vad är motorisk utvecklingstörning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav yusuke20 » 2014-03-22 10:59:16

jag fick inte bara diagnosen lätt autism men jag fick också diagnosen motorisk utvecklingsstörning.

vad jag tror så har det nånting med händerna att göra. betyder det att jag har svårt att röra fingrarna jätte snabbt?
yusuke20

Anslöt: 2014-01-19

Inläggav Savanten Svante » 2014-03-22 11:21:41

Motoriken är hur man rör sig. Jag gissar att det betyder att du har svårt med rörelser, speciellt små rörelser?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Miche » 2014-03-22 12:04:36

Man skiljer på finmotorik och grovmotorik.

Finmotorik handlar om små rörelser, har man en störning kan man ha svårt med pilligt saker, grovmotoriken om större rörelser, en störning kan göra att man rör sig "konstigt" när man går/springer.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav yusuke20 » 2014-03-22 15:23:45

innebär detta att jag inte kommer kunna lära mig spela bass och piano?
yusuke20

Anslöt: 2014-01-19

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-03-22 16:00:59

Ingen aning men antagligen är båda dessa grejer en väldigt bra träning för din finmotorik om du är motiverad och tycker det är kul!?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-03-22 16:04:16

Antagligen är piano lättare än bas. Tonkvalitén varierar inte lika mycket av anslaget och alla rörelser sker i samma plan. Man kontrollerar också varje ton med ett finger och inte med två.
Bjäbbmonstret

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-03-22 16:08:14

Däremot kan ju det faktum att man förväntas kunna spela flerstämmigt på ett piano vara en större tröskel än att koncentrera sig på en enda basgång.
Bjäbbmonstret

Inläggav slackern » 2014-03-22 16:11:00

Här kan du läsa på om DCD svårare än så är det inte.

Hur märks DCD?
Kroppsliga kännetecken

Barnet verkar klumpigt eller rör sig bakvänt och tafatt. Det kan gå in i saker,möbler och människor, och kan ramla ofta. Det spiller mycket och/ eller slår ner saker mer än andra barn. Det kan ha svårt att sitta still i en skolbänk eller vid matbordet, det ålar runt på stolen eller så "rinner" det bara ner och ligger över bordet. I båda fall har barnet svårt att bibehålla postural kontroll och tonus.
Både grov- och finmotorik kan vara påverkade, eller var och en för sig.
Barnet kan ha varit sent och haft svårigheter att lära sig motoriska färdigheter som ex att cykla, kasta boll, hantera kniv och gaffel , knäppa knappar och skriva.
Barnet har svårt att lära sig nya motoriska färdigheter och får anstränga sig mer än andra jämnåriga.
Barnet kan ha svårt med övningar som kräver koordinerade rörelser från båda kroppshalvorna, ex åka skidor, hantera en klubba, klippa med sax.
Barnet har nedsatt balansförmåga och undviker ofta aktiviteter som kräver balans. Aktiviteter som kräver att kroppen ofta och snabbt byter ställning och riktning är svåra, ex spela badminton eller spela fotboll.

Beteende-/ Känslomässiga kännetecken

Ointresse eller undvikande för aktiviteter som kräver ett motoriskt engegemang. Barn med DCD får anstränga sig mer och får ofta ett sämre utfall /resultat på sin ansträngning, och då är det lättare att undvika att delta i aktiviteten.
Låg självkänsla och låg frustrationsnivå. Barnet kan bli jätteirriterat då saker inte fungerar, eller saker går fel trots att barnet ansträngt sig för att göra rätt.
Barnet kan välja att leka med yngre barn. En del undviker lek med jämnåriga på lekplatser/skolgårdar medans andra i stället lätt hamnar i konflikt med andra.
En del är mycket självkritiska på sin egna prestation, om det så gäller hur bra det upplever sig på att spela fotboll eller hur det skriver bokstäver. En del suddar och suddar och blir aldrig nöjda.
Barnet kan vara långsamt och behöva lite mer tid än jämnåriga för att slutföra en uppgift i skolan.

http://www.rorligabarn.se/dcd.php
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-03-22 16:22:30

Ja men allt det där handlar ju om barn. Frågan är hur motoriska svårigheter yttrar sig när man växer upp och vilken kapacitet man har att lära sig saker som ung eller som vuxen?

Jag menar, om det tagit lite extra tid att lära sig knyta skorna, cykla eller äta med kniv och gaffel behöver ju inte nödvändigtvis ha någon som helst betydelse när man väl har lärt sig det.
Bjäbbmonstret

Inläggav slackern » 2014-03-22 16:31:27

Bjäbbmonstret skrev:Ja men allt det där handlar ju om barn. Frågan är hur motoriska svårigheter yttrar sig när man växer upp och vilken kapacitet man har att lära sig saker som ung eller som vuxen?

Jag menar, om det tagit lite extra tid att lära sig knyta skorna, cykla eller äta med kniv och gaffel behöver ju inte nödvändigtvis ha någon som helst betydelse när man väl har lärt sig det.

Hur som helst diagnosen heter DCD. Så nu har jag gjort det extremt lätt för TS att googla DCD.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Miche » 2014-03-23 1:36:39

Vill man verkligen lära sig att göra något och inget fysiskt hindrar det så går det troligen att lära sig med träning och åter träning. Ge inte upp, ibland kanske det t.o.m. gör ont men tycker man att målet är värt all möda så fortsätt att träna.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kiddie » 2014-03-24 0:28:12

Det är bara att testa och se vart gränserna går. Kände en som hade extremt svårt med finmotorik (ja grovmotorik också) men hon kunde teckna och måla väldigt bra. Så det är antagligen inte helt svartvitt vad man klarar och blir bra på.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in