Sport: våldsamma utövare och fans?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Sport, våldsamma utövare?

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-01 16:13:57

kvicksilver skrev:Förresten så var Jacob Pistorius löpare, en utövande sådan. Anektdotisk bevisföring för dasunbedingte som verkar tro att fotbollsspelare och fans skulle vara avskum medan hans egen idrottsgrupp, löpare skulle vara nån slags änglar i jämförelse.

Lite hårt. Men jag är trött på att det verkar vara helt pk att hoppa på fotbollsfans, när 99& inte håller på med dödsvåld, som består av en stor arbetarklass, medan vissa andra grupper som är överrepresenterade i annat våld (som är betydligt större omfattning än fotbollsvåld) är jättefult att generalisera.

Nej, det har jag aldrig påstått. Länka gärna varthän jag uttrycker mig så. Inte heller något om fotbollsspelare - hur får du ihop det ens?
Nu diskuteras det huliganism i sportsammanhang - inte våld inom relationer. Det Crazy Legs gjorde är avskyvärt.

Hade det blivit upplopp vid ex Göteborgsvarvet, UltraVasan eller Lidingöloppet, så visst, då hade jag tyckt det var mer eller mindre rimligt med begränsa antalet löpare och absolut ingen publik. Nu har det ju inte skett några massupplopp inom löpning, simning eller cykling på ett väldans bra tag, eller hur?

marxisten skrev:
dasunbedingte skrev:Publikfria matcher helt enkelt. Efter en tid kanske öppna upp för publik igen. Supporters bör bilda fredsvakter i samband med matcher - vars syfte är kommunikation mellan supporters och myndigheter samt lugna ned våldsamheter innan de uppstår - exempelvis genom grupp isolera och avleda sina egna. Klubbarna har ett visst ansvar med, dock så ska det tjänas pengar än sparkas boll.

Spelar ju ingen roll om det är publikfria matcher när våldet sker ute på stan många gånger. Det var på stan som våldet idag som skedde det till det fruktansvärda resultatet att en Djurgårdssupporter avled. Det är fruktansvärt och har absolut inget med sporten att göra.

Att sen idioter kallar det för "supporterkultur" är skrämmande. Våld hör inte hemma på läktarna och har inget med att vara supporter att göra. Att vara supporter för en klubb är att stötta den och älska den, att göra allt man kan för att heja på den i matcher. Det är kärlek för sporten och för klubben, det handlar om att älska den.

Det handlar inte om att hata och slåss, det är ett jävla pack av personer som kallar sig supportrar, som bara är hormonstinna idioter, som håller på med. De slåss inte för sin klubb, de älskar inte klubben, de letar bara efter en anledning att få utöva våld. Och detta med ett fasansfullt resultat ibland, som idag när en oskyldig person misshandlades till döds.

Jag är själv inte djurgårdare, däremot så är jag fotbollsälskare. Och dagens nyhet om att en Djurgårdssupporter avlidit skar in i mitt fotbollshjärta. Jag tänker på dennes familj och hoppas att de tar de aset som gjorde det och dömer personen som gjort detta. Och jag hoppas verkligen att de som blev vittnen till dödsmisshandeln, då främst andra Helsingborgssupportrar som såg händelsen samarbetar med Polisen så de kan ta det avskummet som gjort detta!

Det stämmer att nissarna som slåss i firmor gör det lite hur som - dock kan en inte förneka att det inte sker sammandrabbningar vid s.k högriskmatcher av diverse anledningar. De påstår sig slåss för sin stad, klubb och sin lilla bastuklubbsfirma - kärleken och intimitet kanske är starkare i sistnämnda - det instämmer jag, dock så går det inte förneka det historiska sammanflödet mellan nämnda sporter och huliganism - flera nutida studier utförda i Europa, visade att när mannens/makens fotbollsklubb förlorade, ökade även intaget av droger och våld inom familjen - oavsett socio-ekonomisk status.

