Diabetes, eller?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Diabetes, eller?
Jag har gjort två långtidssocker och ett antal vanliga, både på VC och hemma. Läkaren på VC sa att jag hade diabetes och att jag skulle medicinera, men han skrev aldrig ut några tabletter. Jag fick tid hos ssk och fick blodsockertagarkittet och att jag skulle kostbehandla. Jag låg högt på långtidssocker och i överkant på vanliga. Idag var jag på fotvården. När jag var inlagd bad jag om att de skulle ta blodglukos och läkaren tyckte det var en bra idé, men sen hörde jag inget mer. Fick annan läkare.
Har jag ens diabetes???
Har jag ens diabetes???
Diabetes, eller?
Alltså va, vad är det för inkompetenta läkare du har varit hos? Får jag fråga vad ditt hba1c var? Och hur har du legat de gånger du testat med vanlig mätare?
Diabetes, eller?
Nefarious skrev:Alltså va, vad är det för inkompetenta läkare du har varit hos? Får jag fråga vad ditt hba1c var? Och hur har du legat de gånger du testat med vanlig mätare?
Hm, hba1c minns jag inte exakt, har inga journaler, men det låg lite över gränsen till diabetes. Vanlig mätaremellan 4,2-7,7. Högre på senare tid. Just nu 5,7. Dietisten säger nonsens, att jag själv väljer min framtid typ...
Diabetes, eller?
Byt vårdteam och få en ny bedömning? vissa vrår i vården verkar inte bekymmra sig om nogrannhet och kunskapsläge.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Diabetes, eller?
Det är oerhört viktigt att du får klarhet i hur det är. Om du har diabetes eller är på väg att få det så kan du göra väldigt mycket själv som kan påverka hur ditt liv kommer att se ut framöver. Diabetes kan ge allvarliga konsekvenser med tiden men genom att anpassa ditt liv kan du undvika de flesta av dessa.
Diabetes, eller?
Ta en genomgång av kosten. Försök att äta lite men ofta och framförallt så mycket naturliga råvaror som möjligt. Att laga själv kommer man långt på. Undviker man upphettning osv kommer man ännu längre.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Diabetes, eller?
Har en dietist. Måste bara göra som hon säger, lättare sagt än gjort att göra middag när man har noll energi efter jobbet...
Diabetes, eller?
Funkar det att laga mat på helgen så det räcker till att frysa in i portioner? Det försöker jag göra, sen behöver man bara ta fram och värma på samt göra lite sallad och ris eller liknande. Man slipper tänka när man kommer hem och är helt slut.
Diabetes, eller?
Dementia skrev:Funkar det att laga mat på helgen så det räcker till att frysa in i portioner? Det försöker jag göra, sen behöver man bara ta fram och värma på samt göra lite sallad och ris eller liknande. Man slipper tänka när man kommer hem och är helt slut.
Jo, det har jag gjort när jag varit hemma på helgerna, men det är jag mycket sällan. Får laga mat efter jobbet i morgon ist...
Återgå till Aspergare och vården