Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-26 22:38:14

Miche skrev:Jag har ingen som helst skyldighet att länka till trådar..
Skulle man kunna tycka eftersom du generaliserar rätt grovt och misstanke om att du överdriver finns det fog för.

Miche skrev:För två år sedan hade jag nog inte anmält ett enda inlägg som var kristet med tank på att det var off topic eller spam, sen dess har ni kristna invaderat forumet med kristen propaganda i tråd efter tråd.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-26 23:08:07

Miche skrev:Jag har ingen som helst skyldighet att länka till trådar men ni som är intresserade av att hitta inlägg som är off topic kan läsa i denna tråd, i varje inlägg står det varifrån inlägget kommer.


Där finner jag mest ickekristna inlägg och de få som finns rörand Gud är de flesta attacker mot kristna - jag gick tillbaka till januari i år. Jag håller med om att du bör basera din kritik på objektiv fakta och inte på subjektiv kännsla. Visa oss var du tycker vi som tror missionerar och var vi spammar.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-26 23:17:03

Koboshi skrev:
Miche skrev:Jag har ingen som helst skyldighet att länka till trådar men ni som är intresserade av att hitta inlägg som är off topic kan läsa i denna tråd, i varje inlägg står det varifrån inlägget kommer.


Där finner jag mest ickekristna inlägg och de få som finns rörand Gud är de flesta attacker mot kristna - jag gick tillbaka till januari i år. Jag håller med om att du bör basera din kritik på objektiv fakta och inte på subjektiv kännsla. Visa oss var du tycker vi som tror missionerar och var vi spammar.

+1

Och det lilla man kan hitta som har med Gud att göra är sannerligen inget man bör gå till attack mot.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-27 0:36:42

Jag är inte ensam om att uppleva detta, jag har fått flera medhåll i PM som jag inte kan delge er eftersom det då bryter mot forumets regler, jag kan inte ens delge er vilka medlemmar som håller med mig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-27 0:49:13

Miche skrev:Jag är inte ensam om att uppleva detta, jag har fått flera medhåll i PM som jag inte kan delge er eftersom det då bryter mot forumets regler, jag kan inte ens delge er vilka medlemmar som håller med mig.

Vad spelar det för roll om det är fler än du som håller med dig? Det är inte speciellt objektivt underlag du kommer med. Dina angrepp mot kristna är lika illa för det.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-27 1:17:32

Det handlar om att vi som är ateister inte upplever att vi har rätt till frihet från religion men ni kristna tar er rätten att sprida ert budskap gentemot oss som saknar allt intresse av att se det om och om igen (det är därför jag kallar det för att spamma) i trådar där det inte hör hemma (vilket definitionsmässigt är off topic).

Jag tänker inte ägna tid åt att leta i tidigare inlägg där det skett och att läsa bara de senaste tre månaderna i off topic-tråden när jag hänvisar till de senaste två åren känns bara patetiskt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-27 1:30:18

Miche skrev:Det handlar om att vi som är ateister inte upplever att vi har rätt till frihet från religion
Men nu får du väl ge dig! En som chargerar mer får man leta efter.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-27 2:58:48

kapuni skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är en hel del kristendom i forumet just nu, det kan knappast förnekas.
Och vad gör det? Var det inte du som var så förbannat emot inskränkthet? Du snackar om kristna och dubbelmoral, vad är det du har när du uttrycker dig om kristna?

KrigarSjäl skrev:Dubbelmoral däremot brukar man vara väldigt bra på i de religiösa leden.
Pastor Ulf Ekman, korstågen, häxprocesserna, de katolska pedofilprästerna etc etc...

Vad gjorde kyrkan åt koncentrationslägren och judeförföljelserna under WW2 kanske?

Jo serru, många präster var nazister...i synnerhet här i Sverige.
Och det utgör förstås alla kristna. Sluta vara en sådan bakåtsträvare och se hur nutidens kristna är och utgå inte från den minoritet som inte beter sig som icke-kristna. Om du vore det minsta intresserad skulle du nog hitta mer godhet hos kristna än att bara söka efter olycka. Du har förstås ingen koll på övriga (dvs majoriteten) kristna i världen och vad de gör för människor? För du är så pass inskränkt, du vill bara se det dåliga, som i sin tur inte har med kristendom att göra.

