Indragen ers. från af, vägrade ta jobb pga religiösa skäl
79 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
KrigarSjäl skrev:Det är snarare ett individuellt och ett socialt problem.
Problemet är att den inte är denaturerad!
Det är väl rätt klart att det inte räcker med personliga moraliska skäl, kanske för att det vore svårt att avgränsa. Här finns inte "moralisk/etisk uppfattning" med:
Men Jehovas vittnen har fått undantag förut, t ex från att göra militärtjänst.
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080567.htm (min fetning)Diskrimineringslagen skrev: I denna lag avses med diskriminering
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
2. indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet,
3. trakasserier: ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
Men Jehovas vittnen har fått undantag förut, t ex från att göra militärtjänst.
slackern skrev:KrigarSjäl skrev:Alien skrev:Att man skulle ha rätt att vägra ta jobb i ett företag som tillverkar el säljer alkohol t ex. Eller vapen.
Men snälla nån...skulle alkohol vara nåt omoraliskt menar du?
Vapen kan jag förstå att du nämner, men alkohol??
Tror det kallas för moralpanik?
Kan du definiera vad som menas med "moralpanik"? Och hur är det relevant som argument här?
Varje gång någon riktar sig mot en forumist med klyschan "moralpanik" misstänker jag att det är en slags härskarteknik. I stället för att argumentera sakligt vill man förlöjliga forumisten. I detta fall mig.
KrigarSjäl skrev:En nykterist kan i själva verket inte hitta lämpligare arbetsplats än Systembolaget.
Det där argumentet haltar rejält. Jag är förvisso inte nykterist men nästintill, senast jag var på fest var liksom 2012.
Har kommit att tycka ganska illa om alkohol de senaste åren. hur folk blir, att de inte ens är nyktra när de inhandlar den i många fall.
Som periodvis vårdnadshavare till en alkoholist (min far) så känner jag att skulle jag vara arbetsför skulle jag tycka det var skitjobbigt och muppigt mot farsan att arbeta på systembolaget samtidigt som jag förbjuder honom att handla där. Jobbigt att se alkoholisterna handla sina pavor och ölflak.
Jag tycker jag skulle ha rätt att åtminstone vela gällande att ta jobbet? Eller är det bara att bita ihop? Är det så svartvitt?
I så fall är en som inte knarkar perfekt för att sälja hasch, heroin och amfetamin. Bara för att det är olagligt ska man väl inte hindra folk från att tjäna pengar, eller hur? Drog som drog?
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Alien skrev:slackern skrev:KrigarSjäl skrev:Men snälla nån...skulle alkohol vara nåt omoraliskt menar du?
Vapen kan jag förstå att du nämner, men alkohol??
Tror det kallas för moralpanik?
Kan du definiera vad som menas med "moralpanik"? Och hur är det relevant som argument här?
Varje gång någon riktar sig mot en forumist med klyschan "moralpanik" misstänker jag att det är en slags härskarteknik. I stället för att argumentera sakligt vill man förlöjliga forumisten. I detta fall mig.
Att alkohol är djävulens påfund typ. Att vi som sköter oss och dricker en öl ibland eller tar ett par glas vin till middagen behöver lida för att några missköter sig. Är själv nästan nykterist men dricker ibland.
1. Så om någon har en strängare moral än du i någon fråga, så har den moralpanik? Jag tycker fortfarande det oftast är en klyscha utan innehåll. Jämför "ska vi som sköter oss och röker cannabis då och då behöva lida för att andra missköter sig?"
2. Och du har fortfarande inte förklarat vad det har med ämnet att göra, dvs om man kan få slippa söka jobb pga sin moral. Likaväl som någon kan se lotterier som djävulens påfund så kan någon se alkohol som djävulens påfund. Det går att peka på såväl spelmissbruk som alkoholmissbruk.
I stället väljer du (och KS) att angripa mig personligen.
Diskussionerna skulle bli intressantare om folk diskuterade sakfrågan mer istf att ägna sig åt gliringar mot andra forumister.
2. Och du har fortfarande inte förklarat vad det har med ämnet att göra, dvs om man kan få slippa söka jobb pga sin moral. Likaväl som någon kan se lotterier som djävulens påfund så kan någon se alkohol som djävulens påfund. Det går att peka på såväl spelmissbruk som alkoholmissbruk.
Diskussionerna skulle bli intressantare om folk diskuterade sakfrågan mer istf att ägna sig åt gliringar mot andra forumister.
Alien skrev:1. Så om någon har en strängare moral än du i någon fråga, så har den moralpanik? Jag tycker fortfarande det oftast är en klyscha utan innehåll. Jämför "ska vi som sköter oss och röker cannabis då och då behöva lida för att andra missköter sig?"
Cannabis och alkohol är som att jämföra äpplen med päron ungefär.
slackern skrev:Cannabis och alkohol är som att jämföra äpplen med päron ungefär.
