Dumma gubbe - folk som "får" säga vad de vill
52 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
KrigarSjäl skrev:Ibland funkar det inte att planera exakt.
Om man som jag är rätt disträ i förhållande till maskiner kan man behöva extra tid.
En gång skulle jag öppna maskin och ta ur tvätten och tryckte på fel knapp så hela tvättprogrammet startade om igen...
Sådant har även hänt mig ett otal gånger. Men det går att snabbspola maskinen. Elle bara att hålla knappen intryckt så tar det 1 minut typ.
slackern skrev:Även där jag bor har vi det systemet. Personligen tycker jag att det är helt suveränt. Ibland när jag kommer upp i tvättstugan är personen som hade tvättiden innan mig kvar och muttrar medans dom viker ner sin halvtorra tvätt att det är dåligt att man inte får torka tvätten en timme efter.
Där jag bor är tiden i torkrummet förskjuten en timme jämfört med tvättmaskinerna.
Moggy skrev:slackern skrev:Även där jag bor har vi det systemet. Personligen tycker jag att det är helt suveränt. Ibland när jag kommer upp i tvättstugan är personen som hade tvättiden innan mig kvar och muttrar medans dom viker ner sin halvtorra tvätt att det är dåligt att man inte får torka tvätten en timme efter.
Där jag bor är tiden i torkrummet förskjuten en timme jämfört med tvättmaskinerna.
Fan vad jobbigt att springa fram och tillbaks mellan en massa rum?
slackern skrev:Moggy skrev:slackern skrev:Även där jag bor har vi det systemet. Personligen tycker jag att det är helt suveränt. Ibland när jag kommer upp i tvättstugan är personen som hade tvättiden innan mig kvar och muttrar medans dom viker ner sin halvtorra tvätt att det är dåligt att man inte får torka tvätten en timme efter.
Tja. Men skönt med ett stort torkrum där man hänger upp kläderna istället för en torktumlare som sliter på kläderna.
Moggy skrev:slackern skrev:Moggy skrev:
Tja. Men skönt med ett stort torkrum där man hänger upp kläderna istället för en torktumlare som sliter på kläderna.
Vi har ett litet torkskåp i tvättrummet som inte sliter på kläderna och en torktumlare. Men jag förstår det är ett torkrum med en storfläkt och tvättlinor. Dom är skitbra kom jag på tvätten blir verkligen torr. Fast det är rätt old school vi hade det i huset innan dom stambytte. Men dom bytte ut det min en extra tvättstuga med spontantider istället. Vilket inne bär att i den tvättstugan kan man bara boka en tid en halvtimme i förväg.
Jag tror jag skulle bli lite skraj om någon slet ut min tvätt för att det var för lite i maskinen, det skulle kännas så personligt. Annans tvätt tar man bara ut om de glömt den och dragit över tiden. En gång glömde jag tvätt i tumlaren och då hade en snäll person tagit ut den och vikt den intill perfektion. Det var ju najs men fick lite dåliga vibbar där med. Kanske är jag lite känslig.
Vi har numer också ett sådant där bra system där man inte kan ta andras tider, det har varit ett problem här. Men jag har upptäckt dess baksida. Man kan inte använda bara en del av sitt tvättpass. Innan kunde jag boka 10-13 t ex och jag kanske precis skulle komma hem 12 och hinna köra en maskin. Då för att ingen skulle ta hela min tid satte jag bara upp en lapp att jag har bokat detta pass och kommer inte förrän kl 12 så om någon behöver ta det så snälla var klara då. Funkade bra.
Men med detta systemet kan man inte göra så, oanvänd tid avbokas efter 10 minuter automatiskt. Och skulle någon behöva köra lite till i tumlaren på mitt pass medan jag ändå bara tvättar vilket jag tycker är OK om man frågar, så går det inte heller nu. För är det min tid så är de utelåsta.
Det skulle funka helt OK om det fanns många och långa tvättider men ett sådant här oflexibelt system funkar inte bra hos vår värd som inte tillhandahåller speciellt många maskiner. Det är alltid fullbokat.
Vi har numer också ett sådant där bra system där man inte kan ta andras tider, det har varit ett problem här. Men jag har upptäckt dess baksida. Man kan inte använda bara en del av sitt tvättpass. Innan kunde jag boka 10-13 t ex och jag kanske precis skulle komma hem 12 och hinna köra en maskin. Då för att ingen skulle ta hela min tid satte jag bara upp en lapp att jag har bokat detta pass och kommer inte förrän kl 12 så om någon behöver ta det så snälla var klara då. Funkade bra.