KrigarSjäl skrev:Men du kanske anser att nazister har god moral?
Nej. Däremot har kristna som verkligen är det god moral.
Kanske dags att begrunda dina egna tankar om kristna och kommer därefter till insikten att du själv liknar en nazist i ditt tänkade om dem?

KrigarSjäl skrev:Det är bara lappri att människor skulle bli godare av påtvingad religion.
Och du tror att vi här är påtvingade våran religion. Dem som bor i Sverige idag är nog snarare förlöjligade av alla ateister och blir knappast påtvingade sin religion snarare tvärt om. Se kristendomen från ett vidare perspektiv nästa gång du för uttalar dig om dem, så slipper du fördummas ytterligare.

1. Det finns ingen dubbelmoral hos mig. Jag är allmänt dryg och tycker inte man ska ha överdrivet stor respekt för kristendomen som institution.
Om jag sysslar med dubbelmoral i det avseendet får du gärna länka till påstående som bestrider detta.

2. Jag tycker snarare det är värre att blunda för det som är ont, destruktivt.
Att uppmärksamma ett problem är däremot första steget mot att lösa ett problem.

3. Nej, jag har inte lust att glömma historiska fakta.
Historieböcker är inte till för att eldas upp och människan mår bra av att ha ett minne.
Att bara "fokusera på det som är bra" är att köra huvudet rakt ner i dyn, det liknar förresten maniskt "positivt tänkande".

4. Man är inte automatiskt en god människa för att man intalar sig själv och andra att man är det.
Lika lite blir man god av allsång eller att betala kollekt till en hierarkisk institution.

5. Kristendomen har fortfarande inte patent på kärlek och godhet.
Men det vet vi redan, vi kan också konstatera att förnuft inte är er starka sida.

6. Det finns fortfarande många som kan vittna om religiöst tvång.
Jag är en av dem, även om det finns många som råkat värre ut än jag.
Ta barn som växer upp i Jehovas och Livets Ord, ta fundamentalistiskt troende muslimska föräldrar och deras barn.

7. Vi kan också konstatera att kristendomen gjort sitt bästa för att utrota ursprungskulturer. I Sverige har man motarbetat och diskriminerat samer, romer, tornedalsfinnar mfl.
Kristna missionärer har omvänt sk hedningar i koloniala syften.
Aboriginer har satts på uppfostringsanstalt för att bli mer lika vita kristna (kolonisatörer).

8. De som inte känner till eller vill kännas vid detta och andra brott mot mänskligheten Kyrkan gjort sig skyldig till har allt att tjäna på att dra upp huvet ur dyn och läsa på sin historia.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-27 5:00:59

KrigarSjäl skrev:1. Det finns ingen dubbelmoral hos mig. Jag är allmänt dryg och tycker inte man ska ha överdrivet stor respekt för kristendomen som institution.
Om jag sysslar med dubbelmoral i det avseendet får du gärna länka till påstående som bestrider detta.
Varför inte respektera alla lika mycket och inte endast dem som behagar en, och inse att folk har olika uppfattningar om livet?
Jag tycker det blir dubbelmoral när du å ena sidan säger till exempel hur mycket du är emot främlingsfientlighet men å andra sidan så är du emot vissa grupper. Du är alltså bara emot främlingsfientlighet så länge de tänker som du behagar.

KrigarSjäl skrev:2. Jag tycker snarare det är värre att blunda för det som är ont, destruktivt.
Att uppmärksamma ett problem är däremot första steget mot att lösa ett problem.
Ja, det är det verkligen. Har jag påstått något annat?

KrigarSjäl skrev:3. Nej, jag har inte lust att glömma historiska fakta.
Historieböcker är inte till för att eldas upp och människan mår bra av att ha ett minne.
Att bara "fokusera på det som är bra" är att köra huvudet rakt ner i dyn, det liknar förresten maniskt "positivt tänkande".
Det vill inte jag heller och har ej heller påstått det. Och att endast fokusera på det som är bra är inte speciellt lämpligt heller.

KrigarSjäl skrev:4. Man är inte automatiskt en god människa för att man intalar sig själv och andra att man är det.
Lika lite blir man god av allsång eller att betala kollekt till en hierarkisk institution.
Exakt, här tänker vi också lika.

KrigarSjäl skrev:5. Kristendomen har fortfarande inte patent på kärlek och godhet.
Men det vet vi redan, vi kan också konstatera att förnuft inte är er starka sida.
Du tycker om att se alla kristna som identiska.
Mitt förnuft är det inget fel på och jag är kristen likaså övriga kristna jag känner är ofta tom väldigt förnuftiga. Det finns väldigt många oförnuftiga ateister också men det vet du ju redan.

