Kristallkulan!
63 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Kristallkulan!
Ett hett tips till alla religiösa och nyandliga på forumet.
Du kan erhålla ett pris på hundratusen svenska kronor - allt du behöver göra är att föra din övernaturliga förmåga i bevis, men det är väl en baggis?
Kristallkulan är ett pris som instiftats av Humanisterna år 2005 i syfte att motverka pseudovetenskap. Priset om SEK 100.000, som bygger på en idé av James Randi, tilldelas den som kan demonstrera någon paranormal eller övernaturlig förmåga som saknar vetenskaplig förklaring. Förutsättningen är att fenomenet kan demonstreras under tillfredsställande kontrollerade testformer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristallku ... manisterna)
Du kan erhålla ett pris på hundratusen svenska kronor - allt du behöver göra är att föra din övernaturliga förmåga i bevis, men det är väl en baggis?
Kristallkulan är ett pris som instiftats av Humanisterna år 2005 i syfte att motverka pseudovetenskap. Priset om SEK 100.000, som bygger på en idé av James Randi, tilldelas den som kan demonstrera någon paranormal eller övernaturlig förmåga som saknar vetenskaplig förklaring. Förutsättningen är att fenomenet kan demonstreras under tillfredsställande kontrollerade testformer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristallku ... manisterna)
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Kristallkulan!
100.000 SEK är småpotatis i sammanhanget egentligen. Finns en mängd liknande erbjudanden och skulle någon nu besitta faktiskt övernaturliga förmågor så skulle de såklart kunna casha in från mer än ett av dem. Den största är på 1 miljon dollar och är den som inspirerade detta pris att instiftas.
Wikipedia har en lista på en del olika liknande priser:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_pr ... paranormal
Wikipedia har en lista på en del olika liknande priser:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_pr ... paranormal
Kristallkulan!
Nej, det är inte trams, det handlar om att ni påstår en massa som bara är påhittat en gång i tiden (bl.a. för att skaffa sig makt och pengar) och nedskrivet i en sagobok eftersom vetenskapen inte kunde svara på frågor från nyfikna människor, nästan alla dessa frågor kan besvaras vetenskapligt idag men ni kvartalet sagobokens förklaring med svaret "gud" (och därmed behålla dessa djupt odemokratiska maktprinciper)...elle skrev:Trams . Kan inte Humanisterna ta han om sig själva . Vi kristna klarar oss .
Kristallkulan!
Jeg liker ideen, mennesker trenger penger og vi er født grådige så en stor sum penger er vel akkurat det som trengs, hvis man har noen uvanlige evner så er nok 100,000 raske kroner fristende.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Kristallkulan!
elle skrev:Trams . Kan inte Humanisterna ta han om sig själva . Vi kristna klarar oss .
Om nåt av det ni påstår stämmer kan ni också bevisa det.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Kristallkulan!
KrigarSjäl skrev:elle skrev:Trams . Kan inte Humanisterna ta han om sig själva . Vi kristna klarar oss .
Om nåt av det ni påstår stämmer kan ni också bevisa det.
Även om Gud hade uppenbarat sig kroppsligt inför Huminsterna , dig och Miche hade ni ändå trott att det är fusk . Deras förslag är ohederligt och deras 100.000 är smutsiga .
Katharina Emmerich , Jean Marie Vianney , Alexandina da Costa några några av fall som vetenskapen inte kan förklara . Vetenskapen äger inget monopol på alla svar .
Kristallkulan!
-Priset är lagenligt och helt i sin ordning.
När vetenskapen ställs mot religionen vinner alltid vetenskapen.
Åskväder beror inte på förargade gudar utan handlar om högtryck som möter lågtryck.
Åskväder beror inte på förargade gudar utan handlar om högtryck som möter lågtryck.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Kristallkulan!
