Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-27 20:51:16

Miche skrev:Snälla, ge dig, det måste du väl fatta att jag anser att en sagofigur inte kan döma mig
Varför blir du så provocerad då ?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 20:51:46

Kanin skrev:Jag utmanar dig att frambringa en enda trovärdig källa för dina citat (och dina vildsinta idéer om satan).
Citatet från Eckart är inte svårt att hitta. De härstammar från en bok. Du hittar det via google och jag säger inte att de är sanna mer än att det troligtivs finns någon som hävdar att han läst brevet. Googla får du göra själv. Huruvida Eckart verkligen var en spiritualistisk ledare för Hitler kan man spekulera om men att han var nån typ av mentor tror jag är uppenbart även för dig. Ser du Hitlers verk som något positivt eller negativt? Att han var en medlem i Crowle´s skola tror jag på utan att ha forskat särskilt mycket i ämnet men om du envisas så.

Jag har många teorier om satan så du får bestämma dig för vilken du vill ha mer underlag om.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-27 20:58:04

Koboshi skrev:
Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:-Kristendomen har knappast patent på moral och etik.

Dubbelmoral däremot brukar man vara väldigt bra på i de religiösa leden.
Pastor Ulf Ekman, korstågen, häxprocesserna, de katolska pedofilprästerna etc etc...

Vad gjorde kyrkan åt koncentrationslägren och judeförföljelserna under WW2 kanske?

Jo serru, många präster var nazister...i synnerhet här i Sverige.
De som hade till uppgift att upprätthålla lag och ordning, dvs präster, officerare, godsägare, jurister, disponenter, sågverkspatroner, storbönder mfl var oftare nazister än andra samhällsgrupper såsom arbetare, sjömän mm lägre yrken.
Historiskt faktum.

På den tiden var dessutom alla medborgare anslutna till Kyrkan och Kyrkan var en del av Staten och betydligt mer närvarande i samhället än vad den är nu.

Men du kanske anser att nazister har god moral?


Många präster hjälpte judar att fly, t ex Svenska kyrkan i Berlin:

DN skrev:Birger Forell kom som präst till svenska kyrkan i Berlin 1929.
Han stod den tyska bekännelsekyrkan nära och därmed också de teologer som bekämpade den framväxande nazismen.
Forell gömde och hjälpte judar och oppositionella att fly undan nazismen. Han tvingades lämna Berlin 1942, men efterträdarna Erik Perwe och Erik Myrgren fortsatte verksamheten. Exakt hur många judar som fick hjälp går det inte att svara på eftersom inga kontakter, av säkerhetsskäl, dokumenterades skriftligt.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/svensk ... itt-liv%5C

Vilket visar att en del kristna vänder kappan efter vinden, andra blir inspirerade av sin tro att utföra goda gärningar.

Det borde ju vara lättare att vara god om man tror på ett liv efter detta, där man blir belönad el straffad. Eller att man hamnar i en sämre (djur, låg kast) el bättre (hög kast) inkarnation i sitt nästa liv. Men det verkar inte så. Vet iofs inte om det finns några studier om detta.


+1
+2
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-03-27 21:14:46

Kanin skrev:
Frimodig skrev:Jag formulerade ett intressant problem.

Vad berättar alla de här kyrkorna, moskéerna och synagogorna, m.fl., om oss människor? Och vad berättar de om oss som aldrig besöker de där ställena?

Frågan om människans behov av religion och tro har diskuterats här:
varfor-har-manniskan-ett-behov-av-tron-t30556.html


Fast, jag hade ett mer intressant svar.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Hettan » 2014-03-27 22:46:00

"Det är svårt att hitta en svart katt i ett mörkt rum, särskilt om det aldrig funnits en katt där till och börja med".
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-27 22:52:44

kapuni skrev:
Miche skrev:Snälla, ge dig, det måste du väl fatta att jag anser att en sagofigur inte kan döma mig
Varför blir du så provocerad då ?
Jag blir inte provocerad så länge de kristna inte tvingar på mig en massa religiöst babbel. Håller de sig ifrån mig och håller sig i de trådar där det hör hemma så stör det mig inte.

F.ö. ska du inte bry dig det minsta om mina tolkningar, det jag skrev var att barn kan skrämmas av texten till en psalm, det handlar då inte om min tolkning, det handlar om ett språk som är gammalmodigt och skrämmande. Jag tycker inte att barn ska behöva utsättas för det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 22:56:45

Miche skrev:Jag blir inte provocerad så länge de kristna inte tvingar på mig en massa religiöst babbel. Håller de sig ifrån mig och håller sig i de trådar där det hör hemma så stör det mig inte.
Du kanske förstår att för många av oss som läser i den här tråden så är det du kommer med ateistiskt babbel? Du kommer och pekar ut oss som en oönskvärd grupp men hur många tror du ha anmält dig för SPAM?

