Kristallkulan!
63 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Kristallkulan!
Exakt, religionen, inte minst kristendomen har bromsat vetenskapen och t.o.m. förstört äldre forskning eftersom de ansett att sagorna i bibeln varit viktigare...
T.o.m. muslimerna har varit mer för forskning och framåtskridande än de kristna...
T.o.m. muslimerna har varit mer för forskning och framåtskridande än de kristna...
Kristallkulan!
Miche skrev:Exakt, religionen, inte minst kristendomen har bromsat vetenskapen och t.o.m. förstört äldre forskning eftersom de ansett att sagorna i bibeln varit viktigare...
Sedan kom upplysningstiden och det blev historia.
Kristallkulan!
-Inte riktigt.
Katolska kyrkans index över förbjudna böcker instiftades 1559.
Sista versionen kom 1948 och Påven Paul VI lade ner projektet slutgiltigt så sent som 1966.
The Index included a number of authors and intellectuals whose works are widely read today in most leading universities and are now considered as the foundations of science, e.g. Kepler 's New Astronomy, his Epitome of Copernican Astronomy, and his World Harmony were quickly placed on the Index after their publication.
Other noteworthy intellectual figures on the Index include Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir, Voltaire, Denis Diderot, Victor Hugo, Jean-Jacques Rousseau, André Gide, Emanuel Swedenborg, Immanuel Kant, David Hume, René Descartes, Francis Bacon, Thomas Browne, John Milton, John Locke, Nicolaus Copernicus, Galileo Galilei, Blaise Pascal and Hugo Grotius
http://en.wikipedia.org/wiki/Index_Libr ... ohibitorum
Katolska kyrkans index över förbjudna böcker instiftades 1559.
Sista versionen kom 1948 och Påven Paul VI lade ner projektet slutgiltigt så sent som 1966.
The Index included a number of authors and intellectuals whose works are widely read today in most leading universities and are now considered as the foundations of science, e.g. Kepler 's New Astronomy, his Epitome of Copernican Astronomy, and his World Harmony were quickly placed on the Index after their publication.
Other noteworthy intellectual figures on the Index include Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir, Voltaire, Denis Diderot, Victor Hugo, Jean-Jacques Rousseau, André Gide, Emanuel Swedenborg, Immanuel Kant, David Hume, René Descartes, Francis Bacon, Thomas Browne, John Milton, John Locke, Nicolaus Copernicus, Galileo Galilei, Blaise Pascal and Hugo Grotius
http://en.wikipedia.org/wiki/Index_Libr ... ohibitorum
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Kristallkulan!
Simone de Beauvoir var en radikal feminist som propagerade för genus , enligt henne " födds man inte till kvinna ". Det finns alltså en anledning till varför hennes böcker var förbjudna .
OT : Det fanns många saker som var tidigare förbjudna som t.ex.att vara homosexuell var ju förbjudet i Sverige och i Tyskland ( fram till 1984 ! ) .
OT : Det fanns många saker som var tidigare förbjudna som t.ex.att vara homosexuell var ju förbjudet i Sverige och i Tyskland ( fram till 1984 ! ) .
Senast redigerad av elle 2014-03-27 23:16:31, redigerad totalt 2 gånger.
Kristallkulan!
Även om jag själv är fascinerad av s.k. "övernaturliga fenomen" och faktiskt gillar en del historier om katolska helgon (t.ex. den om snubben som blev GRILLAD PÅ HALSTER, men bara sade "vänd på mig, jag är mör på den här sidan nu" ), så gillar jag James Randi och hans pris. Man bör alltid förhålla sig skeptisk till "mirakel" och liknande.
Vetenskapen har inte svar på allt och kan förmodligen inte heller förklara allt, men det positiva med vetenskapen är att den tillåter ifrågasättande. Ifrågasätter man religionen är man syndig, trossvag och en dålig människa, verkar det som.
Här på AF känns det mer och mer som om man MÅSTE vara kristen, annars skall man bara hålla tyst och inte ifrågasätta...
Vetenskapen har inte svar på allt och kan förmodligen inte heller förklara allt, men det positiva med vetenskapen är att den tillåter ifrågasättande. Ifrågasätter man religionen är man syndig, trossvag och en dålig människa, verkar det som.
Här på AF känns det mer och mer som om man MÅSTE vara kristen, annars skall man bara hålla tyst och inte ifrågasätta...
