Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav rdos » 2014-03-25 20:53:21

Miche skrev:Det är f.ö. inte bibeln som utgör något slags rättesnöre längre för etik och moral.


Nej, och det märks. Egoism, fiffel och brottslighet frodas som aldrig förr.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Religion

Inläggav slackern » 2014-03-25 20:57:32

rdos skrev:
Miche skrev:Det är f.ö. inte bibeln som utgör något slags rättesnöre längre för etik och moral.


Nej, och det märks. Egoism, fiffel och brottslighet frodas som aldrig förr.


För att inflika lite här. Så skaffade sig Sverige mosaisk rätt under 1600-talet. Det var alltså stenhårda lagar som krävde dödsstraff för rätt många brott. Det intressanta i det hela var att det skedde mer mord och dråp per capita i STHLM än i dagens STHLM.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav slackern » 2014-03-25 21:30:12

rdos skrev:
Miche skrev:Det är f.ö. inte bibeln som utgör något slags rättesnöre längre för etik och moral.


Nej, och det märks. Egoism, fiffel och brottslighet frodas som aldrig förr.


Här har du en länk som styrker mitt påstående i föregående inlägg.

Det var bättre förr. Klassiska ord som känns helt fel när man ska berätta det dödliga våldets historia.
Mellan 56 och 80 fall per 100 000 invånare. Det är mordfrekvensen i Stockholm i slutet av 1500-talet. En förfärande siffra om man jämför med dagens 0,9 fall per 100 000 invånare i Sverige.

Det typiska svenska mordet kring år 1600 begicks på allmän plats, inte sällan på eller utanför en krog. Motivet var ofta sårad heder. För hedern var mycket central i det medeltida och tidigmoderna Sverige och måste försvaras, ibland till vilket pris som helst. Både mördarna och offren var i mer än nio fall av tio män. I dag är det dödliga våldet betydligt mer "privatiserat" än då, det begås oftast i hem och andelen kvinnliga offer är mycket högre.

Soldater var kraftigt överrepresenterade bland mördarna i 1500- och 1600-talets Sverige. Unga män, inte sällan av låg social klass, med tillgång till vapen och som ofta rörde sig ute i det offentliga nöjeslivet.

http://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/ark ... -forr.html
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-25 21:43:34

slackern skrev:Det intressanta i det hela var att det skedde mer mord och dråp per capita i STHLM än i dagens STHLM.
Skyller du det på religion eller gudstro så är du inte den skarpaste kniven i lådan direkt. Snarare så är det p.ga kristendomen som vi lever som vi gör. En av egoisternas fördel med att ha kyrkor överallt var att lista människor i olika register. En företeelse vi ser överallt i samhället idag. En som är lite vettig (inte sätter människan som högst vetande) förstår att Gud VET och inte behöver några register.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav slackern » 2014-03-25 21:57:47

Parvlon skrev:
slackern skrev:Det intressanta i det hela var att det skedde mer mord och dråp per capita i STHLM än i dagens STHLM.
Skyller du det på religion eller gudstro så är du inte den skarpaste kniven i lådan direkt. Snarare så är det p.ga kristendomen som vi lever som vi gör. En av egoisternas fördel med att ha kyrkor överallt var att lista människor i olika register. En företeelse vi ser överallt i samhället idag. En som är lite vettig (inte sätter människan som högst vetande) förstår att Gud VET och inte behöver några register.


Nej jag beskyller inte religionen. Jag påpekade ett faktafel. Det var inte bättre förr även fast vi hade bra mycket strängare lagar.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-25 22:06:59

slackern skrev:Nej jag beskyller inte religionen. Jag påpekade ett faktafel. Det var inte bättre förr även fast vi hade bra mycket strängare lagar.
Du jämnställer alltså egoister med mördare. Det finns olika grader i helvetet som man säger liksom det finns andra brott förutom de allra grövsta.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav slackern » 2014-03-25 22:10:24

Parvlon skrev:
slackern skrev:Nej jag beskyller inte religionen. Jag påpekade ett faktafel. Det var inte bättre förr även fast vi hade bra mycket strängare lagar.
Du jämnställer alltså egoister med mördare. Det finns olika grader i helvetet som man säger liksom det finns andra brott förutom de allra grövsta.


Blablabla.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-25 22:22:41

kapuni skrev:
Miche skrev:Jag bokstavstolkar inte sagoboken (men jag känner folk som gör det).
På vilket sätt bokstavstolkar du inte Bibeln?
Jag fattar inte vad du menar med den frågan...