Som man sår får man skörda heter det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-27 23:04:51

Miche skrev:Jag blir inte provocerad så länge de kristna inte tvingar på mig en massa religiöst babbel. Håller de sig ifrån mig och håller sig i de trådar där det hör hemma så stör det mig inte.
Varför inte bara acceptera folks tro? Vill folk prata om religion så ska de få det även om du råkar vara i närheten. Det ska du inte komma och bestämma.

Och som Parvlon säger är du minst lika babblande/spammande om ditt motstånd och ännu mer förlöjligande mot kristna än vad religiösa på forumet är. Dina uttal är bra mycket mer förargelseväckande beteende och provocerande än vad som skrivs in kristen anda.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-27 23:19:24

Koboshi skrev:
Miche skrev:Dåliga bortförklaringar anser jag att det är. Helt klarlagt att berättelsen om Noak handlar om en saga helt utan relevans, möjligen något litet korn av sanning men det är bortdribblat av fantasier och överdrifter.

Denna saga verifierar även att det mesta i Bibeln bara handlar om sagor, det mesta är s.k. sedelärande berättelser för att ge dåtidens folk ett rättesnöre att leva efter men den saknar enormt mycket relevans för dagens liv.


Vi vet att du tillhör dem som vars korn hamnar på vägen så du behöver inte ta upp det var och var annat inlägg. Om du inte tror på bibeln behöver du inte fråga om den.


Så man har inte rätt att fråga om något man inte tror på? :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-27 23:25:45

alixha skrev:Överlag tycker jag att religion gör mer ont än gott.

Överlag tycker jag att Bibeln i sig är motsägelsefull och även människor som lever enligt Bibelns "regler" är motsägelsefulla.

Överlag så tycker jag att Bibeln lika gärna kunnat heta Sagan om Ringen.
Vi hade kunnat be till Gandalf och Frodo och dom tre vise männen hade hetat Merry, Pippin och Sam.
Saruman hade kunnat varit vår Judas och Sauron vår Pontius Pilatus.
Oh vilka sagor!


Hahahaha...
Gollum då, vad är han? Ringen är ju självklart frestelsen att synda, men jag hittar ingen som stämmer in på Gollum.

Förresten har även böckerna om Harry Potter tolkats på bibliskt vis. Harry är förstås Jesus, Ron är Petrus, Hermione är Maria Magdalena, Neville är Johannes Döparen (han som KUNDE ha blivit Frälsaren), Sorteringshatten är när Jesus frestades av Satan, etc. Fascinerande!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-27 23:27:11

River skrev:
Frimodig skrev:Varför behöver människor religion?

Jeg tror det er naturen som har bestemt det for å holde folketallet nede.


På vilken måde?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav River » 2014-03-27 23:33:16

Jeg vet ikke så mye om religion, men tenker at religion ikke er av det gode når det skaper så mye krangel som i denne tråd.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav River » 2014-03-27 23:38:21

Kahlokatt skrev:
River skrev:
Frimodig skrev:Varför behöver människor religion?

Jeg tror det er naturen som har bestemt det for å holde folketallet nede.


På vilken måde?

Ja, jeg tenker på slike religionskriger da.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-27 23:41:37

River skrev:
Kahlokatt skrev:
River skrev:Jeg tror det er naturen som har bestemt det for å holde folketallet nede.


På vilken måde?

Ja, jeg tenker på slike religionskriger da.


Jaha. Jo, du har en poäng där.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 23:44:00

River skrev:Jeg vet ikke så mye om religion, men tenker at religion ikke er av det gode når det skaper så mye krangel som i denne tråd.
Är det religionen (specifikt kristendom, har inte sett nån annan här förutom ett par dårar som verkar se något positivt i satanism) som skapar krånglet eller är det ett fåtal människor som krånglar i denna tråd? Råkar de inte kalla sig ateister?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-27 23:44:44

Kahlokatt skrev:
Koboshi skrev:
Miche skrev:Dåliga bortförklaringar anser jag att det är. Helt klarlagt att berättelsen om Noak handlar om en saga helt utan relevans, möjligen något litet korn av sanning men det är bortdribblat av fantasier och överdrifter.

