Örfil vid rumpnyp gav böter (tafsande o nödvärn)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-04 11:34:26

Azo85 skrev:
Alien skrev:Du tycker inte du har rätt att slå till någon som tafsar på dig, men du tycker det var rätt av dig att slå till en tjej för att hon snackar skit typ "du törs inte slå mig"?

Ja. Men du var noga med att nämna "tjej"?. En person som under ett par minuter uttrycker att denna är bättre på att slåss än mig och att jag är feg som inte vågar slåss får ta om man ger denne en smäll.. Det var inte fem ord "du törs inte slå mig" *poof*. Utan ett par minuter där jag fick höra hur dålig och mesig jag var samt hur mycket bättre den personen var än mig. En person utmanar mig i ett handgemäng och får sedan ett handgemäng, ser inte problemet.

Men jag glömde givetvis att tjejer är män underlägsna och skall behandlas som ömtåliga varelser. Vilket givetvis bröt mot normen.

Hvis du ikke hadde sagt noe og gått din vei så hadde du vunnet og hun hadde tapt. Det høres jo ut som om hun gjorde alt hun kunne for å irritere deg og provosere, og det klarte hun. Så du tapte den kampen. Av og til vinner man når man ikke gjør noe som helst, hvis noen provoserer deg kun fordi de vil se at du blir sint så taper du hvis du blir sint.

Jeg har opplevd mange ganger at folk har provosert meg kun fordi de vet at jeg eksploderer og de vil se at det skjer, det tok litt tid før jeg skjønte dette. De gjorde meg sint fordi det var moro å se på at jeg ble så veldig sint. Og hver gang de klarte det så var jeg taperen.
Jeopardy Lane
Inaktiv

Anslöt: 2014-02-23

Inläggav Quaerere » 2014-04-04 12:24:19

Jag skulle vilja dela en oönskad händelse som hänt mig som berör samma ämne. Hur skulle jag ha gjort/reagerat? Hade ni handlat annorlunda?

Jag och min dåvarande flickvän satt på en parkbänk i Stockholm. Det fanns flera parkbänkar i denna lilla park. På en av dessa hade några alkoholiserade kvinnor och män placerat sig. De var berusade. En av dessa kvinnor stirrade på mig och jag ville gå därifrån. Min dåvarande flickvän sa att jag inte skulle bry mig. Efter några minuter går/vinglar denna kvinna fram mot mig tar tag i mitt huvud och försöker kyssa mig. Hon pressar sin mun mot min och trycker ut tungan. Hon har ett rosa läppstift på sig som smetas ut mot mitt ansikte. Jag blev så chockad att jag pressade mig förbi henne och gick därifrån både äcklad och väldigt upprörd. Min flickvän skrattade bara. jag satte mig på pendeltåget och åkte direkt hem och tvättade mig. Det var fruktansvärt. Jag såg inte läppstiftskladdet förrän jag var hemma framför spegeln.

Skulle jag ha fredat mig med slag?
Quaerere
Ny medlem

Anslöt: 2014-01-15

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-04 12:50:20

Quaerere skrev:Jag skulle vilja dela en oönskad händelse som hänt mig som berör samma ämne. Hur skulle jag ha gjort/reagerat? Hade ni handlat annorlunda?

Jag och min dåvarande flickvän satt på en parkbänk i Stockholm. Det fanns flera parkbänkar i denna lilla park. På en av dessa hade några alkoholiserade kvinnor och män placerat sig. De var berusade. En av dessa kvinnor stirrade på mig och jag ville gå därifrån. Min dåvarande flickvän sa att jag inte skulle bry mig. Efter några minuter går/vinglar denna kvinna fram mot mig tar tag i mitt huvud och försöker kyssa mig. Hon pressar sin mun mot min och trycker ut tungan. Hon har ett rosa läppstift på sig som smetas ut mot mitt ansikte. Jag blev så chockad att jag pressade mig förbi henne och gick därifrån både äcklad och väldigt upprörd. Min flickvän skrattade bara. jag satte mig på pendeltåget och åkte direkt hem och tvättade mig. Det var fruktansvärt. Jag såg inte läppstiftskladdet förrän jag var hemma framför spegeln.

Skulle jag ha fredat mig med slag?

Jeg hadde tatt et fast grep rundt armen hennes og geleidet henne tilbake til parkbenken hun kom fra. Fylliker er stort sett like alle sammen, man må behandle de som barn. Men det er klart, det er jo lett å si i en post på et forum når man ikke har opplevd situasjonen men jeg liker å tro at jeg hadde gjort det. Jeg hadde ikke slått henne men jeg hadde blitt opprørt, høres veldig ubehagelig ut. Hvis det hadde vært en mann som gjorde noe slikt mot meg så hadde han våknet på et sykehus senere på dagen.

