Hus i träden.. ;-) eller koja för vuxna?
54 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Haha ja det skulle jag också trott om jag läste mitt egna inlägg ser jag nuslackern skrev:kapuni skrev:Jag vet inte riktigt men jag såg det på Animal Planet, tror programmet heter Treehouse masters.slackern skrev:
Kul vart var det någonstans?
Aha då förstår jag. Trodde att du hade sett det i någon hippie by i Kalifornien eller i Thailand typ.
Pedalhiss vart en smart idé
Undrar hur stor frontyta ett vindkraftverk som försörjer kojan med el behöver, ska bara kolla......
MissN skrev:Hahaha ja! Min ADD har någon Wikipedia-fetisch speciellt nattetid.
Undrar hur stor frontyta ett vindkraftverk som försörjer kojan med el behöver, ska bara kolla......
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Pedalhiss vart en smart idéMissN skrev:Hahaha ja! Min ADD har någon Wikipedia-fetisch speciellt nattetid.
Hahaha, nu ger du mig dumma idéer!
plåtmonster skrev:MissN skrev:Hahaha ja! Min ADD har någon Wikipedia-fetisch speciellt nattetid.
För att överhuvudtaget få ut någon effekt ska du ha kraftverket 20 meter över trädtopparna.
slackern skrev:plåtmonster skrev:MissN skrev:Hahaha ja! Min ADD har någon Wikipedia-fetisch speciellt nattetid.
För att överhuvudtaget få ut någon effekt ska du ha kraftverket 20 meter över trädtopparna.
Det kanske vore bättre om man födde upp monstruösa hamstrar istället som kan springa runt i hjul för att generera el.
MissN skrev:slackern skrev:plåtmonster skrev:
Det kanske vore bättre om man födde upp monstruösa hamstrar istället som kan springa runt i hjul för att generera el.
Haha kanske vore något. Men vindkraftverk fungerar nog bara dom är fast förankrade i marken. Fäster du dom i stammen eller huset är nog risken stor att du blåser iväg med stormen. Eller att huset skakar sönder.
Känner att det blir utanför ämnet (OT) men man kan ju alltid ordna en kabel till vindsnurra, solpaneler eller något lämpligt vattendrag osv.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ja såna små vindsnurror för barn i blankt papper och i grälla färger!
plåtmonster skrev:Känner att det blir utanför ämnet (OT) men man kan ju alltid ordna en kabel till vindsnurra, solpaneler eller något lämpligt vattendrag osv.
Nej blir inte alls OT. Ska man bo i ett trähus och ha tillgång till el måste det ju lösas. Solceller måste man bygga någon slags anordning så att dom kommer ovanför trädtopparna för att kunna generera.
Men nu ser jag att det huset jag länkade till låg ovanför trädtopparna då funkar det kanon.
Senast redigerad av slackern 2014-03-19 0:56:06, redigerad totalt 1 gång.
MissN skrev:Ja såna små vindsnurror för barn i blankt papper och i grälla färger!
Kanske ett gäng utav den här modellen duger?
Jag kollade, min ADHD till trots in filmklippet som fanns på sidan om trädhusen i Nya Guinea.MissN skrev:Men när de byggde huset... undra om de inte tänkte på att träden skulle växa som satan? Att det inte var tanken att det skulle hamna sådär högt upp egentligen. Nä,jag måste sluta spekulera. Men söka på det vågar jag inte för då kommer det sluta med att jag sitter på Wikipedia till kl 5 imorgon och hamnat på extrema sidospår. ;P
Varje hus har en hållbarhet på cirka fem år.
De skulle ju bli helt skeva om man lät dem sitta i växande träd i typ 20 år och bara reparerade dem .
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
MissN skrev:Men när de byggde huset... undra om de inte tänkte på att träden skulle växa som satan? Att det inte var tanken att det skulle hamna sådär högt upp egentligen. Nä,jag måste sluta spekulera. Men söka på det vågar jag inte för då kommer det sluta med att jag sitter på Wikipedia till kl 5 imorgon och hamnat på extrema sidospår. ;P
Träd växer bara i toppen, de byggde alltså husen just där de står på bilden. Det är inte så att stammen sträcker ut sig.
Huggorm skrev:MissN skrev:Men när de byggde huset... undra om de inte tänkte på att träden skulle växa som satan? Att det inte var tanken att det skulle hamna sådär högt upp egentligen. Nä,jag måste sluta spekulera. Men söka på det vågar jag inte för då kommer det sluta med att jag sitter på Wikipedia till kl 5 imorgon och hamnat på extrema sidospår. ;P
Träd växer bara i toppen, de byggde alltså husen just där de står på bilden. Det är inte så att stammen sträcker ut sig.
Hur förklarar du årsringarna i stammen?
slackern skrev:Huggorm skrev:MissN skrev:Men när de byggde huset... undra om de inte tänkte på att träden skulle växa som satan? Att det inte var tanken att det skulle hamna sådär högt upp egentligen. Nä,jag måste sluta spekulera. Men söka på det vågar jag inte för då kommer det sluta med att jag sitter på Wikipedia till kl 5 imorgon och hamnat på extrema sidospår. ;P
Trä växer åt sidorna men stammen sträcker inte ut sig på höjden, det är inte så att man kan bygga ett hus i kronan på ett ungt träd och se hur den stiger år efter år.
Huggorm skrev:slackern skrev:Huggorm skrev:Träd växer bara i toppen, de byggde alltså husen just där de står på bilden. Det är inte så att stammen sträcker ut sig.
Trä växer åt sidorna men stammen sträcker inte ut sig på höjden, det är inte så att man kan bygga ett hus i kronan på ett ungt träd och se hur den stiger år efter år.
Jag har då sett sly växa till träd i mina dar.
Spegelkuben på bilden ovan är också från Harads Trädhotell.
slackern skrev:Jag har då sett sly växa till träd i mina dar.
Naturligtvis men det du sett är att det kommit ny tillväxt i toppen, inte att en och samma gren går ut från stammen allt högre upp för varje år
Jag har funderat på hur träd "blir till" tidigare men nu blev jag ännu mer förvirrad.
Träd är konstiga varelser.
Träd är konstiga varelser.
Trädstammar blir tjockare och tjockare, en ny årsring för varje år. Eftersom trädstammar är avsmalnande mot toppen så innebär ökad tjocklek även ökad höjd.
De lägger på ett nytt lager på utsidan varje år så de växer egentligen inte uppåt utan utåt...Dagobert skrev:Trädstammar blir tjockare och tjockare, en ny årsring för varje år. Eftersom trädstammar är avsmalnande mot toppen så innebär ökad tjocklek även ökad höjd.
Miche skrev:De lägger på ett nytt lager på utsidan varje år så de växer egentligen inte uppåt utan utåt...Dagobert skrev:Trädstammar blir tjockare och tjockare, en ny årsring för varje år. Eftersom trädstammar är avsmalnande mot toppen så innebär ökad tjocklek även ökad höjd.
Det var det jag menade.