KrigarSjäl skrev:6. Det finns fortfarande många som kan vittna om religiöst tvång.
Jag är en av dem, även om det finns många som råkat värre ut än jag.
Ta barn som växer upp i Jehovas och Livets Ord, ta fundamentalistiskt troende muslimska föräldrar och deras barn.
Vad tvingar dig att bli religiös? Du lever såvitt jag vet i Sverige som är ett av världens minst religiösa land. Det är snarare de kristna i Sverige som blir blir påhoppade ett och annat från ateister som; är man kristen är man automatiskt en fanatisk fundamentalist från en sekt. Om vi nu ska tala om tvång. För övrigt håller jag med om att det är hemskt med påtvingad religion, antagligen lika hemskt som att bli tvingad till att inte få ha sin religion.

KrigarSjäl skrev:7. Vi kan också konstatera att kristendomen gjort sitt bästa för att utrota ursprungskulturer. I Sverige har man motarbetat och diskriminerat samer, romer, tornedalsfinnar mfl.
Kristna missionärer har omvänt sk hedningar i koloniala syften.
Aboriginer har satts på uppfostringsanstalt för att bli mer lika vita kristna (kolonisatörer).
8. De som inte känner till eller vill kännas vid detta och andra brott mot mänskligheten Kyrkan gjort sig skyldig till har allt att tjäna på att dra upp huvet ur dyn och läsa på sin historia.
Det där låter inte som kristendom. De som utger sig för att vara kristna samtidigt som de gör sådana brott har missuppfattat vad kristen tro är. Som tur är (naturligtvis) så är äkta kristna inte sådana.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-27 5:16:18

Du/ni blandar sanna argument mot kristna personer, med smutskastning - bland annat genom generaliseringar. Men jag, som Svenska kyrkan försöker undvika s.k. vi-mot-dom-tänkande.

Kristna är ju som bekant också (helst förlåtna) människor - så som vanligt så missar de kristna som kritiseras också tillräckligt mycket för att få allvarlig kritik också inom de egna leden.

Jag har inte så mycket brytt mig om debatten på Forumet, mer än att pytsa in lite info om när något har kännetecken av en sekt.

Jag själv ser den allmänna utslätande nutidstrenden inom kristendomen som värre i längden, än de relativt få misstag som tyvärr även kristna lärare råkar göra ibland. Dom sägs bli dömda hårdare.

Och sist men inte minst, Bibeln säger att vi troende och otroende tillsammans förvaltar denna värld så gott vi kan, skillnaderna mellan de två grupperna är ibland en varning för de försoffade.

Men skillnaden är delvis att många kristna är helhjärtade för att göra det goda, medan motsvarande grupp bland icke-troende är en kanske mindre homogen grupp. Men Gud dömer självklart även de kristna - t.ex om jag förstår rätt, så hamnade Judarna i fångenskap i Babylon som HERRENs hämnd på både de troende och otroende. :-(

Till sist så säger Bibeln, och jag hoppas att jag kan sköta debatten här utan att döma -"Gud dömer de som är utanför". Det skall inte jag försöka klara.

Och jag har med tanke på reaktioner, försökt ge det hela en möjlighet att få prägel av delvis kritik mot sekter - det finns okristna sådana också, och jag har inte koll på sån't själv. Och ibland så är det där man hittar ödmjukhet...

Lite grann, så reagerar jag över sakligheten i skrivet, både för och emot tro. Förnuftet, i Guds tjänst tror jag mer på än enbart vetenskap. Att inte Guds verk är tydligt synliga är för att han gömmer sig, bl.a p.g.a den fria viljans gåva, som vi ju har fått.