"jag satte mig på pendeltåget och åkte direkt hem och tvättade mig", ja det skjønner jeg, jeg hadde dusjet i klorin flere ganger etter noe slikt, høres grusomt ut.
Jeopardy Lane
Inaktiv

Anslöt: 2014-02-23

Inläggav LordNelson » 2014-04-04 13:27:24

Alien skrev: Men jag har aldrig påstått att en man inte får försvara sig om han blir utsatt för kraftigt våld.

Nu var det just kraftigt våld mannen i Norrköping blev utsatt för. Han valde att inte försvara sig (eller var kanske ur stånd att göra det) och istället anmälde han kvinnan, som sen dömdes. Ändå säger ni att "det är sjukt".
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Wine » 2014-04-04 13:43:05

Idag läste jag en fråga ställd till Magdalena Ribbing, expert i vett&etikett och folkvett om användning av ryggsäck i kollektivtrafiken:

Fråga: I går fick jag en rygga i huvet på bussen. Inte första gången. Han med ryggan bara gick in i bussen utan att se sig för å när han vände sig för att sitta for hans tunga rygga rakt på mitt huvud. Ursäkt? Glöm det. Jag blev förbannad och sa högt ”se dej för” men han bara flinade. Ville slå till honom men gjorde inte det. Är fortfarande arg.
Vad kan man göra, för att det kommer att hända igen vet jag.

Hade det varit ok eller motiverat av personen som fick ryggsäcken rakt i huvudet att slå personen som bar ryggsäcken? Detta fenomen är ju för övrigt rätt så vanligt i kollektivtrafiken, något som jag själv också upplevt. Skulle dock aldrig själv reagera på ett sådant sätt att jag slog till en person som bar sig så klumpigt åt, däremot har jag vid tillfällen då jag upplevt detta blivit irriterad.

Magdalena Ribbing skriver i sitt svar till frågeställaren att hon rekommenderar användning av cykelhjälm när man färdas med allmänna transportmedel, att hjälmen ska tas på då man ser en medlem av ryggsäcksfolket närma sig. Hon skriver vidare:
Och slåss inte. Det är barnsligt.

Själv använder jag inte ryggsäck, som vuxen tycker jag inte om att använda ryggsäck.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Alien » 2014-04-04 14:28:49

Kanske klantiga ryggsäcksbärare skulle lära sig att bli försiktiga om de fick en örfil varje gång? Men det skulle inte räknas som självförsvar. Man har inte blivit attackerad el antastad utan utsatt för en olyckshändelse utan avsikt. Så det vore en dum och felaktig metod. Kanske de inte kan hjälpa att de är klumpiga och har svårt att beräkna sin räckvidd.

En högljudd och ordentlig utskällning låter som rätt reaktion, om de inte ens har vett att be om ursäkt utan bara flinar. Iofs kan det vara utländska backpackers som inte kan svenska. Men tonfallet borde ge en vink om att man är förbannad.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2014-04-04 14:37:16

LordNelson skrev:
Alien skrev: Men jag har aldrig påstått att en man inte får försvara sig om han blir utsatt för kraftigt våld.

Nu var det just kraftigt våld mannen i Norrköping blev utsatt för. Han valde att inte försvara sig (eller var kanske ur stånd att göra det) och istället anmälde han kvinnan, som sen dömdes. Ändå säger ni att "det är sjukt".

Eftersom du riktar dig till just mig, var har jag skrivit "det är sjukt"?

Denne man kan knappast varit helt överraskad, eftersom han provocerat kvinnan, om det nu var med rumpnyp el på annat sätt. Så nödvärn är inte tillämpligt här. Mannen gjorde i stället en anmälan.

Det "sjuka" som folk reagerat på är att kvinnor inte får försvara sig om de blir antastade, det räknas inte som nödvärn. Den principiella frågan är mer intressant än just detta fall. Jag har frågat förr men inte fått något svar: Får en kvinna knuffa undan en antastande man el måste hon tänka på att han kan ramla och slå sig och skada sig? Ibland känns det som det krävs så mycket av kvinnor: De ska ständigt tänka på att ta ansvar och skydda både sig själva och andra, de får aldrig agera el reagera impulsivt.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Wine » 2014-04-06 20:24:42

Lyssnade idag till ett radioprogram där jag fick reda på att lukten av kvinnors tårar kan få upphetsade män att bli avtända:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/34 ... ramid=4131

Kanske skulle kunna vara användbart om man som kvinna inte uppskattar uppvaktning från en man, låta mannen lukta på tårar eller börja gråta.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in