Om kreationism och evolutionen [delad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Moggy » 2014-03-23 14:56:11

Koboshi skrev:
Det är just denna långsamma process som visat sig inte stämma. Det finns inga mellanting mellan arterna. Allt sker i språng och därmed går emot teorin om stegvis utveckling under lång tid.



Det finns inga färdiga arter som blivit fulländande av evolutionen från några icke färdiga "halv-arter". Alla arter som finns och har funnits är mellanting mellan det som varit och det som kommer att bli. Det är en pågående process utan något slut, det finns inget syfte, inget mål. Inget som kan bli färdigt och avslutat, ingenting som utecklingen går emot.

Inga individer som har mer rätt att överleva för att dom är bättre anpassade än andra. Det enda som finns är att de som överlever är de som råkar klara sig. Det finns ingen underliggande princip som på något sätt gynnar starka individer, det som finns är möjligheten för individer att lyckas leva tillräckligt länge för att föröka sig.

Det är väldigt lätt att man börjar se på evolutionen som nåt som har ett syfte och mål även om man är ateist och tror på vetenskapen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav rdos » 2014-03-23 16:05:22

Koboshi skrev:1) För att vi skall sprida oss måste det finnas de som vill kolla om gräset är grönare på andra sidan - vanligt ADHD-drag. För att vi skall uppfinna saker krävs det personer som tänker utanför boxen och skiter i vad de andra gör - vanligt Asperger-drag. Med andra ord AS behövs för att föra fram vår ras.


Det stämmer väl iofs, men varför skulle Gud göra en liten minoritet med annan kommunikationsstil och sociala preferenser? Det borde väl räckt att utrusta folk med lite andra tankemönster? Vad jag förstår så skulle det varit mycket trevligare för den minoriteten, som då skulle slippa hamna utanför och bli missförstådda. Faktum är ju att det helt saknas anledning till varför dessa problem finns. Vore hur enkelt som helst att skapa diversiteten utan dessa negativa konsekvenser.

Samma argument som även kan användas för att avfärda att evolutionsteorin skulle kunna förklara detta utifrån en population i Afrika.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 19:59:21

Kvasir skrev:
Koboshi skrev:
Kvasir skrev:
Det låter som att du gör det vanliga misstaget att tro att allt skedde i ett eller några få steg. Det handlar naturligtvis om erhört många mutationer i oerhört många steg, med oftast mycket små skillnader i varje steg.

Jag kommer att tänka på min gamla mellanstadiefröken som inte trodde på evolutionen för hon tyckte det vore märkligt att det plötsligt skulle hoppa fram apor ur djungeln. Hon verkade tro att evolutionen skulle vara ungefär som bibelns skaplese, med allt på en gång. Det var lite anmärkningsvärt eftersom ett stort antal av oss mellanstadieelever inte hade några problem med att förstå att evolutionen var en långsam process, medan vår fröken inte verkade förstå det ens när vi påpekade det.


Det är just denna långsamma process som visat sig inte stämma. Det finns inga mellanting mellan arterna. Allt sker i språng och därmed går emot teorin om stegvis utveckling under lång tid.


De arter som lever idag är förstås bara ett ytterligt litet fåtal av alla arter och varianter som har funnits. Jag kommer inte ihåg några siffror just nu, men det är ett mycket stort antal antal arter som försvinner varje år och ett ungefär lika stort antal nya arter som tillkommer varje år. De allra allra flesta mutationer blir inte långlivade alls. Vissa överlever längre och konkurreras så småningom ut av något bättre, som ibland är en mutation av dem själva. Att vi inte har hittat spår av de flesta mellanarter är inte heller märkvärdigt. Vi har bara hittat spår av ett försvinannande litet antal av alla arter som överuvudtaget har funnits.


