon skulle dö.
På avpixlat skrev en näthatare, en kvinna i 60-årsåldern visade det sig, kommentarer som "avvisas, nej avlivas borde dom", "din äckliga kurd stick".
Bloggaren bakom Vita kränkta män skrev mot rasism och sexism och blev då anklagad för själv vara rasistisk (mot vita män) och hata män (fast han själv är man). Han fick ta emot hat och hot. "Om du inte slutar gör jag en Breivik".
Nu börjar andra avsnittet!
Journalisten Elisabet Höglund fick läsa tillmälen som "du din jävla hagga, hoppas det händer något otrevligt med dig". Som kvinna kritiserades förstås hennes utseende också. "Du är så ful och äcklig, vill slippa se dig och dina rynkor". När hon drabbades av bukspottskörtelcancer så skrev folk på Flashback och spekulerade att hon nog inte hade lång tid kvar. Och sedan skrev en del att de önskade att hon skulle dö.
På avpixlat skrev en näthatare, en kvinna i 60-årsåldern visade det sig, kommentarer som "avvisas, nej avlivas borde dom", "din äckliga kurd stick".
Bloggaren bakom Vita kränkta män skrev mot rasism och sexism och blev då anklagad för själv vara rasistisk (mot vita män) och hata män (fast han själv är man). Han fick ta emot hat och hot. "Om du inte slutar gör jag en Breivik".
Nu börjar andra avsnittet!
Frimodig skrev:Frimodig skrev:Det här var kul.
Nu skall Moggy och Kiddie berätta hur de tänker.
Frimodig
Jag tar tillbaka det där. Jag beklagar att jag blev otrevlig.
Frimodig
Nä inte direkt otrevligt. När Aschberg talar om troll menar han inte de som bara rör upp känslor på kul utan de som mobbar och förföljer. Troll kanske inte är rätt ord.
Men jag har varit på forum där moderatorer mobbat vissa och prisat andra. Kastat ut vissa bara för att visa makt eller för att såra. T ex var jag på ett forum där en av moddarna hittade på en massa saker om mig som inte var sant, som att jag hade sagt saker till henne. Hon gjorde det för att jag var uppskattad och hon stod inte ut med det. Så typ hela forumet blev emot mig för de inte trodde att en moderator hittade på lögner.
På ett annat forum var en av moderatorerna en stalker som pga sin moderatorstatus hade tillgång till våra privata meddelanden, IP osv och dessa vidarebefordrade han till en hatisk medlem som började förfölja folk i levande livet.
Alien skrev:Bloggaren bakom Vita kränkta män skrev mot rasism och sexism och blev då anklagad för själv vara rasistisk (mot vita män) och hata män (fast han själv är man). Han fick ta emot hat och hot. "Om du inte slutar gör jag en Breivik".
"Vita kränkta män" är ett nedsättande uttryck som tar fasta på personernas ras ("vita") och kön ("män") i stället för vad personerna har sagt och gjort. Jag förstår inte hur man kan förneka att det både är rasistiskt och sexistiskt. Jag förstår inte heller hur man tror sig kunna få någon som helst trovärdighet genom att använda rasism och sexism för att bekämpa rasism och sexism.
Fast det är det förstås inte OK att hota med våld för att någon har uttryckt sig rasistiskt och sexistiskt. Det borde falla under allmänt åtal, "olaga hot" eller något liknande.
Det er en business mulighet her tror jeg Profesjonell trolljägare. Det er jo mange som plages av troll på nett, hvis ofrene kunne ringe noen, et firma, og betale for å få hjelp av profesjonelle så hadde de nok gjort det. Det hadde vært en interessant jobb, det blir litt det samme som privatdetektiv.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Nu har jag inte läst tråden men i vilket fall... Problemet med näthat är viktigt o dra upp men underhållningsvärdet känns begränsat. Det går även att ifrågasätta när programmet vinklar någon till offer när anklagad gått fri. Medan ord som slyna och hora inte är ok så är det långt lindrigare att få några sådana kommentarer än det är att bli utmålad i TV som våldtäktsman för den personen och som orsak till självmordsförsök för Hult. Sanningen kan vara att självmordsförsöket handlade om att Moa inte orkade ta konsekvenserna av sina lögner mer. Att då komma och agera vit riddare utan några bevis mer än några ord över gränsen och en trasig tjej gör att TV3 eventuellt gjort något mycket värre än Hult.