Men med detta systemet kan man inte göra så, oanvänd tid avbokas efter 10 minuter automatiskt. Och skulle någon behöva köra lite till i tumlaren på mitt pass medan jag ändå bara tvättar vilket jag tycker är OK om man frågar, så går det inte heller nu. För är det min tid så är de utelåsta.
Det skulle funka helt OK om det fanns många och långa tvättider men ett sådant här oflexibelt system funkar inte bra hos vår värd som inte tillhandahåller speciellt många maskiner. Det är alltid fullbokat.
kiddie skrev:Det skulle funka helt OK om det fanns många och långa tvättider men ett sådant här oflexibelt system funkar inte bra hos vår värd som inte tillhandahåller speciellt många maskiner. Det är alltid fullbokat.
Vi har 5-timmars pass. 07-12, 12-17 och 17-22. Två tvättmaskiner i varje rum och flera rum. På 5 timmar hinner man köra 2-3 pass och få det torrt, 6 fulla maskiner räcker till så att man kan dela på tvätten och tvätta olika typer var för sig. Känns lagom.
Moggy skrev:kiddie skrev:Det skulle funka helt OK om det fanns många och långa tvättider men ett sådant här oflexibelt system funkar inte bra hos vår värd som inte tillhandahåller speciellt många maskiner. Det är alltid fullbokat.
Vi har 5-timmars pass. 07-12, 12-17 och 17-22. Två tvättmaskiner i varje rum och flera rum. På 5 timmar hinner man köra 2-3 pass och få det torrt, 6 fulla maskiner räcker till så att man kan dela på tvätten och tvätta olika typer var för sig. Känns lagom.
Vist är det skönt med ett elektroniskt system där man kan boka tvättstugan hemifrån från datorn?
slackern skrev:Moggy skrev:kiddie skrev:Det skulle funka helt OK om det fanns många och långa tvättider men ett sådant här oflexibelt system funkar inte bra hos vår värd som inte tillhandahåller speciellt många maskiner. Det är alltid fullbokat.
Vist är det skönt med ett elektroniskt system där man kan boka tvättstugan hemifrån från datorn?
Låter ju underbart, slippa gå ned i tvättstugan för att boka tvättid.
Moggy skrev:Vi har 5-timmars pass. 07-12, 12-17 och 17-22. Två tvättmaskiner i varje rum och flera rum. På 5 timmar hinner man köra 2-3 pass och få det torrt, 6 fulla maskiner räcker till så att man kan dela på tvätten och tvätta olika typer var för sig. Känns lagom.
Skönt. Vi har tretimmarspass och då hinner man köra 2 maskiner om man vill hinna torka med. Våra torkmöjligheter är usla så man får räkna med lång torktid. Fast det brukar sluta med att man får hänga det i lägenheten iallafall. Vi har nog ungefär 80 lägenheter på 4 maskiner.
Wine skrev:slackern skrev:Moggy skrev:
Låter ju underbart, slippa gå ned i tvättstugan för att boka tvättid.
Det är helt underbart. Det blir liksom inte värsta projektet att boka tvättstugan. Kan till och med göra det på språng på mobilen.
kiddie skrev:Moggy skrev:Vi har 5-timmars pass. 07-12, 12-17 och 17-22. Två tvättmaskiner i varje rum och flera rum. På 5 timmar hinner man köra 2-3 pass och få det torrt, 6 fulla maskiner räcker till så att man kan dela på tvätten och tvätta olika typer var för sig. Känns lagom.
Skönt. Vi har tretimmarspass och då hinner man köra 2 maskiner om man vill hinna torka med. Våra torkmöjligheter är usla så man får räkna med lång torktid. Fast det brukar sluta med att man får hänga det i lägenheten iallafall. Vi har nog ungefär 80 lägenheter på 4 maskiner.
I det läget skulle jag investera i en egen tvättmaskin.
Skulle vara skönt. Kanske ska göra det en dag om ekonomin tillåter. Får bli en superliten då, finns ingen plats annars.
Det nya elektroniska bokningssystemet som dom installerade förut stängde av maskinerna 40 minuter innan tidsgränsen, lite förbryllande. Man kan ju köra kortare tvättar.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
notwoodstock skrev:Det nya elektroniska bokningssystemet som dom installerade förut stängde av maskinerna 40 minuter innan tidsgränsen, lite förbryllande. Man kan ju köra kortare tvättar.
Det har aldrig hänt hemma hos mig.
kiddie skrev:Gick hem på gång-och cykelvägen. Solen gassar väldigt starkt och jag får kisa lite och sänka blicken, inte för jag har snyggaste hållningen när jag går i mina egna tankar ändå, men kan iaf inte titta in i soljäveln.