Men söker man Gud eller högre makt, så visst kan man få svar. Men inte "på beställning" - det kan dröja. :shock: :-)154

edit: /bibelord:/
Spoiler: visa
Rom. 2:1* ¶ Därför är du utan ursäkt, du människa, vem du än är, som dömer. Ty därmed att du dömer en annan fördömer du dig själv, eftersom du, som dömer den andre, själv handlar på samma sätt.
2* Och vi veta att Guds dom verkligen kommer över dem som handla så.
3* Men du menar väl detta, att du skall kunna undfly Guds dom, du människa, som dömer dem som handla så, och dock gör detsamma som de?
4* Eller föraktar du hans godhets, skonsamhets och långmodighets rikedom, utan att förstå att denna Guds godhet vill föra dig till bättring?
5* Genom din hårdhet och ditt hjärtas obotfärdighet samlar du ju över dig vrede, som skall drabba dig på vredens dag, då när det bliver uppenbart att Gud är en rättvis domare.
6* Ty »han skall vedergälla var och en efter hans gärningar».
7* Evigt liv skall han giva åt dem som med uthållighet i att göra det goda söka härlighet och ära och oförgänglighet.
8* Men över dem som äro genstridiga och icke lyda sanningen, utan lyda orättfärdigheten, över dem kommer vrede och förtörnelse.
9* Ja, bedrövelse och ångest skall komma över den människas själ, som gör det onda, först och främst över judens, så ock över grekens.
10* Men härlighet och ära och frid skall tillfalla var och en som gör det goda, först och främst juden, så ock greken.
11* Ty hos Gud finnes intet anseende till personen;
12* alla de som utan lag hava syndat skola ock utan lag förgås, och alla de som med lag hava syndat skola genom lag bliva dömda. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-27 5:24:33

kapuni skrev:
KrigarSjäl skrev:1. Det finns ingen dubbelmoral hos mig. Jag är allmänt dryg och tycker inte man ska ha överdrivet stor respekt för kristendomen som institution.
Om jag sysslar med dubbelmoral i det avseendet får du gärna länka till påstående som bestrider detta.
Varför inte respektera alla lika mycket och inte endast dem som behagar en, och inse att folk har olika uppfattningar om livet?
Jag tycker det blir dubbelmoral när du å ena sidan säger till exempel hur mycket du är emot främlingsfientlighet men å andra sidan så är du emot vissa grupper. Du är alltså bara emot främlingsfientlighet så länge de tänker som du behagar.

KrigarSjäl skrev:2. Jag tycker snarare det är värre att blunda för det som är ont, destruktivt.
Att uppmärksamma ett problem är däremot första steget mot att lösa ett problem.
Ja, det är det verkligen. Har jag påstått något annat?

KrigarSjäl skrev:3. Nej, jag har inte lust att glömma historiska fakta.
Historieböcker är inte till för att eldas upp och människan mår bra av att ha ett minne.
Att bara "fokusera på det som är bra" är att köra huvudet rakt ner i dyn, det liknar förresten maniskt "positivt tänkande".
Det vill inte jag heller och har ej heller påstått det. Och att endast fokusera på det som är bra är inte speciellt lämpligt heller.

KrigarSjäl skrev:4. Man är inte automatiskt en god människa för att man intalar sig själv och andra att man är det.
Lika lite blir man god av allsång eller att betala kollekt till en hierarkisk institution.
Exakt, här tänker vi också lika.

KrigarSjäl skrev:5. Kristendomen har fortfarande inte patent på kärlek och godhet.
Men det vet vi redan, vi kan också konstatera att förnuft inte är er starka sida.
Du tycker om att se alla kristna som identiska.
Mitt förnuft är det inget fel på och jag är kristen likaså övriga kristna jag känner är ofta tom väldigt förnuftiga. Det finns väldigt många oförnuftiga ateister också men det vet du ju redan.

KrigarSjäl skrev:6. Det finns fortfarande många som kan vittna om religiöst tvång.
Jag är en av dem, även om det finns många som råkat värre ut än jag.
Ta barn som växer upp i Jehovas och Livets Ord, ta fundamentalistiskt troende muslimska föräldrar och deras barn.
Vad tvingar dig att bli religiös? Du lever såvitt jag vet i Sverige som är ett av världens minst religiösa land. Det är snarare de kristna i Sverige som blir blir påhoppade ett och annat från ateister som; är man kristen är man automatiskt en fanatisk fundamentalist från en sekt. Om vi nu ska tala om tvång. För övrigt håller jag med om att det är hemskt med påtvingad religion, antagligen lika hemskt som att bli tvingad till att inte få ha sin religion.