Tröttsamt även med retoriken kring varför någon skriver negativa saker om en annan. Att de antagligen "mår dåligt". Vad sägs om att de ser ett samhällsproblem och vill agera men är för uppe i varv och/eller dåliga på att formulera sig så att allt bara blir känslor och personangrepp. Inte något som är ok men sluta försök gör allt så enkelt och offervänligt. För det är ju så att ta till offerrollen är det en del som är alldeles för duktiga på. Precis som många är för duktiga på att ropa "kränkt". Det måste hanteras det med. Det programmet hade varit mycket intressantare än detta.
Tröttsamt även med retoriken kring varför någon skriver negativa saker om en annan. Att de antagligen "mår dåligt". Vad sägs om att de ser ett samhällsproblem och vill agera men är för uppe i varv och/eller dåliga på att formulera sig så att allt bara blir känslor och personangrepp. Inte något som är ok men sluta försök gör allt så enkelt och offervänligt. För det är ju så att ta till offerrollen är det en del som är alldeles för duktiga på. Precis som många är för duktiga på att ropa "kränkt". Det måste hanteras det med. Det programmet hade varit mycket intressantare än detta.
Kissies blogg har under årens lopp varit en blogg som själv gått hårt fram emot andra och hon har på sin blogg skrivit ned de hon inte gillat rätt rejält. I början när man hörde talas om den bloggen så blev den uppmärksammad när det skrevs radikala och lite knasiga saker där. Så pass att jag uppfattande den bloggen lite som en parodi på andra modebloggar som Blondinbellas. Det var kul att gå in där på den tiden för att en del inlägg verkligen stack ut hakan och trollade en del. Hon postade t.ex bilder där hon var med och delade ut flygblad för NSF och skrev att hon tyckte det var ett bra parti. Hon fick även ta bort en del inlägg när det blev uppmärksammat i media och innehöll grova personangrepp. Inte så att de kommentarer hon får är ok men hon är själv helt klart en part som stått för många hårda ord på nätet.
Är verkligen en stor blogg som drar in feta pengar på att vara känd som konfrontativ och som sticker ut hakan och får 5-6 otrevliga kommentarer per dag det bästa exempelt på hur oskyldiga drabbas av näthat?
Är verkligen en stor blogg som drar in feta pengar på att vara känd som konfrontativ och som sticker ut hakan och får 5-6 otrevliga kommentarer per dag det bästa exempelt på hur oskyldiga drabbas av näthat?
Själv ser jag inte detta som något underhållningsprogram, när man hör de vidrigheter som en del människor vräker ur sig har jag verkligen inte svårt att hålla mig för skratt. Det är väl inte "Uppdrag Granskning" direkt men ändå ett ganska bra program som sätter fingret på ett allvarligt samhällsproblem och som skrämmer bort iallafall några av de värsta trollen.
Samhällsproblem eller inte så behöver det intressera för att man ska se på det och det känns mest som skåpmat.
Mats skrev:Alien skrev:Bloggaren bakom Vita kränkta män skrev mot rasism och sexism och blev då anklagad för själv vara rasistisk (mot vita män) och hata män (fast han själv är man). Han fick ta emot hat och hot. "Om du inte slutar gör jag en Breivik".
"Vita kränkta män" är ett nedsättande uttryck som tar fasta på personernas ras ("vita") och kön ("män") i stället för vad personerna har sagt och gjort. Jag förstår inte hur man kan förneka att det både är rasistiskt och sexistiskt. Jag förstår inte heller hur man tror sig kunna få någon som helst trovärdighet genom att använda rasism och sexism för att bekämpa rasism och sexism.
Fast det är det förstås inte OK att hota med våld för att någon har uttryckt sig rasistiskt och sexistiskt. Det borde falla under allmänt åtal, "olaga hot" eller något liknande.