Miche skrev:Nej, det är inte trams, det handlar om att ni påstår en massa som bara är påhittat en gång i tiden (bl.a. för att skaffa sig makt och pengar) och nedskrivet i en sagobok eftersom vetenskapen inte kunde svara på frågor från nyfikna människor, nästan alla dessa frågor kan besvaras vetenskapligt idag men ni kvartalet sagobokens förklaring med svaret "gud" (och därmed behålla dessa djupt odemokratiska maktprinciper)...elle skrev:Trams . Kan inte Humanisterna ta han om sig själva . Vi kristna klarar oss .
Jag har varken skaffat mig makt eller " pengar " . Vetenskap är begränsad och åger inget monopol på ALLA svar . Jag har fortfarande många frågor som vetenskapen inte har svarat på eller kan inte svara på .
Kristallkulan!
-Att vetenskapen inte kan besvara alla frågor utgör inte ett bevis om Guds existens.
Däremot kan vetenskapen besvara fler och fler frågor undan för undan medan religionen bara säger samma grejer om och om igen - vilket blir skrattretande med tanke på vetenskapens framsteg sedan tiden för religionernas uppkomst.
Däremot kan vetenskapen besvara fler och fler frågor undan för undan medan religionen bara säger samma grejer om och om igen - vilket blir skrattretande med tanke på vetenskapens framsteg sedan tiden för religionernas uppkomst.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Kristallkulan!
KrigarSjäl skrev:-Priset är lagenligt och helt i sin ordning.
Högmod vinner alltid som jag har förstått . Vetenskapen har fortfarande inte svarat på mina frågor OCH de tas inte ens upp i medier för man vet inget svar på dem . Man säljer också svenska företag och svenska skolor helt lagenligt . Ingen protesterar .
Kristallkulan!
elle skrev:KrigarSjäl skrev:-Priset är lagenligt och helt i sin ordning.
Högmod vinner alltid som jag har förstått . Vetenskapen har fortfarande inte svarat på mina frågor OCH de tas inte ens upp i medier för man vet inget svar på dem . Man säljer också svenska företag och svenska skolor helt lagenligt . Ingen protesterar .
Vad med de religiösas högmod?
Men det är förstås ett tillåtet högmod.
Vetenskapen kan inte besvara alla våra frågor, men undan för undan så...femhundra år fram i tiden kan vi nog få en hel del besvarat.
Att sälja svenska företag...jovisst är det trist med tanke på inhemsk arbetslöshetsstatistik och ekonomi, men det har ingenting med den här diskussionen att göra.
Att man säljer skolor har med alliansregeringens politik att göra. Privatiseringar.
Det är naturligtvis åt helvete fel men det har heller ingenting i den här diskussionen att göra.
Exakt vilka frågor är det du vill ha svar på förresten?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Kristallkulan!
elle skrev:Katharina Emmerich , Jean Marie Vianney , Alexandina da Costa några några av fall som vetenskapen inte kan förklara . Vetenskapen äger inget monopol på alla svar .
Det är inte rimligt att begära att vetenskapen ska förklara alla gamla myter, villfarelser och bedrägerier. Vetenskapen kan inte heller förklara hur häxor kunde förvandla sig till harar (bortsett från genom att förnuftigt anta att det helt enkelt aldrig skedde i verkligheten).
Kristallkulan!
Kanin skrev:elle skrev:Katharina Emmerich , Jean Marie Vianney , Alexandina da Costa några några av fall som vetenskapen inte kan förklara . Vetenskapen äger inget monopol på alla svar .
Det är inte rimligt att begära att vetenskapen ska förklara alla gamla myter, villfarelser och bedrägerier. Vetenskapen kan inte heller förklara hur häxor kunde förvandla sig till harar (bortsett från genom att konstatera att det helt enkelt aldrig skedde).
Fast det är väll inte särskilt många utav dagens kristna som tror på häxor och att dom kan förvandla sig till harar?
Kristallkulan!
slackern skrev:Fast det är väll inte särskilt många utav dagens kristna som tror på häxor och att dom kan förvandla sig till harar?
Nej, de väljer att tro på andra mindre färgstarka myter, som det likväl är lika befängt att begära av vetenskapen att förklara.
Kristallkulan!
Kanin skrev:slackern skrev:Fast det är väll inte särskilt många utav dagens kristna som tror på häxor och att dom kan förvandla sig till harar?