KrigarSjäl skrev:7. Vi kan också konstatera att kristendomen gjort sitt bästa för att utrota ursprungskulturer. I Sverige har man motarbetat och diskriminerat samer, romer, tornedalsfinnar mfl.
Kristna missionärer har omvänt sk hedningar i koloniala syften.
Aboriginer har satts på uppfostringsanstalt för att bli mer lika vita kristna (kolonisatörer).
8. De som inte känner till eller vill kännas vid detta och andra brott mot mänskligheten Kyrkan gjort sig skyldig till har allt att tjäna på att dra upp huvet ur dyn och läsa på sin historia.
Det där låter inte som kristendom. De som utger sig för att vara kristna samtidigt som de gör sådana brott har missuppfattat vad kristen tro är. Som tur är (naturligtvis) så är äkta kristna inte sådana.

1. Kristna är inte främlingar, inte i Sverige och inte för mig.
Jag vänder mig inte emot kristna individer.
Det jag vänder mig emot är kyrkan som institution och kristendomen som idé.
Av historiska, politiska och andra intellektuella skäl.

Vissa kristna grupperingar är jag emot rakt av; Ku Klux Klan, Livets Ord, Jehovas och andra sekter.
Vanliga traditionskristna grupper eller troende i Svenska kyrkan är det inte säkert att jag är emot.
Frälsningsarmén har jag stor respekt för, de gör bra grejer, riktiga grejer.

Som vanligt tycker jag man ska kunna diskutera religion på samma sätt som man diskuterar bensinskatten, dvs utan att ge ena parten tolkningsföreträde, att diskutera utan tabuer och heliga kor.

2. Jo du skrev nåt om att man skulle se till kristna av idag.

3. Kristendomen är per definition nåt förnuftsvidrigt.
Man ska tro på ren magi såsom jungfrufödsel och andra övernaturligheter.

6. Jag tvingas ta ledigt på kristna högtider, jag tvingas betala en del av kyrkoskatten trots att jag gått ur, jag tvingas finansiera kontinuerligt sända gudstjänster via tv-licensen, Jehovas ringer ibland på dörrn, det finns medicinska etiska råd som präglas av kristna idéer.
Vill du veta mer om det rekommenderar jag att du letar artiklar och intervjuer med PC Jersild.

Som barn tvingades jag klä mig i vit klänning och dumstrut och paradera inför föräldrar och skolpersonal i nåt som kallas luciatåg.
Skolavslutningar hölls i kyrkan, det var plikt att be Fader Vår på morgonen i klassrummet och det var obligatoriskt att sjunga kristna sånger på allt ifrån skolavslutningar till musiklektioner.
Man gjorde studiebesök hos Pingstkyrkan där det handlade mer om andakt än om studier.
Och då gick jag i en vanlig kommunal skola, fast på landet.
Det tvång friskolelever utsätts för vill jag inte ens tänka på.


8. Missionärerna tyckte nog att de var lika äkta kristna som du tycker att du är.
Problemet är att de hade eller tog makten över andra människor, man ska alltså se det problematiska i religioner som får makt.
Etfersom religioner inte är förnuftsbaserade kan det bli precis hur som helst - vilket det finns många exempel på.
Men det hör inte enbart till det förgångna, även idag har Påven fördömt användande av preventivmedel bland fattiga eftersom det enligt uppgift skulle strida mot "Guds vilja".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-27 5:44:52

KrigarSjäl skrev:1. Kristna är inte främlingar, inte i Sverige och inte för mig.
Nej men du uttrycker dig på samma sätt som du gör om främlingsfientliga.

KrigarSjäl skrev:Vanliga traditionskristna grupper eller troende i Svenska kyrkan är det inte säkert att jag är emot.
Bra det.

Jag är för övrigt också emot sekter.

KrigarSjäl skrev:2. Jo du skrev nåt om att man skulle se till kristna av idag.
Man kan se kristendomen utifrån både idag och igår och inte bara igår som du verkar vilja.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-27 5:45:28

5. Jag ser inte alla kristna som identiska.
Det är till exempel milsvid skillnad mellan Ku Klux Klan och Frälsningsarmén.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-27 5:47:20

kapuni skrev:
KrigarSjäl skrev:1. Kristna är inte främlingar, inte i Sverige och inte för mig.
Nej men du uttrycker dig på samma sätt som du gör om främlingsfientliga.

KrigarSjäl skrev:Vanliga traditionskristna grupper eller troende i Svenska kyrkan är det inte säkert att jag är emot.
Bra det.

Jag är för övrigt också emot sekter.