Ja och? Det gjordes ett expriment på bananflugor för n¨gra år sedan, jag tror det visades i vetenskapensvärld men jag kan lika järna sett det på Discovery, där de lät bananflugor vara inne i en bur i flera veckor och först såg de att mutationerna kom etc. men ju längre exprimentet pågick återgick bananflugorna att bli banaflugor de skapade inte någon ny art trots att alla förutsättningar fanns. Evolutionen funkar helt enkelt inte på så sätt att det genom små förändringar går från apa till människa utan endast så att inuiter har mindre näsor och mindre öron och mongolveck på ögonen.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 20:00:19

Kanin skrev:
Koboshi skrev:den första däggdjuret som var en mus

Det första däggdjuret var inte en mus, utan möjligen ett trädklättrande näbbmusliknande djur (notera att det inte var en modern näbbmus och att oavsett så är näbbmössen betydligt mer avlägsna släktingar till möss än vad människan är). De äldsta gnagarliknande fossilerna är inte äldre än 66 miljoner år.


Precis och dinosaurerna dog ut för 65 miljoner år sedan - ser ut som en plan för mig.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 20:06:05

Mats skrev:
Koboshi skrev:Exakt min poäng och detta är något jag har brottas med och där jag bara har funnit en förklaring: Gud som skapare.

Om man bara ser en förklaring är det lätt hänt att man håller sig till den även om förklaringen i sig innehåller obegripligheter.

Om jag bara har funnit en förklaring och utifrån det hävdar att så måste det vara för det är det enda jag kan förstå, då upphöjer jag mitt förstånd till allvetande, vilket det förstås inte är. Min enda förklaring kan fortfarande vara fel och den verkliga förklaringen kan ligga bortom det mitt förstånd kan greppa.


Hela utvecklingen av universum är en obegriplighet. Ingen kan svara på hur eller varför. Dessutom så är det 1 på 1 miljon att just du blir född. Och då räcknar vi inte med att din mammas ägg redan fanns när din mormor bar henne för att inte tala om mormors mor som måste även hon ha burit på det ägg som skulle bli du för överhuvud ha skapat din mor. Fortsätter vi vägen ner ser vi att slumpen inte kan existera utan enda förklaringen till att vi finns är en kraft - Gud - som har skapat oss redan från första början.

Med andra ord - vi kan söka efter förklaring efter förklaring och komma längre och längre men vi kommer aldrig finna alla svar eller lösa alla ekvationer om vi så höllpå i två evigheter. Den enda lösningen som blir kvar oavsett om man gillar den eller ej är Gud.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 20:08:42

slackern skrev:
Koboshi skrev:2) Människor från olika hörn kan para sig men inte människa - apa. Liksom Hund och varg men inte hund och katt. Varför - vet inte, bryr mig inte. Varför finns NPF överallt? Jo för att vi skall komma framåt i vår utveckling på gott och ont.


Hund och varg tillhör samma art.


Ja så de kan para sig men kan hund och räv göra det?

Men även om hund och varg kan para sig, och gör så i bland, kan inte en hund och en katt para sig.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 20:13:27

rdos skrev:
Koboshi skrev:1) För att vi skall sprida oss måste det finnas de som vill kolla om gräset är grönare på andra sidan - vanligt ADHD-drag. För att vi skall uppfinna saker krävs det personer som tänker utanför boxen och skiter i vad de andra gör - vanligt Asperger-drag. Med andra ord AS behövs för att föra fram vår ras.


Det stämmer väl iofs, men varför skulle Gud göra en liten minoritet med annan kommunikationsstil och sociala preferenser? Det borde väl räckt att utrusta folk med lite andra tankemönster? Vad jag förstår så skulle det varit mycket trevligare för den minoriteten, som då skulle slippa hamna utanför och bli missförstådda. Faktum är ju att det helt saknas anledning till varför dessa problem finns. Vore hur enkelt som helst att skapa diversiteten utan dessa negativa konsekvenser.

Samma argument som även kan användas för att avfärda att evolutionsteorin skulle kunna förklara detta utifrån en population i Afrika.


Nej poängen är just att dessa problem finns i dag därför att samhället ser ut som det gör och att det kom till för att vår ras skulle sprida sig till världens alla hörn. Utan NPF skulle vi vara kvar i träden i Afrika - för varför lämna en ställe som vi är helt utvecklade för? Det är just därför att det fanns en liten del som hade detta driv i sig som vi i dag känner till som AS och ADHD.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Mats » 2014-03-23 20:27:51

Koboshi skrev:Med andra ord - vi kan söka efter förklaring efter förklaring och komma längre och längre men vi kommer aldrig finna alla svar eller lösa alla ekvationer om vi så höllpå i två evigheter. Den enda lösningen som blir kvar oavsett om man gillar den eller ej är Gud.