Tja, nu var det en satirisk blogg. Man har ju rätt att citera vad man tycker andra skrivit för dumheter och håna det. Kawa Zolfagary stack ut hakan och det är ofta sådana personer som får väldigt hätska kommentarer.
Det blev en bok också:
http://www.galago.se/forfattare/kawa-zo ... rankta-manDen ständigt växande facebooksidan Vita kränkta män har inte bara på ett år fått över 17.000 följare. Den har fått uppmärksamhet i landets största dagstidningar och radiokanaler. Vita kränkta män har gått från att vara ett humoristiskt sätt att belysa samhällsstrukturer till att bli något av en rörelse. Konceptet är enkelt, många av de som sitter på toppen av pyramiden i samhället beter sig som att det egentligen är precis tvärtom. Detta belyses med humor och satir. Heterosexuella vita män med makt och pengar kallar lagar mot sjöfylleri för terrorism, tycker kvinnor inte ska få döma herrsport och ringer in bombhot mot TV4 för att det är för många invandrare i TV-rutan. Boken innehåller de orimligaste och roligaste av de mest kränkta och indignerade texter och bilder internet har att erbjuda.
Problemet är alltså inte att han får mothugg utan att han även blir hotad. Och att de hatiska kommentarerana till slut blir så många att han inte orkar fortsätta med sin Facebooksida Kränkta vita män.
Så här skriver han själv i en blogg:
http://www.dodsmaskinen.se/ett-hot-ar-ingen-medalj/Man kan argumentera för att jag skriver om kontroversiella ämnen som väcker känslor. Rasism, sexism och andra former av förtryck kan få vissa att se rött. Men det är ett långt steg från att reagera på en text i en tidning och att ringa upp personen som skrivit texten för att hota honom till livet. Eller skicka brev där man hotar med att ”sparka sönder ryggraden” och ”skicka ut hela din jävla familj”. Få människor skulle läsa en text där någon argumenterar för alla människors lika värde och känna att en sund reaktion på det är att kommentera med ”Håll käften äckliga kurd ditt SVIN”. Alltför många verkar inte veta var gränsen går.
---
Ibland räcker det med att man är vänligt inställd till flyktingmottagande, något en ICA-handlare i Kaxås fick uppleva efter att han välkomnat flyktingar till staden. Det räckte för att de rasistiska hoten skulle välla in.
Hoten är ämnade att tysta oss. De ska skrämma meningsmotståndare, förlama oss, hindra oss från att agera när rasister och kvinnohatare försöker sätta agendan.
---
Nu behövs bättre lagstiftning och att rättsväsendet tar hoten på allvar. Det kommer de bara göra ifall övriga samhället agerar.
Man ska inte bokstavstolka Vita kränkta män, det är som Alien säger satir.
Ett sätt att belysa rasistiska attityder.
Ett sätt att belysa rasistiska attityder.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Det är lätt att gömma sig bakom satir.
- CarolusRex
- Anslöt: 2014-01-27
Det är lätt att gömma sig bakom populism också.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Det är lätt att gömma sig bakom populism också.
Absolut.
- CarolusRex
Att ljuga om fakta till exempel, det kan man göra om man behärskar populistisk retorik.
Man säger nåt klämmigt och vänder på frågeställningen istället för att svara rakt.
När man blir överbevisad om att ha ljugit säger man "men det är min upplevelse".
Till slut ljuger man så skickligt att man tror på det själv - eller så är man genuint opålitlig från början.
Jag snackar alltså om Jimmie Babyfacet Åkesson.
Svärmorsdrömmen.
Den notoriske förvrängaren.
Lögnhalsen, helt enkelt.
Man säger nåt klämmigt och vänder på frågeställningen istället för att svara rakt.
När man blir överbevisad om att ha ljugit säger man "men det är min upplevelse".
Till slut ljuger man så skickligt att man tror på det själv - eller så är man genuint opålitlig från början.
Jag snackar alltså om Jimmie Babyfacet Åkesson.
Svärmorsdrömmen.
Den notoriske förvrängaren.
Lögnhalsen, helt enkelt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Alien skrev:Tja, nu var det en satirisk blogg.
