Använder ni MD? (Omröstning om millenial disc)
44 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Behövs endast 1277 DVD skivor ..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Men kanske inte alla 6 TB behöver sparas i tusen år...?
Jag tänker använda 3 Blue-ray för alla 50 000 högupplösta digitalbilder jag tagit under åtta år - och har ändå massor av plats över för alla andra filer - men jag tänker inte arkivera alla långfilmer som producerats i världen under samma tid...
Jag tänker använda 3 Blue-ray för alla 50 000 högupplösta digitalbilder jag tagit under åtta år - och har ändå massor av plats över för alla andra filer - men jag tänker inte arkivera alla långfilmer som producerats i världen under samma tid...
De som behöver mer utrymme får vänta på Archival Disc som planeras med lagringsutrymme upp till 1 TB.
Själv är jag dock glad över att slippa optisk lagring och har inga planer på att investera i ny dyr hårdvara (jämfört med den DVD-brännare för 150 kr jag köpte för att föra att kopiera drygt 350 gamla CD-skivor till hårddisken för arkivering).
Själv är jag dock glad över att slippa optisk lagring och har inga planer på att investera i ny dyr hårdvara (jämfört med den DVD-brännare för 150 kr jag köpte för att föra att kopiera drygt 350 gamla CD-skivor till hårddisken för arkivering).
Senast redigerad av Kanin 2014-03-12 23:05:23, redigerad totalt 1 gång.
Re: Använder ni MD? (Omröstning om millenial disc)
Om jag vill känna mig extra säker köper jag hellre en fjärde hårddisk för backup, även om MD kan vara till fördel för lagring i bankfack.
Kanin skrev:De som behöver mer utrymme får vänta på Archival Disc som planeras med lagringsutrymme upp till 1 TB.
Intressant nyhet!
Men jag hittar bara ett meddelande från Sony om att man tagit fram en standard för skivor med större utrymme, inte mer arkivbeständiga. Och med tanke på det så har de en mycket optimistisk formulering:
Optical discs have excellent properties to protect themselves against the environment, such as dust-resistance and water-resistance, and can also withstand changes in temperature and humidity when stored. They also allow inter-generational compatibility between different formats, ensuring that data can continue to be read even as formats evolve. This makes them robust media for long-term storage of content.
Det verkar ju som om den inte är tänkt för konsumentmarknaden men det är nog bara en tidsfråga...Kanin skrev:De som behöver mer utrymme får vänta på Archival Disc som planeras med lagringsutrymme upp till 1 TB.
Nu levereras Blue-Ray-MD !! De har redan lämnat Irland så jag vågar hoppas att det inte blir ytterligare förseningar. Så om en vecka kan man för första gången lagra 25 GB så beständigt som det någonsin går med digital information.
De säger att de är beständigt. Det är fortfarande upp till bevis.
- plåtmonster
Kanin skrev:Om jag vill känna mig extra säker köper jag hellre en fjärde hårddisk för backup, även om MD kan vara till fördel för lagring i bankfack.
Instämmer.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
sugrövmanövern skrev:Eftersom jag har en laptop får jag skrota hela datorn om hårddisken kraschar på den. På sin höjd förlorar jag några GB nyhemtankade grejer. -
Varför? Det går väl att byta hårddisk på bärbara också?
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
plåtmonster skrev:De säger att de är beständigt. Det är fortfarande upp till bevis.
För mig räcker det att ingen lyckats bevisa att något annat är beständigare - jag tror förresten ingen ens påstår/gör sannolikt att någon annan digital lagring är beständigare. Som så ofta: När det finns bevis är det för sent.
Nu har jag bränt mina första MD i blue-ray-version! Inga problem, verkar stämma att det går med vilken blue-ray-brännare som helst (till skillnad från DVD-versionen). Köpte min på Maxi för 500 kronor.
Här:
http://www.mdisc.com/
3 kostar 15 dollar
15 kostar 67 dollar
Frakten behöver inte kosta mer än 10 dollar och med lite tur så går det inte via tullen (som lägger på moms och någon hundring för spedition)
3 kostar 15 dollar
15 kostar 67 dollar
Frakten behöver inte kosta mer än 10 dollar och med lite tur så går det inte via tullen (som lägger på moms och någon hundring för spedition)
30 kronor per disk, hur mycket rymmer den?
- plåtmonster
Jag är inte så förtjust i att handla från utländska sajter.gadas skrev:Här:
3 kostar 15 dollar
15 kostar 67 dollar
Det går att köpa DVD-versionen från Traxdata på DVD-marknaden för knappt 40 kronor - fast de levererar från Storbritannien så frakten blir ca 160 kronor.
Med tanke på avgifterna som medietrollen tar ut så blir det ofta billigare att köpa utomlands.
- plåtmonster