Det är din personliga uppfattning, inte något bevis för Guds existens.
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Dagobert » 2014-03-23 20:48:59

Koboshi skrev:Dessutom så är det 1 på 1 miljon att just du blir född. Och då räcknar vi inte med att din mammas ägg redan fanns när din mormor bar henne för att inte tala om mormors mor som måste även hon ha burit på det ägg som skulle bli du för överhuvud ha skapat din mor. Fortsätter vi vägen ner ser vi att slumpen inte kan existera utan enda förklaringen till att vi finns är en kraft - Gud - som har skapat oss redan från första början.

Sannolikhet funkar inte så. Slumpen kunde lika gärna ha gjort att nån annan än jag blivit född.

sannolikhet-enligt-kreationister.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14491
Anslöt: 2010-11-30

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 20:49:22

Mats skrev:
Koboshi skrev:Med andra ord - vi kan söka efter förklaring efter förklaring och komma längre och längre men vi kommer aldrig finna alla svar eller lösa alla ekvationer om vi så höllpå i två evigheter. Den enda lösningen som blir kvar oavsett om man gillar den eller ej är Gud.

Det är din personliga uppfattning, inte något bevis för Guds existens.


Sen när var bevis för Gud ens en fråga i denna tråd???? Frågan är ju hurvida evolutionen funkar eller ej och bevisligen gör den det bara på det lilla genom att anpassa individer till miljön men inte som något som utvecklar en art från en annan art.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 20:51:09

Dagobert skrev:
Koboshi skrev:Dessutom så är det 1 på 1 miljon att just du blir född. Och då räcknar vi inte med att din mammas ägg redan fanns när din mormor bar henne för att inte tala om mormors mor som måste även hon ha burit på det ägg som skulle bli du för överhuvud ha skapat din mor. Fortsätter vi vägen ner ser vi att slumpen inte kan existera utan enda förklaringen till att vi finns är en kraft - Gud - som har skapat oss redan från första början.

Sannolikhet funkar inte så. Slumpen kunde lika gärna ha gjort att nån annan än jag blivit född.

sannolikhet-enligt-kreationister.png


Ja visst så varför finns just du? Det kan inte vara slump att just du blev född och just du skulle vara här för enligt slumpen är det större sannolikhet att du inte blev född och att du skulle vara någonannanstans.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Dagobert » 2014-03-23 20:55:07

Om jag inte blivit född hade du förundrat dig över att min ersättare blivit född.
Förstod du bilden?
Dagobert
 
Inlägg: 14491
Anslöt: 2010-11-30

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Manveru » 2014-03-23 20:56:23

Koboshi, har jag förstått dig rätt i att du menar att mikroevolution existerar och arter kan förändras i mindre detaljer, men att det för att nya arter ska bildas krävs att gud griper in och skapar dem?

Är det inte i så fall klart rimligare att utgå ifrån att det finns något som du/jag/vi inte vet om eller har upptäckt ännu som förklarar de frågetecken som återstår, än att ge upp och acceptera att gud måste ha gjort det via övernaturliga medel snarare än en naturlig mekanism som vi kan förstå?

Även om det skulle vara sant att gud är den enda som kan skapa nya arter (vilket jag personligen inte tror), så skulle det vara direkt förödande för vetenskapen om man använde sig av den typen av förklaringar så fort ett problem dyker upp. Det är helt enkelt inte produktivt på något sätt och vis och vi skulle aldrig ha kunnat ta sig så långt som den gjort om alla hade tänkt på det sättet :>



Det kan också vara värt att påpeka att begreppet art inte riktigt är så väldefinierat och avgränsat som de flesta tror. Det finns olika djur som vi ser som skilda arter som mycket väl kan para sig och få fertil avkomma, förvisso med vissa begränsningar i de mer skilda fallen. Väldigt många arter separeras genom att de aldrig eller ytterst sällan parar sig med varandra, vare sig det beror på att de inte möts naturligt eller inte attraheras av varandra, snarare än att de inte kan få fertil avkomma.