KrigarSjäl skrev:2. Jo du skrev nåt om att man skulle se till kristna av idag.
Man kan se kristendomen utifrån både idag och igår och inte bara igår som du verkar vilja.

1. Nej det tycker jag inte att jag gör.
Det är helt olika företeelser som ska bedömas helt olika.

2. Jag tycker som sagt att det är oerhört viktigt att ha ett historiskt medvetande. Den som inte har det är en guldfisk och det är därför SD får så många röster.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-27 5:55:44

KrigarSjäl skrev:2. Jag tycker som sagt att det är oerhört viktigt att ha ett historiskt medvetande. Den som inte har det är en guldfisk och det är därför SD får så många röster.
Ja, och det tycker jag med. Som sagt se både igår och idag. Men inte endast igår.

KrigarSjäl skrev:5. Jag ser inte alla kristna som identiska.
Men du drar alla kristna på det här forumet över en och samma kam.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-27 5:59:00

kapuni skrev:
KrigarSjäl skrev:2. Jag tycker som sagt att det är oerhört viktigt att ha ett historiskt medvetande. Den som inte har det är en guldfisk och det är därför SD får så många röster.
Ja, och det tycker jag med. Som sagt se både igår och idag. Men inte endast igår.

KrigarSjäl skrev:5. Jag ser inte alla kristna som identiska.
Men du drar alla kristna på det här forumet över en och samma kam.

1. Bra

2. I den mån jag drar alla kristna över samma kam är det av diskussionseffektiva skäl.
Det går inte att ha ständiga reservationer och bisatser i det man skriver, resultatet blir nästintill oläsligt och inga vill ha långa noveller mitt i en diskussion.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-27 11:16:55

Om nu även svenska kyrkan ska anpassa sig till dagens samhälle kan de börja med att titta igenom sina egna texter. Jag var på dop i helgen och där sjöngs det Tryggare kan ingen vara, t.o.m. i en sådan psalm fördöms människor och straffas av er s.k. gud (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen men titta i slutet på vers 4 eller om det var 5 där fienden ska falla). Självklart vägrade jag att sjunga med och jag lyssnade inte heller på när prästen babblade om gud.

Det finns massor av bibeltexter som troligen läses av prästen på diverse mässor med liknande fördömanden samtidigt pratas det om att ni vill försonas. Jag får det inte att gå ihop om jag inte lägger in dubbelmoralen i receptet.

Min bror som är djupt kristen och tror att varenda ord i bibeln fördömer de andra religionerna som delvis har samma bibel. Där syns dubbelmoralen dubbelt så mycket.

Jag tycker det är hemskt och skrämmande.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-27 11:34:54

Miche skrev:Om nu även svenska kyrkan ska anpassa sig till dagens samhälle kan de börja med att titta igenom sina egna texter. Jag var på dop i helgen och där sjöngs det Tryggare kan ingen vara, t.o.m. i en sådan psalm fördöms människor och straffas av er s.k. gud (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen men titta i slutet på vers 4 eller om det var 5 där fienden ska falla). Självklart vägrade jag att sjunga med och jag lyssnade inte heller på när prästen babblade om gud.

Det finns massor av bibeltexter som troligen läses av prästen på diverse mässor med liknande fördömanden samtidigt pratas det om att ni vill försonas. Jag får det inte att gå ihop om jag inte lägger in dubbelmoralen i receptet.

Min bror som är djupt kristen och tror att varenda ord i bibeln fördömer de andra religionerna som delvis har samma bibel. Där syns dubbelmoralen dubbelt så mycket.

Jag tycker det är hemskt och skrämmande.


Jag förstår din missuppfattning - för det är vad det är - fienderna det talas om är de andliga som motverkar oss men även de som går emot oss. Det handlar inte om att straffa utan om skydd mot det onda.

Det finns många texter som kan missuppfattas som fördömmande men egentligen handlar om den stora nåd som Gud visar oss.

Om du känner det som om du är dömd så är det hemskt.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav alixha » 2014-03-27 11:48:54

Överlag tycker jag att religion gör mer ont än gott.

Överlag tycker jag att Bibeln i sig är motsägelsefull och även människor som lever enligt Bibelns "regler" är motsägelsefulla.