Satir är svårt. Från ditt korta referat kunde inte jag förstå att det var satir utan jag uppfattade det som att du spred rasism och sexism vidare. Så även om det kanske framgick av bloggen att det handlade om satir försvann det när bloggen citerades. Det är en av farorna med satir.
Man har ju rätt att citera vad man tycker andra skrivit för dumheter och håna det.
Så du tycker hån är OK? Om det är en vanlig uppfattning bland feminister är jag inte det minsta förvånad över att feminister blir hatade. Den som blir hånad reagerar inte sällan med hat.
radix skrev:De kanske bara har personlighetsstörningar och njuter av upplevd makt?
Det tror jag också. Fast, måste man ha en personlighetsstörning för det? Det verkar som om väldigt många njuter av att ha makt över andra. Och jag tror att det är mest vi Aspies - eller i alla fall en del av oss - som inte alls är intresserade av att ha makt över andra.
Mats skrev:Alien skrev:Tja, nu var det en satirisk blogg.
Satir är svårt. Från ditt korta referat kunde inte jag förstå att det var satir utan jag uppfattade det som att du spred rasism och sexism vidare. Så även om det kanske framgick av bloggen att det handlade om satir försvann det när bloggen citerades. Det är en av farorna med satir.
Man har ju rätt att citera vad man tycker andra skrivit för dumheter och håna det.
Så du tycker hån är OK? Om det är en vanlig uppfattning bland feminister är jag inte det minsta förvånad över att feminister blir hatade. Den som blir hånad reagerar inte sällan med hat.
Min poäng är att det inte är mot lagen att håna (i ens eget tycke) enfaldiga yttranden. Däremot är det mot lagen med hot, ofredande och förtal. Alla förstår kanske inte skillnaden. Men i förra fallet kritiserar man någons åsikter, i andra fallet går man in för personangrepp.
Din åsikt att just feminister är särskilt förtjusta i att håna tycker jag är vinklad och osaklig. Den som själv blir utsatt för hån och hat kanske svarar med hån, och det är iaf bättre än att svara med hot.
Alien skrev:Min poäng är att det inte är mot lagen att håna (i ens eget tycke) enfaldiga yttranden. Däremot är det mot lagen med hot, ofredande och förtal.
Då förstår jag inte varför du framför din poäng i polemik med mig, eftersom jag skrev:
Mats skrev:Fast det är det förstås inte OK att hota med våld för att någon har uttryckt sig rasistiskt och sexistiskt. Det borde falla under allmänt åtal, "olaga hot" eller något liknande.
Framförallt för att du skrev så här:
Som om feminister får skylla sig själva om de blir hatade. Du har inte tänkt tanken att det är hatiska liksom enfaldiga yttranden som de reagerar på och hånar. I detta fall Kawa. Alltså om de som själva blir hånade och hatade försvarar sig, så är det deras eget fel.
Och återigen reagerar jag på den gliringen mot just feminister, som om vi vore några särskilt ondskefulla varelser. Som om inte andra också hånade, det hör till politiken.
Mats skrev:Om det är en vanlig uppfattning bland feminister är jag inte det minsta förvånad över att feminister blir hatade.
Som om feminister får skylla sig själva om de blir hatade. Du har inte tänkt tanken att det är hatiska liksom enfaldiga yttranden som de reagerar på och hånar. I detta fall Kawa. Alltså om de som själva blir hånade och hatade försvarar sig, så är det deras eget fel.
Och återigen reagerar jag på den gliringen mot just feminister, som om vi vore några särskilt ondskefulla varelser. Som om inte andra också hånade, det hör till politiken.
Alien skrev:Framförallt för att du skrev så här:Mats skrev:Om det är en vanlig uppfattning bland feminister är jag inte det minsta förvånad över att feminister blir hatade.
Du gör en poäng av att det inte är olagligt att håna. Vad jag vet är det inte heller olagligt att hata. Är inte det också en poäng i så fall?
Jag uppfattade det som att du försvarade hån när det var en feminist som stod för hånandet. Och om hån hör till politiken hör hat också till politiken. Tyvärr.