Artbegreppet är inget man ska lägga så mycket vikt på i sig, det är en ytterst mänsklig konstruktion för att försöka skapa ordning i något som är långt ifrån ordnat. Världen är snarare fylld av en stor rörig grå massa av varelser som är mer eller mindre närbesläktade och kapabla att fortplanta sig med varandra.



Och angående slumpen, du verkar inte riktigt förstå hur slumpen fungerar i detta fall. För att ta kortexemplet, även om just det utfallet i sig är extremt osannolikt så måste ändå ett av de 6497400 utfallen ske när man drar 4 kort. Samma med att just du eller jag fötts. Även om just våran existens är extremt osannolik så måste ändå ett utfall ske (så länge inte slumpen hade utrotat mänskligheten vill säga), och någon måste födas, och i detta fall råkade det bli just vi.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Mats » 2014-03-23 20:57:47

Koboshi skrev:
Mats skrev:
Koboshi skrev:Med andra ord - vi kan söka efter förklaring efter förklaring och komma längre och längre men vi kommer aldrig finna alla svar eller lösa alla ekvationer om vi så höllpå i två evigheter. Den enda lösningen som blir kvar oavsett om man gillar den eller ej är Gud.

Det är din personliga uppfattning, inte något bevis för Guds existens.


Sen när var bevis för Gud ens en fråga i denna tråd???? Frågan är ju hurvida evolutionen funkar eller ej och bevisligen gör den det bara på det lilla genom att anpassa individer till miljön men inte som något som utvecklar en art från en annan art.

Nu får du fan ge dig!!!! Det är du som har dragit in frågan om Gud i den här diskussionen, inte jag. Eller hur????

Men du har rätt i att Gud är off topic i den här tråden.
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav nallen » 2014-03-23 20:58:05

Koboshi skrev:Det kan inte vara slump att just du blev född och just du skulle vara här för enligt slumpen är det större sannolikhet att du inte blev född och att du skulle vara någonannanstans.

Du behöver läsa på din statistik och sannolikhetslära en smula. Sannolikheten för att just du blivit född är uppenbarligen 1, precis som för mig och alla andra som faktiskt blivit födda.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Kanin » 2014-03-23 21:00:04

Koboshi skrev:Sen när var bevis för Gud ens en fråga i denna tråd???? Frågan är ju hurvida evolutionen funkar eller ej

Nej, frågan är vad "survival of the fittest" innebär, om det är en lämplig fras i evolutionssammanhang och hur en kort sammanfattande definition av det naturliga urvalet eller hela evolutionsteorin istället bör formuleras. Det var du som förde in gud och vetenskapsförnekelse i tråden.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 21:39:39

Manveru skrev:1) Koboshi, har jag förstått dig rätt i att du menar att mikroevolution existerar och arter kan förändras i mindre detaljer, men att det för att nya arter ska bildas krävs att gud griper in och skapar dem?

2) Är det inte i så fall klart rimligare att utgå ifrån att det finns något som du/jag/vi inte vet om eller har upptäckt ännu som förklarar de frågetecken som återstår, än att ge upp och acceptera att gud måste ha gjort det via övernaturliga medel snarare än en naturlig mekanism som vi kan förstå?

3) Även om det skulle vara sant att gud är den enda som kan skapa nya arter (vilket jag personligen inte tror), så skulle det vara direkt förödande för vetenskapen om man använde sig av den typen av förklaringar så fort ett problem dyker upp. Det är helt enkelt inte produktivt på något sätt och vis och vi skulle aldrig ha kunnat ta sig så långt som den gjort om alla hade tänkt på det sättet :>



Det kan också vara värt att påpeka att begreppet art inte riktigt är så väldefinierat och avgränsat som de flesta tror. Det finns olika djur som vi ser som skilda arter som mycket väl kan para sig och få fertil avkomma, förvisso med vissa begränsningar i de mer skilda fallen. Väldigt många arter separeras genom att de aldrig eller ytterst sällan parar sig med varandra, vare sig det beror på att de inte möts naturligt eller inte attraheras av varandra, snarare än att de inte kan få fertil avkomma.