Då kör det förbi mig en gubbe på cykel. Han verkar inte ha problem att köra om mig eller något, plingar inte heller. Ändå säger han "Se framåt!!!"
När jag var yngre fick man konstiga kommentarer av äldre bara för att man var ung, typ. Då var det inte så farligt. Får jag kommentarer nu brukar jag konfrontera. Jag är inte alls arg men låter lite arg så de kan bli rädda.
Denna gången fattar jag inte vad han sagt och att han menade mig förrän han cyklat en bra bit och det var för sent att säga ngt. Och jag är inte på mitt vanliga humör heller, kanske var lite konstig dag i största allmänhet, så av någon anledning blir jag RASANDE.
FÅR folk verkligen säga saker till främmande människor som inte gjort dem det minsta? Får de låta som översittare? Vad ger de rätten??? Tur han hade cyklat iväg egentligen...
Ilskan rinner av och jag blir konstigt ledsen istället. Som Jaha... en till som tycker man inte får finnas eller vara som man är.
Det går över snabbt som tur var. Tänker att alla får fan finnas och skulle någon vara konstig har de ALL RÄTT till det. Man får vara. Jopp. Ingen ska komma och larva sig om en. Man har rätt att vara precis så jävla konstig som man vill. Om man nu är det. Det känns bra.
Men det ÄR iaf ett konstigt fenomen. Dessa människor som öppet kommenterar negativt människors utseende/beteende. Har en känsla att det är samma gubb- och tantmaffia som tror de har den rätten för ingen har sagt till dem.
Men skumt... jag skulle fan aldrig bete mig så.
Hej Kiddie!
Nu vet jag ine omständigheterna kring situationen.
Kan det vara som så att, "gubben" ville få dig att tänka på att inte gå ut på cykelbanan. Så han ville hjälpa dig från att bli skadad?
Kan det vara så att du gick på en blandad gång och cykelbana och han tyckte att du gick, så det fanns risk för kollision med två mötande cyklar och dig i ett senare skede?
Jag kan känna igen mig i "gubben" baserat på min ovanstående text.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
kiddie skrev:Skulle vara skönt. Kanske ska göra det en dag om ekonomin tillåter. Får bli en superliten då, finns ingen plats annars.
Dom här är supersmå. Hade en sådan förut.
http://www.kenny.se/se/kenny/produkter/ ... 00-5467319
kiddie skrev:Gick hem på gång-och cykelvägen. Solen gassar väldigt starkt och jag får kisa lite och sänka blicken, inte för jag har snyggaste hållningen när jag går i mina egna tankar ändå, men kan iaf inte titta in i soljäveln.
Då kör det förbi mig en gubbe på cykel. Han verkar inte ha problem att köra om mig eller något, plingar inte heller. Ändå säger han "Se framåt!!!"
När jag var yngre fick man konstiga kommentarer av äldre bara för att man var ung, typ. Då var det inte så farligt. Får jag kommentarer nu brukar jag konfrontera. Jag är inte alls arg men låter lite arg så de kan bli rädda.
Denna gången fattar jag inte vad han sagt och att han menade mig förrän han cyklat en bra bit och det var för sent att säga ngt. Och jag är inte på mitt vanliga humör heller, kanske var lite konstig dag i största allmänhet, så av någon anledning blir jag RASANDE.
FÅR folk verkligen säga saker till främmande människor som inte gjort dem det minsta? Får de låta som översittare? Vad ger de rätten??? Tur han hade cyklat iväg egentligen...
Ilskan rinner av och jag blir konstigt ledsen istället. Som Jaha... en till som tycker man inte får finnas eller vara som man är.
Det går över snabbt som tur var. Tänker att alla får fan finnas och skulle någon vara konstig har de ALL RÄTT till det. Man får vara. Jopp. Ingen ska komma och larva sig om en. Man har rätt att vara precis så jävla konstig som man vill. Om man nu är det. Det känns bra.
Men det ÄR iaf ett konstigt fenomen. Dessa människor som öppet kommenterar negativt människors utseende/beteende. Har en känsla att det är samma gubb- och tantmaffia som tror de har den rätten för ingen har sagt till dem.
Jag har en gång blivit tilltalad av en person som jag gick förbi i ett centrum att jag inte borde gäspa så mycket, jag gick väl bara vidare och tänkte inte så mycket mer på det mer än att jag tyckte det var konstigt att han kommenterade min gäspning, blev inte arg eller irriterad eller så. Brukar också reagera rätt sent och mest bli förvånad om jag får höra något om exempelvis att jag ser sur eller arg ut som jag fått höra ibland.