Kristallkulan!
elle skrev:Simone de Beauvoir var en radikal feminist som propagerade för genus , enligt henne " födds man inte till kvinna ". Det finns alltså en anledning till varför hennes böcker var förbjudna .
Simone de Beauvoir menade inte det fysiska könet, utan genus. Hon menade att man föds in i en viss påtvingad roll och förbjuds bryta mot könens normer. Är det något att förbjuda? Skall man förbjuda vissa åsikter?
Kristallkulan!
Det är inte kristet att pilla med prylar. Herren, Jesus kristus är knappast beroende av saker.
Jesaja 8:19 Man säger till er: ”Fråga de dödas andar och spådomsandarna, de som väser och stönar!” – Ja, skall inte ett folk fråga sina gudar, be de döda om budskap och undervisning för de levandes skull? – Så talar de för vilka ingen gryning finns.
Galaterbrevet 5:19-21 Vad köttet ger är lätt att se: otukt, orenhet, liderlighet, avguderi, trolldom, fiendskap, strider, ofördragsamhet, vrede, intriger, splittringar, kätterier, maktkamp, dryckenskap, utsvävningar och annat av samma slag. Än en gång varnar jag er: de som gör sig skyldiga till sådant skall inte få del i Guds rike.
Mika 5:12
Jag ska göra slut på all trolldom bland er, så att det inte längre finns några spåmän eller spåkvinnor att fråga om råd,
Kristallkulan!
Källa på dina fanatiska påståenden, tack.Miche skrev:T.o.m. muslimerna har varit mer för forskning och framåtskridande än de kristna...
Kristallkulan!
Parvlon skrev:Källa på dina fanatiska påståenden, tack.Miche skrev:T.o.m. muslimerna har varit mer för forskning och framåtskridande än de kristna...
Under den "mörka" medeltiden var Arabvärlden ledande inom vetenskapen och forskningen.
Kristallkulan!
Googlade muslimska uppfinningar och hittade en hel del...Parvlon skrev:Källa på dina fanatiska påståenden, tack.Miche skrev:T.o.m. muslimerna har varit mer för forskning och framåtskridande än de kristna...
Kristallkulan!
Koboshi, den mörka medeltiden tror jag inte Miche tänkte på men vem vet..
Själv googlade jag på kristna uppfinningar och fann;
About 1,050,000 results (0.36 seconds)
Det är 50 ggr fler för kristendomen. Gör om gör rätt.
Ja, hela About [b]28,100 results (0.20 seconds)[/b]Miche skrev:Googlade muslimska uppfinningar och hittade en hel del...
Själv googlade jag på kristna uppfinningar och fann;
About 1,050,000 results (0.36 seconds)
Det är 50 ggr fler för kristendomen. Gör om gör rätt.
Kristallkulan!
Justering, sökningen "muslimska uppfinningar" ger 901 träffar, "kristna uppfinningar" ger marginellt fel, 984 träffar.
Gör om och gör rätt (om du tittar på några träffar i ditt resultat så ser du att det inte alls handlar om kristna uppfinningar, det råkar bara stå ordet "kristen" i någon form och "uppfinning" i någon form på dessa sidor).
Gör om och gör rätt (om du tittar på några träffar i ditt resultat så ser du att det inte alls handlar om kristna uppfinningar, det råkar bara stå ordet "kristen" i någon form och "uppfinning" i någon form på dessa sidor).
Kristallkulan!
Miche skrev:Justering, sökningen "muslimska uppfinningar" ger 901 träffar, "kristna uppfinningar" ger marginellt fel, 984 träffar.
Att det finns så många som tycker det är uppmärkshetsvärt att skriva om "muslimska uppfinningar" är kanske inte så konstigt eftersom det antas att araber är lite dummare(även om jag inte håller med om såna fördomar). Så det blir som jag ser det mest rättvist att inte ha med citattecken.
Sen kan man iofs fråga sig varför googlesökningar ska spegla verkligheten.
Kristallkulan!
Ni valde jag ett sökord och du ville absolut jämföra det. Det jag framförallt tänker på är för ett antal hundra år sedan då muslimerna hyllade uppfinnare och vetenskapsmän medans de i princip var bannlysta i den kristna världen. Det är möjligt att det går att hitta ett bättre sökord och bättre källor.