Artbegreppet är inget man ska lägga så mycket vikt på i sig, det är en ytterst mänsklig konstruktion för att försöka skapa ordning i något som är långt ifrån ordnat. Världen är snarare fylld av en stor rörig grå massa av varelser som är mer eller mindre närbesläktade och kapabla att fortplanta sig med varandra.



4)
Och angående slumpen, du verkar inte riktigt förstå hur slumpen fungerar i detta fall. För att ta kortexemplet, även om just det utfallet i sig är extremt osannolikt så måste ändå ett av de 6497400 utfallen ske när man drar 4 kort. Samma med att just du eller jag fötts. Även om just våran existens är extremt osannolik så måste ändå ett utfall ske (så länge inte slumpen hade utrotat mänskligheten vill säga), och någon måste födas, och i detta fall råkade det bli just vi.


1) Ja
2) Av mig kallad Gud
3) Varför då? Är det så skrämmande att det kan finnas något som är större än oss människor och som styr universum?
4) Så varför just det utfallet? Varför inget av de andra som är mer sannolikt att det skulle bli?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 21:52:01

nallen skrev:
Koboshi skrev:Det kan inte vara slump att just du blev född och just du skulle vara här för enligt slumpen är det större sannolikhet att du inte blev född och att du skulle vara någonannanstans.

Du behöver läsa på din statistik och sannolikhetslära en smula. Sannolikheten för att just du blivit född är uppenbarligen 1, precis som för mig och alla andra som faktiskt blivit födda.


Nej! Sannolikheten är inte 1 om man hävdar slumpen utan bara om man hävdar Gud.

Det finns tyvärr bara engelska länkar.
Länk 1
Länk 2
Länk 3
Länk 4
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 21:53:23

Kanin skrev:
Koboshi skrev:Sen när var bevis för Gud ens en fråga i denna tråd???? Frågan är ju hurvida evolutionen funkar eller ej

Nej, frågan är vad "survival of the fittest" innebär, om det är en lämplig fras i evolutionssammanhang och hur en kort sammanfattande definition av det naturliga urvalet eller hela evolutionsteorin istället bör formuleras. Det var du som förde in gud och vetenskapsförnekelse i tråden.


Som ett svar på frågan varför? Du kan kalla det Allha om du vill eller varför inte Qytseövnessoigksl?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Kristofer » 2014-03-23 21:55:08

Koboshi skrev:3) Varför då? Är det så skrämmande att det kan finnas något som är större än oss människor och som styr universum?


Det vore extremt hämmande för människans kunskap och utveckling med ett förhållningssätt som innebär att allt som för stunden är oförklarligt ska hänvisas till en högre makt. Det skulle innebära att vi förlorade vår strävan efter att imorgon förstå det vi idag inte förstår. Människor som lider av en allvarlig sjukdom ser nog ogärna att forskning om deras åkomma ersätts med förbön. Det är bara ett av många exempel på varför vetenskapen och strävan efter att förstå är viktig för människan.

Rent generellt är vetenskap och religion svårt att diskutera. Religionen är en dålig vetenskap och vetenskapen är en dålig religion.
Senast redigerad av Kristofer 2014-03-23 21:58:35, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Koboshi » 2014-03-23 21:57:00

Kristofer skrev:
Koboshi skrev:3) Varför då? Är det så skrämmande att det kan finnas något som är större än oss människor och som styr universum?


Det vore extremt hämmande för människans kunskap och utveckling med ett förhållningssätt som innebär att allt som för stunden är oförklarligt ska hänvisas till en högre makt. Det skulle innebära att vi förlorade vår strävan efter att imorgon förstå det vi idag inte förstår.

Rent generellt är vetenskap och religion svårt att diskutera. Religionen är en dålig vetenskap och vetenskapen är en dålig religion.