Problemet ligger inte i sporten i sig (vilket jag aldrig har uttryckt mig om), utan de faktiska kopplingar som finns av historien att utgå från. Jag gillar sport, även lagsporter som fotboll, dock tycker jag att det inte är ansvarsfullt att inte ta tag i problemen på allvar - nämligen manlighetsnormen som råder inom sporter som fotboll och ishockey (visst förekommer det i andra sporter med, speciellt inom lagidrotter).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav Alien » 2014-04-01 22:14:11

Läste detta i DN idag:
"Aage Radmann, lektor och forskare vid Malmö högskola, har undersökt huligankulturen närmare.

- Trots över 40 års forskning är det svårt att definiera huliganism, men jag ser huliganismen som supportergrupper med konfrontation som en uttalad agenda det är enbart ett manligt fenomen. De är medlemmar i 'firmor' som delar en våldsideologi och som skapar en stark gemenskap. Det är en egen subkultur, där gruppens värderingar är viktigare än övriga samhällets. Kubben är en identitet, säger Radmann till TT.

Den typiske huliganen finns inte, enligt Radmann.

- Jag har träffat på alla möjliga samhällsklasser. En del säger att de provat en masa olika droger, men våldet är bästa drogen."
(DN 2014-04-01 "HIF:s huliganer illa berörda")

Jag är väl fördomsfull men jag har sett det som typiskt för arbetarklassen (och arbetslösa). Det uppstod väl i England.

Aage Radmann har skrivit The new media and hooliganism: Constructing media identies (2009) och Huliganlandskapet : medier, våld och maskuliniteter (2013)
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav kvicksilver » 2014-04-01 22:43:22

dasunbedingte skrev:
kvicksilver skrev:Förresten så var Jacob Pistorius löpare, en utövande sådan. Anektdotisk bevisföring för dasunbedingte som verkar tro att fotbollsspelare och fans skulle vara avskum medan hans egen idrottsgrupp, löpare skulle vara nån slags änglar i jämförelse.

Lite hårt. Men jag är trött på att det verkar vara helt pk att hoppa på fotbollsfans, när 99& inte håller på med dödsvåld, som består av en stor arbetarklass, medan vissa andra grupper som är överrepresenterade i annat våld (som är betydligt större omfattning än fotbollsvåld) är jättefult att generalisera.

Nej, det har jag aldrig påstått. Länka gärna varthän jag uttrycker mig så. Inte heller något om fotbollsspelare - hur får du ihop det ens?
Nu diskuteras det huliganism i sportsammanhang - inte våld inom relationer. Det Crazy Legs gjorde är avskyvärt.

Ber om ursäkt - det mesta borde riktats mot Gripandekylig. För övrigt har tråden ursprungligen handlat om våldsamma utövare (se titeln), men folk har senare fått in den på andra spår som gör att det har blivit parallelldiskussioner hursom.

Borde sluta skriva inlägg i affekt.

Hade det blivit upplopp vid ex Göteborgsvarvet, UltraVasan eller Lidingöloppet, så visst, då hade jag tyckt det var mer eller mindre rimligt med begränsa antalet löpare och absolut ingen publik. Nu har det ju inte skett några massupplopp inom löpning, simning eller cykling på ett väldans bra tag, eller hur?

Du missar poängen. Det är fortfarande inte fotbollssporten i sig som skapar problemet, precis samma sak som om löpning inte är orsaken bakom eventuellt åskådarvåld bland Göteborgsvarvet, annat än som katalysator.

Sedan är fotboll, och även hockey, avsevärt större sporter, särskilt bland grupper som skulle ägna sig åt våld från första början.

dasunbedingte skrev:
marxisten skrev:
dasunbedingte skrev:Publikfria matcher helt enkelt. Efter en tid kanske öppna upp för publik igen. Supporters bör bilda fredsvakter i samband med matcher - vars syfte är kommunikation mellan supporters och myndigheter samt lugna ned våldsamheter innan de uppstår - exempelvis genom grupp isolera och avleda sina egna. Klubbarna har ett visst ansvar med, dock så ska det tjänas pengar än sparkas boll.