Nej, de väljer att tro på andra mindre färgstarka myter, som det likväl är lika befängt att begära av vetenskapen att förklara.
Som vad då t. ex.?
Kristallkulan!
Koboshi skrev:Som vad då t. ex.?Kanin skrev:Nej, de väljer att tro på andra mindre färgstarka myter, som det likväl är lika befängt att begära av vetenskapen att förklara.slackern skrev:Fast det är väll inte särskilt många utav dagens kristna som tror på häxor och att dom kan förvandla sig till harar?
Bortsett från bibelhistorier, hänvisar jag till det inlägg av elle som jag besvarade.
Kristallkulan!
Kanin skrev:Koboshi skrev:Som vad då t. ex.?Kanin skrev:Nej, de väljer att tro på andra mindre färgstarka myter, som det likväl är lika befängt att begära av vetenskapen att förklara.
Bortsett från bibelhistorier, hänvisar jag till det inlägg av elle som jag besvarade.
En del av dessa myter som du påstår att alla kristna skulle tro på rakt av - ja min kära gnagare alla är inte lika eller tror på samma sak - har att göra med hur man uppfattar ett gudomligt ingripande i saker och ting. Vissa ser Gud i allt hela tiden andra ser inte Gud någonstans - jag personligen erkänner att det finns vissa händelser som bara Gud kunnat ingripa i men att det även överdrivs ofta hos många.
Kristallkulan!
Koboshi skrev:En del av dessa myter som du påstår att alla kristna skulle tro på rakt av
Jag påstår inte att alla kristna tror på dessa myter rakt av (jag beror om ursäkt om mitt svar var otydligt i det avseendet). De som inte tror på sådant elle skrev om behöver naturligtvis inte heller bli upprörda över Humanisternas Kristallkulan.
Kristallkulan!
Har vetenskapen förklarat Big Bang? Alltså jag menar att från ingenting mindre än ett knappnålshuvud till ett ständigt växande universum?
Kristallkulan!
slackern skrev:Har vetenskapen förklarat Big Bang? Alltså jag menar att från ingenting mindre än ett knappnålshuvud till ett ständigt växande universum?
Inte helt och hållet, men det är en väl underbyggd teori som är möjlig att motbevisa om den inte stämmer.
Kristallkulan!
Kanin skrev:slackern skrev:Har vetenskapen förklarat Big Bang? Alltså jag menar att från ingenting mindre än ett knappnålshuvud till ett ständigt växande universum?
Inte helt och hållet, men det är en väl underbyggd teori som är möjlig att motbevisa om den inte stämmer.
Jag ska väll säga att jag tror på Bib Bang eller jag köper den teorin. Men jag ska ärligt erkänna att jag tycker det är lite abstrakt att Big Bang skapades från ingenting.
Kristallkulan!
slackern skrev:Jag ska väll säga att jag tror på Bib Bang eller jag köper den teorin. Men jag ska ärligt erkänna att jag tycker det är lite abstrakt att Big Bang skapades från ingenting.Kanin skrev:Inte helt och hållet, men det är en väl underbyggd teori som är möjlig att motbevisa om den inte stämmer.
Vetenskapen är numera öppen för frågan om vad som startade Big Bang och vad som fanns före (om något).
Kristallkulan!
Jeg tror at hvis alle hadde tatt en pause fra religion og brukt vitenskapen til å se etter bevis så hadde vi kommet mye lengre på mye kortere tid. Og her er noe å tenke over: hva om vi gjorde det og etter en stund oppdaget bevis på at det finnes guder?
Det hadde vært interessant, alle tok pause fra religion og konsentrerte seg om vitenskap også til slutt beviser vitenskapen at guder finnes. Det hadde jo egentlig vært morsomt på en måte, ironiskt.
Det hadde vært interessant, alle tok pause fra religion og konsentrerte seg om vitenskap også til slutt beviser vitenskapen at guder finnes. Det hadde jo egentlig vært morsomt på en måte, ironiskt.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Återgå till Intressanta intressen