Denna saga verifierar även att det mesta i Bibeln bara handlar om sagor, det mesta är s.k. sedelärande berättelser för att ge dåtidens folk ett rättesnöre att leva efter men den saknar enormt mycket relevans för dagens liv.


Vi vet att du tillhör dem som vars korn hamnar på vägen så du behöver inte ta upp det var och var annat inlägg. Om du inte tror på bibeln behöver du inte fråga om den.


Så man har inte rätt att fråga om något man inte tror på? :roll:


Det handlar hur man tar vara på ordet. Det handlar om man tar till sig evangelium. Stycket handlar om att det finns personer som aldrig kommer att tro så det är ingen idé att försöka övertyga dem. Texten:
Spoiler: visa
Mark 4:1-20
1Sedan började han undervisa vid sjön igen. Massor av folk samlades kring honom, och därför steg han i en båt och satt i den ute på vattnet medan folket stod på stranden. 2Han undervisade dem med många liknelser, och i sin undervisning sade han: 3”Hör! En man gick ut för att så. 4När han sådde föll en del på vägkanten, och fåglarna kom och åt upp det. 5En del föll på de steniga ställena, där det inte fanns mycket jord, och det kom fort upp eftersom myllan var tunn. 6Men när solen steg sveddes det och vissnade bort eftersom det var utan rot. 7En del föll bland tistlarna, och tistlarna växte upp och kvävde det, och det gav ingen skörd. 8Men en del föll i den goda jorden, det kom upp och växte och gav skörd. Det gav trettiofalt, sextiofalt och hundrafalt igen.” 9Och han sade: ”Hör, du som har öron att höra med.”
Liknelsernas syfte

10När han blev ensam med de tolv och de andra som var med honom frågade de honom om liknelserna. 11Han sade: ”Ni har fått veta Guds rikes hemlighet, men för dessa som står utanför är allt bara liknelser, 12för att de skall se med sina ögon utan att uppfatta och höra med sina öron utan att förstå, så att de inte omvänder sig och får förlåtelse.”
Tolkning av liknelsen om sådden

13Och han sade till dem: ”Om ni inte förstår denna liknelse, hur skall ni då alls kunna fatta några liknelser? 14Vad mannen sår är ordet. 15Vägkanten, det är de hos vilka ordet blir sått men som knappt har hört det förrän Satan kommer och tar bort ordet som har såtts i dem. 16De som får sådden på de steniga ställena, det är de som tar emot ordet med glädje när de hör det 17men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktiga; blir det sedan lidanden och förföljelser för ordets skull kommer de genast på fall. 18Hos andra har sådden fallit bland tistlarna. Det är de som hör ordet, 19men världsliga bekymmer, rikedomens lockelser och alla möjliga begär tränger in och kväver ordet, så att det inte ger någon skörd. 20Men de som har tagit emot sådden i den goda jorden, det är sådana som hör ordet och tar det till sig och bär frukt trettiofalt, sextiofalt och hundrafalt.”
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-28 0:06:30

kapuni skrev:
Miche skrev:Jag blir inte provocerad så länge de kristna inte tvingar på mig en massa religiöst babbel. Håller de sig ifrån mig och håller sig i de trådar där det hör hemma så stör det mig inte.
Varför inte bara acceptera folks tro? Vill folk prata om religion så ska de få det även om du råkar vara i närheten. Det ska du inte komma och bestämma.
Jag accepterar att folk tror oavsett om det är på fan och hans moster eller något annat, problemet (som gjorde att jag började min kamp här) var att ni religiösa skrev om er tro i alla möjliga trådar där det inte hör hemma vilket enligt forumets regler antingen är off topic (om det är enstaka inlägg) eller spam (om det är många inlägg från samma medlem) och som dessutom har bedömts så av forumledningen. Jag har fortfarande inte sagt något om att religiös tro diskuteras i trådar där det hör hemma (jag har skrivit motsvarande till dig ett antal gånger nu och du hackar fortfarande på mig för det, jag börjar bli jävligt trött på dig).

kapuni skrev:Och som Parvlon säger är du minst lika babblande/spammande om ditt motstånd och ännu mer förlöjligande mot kristna än vad religiösa på forumet är. Dina uttal är bra mycket mer förargelseväckande beteende och provocerande än vad som skrivs in kristen anda.
Som sagt, detta "krig" startades av religiösa invasiva medlemmar på forumet, jag hade inte behövt göra det minsta motstånd mot det om ni religiösa inte hade varit så enormt påstridiga med er tro i alla möjliga trådar där det inte hör hemma (vilket jag skrivit om flera gånger i svar till dig, jag känner mig jävligt tjatig vid det här laget men det är ingenting i jämförelse med vad jag tycker att du tjatar).