Spelar ju ingen roll om det är publikfria matcher när våldet sker ute på stan många gånger. Det var på stan som våldet idag som skedde det till det fruktansvärda resultatet att en Djurgårdssupporter avled. Det är fruktansvärt och har absolut inget med sporten att göra.

Att sen idioter kallar det för "supporterkultur" är skrämmande. Våld hör inte hemma på läktarna och har inget med att vara supporter att göra. Att vara supporter för en klubb är att stötta den och älska den, att göra allt man kan för att heja på den i matcher. Det är kärlek för sporten och för klubben, det handlar om att älska den.

Det handlar inte om att hata och slåss, det är ett jävla pack av personer som kallar sig supportrar, som bara är hormonstinna idioter, som håller på med. De slåss inte för sin klubb, de älskar inte klubben, de letar bara efter en anledning att få utöva våld. Och detta med ett fasansfullt resultat ibland, som idag när en oskyldig person misshandlades till döds.

Jag är själv inte djurgårdare, däremot så är jag fotbollsälskare. Och dagens nyhet om att en Djurgårdssupporter avlidit skar in i mitt fotbollshjärta. Jag tänker på dennes familj och hoppas att de tar de aset som gjorde det och dömer personen som gjort detta. Och jag hoppas verkligen att de som blev vittnen till dödsmisshandeln, då främst andra Helsingborgssupportrar som såg händelsen samarbetar med Polisen så de kan ta det avskummet som gjort detta!

Det stämmer att nissarna som slåss i firmor gör det lite hur som - dock kan en inte förneka att det inte sker sammandrabbningar vid s.k högriskmatcher av diverse anledningar. De påstår sig slåss för sin stad, klubb och sin lilla bastuklubbsfirma - kärleken och intimitet kanske är starkare i sistnämnda - det instämmer jag, dock så går det inte förneka det historiska sammanflödet mellan nämnda sporter och huliganism - flera nutida studier utförda i Europa, visade att när mannens/makens fotbollsklubb förlorade, ökade även intaget av droger och våld inom familjen - oavsett socio-ekonomisk status.

Problemet ligger inte i sporten i sig (vilket jag aldrig har uttryckt mig om), utan de faktiska kopplingar som finns av historien att utgå från. Jag gillar sport, även lagsporter som fotboll, dock tycker jag att det inte är ansvarsfullt att inte ta tag i problemen på allvar - nämligen manlighetsnormen som råder inom sporter som fotboll och ishockey (visst förekommer det i andra sporter med, speciellt inom lagidrotter).

Sedan är jag tveksam till Aliens citat. Bara för att han träffat på folk från alla samhällsklasser betyder det inte att det är en helt jämn representation.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav Alien » 2014-04-02 2:48:11

Johan Esk skriver i DN om vad en fotbollsupporter (till Hammarby men vad han skriver gäller ju alla) skrivit till honom, före dödsmisshandeln. En supporter som älskar bortamatcher, hatar polisen och kritiserar medias bevakning. Men han skriver:

DN Sport skrev:”Jag är trött på skiten, lägg ner hetsen, lägg ner hoten, lägg ner den hatiska stämningen och lägg ner det onödiga sabotaget av tredje mans egendomar. Och, sluta att alltid hitta en orsak (läs polisen) att ställa till jävelskap. Vi alla, och detta tillsammans, måste hjälpas åt för att visa att det hatiska beteendet inte är okej. Det må låta töntigt, ”mysbajen-och sitt-ner-i-båten-aktigt”, men många av oss har faktiskt kids som vi gärna tar med oss på matcherna lite då och då.”
---
Vi vill inget hellre än att festa och ha skoj, och att Bajen i slutändan åker hem med tre poäng. Därför är det så oerhört frustrerande att det finns ett gäng som inget hellre vill än att förstöra för andra. Jag är trött på hetsandet, på hatet, på förmågan att hitta anledningar att slåss och kasta flaskor och bangers omkring sig. Det är dags för oss att visa att vi, som älskar Hammarby, inte accepterar dessa supportrars beteende.”
http://www.dn.se/sport/fotboll/esk-jag- ... ilt-lange/

En del har alltså tröttnat på våldet men tyvärr verkar de inte vara tillräckligt många. Självrannsakan coh ändrat beteende? Glöm det!