När det gäller enfaldiga yrkanden är bland det mest enfaldiga det feministiska att man måste vara feminist för att slippa bli kallad idiot eller något annat nedsättande, vilket man blir även här på forumet av vissa av forumets feminister.
http://www.galago.se/forfattare/kawa-zo ... rankta-manDen ständigt växande facebooksidan Vita kränkta män har inte bara på ett år fått över 17.000 följare. Den har fått uppmärksamhet i landets största dagstidningar och radiokanaler. Vita kränkta män har gått från att vara ett humoristiskt sätt att belysa samhällsstrukturer till att bli något av en rörelse. Konceptet är enkelt, många av de som sitter på toppen av pyramiden i samhället beter sig som att det egentligen är precis tvärtom. Detta belyses med humor och satir. Heterosexuella vita män med makt och pengar kallar lagar mot sjöfylleri för terrorism, tycker kvinnor inte ska få döma herrsport och ringer in bombhot mot TV4 för att det är för många invandrare i TV-rutan. Boken innehåller de orimligaste och roligaste av de mest kränkta och indignerade texter och bilder internet har att erbjuda.
Problemet är att sidans inlägg i huvudsak inte syftar på "många av de som sitter i toppen", även om vissa inlägg ter sig så. Det är framför allt drift med lågutbildade och det är ett ständigt klassförakt som visas upp från den sidan, i typisk Politism/Twitter-anda.
Mer om detta (av en person som medverkat i Trolljägarna som offer dessutom):
En lite jobbig känsla har hängt efter mig ett tag, något som har irriterat mig men som jag inte riktigt förmått sätta fingret på. Det började med Vita Kränkta Män och har sedan intensifierats under hela debatten om det så kallade näthatet, nu senast i och med Johanssons södagsserie på Politism. Det handlar nämligen om en viss del av vänstern. Jag tänker inte kalla den något särskilt för risken är stor att en då hamnar i samma raljerande som en massa högermänniskor redan ägnar sig åt. Men en skulle väl kunna säga att det är den falangen av vänstern som syns mycket på sidor liknande Politism. Ofta unga, ofta snygga, ofta vita, ofta välklädda, ofta välformulerade och kvicka. Snabba på att dra skämt på reaktionära kräks bekostnad.
I Johnssons serie följer vi med till lumpen för nätkrigare. En otroligt sorglig karaktär målas upp. En man som är socialt inkompetent, ointelligent, äter skräpmat och ”älskar med en termos med makaroner”. Det framgår väldigt tydligt att den här personen en väldigt misslyckad person. En väldigt väldigt misslyckad person som i brist på bättre söker sig till nätkrigarna. Det är meningen att vi ska skratta åt den här misslyckade personen.
Men skrattet fastnar i halsen för mig. På vems bekostnad är det egentligen vi skämtar här? Det som beskrivs är uppenbarligen en person som ligger ganska långt ner i samhället. En person på vars bekostnad vi kan skämta eftersom denne ligger väldigt långt ifrån Politisms målgrupp, som ju är typ medvetna vänstermänniskor. Samma sak gäller för Vita Kränkta Män, som visserligen till en början ofta lyfte fram män i maktposition men som sedan spårade ur till att bara handla om konstiga saker folk hade grävt upp på Flashback eller ur Aftonbladets kommentarsfält. Eller som när flera uppslag i vänsterserietidningen Galago ägnas åt att redogöra för olika konstiga och konspirationsteoretiska diskussioner på Flashback. Som om dessa personers idéer hade haft något som helst inflytande i samhället om det bara var just de som stod för dem.
http://www.arsinoe.se/vita-krankta-man-flashback-politism-och-de-bekvama-positionen/
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
CarolusRex skrev:Det är lätt att gömma sig bakom satir.
Nej.
Satir är inte nåt man gömmer sig bakom. Det är nåt man hamnar i fängelse för, i många länder.
Eh?
Frimodig
Frimodig skrev:CarolusRex skrev:Det är lätt att gömma sig bakom satir.
Nej.
Satir är inte nåt man gömmer sig bakom. Det är nåt man hamnar i fängelse för, i många länder.
Eh?
Frimodig
Vi pratar om olika saker.
Eh?
- CarolusRex