Gör vi? Jag har då inte förlorat min nyfikenhet för att hitta svaret på varför och hur? Vem vet jag redan.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Kristofer » 2014-03-23 22:00:10

Koboshi skrev:
Kristofer skrev:
Koboshi skrev:3) Varför då? Är det så skrämmande att det kan finnas något som är större än oss människor och som styr universum?


Det vore extremt hämmande för människans kunskap och utveckling med ett förhållningssätt som innebär att allt som för stunden är oförklarligt ska hänvisas till en högre makt. Det skulle innebära att vi förlorade vår strävan efter att imorgon förstå det vi idag inte förstår.

Rent generellt är vetenskap och religion svårt att diskutera. Religionen är en dålig vetenskap och vetenskapen är en dålig religion.


Gör vi? Jag har då inte förlorat min nyfikenhet för att hitta svaret på varför och hur? Vem vet jag redan.


Snarare har du låst dig vid en viss förklaring och utesluter andra möjligheter med din religiösa övertygelse.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Manveru » 2014-03-23 22:20:00

Koboshi skrev:1) Ja
2) Av mig kallad Gud
3) Varför då? Är det så skrämmande att det kan finnas något som är större än oss människor och som styr universum?
4) Så varför just det utfallet? Varför inget av de andra som är mer sannolikt att det skulle bli?


2: Ok, då tror jag att jag och flera andra här missuppfattat din ståndpunkt. Jag tolkade dig som att du ansåg att det inte fanns en icke övernaturlig förklaring att finna. Åsikten att gud är upphovet och anledningen till hur världen fungerar och därigenom ansvarig för artbildning etc finns inga som helst problem med. På hur du uttryckte dig lät det dock som att artbildning skulle vara något extra speciellt och skilt från hur resten av världen fungerar genom en mer direkt gudslig inblandning.

3: Kopplat till 2 så det hänger ihop med den tidigare missuppfattningen i så fall. Problemet är inte i att anse att gud är ansvarig eller inblandad, utan i om man anser att gud är den enda förklaringen som finns och behövs och därmed förkasta och motarbeta vetenskapens försök till att förklara det. Det finns väldigt många som har den åsikten tyvärr. Att ägna sig åt vetenskap i syfte att förstå världen bättre eller i syfte att förstå guds verk bättre är precis lika lovvärda.

4:I detta fallet är inget av de andra utfallen i sig mer sannolikt än det som skedde. Visst, sett från helheten så är det enskilda utfallet extremt osannolikt, men var och en är de lika sannolika. Samma gäller för att en person fötts. Att just de som hade turen att födas gjorde det över alla andra är extremt osannolikt sett från helheten, men om man tar varje punkt i sig så är inte någon speciell födsel avsevärt mer sannolik än någon annan. De är alla extremt sannolika, men sannolikheten för att en viss mängd av dem ska födas är däremot väldigt sannolik.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Evolutionsteorins grundtes stämmer inte.

Inläggav Manveru » 2014-03-23 22:32:19

Koboshi skrev:Gör vi? Jag har då inte förlorat min nyfikenhet för att hitta svaret på varför och hur? Vem vet jag redan.


Förhoppningsvis läser folk min post över och inser missförståndet som skett. Det är väldigt lätt att blanda ihop den här typen av frågor om man inte är övertydlig tyvärr. Enligt min erfarenhet förvärras det även av att många religiösa blandar ihop frågorna varför och hur i dessa sammanhang, trots att vetenskapen endast är intresserad av hur och aldrig nånsin kommer kunna förklara varför (varför i dess mest grundläggande form, som i anledningen att saker överhuvudtaget existerar och fungerar som de gör och inte på ett annat sätt, inte varför som i varför en sak sker som en följd av de regler världen följer).

Kristofer skrev:Snarare har du låst dig vid en viss förklaring och utesluter andra möjligheter med din religiösa övertygelse.


Det svar du citerar är väl snarare bevis på att hon INTE har låst sig och utesluter vad än förklaringen på hur är.

Även om jag måste medge att jag inte riktigt hänger med i hur Koboshi resonerar i vissa av de tidigare inläggen, men verkar inte ha med någon religiöst grundad "låsning" att göra i alla fall :P
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Återgå till Intressanta intressen



Logga in