I väntan på AIK–IFK Göteborg. Alla på Friends var vänner för en stund. Tystnadens minut var magisk.

Sorgestunden för den ihjälslagne djurgårdaren var enkel och vacker och det var väntat. Fotbollssupportrar är skickliga på att visa och skapa känslor.

Att se sitt eget handlande som en del av en kultur som har problem, det har varit extremt sällsynt.
---
Den här gången hann vi spela 52 minuter. Då hade de senaste bengalerna utlöst ett larm, vi skulle utrymma Friends och vi var på väg mot en saftig kalkonkväll.

Och det är sånt som gör att jag tvivlar på att den kollektiva kraften som finns i sorgen får leva längre den här gången.

Föremål kastas in på planen, bengaliska eldar, en nioårig pojke fick eld kastad på sig och kunde ha skadats allvarligt, brandlarm, en person som sprang in på planen, ett knallskott brann av, en assisterande domare fick en ölmugg kastad på sig. Business as usual, med andra ord. Det går inte att spela en match utan bråk tydligen. Inga tankeställare här inte.
Alien
Moderator

Inläggav kvicksilver » 2014-04-02 7:27:35

Alien skrev:En del har alltså tröttnat på våldet men tyvärr verkar de inte vara tillräckligt många. Självrannsakan och ändrat beteende? Glöm det!

Det var ju långt ifrån samma människor som var inblandade i Friends än i Helsingborg, och det är två helt olika slags handlingar.

Den ena handlar om ett regelrätt dråp. Det andra om ett försök till stämingsskapande som gått snett. Bengaliska eldar är ganska vanligt i allsvensk fotboll, och incident som inget vad jag tyder ifrån verkar vara medvetet sabotage. Arenan som sådan är undermålig - det är många matcher med bengaler inblandade utan incidenter.

Olyckligt med nioåringen förstås - men hoppas de tar fast honom som gör det. Det är individens fel, inte sportens.

Lite som att jämföra ett slagsmål bland folk som träffades på krog A (men utomhus, långt ifrån krogens område) och kvällen efter att folk på krog B som ligger i en helt annan landsände råkar ut för en brandolycka när en DJ gör ett misslyckat framträdande involverande pyroteknik som skadar en gäst.

Föremål kastas in på planen, bengaliska eldar, en nioårig pojke fick eld kastad på sig och kunde ha skadats allvarligt, brandlarm, en person som sprang in på planen, ett knallskott brann av, en assisterande domare fick en ölmugg kastad på sig. Business as usual, med andra ord. Det går inte att spela en match utan bråk tydligen. Inga tankeställare här inte.

Allt som avsiktligt skadar andra människor (bland människor som inte förstår vad de håller på med, i fallet bengaliska eldar) är självklart inte ok. Det ska ställas till svars. Men varför gör du sådana oerhörda svepande generaliseringar om en kultur, när du skulle direkt motsätta dig att folk gör det om andra?

Är det moskéers ansvar att några ungdomar skrek "Allah akbar!" under kravallerna i Husby?

Är det skolans fel att elever från den skolan begår våldsbrott någon annanstans?
kvicksilver

Re: Sv: Sport: våldsamma utövare och fans?

Inläggav Titti » 2014-04-02 9:40:19

kvicksilver skrev:Bengaliska eldar är ganska vanligt i allsvensk fotboll

Är det verkligen tillåtet? Jag trodde all slags pyroteknik var förbjuden på arenorna.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav kvicksilver » 2014-04-02 9:49:09

Titti skrev:
kvicksilver skrev:Bengaliska eldar är ganska vanligt i allsvensk fotboll

Är det verkligen tillåtet? Jag trodde all slags pyroteknik var förbjuden på arenorna.

