Hus i träden.. ;-) eller koja för vuxna?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2014-03-20 3:11:49

Om det är sant är inga grenar i kronan sådana som var med innan. Jag vet inte om jag tror på det.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Huggorm » 2014-03-20 7:42:59

kiddie skrev:Om det är sant är inga grenar i kronan sådana som var med innan. Jag vet inte om jag tror på det.
Välj ut ett litet träd och följ det genom åren så får du se. Gamla grenar från den lägre delen av stammen blir skuggade av högre grenar och dör och ramlar bort efterhand.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Miche » 2014-03-20 10:00:06

Dagobert skrev:
Miche skrev:
Dagobert skrev:Trädstammar blir tjockare och tjockare, en ny årsring för varje år. Eftersom trädstammar är avsmalnande mot toppen så innebär ökad tjocklek även ökad höjd.
De lägger på ett nytt lager på utsidan varje år så de växer egentligen inte uppåt utan utåt...

Det var det jag menade.
Ville bara formulera det på ett annat sätt.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav slackern » 2014-03-20 12:14:15

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Om det är sant är inga grenar i kronan sådana som var med innan. Jag vet inte om jag tror på det.
Välj ut ett litet träd och följ det genom åren så får du se. Gamla grenar från den lägre delen av stammen blir skuggade av högre grenar och dör och ramlar bort efterhand.

Fast grenarna är nya skott som växer uppåt. Träden i Redwood blir 115 meter höga.

Bild
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kiddie » 2014-03-21 0:49:30

Om man då sätter kojan halvvägs upp så växer den alltså inte sönder... Skumt.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Manveru » 2014-03-21 1:04:43

kiddie skrev:Om man då sätter kojan halvvägs upp så växer den alltså inte sönder... Skumt.

Beror lite på hur man sätter fast den, i och med att stammen som nämnt ökar i bredd även om det inte sker någon förskjutning uppåt så att säga. Ett annat sätt att tänka på det skulle vara att ta till exempel en ihålig jätteek. Skulle man förankra något inuti ut genom sidorna så skulle detta vara opåverkat av trädets tillväxt, åtminstone fram tills trädet om möjligt växt över och "förbi" fästena.
Manveru

Anslöt: 2013-01-11

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in