Hus i träden.. ;-) eller koja för vuxna?
54 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Om det är sant är inga grenar i kronan sådana som var med innan. Jag vet inte om jag tror på det.
Välj ut ett litet träd och följ det genom åren så får du se. Gamla grenar från den lägre delen av stammen blir skuggade av högre grenar och dör och ramlar bort efterhand.kiddie skrev:Om det är sant är inga grenar i kronan sådana som var med innan. Jag vet inte om jag tror på det.
Ville bara formulera det på ett annat sätt.Dagobert skrev:Miche skrev:De lägger på ett nytt lager på utsidan varje år så de växer egentligen inte uppåt utan utåt...Dagobert skrev:Trädstammar blir tjockare och tjockare, en ny årsring för varje år. Eftersom trädstammar är avsmalnande mot toppen så innebär ökad tjocklek även ökad höjd.
Det var det jag menade.
Huggorm skrev:Välj ut ett litet träd och följ det genom åren så får du se. Gamla grenar från den lägre delen av stammen blir skuggade av högre grenar och dör och ramlar bort efterhand.kiddie skrev:Om det är sant är inga grenar i kronan sådana som var med innan. Jag vet inte om jag tror på det.
Fast grenarna är nya skott som växer uppåt. Träden i Redwood blir 115 meter höga.
Om man då sätter kojan halvvägs upp så växer den alltså inte sönder... Skumt.
kiddie skrev:Om man då sätter kojan halvvägs upp så växer den alltså inte sönder... Skumt.
Beror lite på hur man sätter fast den, i och med att stammen som nämnt ökar i bredd även om det inte sker någon förskjutning uppåt så att säga. Ett annat sätt att tänka på det skulle vara att ta till exempel en ihålig jätteek. Skulle man förankra något inuti ut genom sidorna så skulle detta vara opåverkat av trädets tillväxt, åtminstone fram tills trädet om möjligt växt över och "förbi" fästena.