Inte tillåtet, dock vanligt förekommande. Kontroversiell fråga. Tycker det ger upphov till bra tifon men finns stora risker med det. Är inte jätteinsatt i just den frågan specifikt dock.

Bengaler kan tillåtas i allsvenskan

Friends är dock en inomhusarena (om man har tak) vilket gör att det oundvikligen blir problem med brandsäkerheten då. Min lekmannabedömning dock är att det borde kunna lösas med att spela utan tak (hela arenan är dock ett misstag...)
kvicksilver

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-02 10:17:36

Jeg så på noen hooligans på tv igår og det er fasinerende å se, det er en voldsom gruppe-mentalitet. Alene er de helt vanlige menn, jeg tror flertallet av de ikke hadde turt å gjøre så mye på egenhånd. Men sammen, når de er i en gruppe opptrer de som èn skapning med mange armer og ben. Og alle blir veldig tøffe fordi de vet, de vet at hvis de havner i bråk så har de 20 kompiser i nærheten som hjelper dem. Da er det lett å være tøff ja. :roll:

Det er gruppe-mentalitet, når alle rundt deg gjør det så gjør du det også, uansett hva de gjør. Og det så ut som om mange av de er veldig glad i kokain, det forklarer mye, litt øl og litt kokain og du føler deg som supermann, ingen kan stoppe deg, tror du. Det er barnslig alt sammen, dette er store guttunger som aldri ble voksne og som ikke tørr noe annet enn å gå sammen i flokk. Man må nesten le av de, voksne menn som springer rundt og oppfører seg som drittunger, juling skulle de hatt. Jeg liker ikke denne gruppe- eller flokk-mentaliteten, den er skummel, folk lar seg rive med samme hvor dumt det er.
Jeopardy Lane
Inaktiv

Anslöt: 2014-02-23

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-02 10:31:48

kvicksilver skrev:
dasunbedingte skrev:

Ber om ursäkt - det mesta borde riktats mot Gripandekylig. För övrigt har tråden ursprungligen handlat om våldsamma utövare (se titeln), men folk har senare fått in den på andra spår som gör att det har blivit parallelldiskussioner hursom.

Borde sluta skriva inlägg i affekt.

Lugnt, jag bara undrade, eftersom jag kanske hade skrivit för flummigt igen. No harm done.

kvicksilver skrev:

Du missar poängen. Det är fortfarande inte fotbollssporten i sig som skapar problemet, precis samma sak som om löpning inte är orsaken bakom eventuellt åskådarvåld bland Göteborgsvarvet, annat än som katalysator.

Sedan är fotboll, och även hockey, avsevärt större sporter, särskilt bland grupper som skulle ägna sig åt våld från första början.

Att sporterna är större stämmer säkerligen - dock så är löpning en stor sport som ökar i antalet utövare/publik snabbt. Det problematiska inom dessa idrottsformer är inte våld - utan liksom i fotboll och ishockey (och flera andra idrotter) är idrotten starkt mansdominerad med en unken heteronorm/maskulinitetsnorm som ligger och stinker. Exempelvis är spektaklet kring prefixet "tjej" kring vissa stora lopp...

Intressanta artiklar i ämnet genus och idrott (löpning) finns bland annat här:

- http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/te ... 443754.svd
- http://allakantrana.se/baklaxa-faktiskt ... och-genus/
- http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/43 ... ramid=4325
- http://www.svd.se/kultur/en-lang-kamp_7005411.svd

kvicksilver skrev:
dasunbedingte skrev:
marxisten skrev:

Sedan är jag tveksam till Aliens citat. Bara för att han träffat på folk från alla samhällsklasser betyder det inte att det är en helt jämn representation.

Firmorna verkar vara ett hopkok av alla möjliga. Gemensamt är att de gillar att bruka våld i rekreationssyfte. Sen finns det en del specialiserade firmor också, exempelvis fascistoida sådana.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Alien » 2014-04-03 2:10:35

kvicksilver skrev:
Alien skrev:En del har alltså tröttnat på våldet men tyvärr verkar de inte vara tillräckligt många. Självrannsakan och ändrat beteende? Glöm det!