Nej, det är samma princip. "Varför ska jag behöva avstå från något som inte skadar mig, bara för att andra skadar sig". Och i bägge fallen kan man ljuga för sig själv, fast man gått från bruk till missbruk. (Jag talar allmänt nu, så påstå inte att jag anklagar just dig för missbruk.)
Och du har inte bemött mina andra argument.
Men det har ingen sagt. Det som sagts är att alkohol är såpass mycket utav en drog att en del människor kanske inte vill jobba med distribution av den.slackern skrev:Att alkohol är djävulens påfund typ. Att vi som sköter oss och dricker en öl ibland eller tar ett par glas vin till middagen behöver lida för att några missköter sig.
Att Olle tackar nej till att arbeta på systembolaget inverkar knappast på din möjlighet att köpa och inta alkohol, eller? Någon annan kommer gladeligen ta Olles anställning och du får din alkohol både framplockad och scannad i kassan av en annan villig arbetare.
Legalize it mann
![Bild](http://www.trinishack.com/data/thumbnails/21/ganja_smile.gif)
- sugrövmanövern
Patetiska människor som tror att de kan bestämma vad jag stoppar i min kropp. Fuck you säger jag bara.
On Topic:
Ta jobbet eller ta konsekvenserna.
On Topic:
- CarolusRex
- Anslöt: 2014-01-27
Har du blivit tvingad att ta ett jobb någon gång? Hur kändes det?CarolusRex skrev:Ta jobbet eller ta konsekvenserna.
- sugrövmanövern
Alien skrev:slackern skrev:Cannabis och alkohol är som att jämföra äpplen med päron ungefär.
Nej, det är samma princip. "Varför ska jag behöva avstå från något som inte skadar mig, bara för att andra skadar sig". Och i bägge fallen kan man ljuga för sig själv, fast man gått från bruk till missbruk. (Jag talar allmänt nu, så påstå inte att jag anklagar just dig för missbruk.)
Och du har inte bemött mina andra argument.
För det första är cannabis olagligt att bruka.
Nej. Han kan gott ta det jobbet till han hittar ett som passar.sugrövmanövern skrev:Har du blivit tvingad att ta ett jobb någon gång? Hur kändes det?CarolusRex skrev:Ta jobbet eller ta konsekvenserna.
- CarolusRex
sugrövmanövern skrev:Men det har ingen sagt. Det som sagts är att alkohol är såpass mycket utav en drog att en del människor kanske inte vill jobba med distribution av den.slackern skrev:Att alkohol är djävulens påfund typ. Att vi som sköter oss och dricker en öl ibland eller tar ett par glas vin till middagen behöver lida för att några missköter sig.
Att Olle tackar nej till att arbeta på systembolaget inverkar knappast på din möjlighet att köpa och inta alkohol, eller? Någon annan kommer gladeligen ta Olles anställning och du får din alkohol både framplockad och scannad i kassan av en annan villig arbetare.
Legalize it mann
Det är väldigt svårt att få en heltidsanställning på systembolaget. Det brukar tillsättas internt utav dom många deltidsanställda. Så risken är nog liten att någon på AF tvings att ta en anställning där.
CarolusRex skrev:Nej. Han kan gott ta det jobbet till han hittar ett som passar.sugrövmanövern skrev:Har du blivit tvingad att ta ett jobb någon gång? Hur kändes det?CarolusRex skrev:Ta jobbet eller ta konsekvenserna.
Jag frågade dig om du har blivit tvingad att ta ett jobb någon gång, inte om vad du tycker andra ska göra.
- sugrövmanövern
Problem? Jag svarade dig: Nej.sugrövmanövern skrev:CarolusRex skrev:Nej. Han kan gott ta det jobbet till han hittar ett som passar.sugrövmanövern skrev:Har du blivit tvingad att ta ett jobb någon gång? Hur kändes det?
Jag frågade dig om du har blivit tvingad att ta ett jobb någon gång, inte om vad du tycker andra ska göra.
- CarolusRex
Men då är det väl väldigt onödigt att du går omkring och oroar dig för att du inte ska få tag i sprit för att en del ogillar alkohol?slackern skrev:Det är väldigt svårt att få en heltidsanställning på systembolaget. Det brukar tillsättas internt utav dom många deltidsanställda. Så risken är nog liten att någon på AF tvings att ta en anställning där.
Om det är ett så hett eftertraktat jobb att anställningarna sker i skymundan, då finns ingen anledning till oro alls anser jag.
- sugrövmanövern
Ja jag fick problem att förstå dig när du bakade samman svar på min fråga med svar på vad vem du nu pratar om, (lotterimannen??) skall göra.CarolusRex skrev:Problem? Jag svarade dig: Nej.sugrövmanövern skrev:CarolusRex skrev:Nej. Han kan gott ta det jobbet till han hittar ett som passar.
Jag trodde att du inte svarade på min fråga.
Jag har blivit tvingad att ta ett jobb på ett ställe där jag jobbat tidigare. Ett ställe där jag inte var välkommen tillbaka. Jag var i tjugoårsåldern då.