Det tycker du eftersom du fick så otroligt många fler träffar men en träff där det i en mening står:Parvlon skrev:Så det blir som jag ser det mest rättvist att inte ha med citattecken.
och en annan meningYttrande över betänkandet Patentskydd på biotekniska uppfinningar,
(länken http://www.skr.org/wp-content/uploads/2 ... 080901.pdf) anser jag inte har med ämnet att göra (det är bara ett av troligen tusentals).Sveriges Kristna Råd
Kristallkulan!
Så du tror alltså på basis av din (senaste) googlesökning att det finns fler muslimska uppfinningar än vad det finns kristna sådana?
Kristallkulan!
Det har jag inte sagt, det jag har sagt handlar om att muslimerna uppmuntrade uppfinnare och vetenskapsmän när de kristna bannlyste.Parvlon skrev:Så du tror alltså på basis av din (senaste) googlesökning att det finns fler muslimska uppfinningar än vad det finns kristna sådana?
Kristallkulan!
Miche skrev:Det har jag inte sagt, det jag har sagt handlar om att muslimerna uppmuntrade uppfinnare och vetenskapsmän när de kristna bannlyste.Parvlon skrev:Så du tror alltså på basis av din (senaste) googlesökning att det finns fler muslimska uppfinningar än vad det finns kristna sådana?
Detta pågår till viss del fortfarande. Genetik, kloning och stamcellsforskning och liknande bedrivs till allt större del i muslimska länder då de inte har det motstånd mot dessa som finns i kristna länder. Om jag förstått det rätt så står det någonstans i koranen eller bitexter att själen går in i fostret först efter 120 dagar, varför de inte ser något problem med experiment på embryon etc till skillnad från den kristna (katolska?) synen att ett embryo är ett liv och därmed heligt.
(något off-topic detta, men intressant ändå)
Kristallkulan!
elle skrev:Simone de Beauvoir var en radikal feminist som propagerade för genus , enligt henne " födds man inte till kvinna ". Det finns alltså en anledning till varför hennes böcker var förbjudna .
Det är inte vettigt att förbjuda böcker. I synnerhet inte i demokratiska stater.
Det är ett övergrepp mot den tänkande människan; att inte låta människor själva bilda sig en uppfattning.
Förutom katolikernas index har vi nazisterna och deras bokbål...och den jämförelsen hedrar knappast katolikerna.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Kristallkulan!
KrigarSjäl skrev:Det är inte vettigt att förbjuda böcker. I synnerhet inte i demokratiska stater.
Det är ett övergrepp mot den tänkande människan; att inte låta människor själva bilda sig en uppfattning.
Förutom katolikernas index har vi nazisterna och deras bokbål...och den jämförelsen hedrar knappast katolikerna.
Redan på 1800-talet, hördes röster från adeln och borgeligt håll att mann skulle begränsa användandet av de få bibliotek som fanns för det fanns "farhågor" att vilken bonddräng som helst skulle börja läsa och få "idéer" och skaffa sig kunskap, och det såg man som ett hot. Paradoxalt nog finns det ju röster nu, från liknande håll, för att begränsa internet. Sker ju redan på en del håll, bla Twitter etc, i diverse länder. Den "arabiskavåren" hade ju knappast skett utan nätet...
Kristallkulan!
-Du har helt rätt...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Kristallkulan!
Koboshi skrev:Under den "mörka" medeltiden var Arabvärlden ledande inom vetenskapen och forskningen.
Stor del av läkekonsten har uppståt hos vad man brukar kalla araberna, för de hade inte råd att ge nådestöten till sårade krigare som korsfararna gjorde utan började lära sig sy ihop de skadade istället
Kristallkulan!
antonius skrev:Koboshi skrev:Under den "mörka" medeltiden var Arabvärlden ledande inom vetenskapen och forskningen.
Stor del av läkekonsten har uppståt hos vad man brukar kalla araberna, för de hade inte råd att ge nådestöten till sårade krigare som korsfararna gjorde utan började lära sig sy ihop de skadade istället
Även dom gamla Romarna sysslade med det.
Kristallkulan!
slackern skrev:Även dom gamla Romarna sysslade med det.
Precis, de hade de fått lära sig av Saracenerna (som är en äldre benämning på araber) och man får förmoda att det var korsfararna som förde det dit, de var ju påvens sändebud så att säga
Återgå till Intressanta intressen