Det var ju långt ifrån samma människor som var inblandade i Friends än i Helsingborg, och det är två helt olika slags handlingar.

Den ena handlar om ett regelrätt dråp. Det andra om ett försök till stämingsskapande som gått snett. Bengaliska eldar är ganska vanligt i allsvensk fotboll, och incident som inget vad jag tyder ifrån verkar vara medvetet sabotage. Arenan som sådan är undermålig - det är många matcher med bengaler inblandade utan incidenter.

Olyckligt med nioåringen förstås - men hoppas de tar fast honom som gör det. Det är individens fel, inte sportens.

Men utövarna borde rannsaka sig mer, tror de att våld, dödsfall och olyckor bara kunde ske i Helsingborg, det kan ju hända överallt. Fattar de inte att bengaliska eldar är en dum idé inne på en arena, vad som helst kan hända. Ska inte föräldrar kunna ta med sig sina barn på fotbollsmatcher?

Lite som att jämföra ett slagsmål bland folk som träffades på krog A (men utomhus, långt ifrån krogens område) och kvällen efter att folk på krog B som ligger i en helt annan landsände råkar ut för en brandolycka när en DJ gör ett misslyckat framträdande involverande pyroteknik som skadar en gäst.

Allt som avsiktligt skadar andra människor (bland människor som inte förstår vad de håller på med, i fallet bengaliska eldar) är självklart inte ok. Det ska ställas till svars. Men varför gör du sådana oerhörda svepande generaliseringar om en kultur, när du skulle direkt motsätta dig att folk gör det om andra?

Är det moskéers ansvar att några ungdomar skrek "Allah akbar!" under kravallerna i Husby?

Är det skolans fel att elever från den skolan begår våldsbrott någon annanstans?

Det där var en dålig jämförelse, våldsamma fotbollssupportrar har diskuterats i flera år. Oavsett om det är en minoritet av supportrarna som står för våld och skadegörelse, så påverkar de andra, inte bara dem inom fotbollsvärlden:
Expressen skrev:Det var vanliga helsingborgare som hukade i skräck i trappuppgångarna när våldsamma supportrar vandaliserade centrum i söndags.
Det är vanliga göteborgare som säger till sina älskade ”ta inte spårvagnen hem i kväll, det är match”.
Det är vanliga stockholmare som kommer försent till dagishämtningar på grund av att supportermarscher blockerar huvudgator mitt i rusningstid.
Och det är vanliga skattebetalare som på löpande räkning får ta kostnaden för de där polishelikoptrarna som kostar 15 000 kronor i timmen.
Det är alltså inte konstigt om även vi som saknar säsongskort har lite synpunkter när facit efter en allsvensk omgång är en död, ett tiotal skadade och en nioåring som fått en brinnande bengal i huvudet.
Och ja, jag vet mycket väl att den absoluta merparten av alla elitmatcher i fotboll är lugna tillställningar utan någon som helst antydan till bråk. Desto lättare då att diskutera mer kraftfulla åtgärder vid de fåtaliga högriskmatcherna.
http://www.expressen.se/ledare/patrik-k ... e-ha-veto/
Alien
Moderator

Inläggav kvicksilver » 2014-04-03 12:20:40

Alien skrev:Men utövarna borde rannsaka sig mer, tror de att våld, dödsfall och olyckor bara kunde ske i Helsingborg, det kan ju hända överallt. Fattar de inte att bengaliska eldar är en dum idé inne på en arena, vad som helst kan hända. Ska inte föräldrar kunna ta med sig sina barn på fotbollsmatcher?

Pyroteknik är inte nödvändigtvis en dålig idé om folk kan hantera den rätt.

Det finns särskilda sektioner inne på arenor - föräldrar med barn brukar vanligtvis inte sitta tillsammans med hardcoreklackar.

