Om man tror på Jesus - vad ska man kalla sig?
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vad ska man kalla sig om man tror på Gud, Jesus och Den Helige Ande? Hur uppfattar ni de olika begreppen? Om du tror, vad kallar du dig och varför? Är det något begrepp som bör undvikas? Ni får gärna gå off-topic så länge det handlar om kristen tro eller relation med den!
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Moderator Alien: Ändrade rubriken något.
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Moderator Alien: Ändrade rubriken något.
Jesus
Troende och religiös är nästan synonymer för mig. Fast religiös innebär att mer aktivt val att utöva religion. Troende kan vara mer generellt, att man har nån slags tro men inte nödvändigvis gör mycket av det.
Kristen är mer att man tillhör en kristen kultur, att man är uppvuxen i ett kristet land.
Kristen är mer att man tillhör en kristen kultur, att man är uppvuxen i ett kristet land.
Jesus
Jag säger mest "kristen". Också "Troende".
"Lärljunge" fungerar nog när man stadigt går i kyrkan. Eller nå't.
"Lärljunge" fungerar nog när man stadigt går i kyrkan. Eller nå't.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Jesus
Jag tror det är en synd att gå ifrån kristendomen. Mycket till stor del eftersom jag upplevt att Satan (vid en kritisk tidpunkt i mitt liv) försökt få mig till att bli muslim men såklart också eftersom att islam förnekar Guds son, Jesus Kristus.
Jesus sade att han skulle sända Helig ande så att han och fadern kunde bo hos/i oss. Det är också något jag tror är omöjligt om man inte tror på honom. Däremot finns många andar som vill få oss att tro andra saker, så att "bara tro" på Gud tror jag inte alls är rätt. Kolla bara allt flum som finns i new age. Som jag såg på en annan hemsida; Jesus kristus är lösenordet till himmelen! Men jag tror att alla får rättvisa chanser beroende på vad de förstår och tror på och helvetet är reserverat för Satan, hans demoner och den falske profeten (vem det nu är).
Jesus sade att han skulle sända Helig ande så att han och fadern kunde bo hos/i oss. Det är också något jag tror är omöjligt om man inte tror på honom. Däremot finns många andar som vill få oss att tro andra saker, så att "bara tro" på Gud tror jag inte alls är rätt. Kolla bara allt flum som finns i new age. Som jag såg på en annan hemsida; Jesus kristus är lösenordet till himmelen! Men jag tror att alla får rättvisa chanser beroende på vad de förstår och tror på och helvetet är reserverat för Satan, hans demoner och den falske profeten (vem det nu är).
Jesus
Kristen. Det finns så mycket som man kan tro på. Typ kristaller och medier som har kontakt med de döda.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jesus
Moggy skrev:Kristen är mer att man tillhör en kristen kultur, att man är uppvuxen i ett kristet land.
-Dumheter.
Eftersom jag har gått ur kyrkan vägrar jag under några omständigheter kallas kristen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jesus
KrigarSjäl skrev:Moggy skrev:Kristen är mer att man tillhör en kristen kultur, att man är uppvuxen i ett kristet land.
-Dumheter.
Eftersom jag har gått ur kyrkan vägrar jag under några omständigheter kallas kristen.
Det tycker jag att du har din fulla rätt till. Du har gjort ett aktivt val och är inte kristen per definition.
Jesus
KrigarSjäl skrev:Moggy skrev:Kristen är mer att man tillhör en kristen kultur, att man är uppvuxen i ett kristet land.
-Dumheter.
Jag håller med dig. Men när vi åkte till Kenya och Tanzania uppmanades vi att svara kristen om nån frågade. DÄR var det vilken religiös kultur man var uppväxt i som efterfrågades, inte huruvida man eg. trodde. För mig var det enkelt, men för ateisterna var det en svårare karamell att svälja.
Jesus
-Varför har du postat tråden i fel avdelning?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jesus
-Dumheter.
Är man döpt så är man kristen oavset om man lämnat kyrkan eller är ateist . Dopet är ett sakrament och inte oåterkalleligt .
Jesus
Följer man Jesus så är man kristen, anser jag. Jag kallar mig inte kristen, fast jag är döpt (konfirmanddöpt) och konfirmerad och tror att Jesus har funnits. Jag anser att man inte kan födas in i en religion. Att följa en viss religion skall vara ett personligt beslut, ett val. Ingen skall tvingas tro, eller för den delen tvingas att inte tro.
Jesus
elle skrev:MsTibbs skrev:elle skrev: Dopet är ett sakrament och inte oåterkalleligt .
"Dopet är ett sakrament om ÄR oåterkalleligt" menar du väl?
Jo . Du har helt rätt . Jag måste ha blivit tankspridd när jag skrev fel ..
Dock får vi inte glömma att de finns flera dop - inte bara vatten med barn- vs vuxendop utan också adedop enligt vissa så då kan dopet inte vara oåterkalleligt. Om man menar vattendopet som rit och inträde i den kristna gemenskapen så ja oåterkalleligt.
Den som "tror på Gud, Jesus och Den Helige Ande" skulle jag kalla såväl kristen som troende och religiös. "Troende kristen" låter tydligast.
Om vederbörande sedan försöker omvända andra till sin tro så kallas hen missionär. "Lärjunge" förknippar jag med Jesu lärjungar som vandrade omkring med honom på jorden. Men jag antar att troende kristna kan beteckna sig som "lärjungar" också el "Jag följer Jesus".
Givetvis kan man var kulturellt kristen/judisk/muslim också. Dvs man har sedan barndomen lärt sig om kristendomen/mosaiska tron/islam och går också i kyrkan/synagogan/moskén vid högtidliga tillfällen, men är ändå inte troende.
Om vederbörande sedan försöker omvända andra till sin tro så kallas hen missionär. "Lärjunge" förknippar jag med Jesu lärjungar som vandrade omkring med honom på jorden. Men jag antar att troende kristna kan beteckna sig som "lärjungar" också el "Jag följer Jesus".
Givetvis kan man var kulturellt kristen/judisk/muslim också. Dvs man har sedan barndomen lärt sig om kristendomen/mosaiska tron/islam och går också i kyrkan/synagogan/moskén vid högtidliga tillfällen, men är ändå inte troende.
Återgå till Intressanta intressen