Jag är på väg att ansöka om bostadstillägg
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har ordnat en utskrift från banken á 2013-12-31 men
skatteverket.....hur får jag tag på de papper jag ska ha ha därifrån?
skatteverket.....hur får jag tag på de papper jag ska ha ha därifrån?
Jag är på väg att ansöka bostadstillägg
De beskedet får du med deklarationen, så det borde om du inte fick det förra veckan dimpa ner i brevlådan när som helst då de skickas ut nu.
Nej, du behöver inte vänta på något, Bastuber, för det är en kopia på inkomstdeklarationen (även specifikationen, det gul-vit randiga pappret) som du ska sända med. Eftersom du inte har deklarerat för 2013 än är det alltså en kopia på deklarationen och specifikationen för 2012 som gäller.
Bali skrev:Nej, du behöver inte vänta på något, Bastuber, för det är en kopia på inkomstdeklarationen (även specifikationen, det gul-vit randiga pappret) som du ska sända med. Eftersom du inte har deklarerat för 2013 än är det alltså en kopia på deklarationen och specifikationen för 2012 som gäller.
Är du säker? De skickar ut skattespecifikationen nu, dvs. den gul-vit randiga delen som Försäkringskassan vill ha. I vilket fall så kan han få vänta iaf. om han inte har den förra sparad. Trots man skall spara den och det tom. står på den vet jag om flera som slarvar med att göra det. Det är många som borde invesrera i en pärm och hålslagare i detta landet. Det är så mycket enklare att ha ordning på viktiga papper då!
Vill också påminna Bastuper precis som du skrev att man aldrig skall sända in originalet utan att man skall sända in en kopia. Detta ifall ex. Posten skulle slarva bort brevet.
Jo, jag lämnade för en månad sedan själv in ansökan om bostadstillägg och då använde jag deklarationen från 2012, och jag tror nog att det skulle fungera att göra så även i dag.
Men det blir ju onekligen lite huvudbry när vi nu snart får den nya deklarationen, så för att vara helt på den säkra sidan kanske man ändå gör bäst i att vänta. Och precis som du säger måste Bastuber ändå göra det om han inte har sparat den förra.
Själv har jag både hålslagare och pärm och jag kan bara hålla med om att det underlättar en hel del när man t.ex. ska sända in olika ansökningar.
Det gör ju för övrigt inget om du vänta lite, Bastuber, för du har rätt att få bostadstillägg för tre månader tillbaka i tiden.
Men det blir ju onekligen lite huvudbry när vi nu snart får den nya deklarationen, så för att vara helt på den säkra sidan kanske man ändå gör bäst i att vänta. Och precis som du säger måste Bastuber ändå göra det om han inte har sparat den förra.
Själv har jag både hålslagare och pärm och jag kan bara hålla med om att det underlättar en hel del när man t.ex. ska sända in olika ansökningar.
Det gör ju för övrigt inget om du vänta lite, Bastuber, för du har rätt att få bostadstillägg för tre månader tillbaka i tiden.
Kallar mig bastuper med P
Jo kan skriva till henne och säga att jag sänder över
ansökan + bankpapper, men skattemyndigheten, de får hon
vänta med till efter den 15 senast.
Hyresvärden min har en deposition innestående ändå så
hon kan ta av den o så får ja hyrestillägg retroaktivt sen.
Jo kan skriva till henne och säga att jag sänder över
ansökan + bankpapper, men skattemyndigheten, de får hon
vänta med till efter den 15 senast.
Hyresvärden min har en deposition innestående ändå så
hon kan ta av den o så får ja hyrestillägg retroaktivt sen.
Oh shit, jag är ledsen Bastuper, jag är ganska sliten och läste helt enkelt fel. Förlåt!
Du kan skriva ut motsvarande uppgifter på skatteverket.se (med e-legitimation) innan inkomstdeklarationen har skickats. Det accepterades utan problem första gången jag ansökte om bostadstillägg.
Om man inte ha e - legitimation då? Jag har det inte och lär nog inte begära det heller. Det går att deklalera över internet ändå.
kullan skrev:Om man inte ha e - legitimation då? Jag har det inte och lär nog inte begära det heller. Det går att deklalera över internet ändå.
Då måste du vänta på koden som följer med deklarationsblanketten. E-legitimation är mycket enkelt att skaffa via internetbank.
Kanin skrev:kullan skrev:Om man inte ha e - legitimation då? Jag har det inte och lär nog inte begära det heller. Det går att deklalera över internet ändå.
Då måste du vänta på koden som följer med deklarationsblanketten. E-legitimation är mycket enkelt att skaffa via internetbank.
Japp det är möjligt men jag är in på skattemyndighetens sida 1 gång / år. Det är vid deklarationen.
Re: Sv: Jag är på väg att ansöka om bostadstillägg
kullan skrev:Kanin skrev:kullan skrev:Om man inte ha e - legitimation då? Jag har det inte och lär nog inte begära det heller. Det går att deklalera över internet ändå.
Japp det är möjligt men jag är in på skattemyndighetens sida 1 gång / år. Det är vid deklarationen.
Det står dig fritt att förenkla dit liv eller inte. Så många fler ställen där det behövs.
Återgå till Att leva som Aspergare