Snabba bildväxlingar på näthinnan
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag upplever ibland ett fenomen, att en massa bilder passerar i rasande takt "på näthinnan" när jag ligger i sängen. Det är ingen överdrift att gissa på tio stycken i sekunden!
Det har varit lite skrämmande, men mer och mer fascinerande. Det är inga enkla bilder utan ofta synnerligen detaljerade och imponerande, inte fantasiarbete utan visuella (fast knappast optiska) registreringar och mycket tydliga. Frågan är hur man hinner uppfatta detta.
Jag har bipolär sjukdom också och misstänker väl att det kan vara ett ännu ett utslag av kortvarig hypomani, eller kanske rentav mani.
Någon som upplevt något liknande eller har en förklaring?
Det har varit lite skrämmande, men mer och mer fascinerande. Det är inga enkla bilder utan ofta synnerligen detaljerade och imponerande, inte fantasiarbete utan visuella (fast knappast optiska) registreringar och mycket tydliga. Frågan är hur man hinner uppfatta detta.
Jag har bipolär sjukdom också och misstänker väl att det kan vara ett ännu ett utslag av kortvarig hypomani, eller kanske rentav mani.
Någon som upplevt något liknande eller har en förklaring?
Låter märkligt, är det när du "tömmer" tankarna?
Jag har mediterat en hel del och upplevde inte sånt förrän efter ett bra tag. När du tänker på något, får du en bild av det, eller något, då? Hur länge har det varat? Känner du något ovanlgit i kroppen?
Jag har mediterat en hel del och upplevde inte sånt förrän efter ett bra tag. När du tänker på något, får du en bild av det, eller något, då? Hur länge har det varat? Känner du något ovanlgit i kroppen?
Nej, det kommer av sig självt och jag minns just nu inte att jag märker något annat samtidigt. Det har väl pågått några år och inträffar väl några gånger per år. Det jag kan sätta i samband med det är att min hjärna började fungera uppenbart mycket kvickare när jag började äta algolja med DHA(omega-3). Det gav också efter ett par månader en kraftig men snabbt övergående överkänslighet för ljus, möjligen för att näthinnan tidigare inte fått det DHA den behöver. Det händer också att jag 'ser' enstaka bilder som i stället dröjer sig kvar och det intressanta här är just, till skillnad från bilder i fantasin, att jag kan fokusera på olika delar av bilden precis som om den vore verklig. För tankarna till semi-hallucinationer som t ex hypnopompa, men sådana har jag bara upplevt en gång för länge sedan tror jag.
Har varit med om liknande, bilder som kommer som från någonannanstans, mycket detaljerade. Jag var väldigt förvånad att min hjärna kunde komma på detta eftersom jag gärna tänker i förenklade bilder. Men jag har endast upplevt detta när jag har hög feber, men min hjärna verkar gå på högvarv då, t ex kan jag vara vaken väldigt länge.
Jag fick värre sådan 'hallucinos' som "dom" säger när jag åt psykofarmakan Zyprexa. (I FASS känd biverkning, enligt vad min boendestödjare och jag upptäckte.)
Konstigt att detta undflyende fenomen uppträder fortfarande lite ibland.
Annars både ser och hör jag saker ständigt - rena kristna 'mediet'!
Om ni sett eller läst "A Beautful Mind", så har jag också ett mystiskt liv!
/notwoodstock
Konstigt att detta undflyende fenomen uppträder fortfarande lite ibland.
Annars både ser och hör jag saker ständigt - rena kristna 'mediet'!
Om ni sett eller läst "A Beautful Mind", så har jag också ett mystiskt liv!
/notwoodstock
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
När jag har drömt så har jag sätt bilderna framför mig till exempel om min farmor och farfar och i färg och inte svartvitt som många drömmer i och händer på morgonen då jag håller på att vakna! Händer inet så ofta.
The Matrix
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Jag får så här ibland men jag tror det beror på stress och/eller trötthet.
Återgå till Att leva som Aspergare