Från början i denna debatt med dig verkade du vettig men du har gått på repetition länge nu och känns bara så fruktansvärt tröttsam i mitt tycke.

End of discussion, jag har ingen lust att debattera med dig mer eftersom jag uppfattar det som att du helt uppenbarligen är ute efter att provocera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-28 0:13:27

slackern skrev:
alixha skrev:Överlag tycker jag att religion gör mer ont än gott.

Överlag tycker jag att Bibeln i sig är motsägelsefull och även människor som lever enligt Bibelns "regler" är motsägelsefulla.



Tror dom kallas för fundamentalister och bokstavstrogna. Men jag håller med dom är rejält läskiga. Men dom flesta troende i Sverige är rätt beskedliga och trevliga. Sedan finns det frireligiösa som tex livets ord eller pingstvännerna i Knutby som är rejält läskiga.
Till de läskiga hör väl i princip alla sekter och deras medlemmar men sen finns det även en del som inte klassas som sekter som jag anser vara läskiga, framför allt de bokstavstrogna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav slackern » 2014-03-28 0:17:49

Miche skrev:
slackern skrev:
alixha skrev:Överlag tycker jag att religion gör mer ont än gott.

Överlag tycker jag att Bibeln i sig är motsägelsefull och även människor som lever enligt Bibelns "regler" är motsägelsefulla.



Tror dom kallas för fundamentalister och bokstavstrogna. Men jag håller med dom är rejält läskiga. Men dom flesta troende i Sverige är rätt beskedliga och trevliga. Sedan finns det frireligiösa som tex livets ord eller pingstvännerna i Knutby som är rejält läskiga.
Till de läskiga hör väl i princip alla sekter och deras medlemmar men sen finns det även en del som inte klassas som sekter som jag anser vara läskiga, framför allt de bokstavstrogna.


Exakt det jag skrev. :)
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-28 0:19:26

Jag tror att de heliga skrifterna är avsedda att förstås med hjärnan och andligt, obs. två saker. Det är som ett test. Tror man det är ok att slå barn bara för att det står i bibeln så misslyckas man.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-28 0:23:04

Miche skrev:ni religiösa skrev om er tro i alla möjliga trådar där det inte hör hemma
Var hör det inte hemma där religion pratas?
Men varför hålla på att klaga när det som inte hör hemma i trådarna redan hamnat i Off-topic-tråden (trots att majoriteten består av icke-religiösa trådar)?

Varför du tycker jag repeterar är för att du inte förstår eller kommer med klara svar. Och du kanske skulle ta och se dig själv från ett annat perspektiv och kommer då inse att du är självaste mr. repeat själv.

Miche skrev:Som sagt, detta "krig" startades av religiösa invasiva medlemmar på forumet, jag hade inte behövt göra det minsta motstånd mot det om ni religiösa inte hade varit så enormt påstridiga med er tro
Nej, det du väljer att kalla krig startades av dig då det är du som går till angrepp.

Och nej, jag är inte ute efter att provocera.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Dagobert » 2014-03-28 0:26:15

Parvlon skrev:Jag tror att de heliga skrifterna är avsedda att förstås med hjärnan och andligt, obs. två saker. Det är som ett test. Tror man det är ok att slå barn bara för att det står i bibeln så misslyckas man.

000100000.jpg
:wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-28 0:40:19

Dagobert skrev:000100000.jpg :wink:
Intressant, faktiskt inte tänkt tanken på att demonerna var självmordsbenägna.

Huruvida man måste sälja allt man äger för att komma in i himmelriket så kan jag säga att den biten tror jag inte på. Det handlar snarare om vad man "vill göra" och Herren prövar ens hjärta eller så kanske man inte ska rycka citat från bibeln ur sin kontext sådär. Sen tror jag också att alla människor är räddade från helvetet, förutom möjligtivs den falske profeten. Men har man ingen vidare tro så varför inte googla upp en komisk serieruta. :-)063
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-28 1:01:08

Parvlon skrev:Huruvida man måste sälja allt man äger för att komma in i himmelriket så kan jag säga att den biten tror jag inte på.
Om du nu tror på bibeln, varför förkastar du den biten (precis som i serierutan)? Det känns inte trovärdigt när du väljer vilka bitar du ska tro på.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in