Antingen bokstavstolkar man eller så gör man det inte (det kan väl finnas grader där emellan) men jag ser det som en ren sagobok, lika mycket saga och sedelärande som ex.vis bröderna Grimms sagor.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-25 22:28:14

Miche skrev:
kapuni skrev:
Miche skrev:Jag bokstavstolkar inte sagoboken (men jag känner folk som gör det).
På vilket sätt bokstavstolkar du inte Bibeln?
Jag fattar inte vad du menar med den frågan...

Antingen bokstavstolkar man eller så gör man det inte (det kan väl finnas grader där emellan) men jag ser det som en ren sagobok, lika mycket saga och sedelärande som ex.vis bröderna Grimms sagor.


Du försöker slå in stängda dörrar, om och om igen. Man kan knacka på.
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-25 22:39:50

Miche skrev:
kapuni skrev:
Miche skrev:Jag bokstavstolkar inte sagoboken (men jag känner folk som gör det).
På vilket sätt bokstavstolkar du inte Bibeln?
Jag fattar inte vad du menar med den frågan...

Antingen bokstavstolkar man eller så gör man det inte (det kan väl finnas grader där emellan) men jag ser det som en ren sagobok, lika mycket saga och sedelärande som ex.vis bröderna Grimms sagor.

Hur kan du veta att du inte bokstavstolkar Bibeln? Du verkar inte speciellt bildad med tanke på vad du skriver om kristendomen.

Och varför lägger du dig i överhuvud taget när du är så emot? Vad vill du få sagt med alla dina angrepp mot religion? Försöker du få troende till att bli ateister?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-25 23:18:37

Mina angrepp är i praktiken en mission mot kristna missionärer som det finns gott om.

Jag tycker att människor ska få tro vad de vill (eller inte tro) men jag uppskattar definitivt inte att så många kristna sprider sin tro här och annorstädes och försöker omvända oss som inte tror.

Det känns som om du och andra inte förstår att ni missionerar men ni accepterar inte att vis som inte är troende hävdar vår rätt att få slippa tro. Jag anser att den rätten är lika stor som religionsfriheten (för mig känns det som ni troende inte accepterar det).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav Dagobert » 2014-03-25 23:24:18

Miche skrev:Mina angrepp är i praktiken en mission mot kristna missionärer som det finns gott om.

Jag tycker att människor ska få tro vad de vill (eller inte tro) men jag uppskattar definitivt inte att så många kristna sprider sin tro här och annorstädes och försöker omvända oss som inte tror.

Det känns som om du och andra inte förstår att ni missionerar men ni accepterar inte att vis som inte är troende hävdar vår rätt att få slippa tro. Jag anser att den rätten är lika stor som religionsfriheten (för mig känns det som ni troende inte accepterar det).

Bra sagt, Miche.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-25 23:30:40

Miche skrev:Mina angrepp är i praktiken en mission mot kristna missionärer som det finns gott om.

Jag tycker att människor ska få tro vad de vill (eller inte tro) men jag uppskattar definitivt inte att så många kristna sprider sin tro här och annorstädes och försöker omvända oss som inte tror.

Det känns som om du och andra inte förstår att ni missionerar men ni accepterar inte att vis som inte är troende hävdar vår rätt att få slippa tro. Jag anser att den rätten är lika stor som religionsfriheten (för mig känns det som ni troende inte accepterar det).


Och för mig som troende känns det som om du inte accepterar att jag har en tro. Om du nu tycker att vi får tro vad vi vill så behöver inte du gå mot angrepp. Jag missionerar inte här eller försöker få dig att ändra din ståndpunkt (på den är du fast och kommer inte att ändra dig) utan jag svarar bara på inlägg där jag känner att jag har något att framför som svar på en undran om trosfrågor. Gillar du inte det så läs inte då. Du får nog acceptera att detta forum har många användare med många olika åsikter inklusive sådana som är troende. Det finns andra forum som är fria från troende helt och hållet men är du här får du acceptera att notwoodstock, Parvlon och jag kommer att diskutera frågor rörande vår tro.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-25 23:33:09

Miche skrev:Mina angrepp är i praktiken en mission mot kristna missionärer som det finns gott om.

