Sluta synka kalender med Facebook

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sluta synka kalender med Facebook

Inläggav Lilla Gumman » 2014-03-24 13:19:56

Hej!

Min Samsung Galaxy Note 3 har en kalender som synkar med Facebook. Den är fullständigt nedklottrad med alla Facebook-kontakter som fyller år. Jag är fullständigt ointresserad av detta. Vad jag vill veta är när släktingar och kompisar fyller år, inte alla kontakter jag har på Facebook.

Jag har ju många på Facebook vars födelsedagar jag inte firar. Kan jag inte få bort synkningen med Facebook? Jag vill inte ha mina dagar fullklottrade av födelsedagar. Ibland fyller två stycken år på samma dag, och det kan t.o.m. vara en helgdag så att det står exempelvis Pingstafton eller nåt. Jag vill ju i första hand se det jag själv har valt att lägga in i kalendern.

Nån som vet hur man slutar synka kalendern med Facebook?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Sluta synka kalender med Facebook

Inläggav kullan » 2014-03-24 13:30:37

Jag hade lyckats få bort synkningen en gång men nu är den tillbaka i min S planner. Jag vill oxå ha bort det. Jag skriver in när mina anhöriga fyller år och det gör ja manuellt. Jag får aviseringar ändå på facebook när mina vänner där fyller år. Viktiga möten försvinner bland en massa trams.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sluta synka kalender med Facebook

Inläggav Titti » 2014-03-24 13:42:12

Jag har inställningen "Synka kontakter" avstängd i facebook och får inga aviseringar i kalendern i mobilen. Det är den enda inställning jag hittar som kan vara inblandad.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Sluta synka kalender med Facebook

Inläggav barracuber » 2014-03-24 13:51:01

1. Gå till Kalenderappen
2. Välj Calendars
3. Bocka av Facebook
4. Done

Hittade tipset här. Personen kör visserligen Galaxy S3 och Jelly Bean 4.3, men skillnaden borde inte spela någon större roll.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Sluta synka kalender med Facebook

Inläggav kullan » 2014-03-24 19:20:18

Då var det konstigt att min Galaxy S3 fortfarande visar event och födelsedagar från facebook i kalenderappen. Det verkar permanent i min mobil.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Sluta synka kalender med Facebook

Inläggav barracuber » 2014-03-24 22:51:08

kullan skrev:Då var det konstigt att min Galaxy S3 fortfarande visar event och födelsedagar från facebook i kalenderappen. Det verkar permanent i min mobil.

Kan det vara så att du tidigare haft synkning emot Facebooks kalender och att du senare i något läge bockat av den funktionen? De event och annat som kommit in från Facebook försvinner inte för att man bockar bort Facebook i inställningen - det förhindrar bara framtida synkningar, inte de som redan är gjorda.

Själv synkar jag inte min mobil till Facebooks kalender, det räcker mer än väl med gcal.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Sluta synka kalender med Facebook

Inläggav cc33314 » 2014-03-24 23:11:22

Jag använder knappt aldrig varken mobilen eller facebook, det har gjorts en studie som visar att ju mindre man använder facebook desto lyckligare blir man! :)
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Re: Sluta synka kalender med Facebook

Inläggav Lilla Gumman » 2014-03-25 8:31:46

Tack för hjälp! Nu fick jag bort alla födelsedagar.

barracuber, det har ingenting med synkningen till Facebook att göra. Jag gick in i kalendern, tryckte på menyknappen och valde Kalender. Där ska det stå Kontakters födelsedagar, och så kan man bocka i och ur den. Måste ha varit där jag varit och pillat.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in