Det där var en dålig jämförelse, våldsamma fotbollssupportrar har diskuterats i flera år

Oavsett om det är en minoritet av supportrarna som står för våld och skadegörelse, så påverkar de andra, inte bara dem inom fotbollsvärlden:

Vad har diskussioner med att göra om det är en dålig jämförelse? Vad är det specifikt som gör att mina exempel är dåliga? Alla fall handlar om något som skapar en katalysator för något som ändå skulle funnits där, fotbollen är bara en ursäkt.

Religiösa etiketter användes omfattande i den nordirländska konflikten, ändå är det ingen som ser det mer än en kontext och ett vapen snarare än deras fel.

Fotbollsvärlden har tagit stort avstånd, de allra flesta supportrar tar avstånd från sånt här, och även om det pågår mycket skit så är det inte fotbollens fel i sig. Byt ut "sport, våldsamma utövare och fans" mot "Religion, våldsamma utövare och fans?" så skulle det ta hus i helvete.

Dina länkar är krönikor, inte absoluta sanningar, och framför allt är de inte menade att demonisera en hel folkrörelse.
kvicksilver

Inläggav kvicksilver » 2014-04-03 12:35:48

Om vi nu kan räkna DN-krönikor som argument, bibelcitat style. Johan Segui, ordförande i AIKs ord. Kan skriva under på vartenda ett.

”Många av oss som älskar AIK har ibland använt hatet mot andra lag som en krydda i kärleken till vårt eget lag. Vi har inte varit ensamma om det, men det har kanske varit tydligare hos oss än i många andra lag i Sverige. Men nu måste vi rakryggat se att hatet och våldet faktiskt hänger ihop. Att hata andra lag betyder inte alltid att man är beredd att använda våld, men det räcker att några få fungerar så, för att hatkulturen ska vara livsfarlig.

Hatet mot motståndare kan och får aldrig vara större än kärleken till det egna laget. När hatet mot motståndare blir viktigare än kärleken till vårt kära AIK, då är vi fel ute. För vi vill ha en fotbollskultur som gör att ingen behöver känna rädsla för att gå på en allsvensk fotbollsmatch. Vi vill ha en fotbollskultur där dödsmisshandeln av en fyrabarnspappa i Helsingborg aldrig riskerar att få sin repris en annan dag, i en annan stad, i ett annat lag.

ANNONS:

- Vi vill att så många som möjligt ska älska AIK så mycket som möjligt.

- Vi vill ha så mycket stöd som möjligt från läktarna för AIK på våra matcher, men det är inte okej att trakassera domare, andra lags spelare och deras supportrar verbalt eller på andra sätt. Det är ännu mindre okej att använda rasism, sexism och homofobi för att trakassera andra.

- Vi vill gärna att andra lag ser oss som den svåraste motståndaren på planen och på läktaren, men ingen ska behöva frukta för sitt liv eller riskera sitt eller andras liv i samband med en fotbollsmatch.

- Vi har nolltolerans mot inkastade föremål eller kastade föremål.

- Vi har nolltolerans för att beträda spelplanen.

- Vi har nolltolerans mot våld.

- Vi älskar AIK.”

kvicksilver

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-22 20:02:53

Gnället om bengaler tycker jag är uppe på tapeten... igen. Har inget emot rent generellt - dock är inte säkerheten prioriterad när de antänds hur som på läktarna.

Tydligen uppstod det bråk mellan supportrar igen i helgen, något oklart om upprinnelsen, men enligt vissa källor så var det bastuklubbar i farten: http://www.expressen.se/kvallsposten/tv ... r-matchen/

Varför en hatkultur öht? Om de andra lagen inte existerade, skulle det finnas ett, ex AIK. Skulle de sparka boll med varandra och dunka varandras ryggar inne i bastun? Ställer mig tvivelaktigt till utlägget ovan.
Som jag ser det, så finns det bara en lösning, kroppsvisitation, alkoholförbud (som faktiskt följs, eventuellt alkoblås innan) och ID-märkta platser dylikt om publik ska finnas vid "högrisk"matcher.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in