Överlag så tycker jag att Bibeln lika gärna kunnat heta Sagan om Ringen.
Vi hade kunnat be till Gandalf och Frodo och dom tre vise männen hade hetat Merry, Pippin och Sam.
Saruman hade kunnat varit vår Judas och Sauron vår Pontius Pilatus.
Oh vilka sagor!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Religion

Inläggav alixha » 2014-03-27 12:00:28

Jag har en fråga till er som är troende.
Nu ska jag generalisera väldigt grovt så ni är förberedda på det.

Det sägs ju att personer med Asperger har svårt att tänka abstrakt och att vi är väldigt logiska.
Hur kan ni tro på något så abstrakt som Gud? och hur kan ni tro på det som står i Bibeln som är så motsägelsefullt, alltså ologiskt?
Förklara gärna!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-27 12:05:52

Koboshi skrev:Det handlar inte om att straffa utan om skydd mot det onda.
Genom att straffa!

Koboshi skrev:Det finns många texter som kan missuppfattas som fördömmande men egentligen handlar om den stora nåd som Gud visar oss.
Jag är inte intresserad av någon nåd från en sagofigur.

Fortfarande handlar det om sagor som konstruerats i två syften, dels att ge frågvisa människor svar på de stora frågorna om bl.a. livet, sagor var enkla sätt att ge de svaren innan vetenskapen kunde ge svaren, dels att tjäna pengar på sagorna, titta bara på de rikedomar som nästan alla kyrkor har byggt upp, allt från de kristnas rikedomar till Scientologerna, båda har skapat dessa sagor i exakt samma syfte.

Koboshi skrev:Om du känner det som om du är dömd så är det hemskt.
Dömd av en sagofigur???

Snälla, ge dig, det måste du väl fatta att jag anser att en sagofigur inte kan döma mig, anledningen till att jag reagerar är att det inte bara är jag som (enligt dig) missuppfattar texterna, de flesta gör det och det var barn i lågskoleåldern med i kyrkan som kan känna sig skrämda av dessa texter liksom de kan känna sig skrämda av bröderna Grimms sagor.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav slackern » 2014-03-27 12:27:24

alixha skrev:Överlag tycker jag att religion gör mer ont än gott.

Överlag tycker jag att Bibeln i sig är motsägelsefull och även människor som lever enligt Bibelns "regler" är motsägelsefulla.



Tror dom kallas för fundamentalister och bokstavstrogna. Men jag håller med dom är rejält läskiga. Men dom flesta troende i Sverige är rätt beskedliga och trevliga. Sedan finns det frireligiösa som tex livets ord eller pingstvännerna i Knutby som är rejält läskiga.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-27 12:56:48

Miche skrev:
Koboshi skrev:Det handlar inte om att straffa utan om skydd mot det onda.
1)Genom att straffa!

Koboshi skrev:Det finns många texter som kan missuppfattas som fördömmande men egentligen handlar om den stora nåd som Gud visar oss.
2) Jag är inte intresserad av någon nåd från en sagofigur.

Fortfarande handlar det om sagor som konstruerats i två syften, dels att ge frågvisa människor svar på de stora frågorna om bl.a. livet, sagor var enkla sätt att ge de svaren innan vetenskapen kunde ge svaren, dels att tjäna pengar på sagorna, titta bara på de rikedomar som nästan alla kyrkor har byggt upp, allt från de kristnas rikedomar till Scientologerna, båda har skapat dessa sagor i exakt samma syfte.

Koboshi skrev:Om du känner det som om du är dömd så är det hemskt.
3) Dömd av en sagofigur???

Snälla, ge dig, det måste du väl fatta att jag anser att en sagofigur inte kan döma mig, anledningen till att jag reagerar är att det inte bara är jag som (enligt dig) missuppfattar texterna, de flesta gör det och det var barn i lågskoleåldern med i kyrkan som kan känna sig skrämda av dessa texter liksom de kan känna sig skrämda av bröderna Grimms sagor.


Nu motsätter du dig själv igen och går in i ett cirkelresomang. Antingen känner du dig hota och eller dömd eller så gör du det inte. Hur är det?

1) Nej! Det är du som väljer att läsa in det för det finns ingenstans i texten som ens nämner det. Vill du ha en text som nämner straff? Här en.

2) Om du nu är ointresserad - varför förfasas du och känner dig dömd?

3) Om någon känner sig dömd av evangeliet har det inte berättats på rätt sätt eller så finns det något i personen som inte tål texten.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav matterik » 2014-03-27 13:44:55

Religion betyder att omprogrammera. Re-legion, re-bind
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Intressanta intressen



Logga in