Wine skrev:kiddie skrev:Gick hem på gång-och cykelvägen. Solen gassar väldigt starkt och jag får kisa lite och sänka blicken, inte för jag har snyggaste hållningen när jag går i mina egna tankar ändå, men kan iaf inte titta in i soljäveln.
Jag har en gång blivit tilltalad av en person som jag gick förbi i ett centrum att jag inte borde gäspa så mycket, jag gick väl bara vidare och tänkte inte så mycket mer på det mer än att jag tyckte det var konstigt att han kommenterade min gäspning, blev inte arg eller irriterad eller så. Brukar också reagera rätt sent och bli mest förvånad om jag får hör något om exempelvis att jag ser sur eller arg ut som jag fått höra ibland.
Om du höll för munnen när du gäspade kan jag förstå att du blev förvånad. Men om du inte höll för munnen när du gäspade kan jag förstå mannens reaktion.
slackern skrev:Wine skrev:kiddie skrev:Gick hem på gång-och cykelvägen. Solen gassar väldigt starkt och jag får kisa lite och sänka blicken, inte för jag har snyggaste hållningen när jag går i mina egna tankar ändå, men kan iaf inte titta in i soljäveln.
Jag har en gång blivit tilltalad av en person som jag gick förbi i ett centrum att jag inte borde gäspa så mycket, jag gick väl bara vidare och tänkte inte så mycket mer på det mer än att jag tyckte det var konstigt att han kommenterade min gäspning, blev inte arg eller irriterad eller så. Brukar också reagera rätt sent och bli mest förvånad om jag får hör något om exempelvis att jag ser sur eller arg ut som jag fått höra ibland.
Om du höll för munnen när du gäspade kan jag förstå att du blev förvånad. Men om du inte höll för munnen när du gäspade kan jag förstå mannens reaktion.
Gör du? Jag skulle själv inte bry mig så mycket om någon annan gäspade utan att hålla för munnen. Ok, jag höll inte för munnen, är ofta trött och seg och tänkte väl inte på det när jag gick där, brukar hålla för munnen då jag gäspar om jag sitter mittemot någon exempelvis vid resa i kollektivtrafiken men inte om jag bara går omkring.
Wine skrev:slackern skrev:Wine skrev:
Gör du? Jag skulle själv inte bry mig så mycket om någon annan gäspade utan att hålla för munnen. Ok, jag höll inte för munnen, är ofta trött och seg och tänkte väl inte på det när jag gick där, brukar hålla för munnen då jag gäspar om jag sitter mittemot någon exempelvis vid resa i kollektivtrafiken men inte om jag bara går omkring.
Vad har du fått för uppfostran egentligen? Man håller alltid för munnen när man gäspar inte så trevligt att se andra personers matrester mellan tänderna när man är ute och går.
slackern skrev:Vad har du fått för uppfostran egentligen? Man håller alltid för munnen när man gäspar inte så trevligt att se andra personers matrester mellan tänderna när man är ute och går.
Är ju inte ute så ofta och går och jag gäspar på ett sådant sätt att inte tänderna syns, (brukar inte heller ha matrester mellan tänderna) och jag kan väl inte tänka mig att någon man passerar när man är ute och går heller ska kunna eller hinna se eventuella matrester.
Wine skrev:slackern skrev:Vad har du fått för uppfostran egentligen? Man håller alltid för munnen när man gäspar inte så trevligt att se andra personers matrester mellan tänderna när man är ute och går.
Är ju inte ute så ofta och går och jag gäspar på ett sådant sätt att inte tänderna syns, (brukar inte heller ha matrester mellan tänderna) och jag kan väl inte tänka mig att någon man passerar när man är ute och går heller ska kunna eller hinna se eventuella matrester.
Fröken bör nog läsa mer vett och etikett regler utav Magdalena Ribbing.
Mountain_lion skrev:Kan det vara som så att, "gubben" ville få dig att tänka på att inte gå ut på cykelbanan. Så han ville hjälpa dig från att bli skadad?
Kan det vara så att du gick på en blandad gång och cykelbana och han tyckte att du gick, så det fanns risk för kollision med två mötande cyklar och dig i ett senare skede?
Jo, kan ju varit så att det enbart var menat som en varning. Men han cyklade långsamt och det fanns ingen annan i synhåll. Kanske var han lite nervöst lagd och trodde jag skulle kliva ut framför honom. Tycker iallafall det var han isåfall som skulle tänka på hålla koll eftersom han såg mig och jag såg inte honom. Nästa gång får han plinga eller ropa akta eller nåt.
Återgå till Att leva som Aspergare