Jag tycker att människor ska få tro vad de vill (eller inte tro) men jag uppskattar definitivt inte att så många kristna sprider sin tro här och annorstädes och försöker omvända oss som inte tror.

Det känns som om du och andra inte förstår att ni missionerar men ni accepterar inte att vis som inte är troende hävdar vår rätt att få slippa tro. Jag anser att den rätten är lika stor som religionsfriheten (för mig känns det som ni troende inte accepterar det).

Du förklarar precis hur du själv beter dig...

Och om du verkligen har fått för dig att folk här försöker omvända dig så är det bara beklagligt att du missuppfattar. Jag tror nämligen fortfarande inte på att det försiggår (inte från dem som inte fått varning). Däremot har du själv försatts med en varning pga dina uttalanden om troende.

Alien
Kom ihåg denna forumregel:
• inga diskussioner om modereringar i trådarna.

------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-26 0:07:57

Du kan gott stanna där i sandlådan själv, tycker jag. Egentligen borde man bara sätta dig på ignore.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-26 3:36:48

Miche skrev:Jag fick varningen för att jag inte var tillräckligt tydlig med min formulering i det inlägget.

I Aspergerforum diskuterades det knappt någon kristendom för två år sedan, sen dess har ni troende invaderat tråd efter tråd med kristna budskap som väldigt ofta är off topic, jag anser att det handlar om spamming och det finns minst en moderator som håller med mig om det.

Håll de kristna budskapen till de trådar som handlar om kristendom så minskar mina skäl att vara en motkraft, som ni kristna agerar nu triggar ni till krig, är det så ni vill ha det så tänker inte jag backa det minsta.
Varför går du in i de trådarna som handlar om religion? Om du är så emot?

"vi troende invaderar fler och fler trådar med kristna budskap"... :roll: Och? För det första stämmer det inte, det är du som överdriver rejält. För det andra så tycker du att minsta lilla som skrivs här och dessutom råkar stå i Bibeln är en invasion. För det tredje så är det religionsfrihet även på detta forum.

Det är mest du som går till angrepp om religion, inte de troende här. Om du hade hållt tyst från början i stället för att fördumma dig om folks religion så hade inte de här så kallade invasionerna uppkommit.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-26 6:53:58

Det är en hel del kristendom i forumet just nu, det kan knappast förnekas.

Och det som är spam och OT ska sorteras bort.

Svårare än så är det inte, det här är Aspergerforum och inte Hallelujaforum.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-26 9:25:52

rdos skrev:
Miche skrev:
kapuni skrev:Miche, du förstår helt enkelt inte Bibeln. Det är ok men du behöver inte förlöjliga det som du inte förstår. Det gör dig bara dum.
Jag förstår tillräckligt av bibeln för att begripa att det handlar om sagor och sedelärande berättelser som i många fall har använts som rättesnöre för människor som inte vetat vad de ska eller få göra.

Bibeln har dock spelat ut den rollen i dagens samhälle även om ni kristna tror på dessa sagor i större eller mindre grad.


Du tycker alltså att moral och etik är onödiga saker som man klarar sig utan? Jag tycker nog precis tvärtom. Vi skulle alla behöva läsa och förstå det kristna budsakpet då det skulle skapa en bättre värld. För det är ju vitsen med det hela enligt min uppfattning. Att lära människor att leva med varandra. Det är knappast något som "kommer av sig självt".

-Kristendomen har knappast patent på moral och etik.

Dubbelmoral däremot brukar man vara väldigt bra på i de religiösa leden.
Pastor Ulf Ekman, korstågen, häxprocesserna, de katolska pedofilprästerna etc etc...

Vad gjorde kyrkan åt koncentrationslägren och judeförföljelserna under WW2 kanske?

Jo serru, många präster var nazister...i synnerhet här i Sverige.
De som hade till uppgift att upprätthålla lag och ordning, dvs präster, officerare, godsägare, jurister, disponenter, sågverkspatroner, storbönder mfl var oftare nazister än andra samhällsgrupper såsom arbetare, sjömän mm lägre yrken.
Historiskt faktum.

På den tiden var dessutom alla medborgare anslutna till Kyrkan och Kyrkan var en del av Staten och betydligt mer närvarande i samhället än vad den är nu.

Men du kanske anser att nazister har god moral?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-26 9:36:07

Det är bara lappri att människor skulle bli godare av påtvingad religion.

