USA

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

USA

Inläggav NIF » 2014-04-02 21:24:39

Har blivit antagen till ett universitet i USA och kommer således därför flytta till landet nu i höst. Min fråga är ganska basic, har någon här erfarenheter av att leva i USA och i så fall hur behandlas Asperger och andra diagnoser i landet?
NIF

Anslöt: 2010-09-15

USA

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-02 21:32:23

Svårt att säga, USA är stort och det måste rimligen vara olika lokalt.

Egentligen kan jag bara säga grattis, verkar underbart att dra iväg till nåt helt nytt sådär!

Sen tror jag du kan ana dig fram till när och var du kan nämna aspergerdiagnosen.
Det brukar jag kunna göra, man sonderar liksom terrängen först.

Men du ska nog kunna förklara eventuella sociala problem med kulturkrockar; "hey, I'm from the tundra, I'm from Sweden...I'm not accustomed to this..."
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

USA

Inläggav earlydayminer » 2014-04-02 21:32:48

Det beror nog var i landet du flyttar till, men hjälpen i Sverige är nog bättre. Ersättnigar, hjälpmedel osv.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

USA

Inläggav NIF » 2014-04-02 22:14:57

KrigarSjäl skrev:Svårt att säga, USA är stort och det måste rimligen vara olika lokalt.

Egentligen kan jag bara säga grattis, verkar underbart att dra iväg till nåt helt nytt sådär!

Sen tror jag du kan ana dig fram till när och var du kan nämna aspergerdiagnosen.
Det brukar jag kunna göra, man sonderar liksom terrängen först.

Men du ska nog kunna förklara eventuella sociala problem med kulturkrockar; "hey, I'm from the tundra, I'm from Sweden...I'm not accustomed to this..."

Tack! Varit en dröm en längre tid att prova på att leva i ett annat land, inget ont om Sverige i sig.

Jag har som regel att bara berätta för folk som kommer mig nära eller som visar sig vara totalt fördomsfria.

Haha, Briljant! Den tar jag åt mig.

Kanske ska förtydliga mig lite, jag är införstådd att det antagligen är väldigt annorlunda i olika delar av USA pågrund av de olika delstaterna. Jag är mest intresserad av personers erfarenheter då de ofta säger så mycket mer än informationen i sig. Det kan se bra ut på paper men behöver inte vara så bloody fancy IRL.

Det är i Kalifornien som jag kommer att studera i förövrigt
NIF

USA

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-02 22:19:24

Kalifornien är väl ändå hyfsat liberalt och kulturellt diversifierat?

Tror nog det ska funka att leva som aspergare där, bara man är något sånär självständig kan man alltid hitta strategier.
Om du har din försörjning ordnad och du inte behöver ansöka om hjälpmedel, assistenter etc ska det nog fungera.

-Skillnad om det gällde en byhåla i djupaste Södern eller mellanamerika...där är det nog vådligt konservativt.

Amerikat tycker bra om oss svenskar har jag hört dessutom, det kan nog betyda mer än npf-grejen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-04-02 22:22:40, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

USA

Inläggav slackern » 2014-04-02 22:21:27

KrigarSjäl skrev:Kalifornien är väl ändå hyfsat liberalt?

Tror nog det ska funka att leva som aspergare där, bara man är något sånär självständig kan man alltid hitta strategier.

Arnold Schwarzenegger var ju precis guvernör för republikanerna.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

USA

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-02 22:23:19

Jovars, men Kalifornien är nåt annat än mellanamerika.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

USA

Inläggav Aspergare » 2014-04-03 15:18:23

Jag har bott i Los Angeles en tid för flera år sedan.

Tipps är att inte uppge din diagnos(er) i inresedokumenten. Det kan bli svårt att komma in i landet senare.

Ta med dig födelse bevis, skattebevis mm, vilket behövs om du ska öppna bankkonto.

Skaffa ett körkort i USA. Vilket inte är svårt. Gå till DMV och hemta provheften. Plugga lite och körupp. Mitt körkort kostade då totalt ca max $100.

I USA frågar man ofta hur folk mår även helt okända men som av någon anledning korsar varandras väg. Man svarar artigt och ställer motfrågan. Sedan går man vidare. Alltså man förväntas inte prata mer med varandra.

Gör inget dumt i landet. Och blir du stoppad av polisen. Stanna direkt.
Aspergare
Ny medlem

Anslöt: 2012-05-12

USA

Inläggav kapuni » 2014-04-03 20:04:07

Du valde en bra stat. Kalifornien är nog en av de bättre staterna att bo i. Vilken del av Kalifornien ska du flytta till? (du behöver självklart inte berätta om du inte vill!)

Jag har Asperger och bor i Kalifornien. Om du vill fråga mig om något får du gärna skriva PM till mig.

Jag tycker nog det är en fördel som aspergare att leva där/här. Svårt att förklara hur men t.ex. om man har svårt att få kontakt med människor i Sverige lär det inte bli ett problem i USA.

De är mer respekterande och hjälpsamma här.

Lycka till!

Och ja som sagt, amerikanarna gillar svenskar.
Senast redigerad av kapuni 2014-04-03 20:12:58, redigerad totalt 2 gånger.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

USA

Inläggav Krillo » 2014-04-03 20:08:27

Har åxå bott i CA, långt innan jag hade diagnos. Det var ett bra år. Lätt att snacka med folk. Inte som i sur-sverige.
Krillo

Anslöt: 2011-02-12

USA

Inläggav NIF » 2014-05-13 22:17:35

kapuni skrev:Du valde en bra stat. Kalifornien är nog en av de bättre staterna att bo i. Vilken del av Kalifornien ska du flytta till? (du behöver självklart inte berätta om du inte vill!)

Jag ska plugga på California State University Fullerton, som ligger i som du kanske förstår Fullerton.

Aspergare skrev:Tipps är att inte uppge din diagnos(er) i inresedokumenten. Det kan bli svårt att komma in i landet senare.

Det kommer jag inte göra. Absolut inte.
NIF

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in