Om kreationism och evolutionen [delad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Alien » 2014-03-28 1:18:58

Koboshi skrev:
slackern skrev:
Koboshi skrev:2) Människor från olika hörn kan para sig men inte människa - apa. Liksom Hund och varg men inte hund och katt. Varför - vet inte, bryr mig inte. Varför finns NPF överallt? Jo för att vi skall komma framåt i vår utveckling på gott och ont.


Hund och varg tillhör samma art.


Ja så de kan para sig men kan hund och räv göra det?

Men även om hund och varg kan para sig, och gör så i bland, kan inte en hund och en katt para sig.


Konrad Lorenz gjorde experiment med att para pudlar och sjakaler. (De stackarna ville inte alls para sig med varandra men genom att se till att de inte hade några andra möjligheter tvingade han dem.9 Så studerade han hur avkomman blev.

Men det är bara närbesläktade arter som parar sig med varandra och i naturen har de ett val. Katt och hund är inte närbesläktade arter, även om de parade sig skulle de inte få någon avkomma. Däremot är tiger och lejon närbesläktade. I naturen skulle de aldrig para sig (lever i olika områden, lever helt olika liv) men i djurparker har de inget val.

Det finns ju exempel på att en art fåglar levt i så olika omgivning att de blivit två olika arter. Omvänt kan man tänka sig att två närbesläktade arter parar sig så ofta att åtminstone den ena ursprungsarten dör ut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Krake » 2014-03-28 11:06:17

Man kan också tänka sig att A och B kan para sig och få avkomma och B och C kan också det men däremot kan inte A och C få någon avkomma tillsammans.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Om kreationism och evolutionen [delad tråd]

Inläggav gadas » 2014-03-30 20:11:36

Jag tror att det stora problemet består i att man alltid ska föreställa sig Gud som en människa, att skapa Gud till vår avbild. Men vi har ingen kunskap om hur Gud 'arbetar'. Själv tror jag att Gud skapat alltihop en gång - och uppenbarligen på ett sätt så att han inte behöver ingripa - och ingalunda att Gud är allsmäktig. Inget gör sannolikt att Gud skapat människan till sin avbild, det är bara människor som skrivit så i Bibeln, praktiskt, eller hur - "Jag är GUD!".
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Bibliska bevis

Inläggav notwoodstock » 2014-08-08 11:13:35

Jag har ej läst den, så jag kan tyvärr inte avgöra om den håller måttet:

http://www.jesuseveryday.com/free_christian_books/Scientific_Facts_in_the_Bible.pdf
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Om kreationism och evolutionen [delad tråd]

Inläggav Dagobert » 2014-08-12 21:47:46

Jag läste en intressant artikel i SvD, Människan är bitvis ett fuskbygge, av Torbjörn Fagerström, där han kritiserar Intelligent Design och kreationism på ett lättfattligt sätt, bl.a. genom att peka på några korkade "designer" som ändå blivit framgångsrika i evolutionen. T.ex. människans munhåla som måste kunna hantera föda, andning och tal, och för att äta eller tala måste vi avbryta andningen, och det är lätt hänt att maten hamnar i luftstrupen...
Eller innerörat vars ben består av reptilkäkar, hur välplanerad är den lösningen?
O.s.v.

WP skrev:Torbjörn Fagerström, född 1944, svensk naturvetare och författare. F.d. prorektor vid Sveriges lantbruksuniversitet och f.d. professor i teoretisk ekologi vid Lunds universitet.[...]
Han har skrivit böckerna "Gud och Darwin - känner de varandra?" (2005) tillsammans med Carl Reinhold Bråkenhielm, samt "Den skapande evolutionen" (1995).
Fagerström har engagerat sig mycket i att popularisera biologisk forskning, bl.a. i TV-programmet "Fråga Lund".
Han är ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien och sedan 2000 ledamot av Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien.
Dagobert
 
Inlägg: 14491
Anslöt: 2010-11-30

Om kreationism och evolutionen [delad tråd]

Inläggav Geastrum » 2014-08-12 22:21:10

notwoodstock skrev:Jag har ej läst den, så jag kan tyvärr inte avgöra om den håller måttet:

http://www.jesuseveryday.com/free_christian_books/Scientific_Facts_in_the_Bible.pdf


Samma typ av argument som bibeltroende kreationister har framfört i flera decennier. Ingenting nytt. Ingenting som kan övertyga de som inte redan tror... :-)ZZZ
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in