Det finns absolut ingenting - vare sig empiriskt eller historiskt - som talar för det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-26 11:19:22

@kapuni, det är flera här som är glada att jag försöker få er religiösa att hålla er i de religiösa trådarna och jag hade inte gått in i den här tråden och varit så antireligiös om ni religiösa inte hade invaderat så många trådar där religion inte hör hemma.

Ni agerar lika invasivt här som många kommentarsfält har råkat ut för i nyhetstidningarna på webben råkar ut för av rasister, det känns som om ni har en liknande agenda för att skapa en känsla av att ni är fler än ni egentligen är.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav slackern » 2014-03-26 11:31:01

Miche skrev:@kapuni, det är flera här som är glada att jag försöker få er religiösa att hålla er i de religiösa trådarna och jag hade inte gått in i den här tråden och varit så antireligiös om ni religiösa inte hade invaderat så många trådar där religion inte hör hemma.

Ni agerar lika invasivt här som många kommentarsfält har råkat ut för i nyhetstidningarna på webben råkar ut för av rasister, det känns som om ni har en liknande agenda för att skapa en känsla av att ni är fler än ni egentligen är.


Men Kapuni tycker jag sköter sig exemplariskt. Jag kan komma på högst en handfull som invaderar trådar eller vad man skall kalla det för. Så för att en handfull personer spammar ner forumet ska inte resten utav dom troende behöva lida för det som sköter sig.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-26 13:22:23

Tyvärr blir det ju en effekt när ett fåtal i en större grupp missköter sig, delvis är det ju upp till den gruppen att antingen hålla efter fåtalet eller ta avstånd från dem, ingetdera av detta gör kapuni, hen tycks istället försvara fåtalet.

Man kan jämföra detta med Sverigedemokraterna där några få utmärker sig med rasistiska uttalanden trots att partiet (åtminstone utåt) tar avstånd (dock väldigt lamt avstånd) eller fotbolls- och ishockeysupporters där det är ett fåtal som utmärker sig men som drar skam över hela gruppen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-26 16:32:17

KrigarSjäl skrev:Det är en hel del kristendom i forumet just nu, det kan knappast förnekas.
Och vad gör det? Var det inte du som var så förbannat emot inskränkthet? Du snackar om kristna och dubbelmoral, vad är det du har när du uttrycker dig om kristna?

KrigarSjäl skrev:Dubbelmoral däremot brukar man vara väldigt bra på i de religiösa leden.
Pastor Ulf Ekman, korstågen, häxprocesserna, de katolska pedofilprästerna etc etc...

Vad gjorde kyrkan åt koncentrationslägren och judeförföljelserna under WW2 kanske?

Jo serru, många präster var nazister...i synnerhet här i Sverige.
Och det utgör förstås alla kristna. Sluta vara en sådan bakåtsträvare och se hur nutidens kristna är och utgå inte från den minoritet som inte beter sig som icke-kristna. Om du vore det minsta intresserad skulle du nog hitta mer godhet hos kristna än att bara söka efter olycka. Du har förstås ingen koll på övriga (dvs majoriteten) kristna i världen och vad de gör för människor? För du är så pass inskränkt, du vill bara se det dåliga, som i sin tur inte har med kristendom att göra.

KrigarSjäl skrev:Men du kanske anser att nazister har god moral?
Nej. Däremot har kristna som verkligen är det god moral.
Kanske dags att begrunda dina egna tankar om kristna och kommer därefter till insikten att du själv liknar en nazist i ditt tänkade om dem?

KrigarSjäl skrev:Det är bara lappri att människor skulle bli godare av påtvingad religion.
Och du tror att vi här är påtvingade våran religion. Dem som bor i Sverige idag är nog snarare förlöjligade av alla ateister och blir knappast påtvingade sin religion snarare tvärt om. Se kristendomen från ett vidare perspektiv nästa gång du för uttalar dig om dem, så slipper du fördummas ytterligare.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav River » 2014-03-26 16:36:07

Gud kan være god å ha synes jeg, når noen jeg synes om har det vondt, og som jeg ikke vet annet å gjøre for enn å be. Jeg ber ikke om å spare liv på jord, for det er synd, utenom at jeg ber om Gud vil være god og ta vare på? Å be for meg selv gjør jeg ikke mer, for det føles ikke riktig eller er synd det også, og det får være opp til andre.

(Kanskje jeg en dag kommer enda lenger, og ikke tror på Gud i det hele tatt?)
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Intressanta intressen



Logga in