Arbetsförmedlingen tvingade mig att åka dit på anställningsintervju. Chefen kände igen mig. Hon sade; Du är inte välkommen här, vi var inte nöjda med dina insatser sist du jobbade här, du kan åka hem.
Utanför kontoret satt en massa ungdomar som också skulle få jobb, det var frågan om sommarvikarier, så alla utom jag fick nog jobb. Det var pinsamt att gå förbi dem och gå ut och åka hem. Förnedrande som fan.
Är det en så kall hård och cynisk värld du förespråkar? Där förnedring är kutym? Där du inte får säga emot handläggaren på AF?
- sugrövmanövern
CarolusRex skrev:Patetiska människor som tror att de kan bestämma vad jag stoppar i min kropp. Fuck you säger jag bara.
On Topic:
Du menar att lagstiftarna är patetiska som inför försäljningsmonopol för sprit och förbud mot narkotiska försäljning?
Alltså ingen får tvinga dig till något man andra ska tvingas till att jobba med något som är emot deras religion (och/el moral).
Betr alkohol så skulle ju en from muslim också kunna motsätta sig att jobba på Systembolaget el på en krog som serverar alkohol.
sugrövmanövern skrev:Men då är det väl väldigt onödigt att du går omkring och oroar dig för att du inte ska få tag i sprit för att en del ogillar alkohol?slackern skrev:Det är väldigt svårt att få en heltidsanställning på systembolaget. Det brukar tillsättas internt utav dom många deltidsanställda. Så risken är nog liten att någon på AF tvings att ta en anställning där.
Om det är ett så hett eftertraktat jobb att anställningarna sker i skymundan, då finns ingen anledning till oro alls anser jag.
Jag är inte ett dugg orolig på att jag inte skulle få tag i alkohol. Det är inte som att min dag skulle bli förstörd på minsta vis. Jag klarar mig alldeles utmärkt utan det. Så min värld skulle inte gå under för det.
Alien skrev:1. Så om någon har en strängare moral än du i någon fråga, så har den moralpanik? Jag tycker fortfarande det oftast är en klyscha utan innehåll. Jämför "ska vi som sköter oss och röker cannabis då och då behöva lida för att andra missköter sig?"<BR abp="514"><BR abp="515">2. Och du har fortfarande inte förklarat vad det har med ämnet att göra, dvs om man kan få slippa söka jobb pga sin moral. Likaväl som någon kan se lotterier som djävulens påfund så kan någon se alkohol som djävulens påfund. Det går att peka på såväl spelmissbruk som alkoholmissbruk.<BR abp="516"><BR abp="517">I stället väljer du (och KS) att angripa mig personligen.<BR abp="518"><BR abp="519">Diskussionerna skulle bli intressantare om folk diskuterade sakfrågan mer istf att ägna sig åt gliringar mot andra forumister.
1. Jag tvivlar på att du har en strängare moral än vad jag har.
Annorlunda moral har du säkert, men det finns ingenting som talar för att den skulle vara strängare.
Att fanatiskt vara emot alkohol ser jag som just fanatism, fanatism har sedan inte särskilt mycket med moral att skaffa.
2. Har jag angripit dig personligen?
Var då om jag får fråga, var det när jag sade att det snarare är du som resonerar inskränkt?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
sugrövmanövern skrev:KrigarSjäl skrev:En nykterist kan i själva verket inte hitta lämpligare arbetsplats än Systembolaget.
Det där argumentet haltar rejält. Jag är förvisso inte nykterist men nästintill, senast jag var på fest var liksom 2012.
Har kommit att tycka ganska illa om alkohol de senaste åren. hur folk blir, att de inte ens är nyktra när de inhandlar den i många fall.
Som periodvis vårdnadshavare till en alkoholist (min far) så känner jag att skulle jag vara arbetsför skulle jag tycka det var skitjobbigt och muppigt mot farsan att arbeta på systembolaget samtidigt som jag förbjuder honom att handla där. Jobbigt att se alkoholisterna handla sina pavor och ölflak.
Jag tycker jag skulle ha rätt att åtminstone vela gällande att ta jobbet? Eller är det bara att bita ihop? Är det så svartvitt?
I så fall är en som inte knarkar perfekt för att sälja hasch, heroin och amfetamin. Bara för att det är olagligt ska man väl inte hindra folk från att tjäna pengar, eller hur? Drog som drog?
-Det är naturligtvis en olämplig arbetsplats för en alkoholist med alla frestelser det innebär, men den som ideologiskt är emot alkohol kan inte hitta en lämpligare arbetsplats då hela Systembolaget är en statlig åtgärd tänkt att minska alkoholkonsumtionen.
Det var så jag menade.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
abyss skrev:KrigarSjäl skrev:Din analys är helt åt helvete.
Mycket möjligt, är nybliven medlem i AFs klubb. Min information kommer bara från att snackat skit med min handläggare på dom möten hon tydligen måste kalla in mig på med jämna mellanrum utan att egentligen ha något att säga eller erbjuda.
-Naturligtvis har handläggaren ett annat perspektiv än den arbetslöse, de ser saken ur ett von oben-perspektiv.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad