Köar ett dygn på gatan för seniorboende
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Är seniorboende så få och så attraktiva i Stockholm? De brukar ju vara rätt dyra.
Kön började redan på torsdagsmorgonen för bostäder som började säljas först på lördagaen.
Kommer det att vara så svårt att få tag på boende när man blir äldre? Det vill till att man har familj som kan byta av en i köandet då. Kallt verkar det vara också, de sitter med flera filtar på sig.
Så här säger den sakkunnige på PRO:
"- Det är en tydlig illustration till att vi har alldeles för få anpassade bostäder för äldre. När många har kommit upp i den åldern så finns det inte bostäder som många äldre efterfrågar, säger han."
Han får samtal från människor som är förtvivlade över att de inte får tag på någon annan bostad.
"Det fordras ett större statliga ansvar för bostadsbyggande", säger han.
PRO står väl LO nära. Regeringen anser förstås att marknaden ska sköta detta utan hjälp från staten.
Kön började redan på torsdagsmorgonen för bostäder som började säljas först på lördagaen.
http://www.dn.se/ekonomi/seniorer-talta ... -bostader/DN Ekonomi 2014-03-14 skrev:De står och köar för lägenheter som kommer att börja säljas imorgon lördag och 600 personer har anmält sitt intresse för köp.
Kön består av 30 personer. De flesta är 55 eller äldre, men det finns några yngre.
Mats Hamnström sitter för sin pappa för tillfället. Han har tre filtar på sig för att skydda mot kylan och satt sitt första pass igår eftermiddag.
Kommer det att vara så svårt att få tag på boende när man blir äldre? Det vill till att man har familj som kan byta av en i köandet då. Kallt verkar det vara också, de sitter med flera filtar på sig.
Så här säger den sakkunnige på PRO:
"- Det är en tydlig illustration till att vi har alldeles för få anpassade bostäder för äldre. När många har kommit upp i den åldern så finns det inte bostäder som många äldre efterfrågar, säger han."
Han får samtal från människor som är förtvivlade över att de inte får tag på någon annan bostad.
"Det fordras ett större statliga ansvar för bostadsbyggande", säger han.
PRO står väl LO nära. Regeringen anser förstås att marknaden ska sköta detta utan hjälp från staten.
För att få komma in på redan färdigbyggda och populära seniorboenden gäller det att ställa sig i kö skriftlig, dock ej på gatan. Eller ställas i kö redan som barn.
http://www.dn.se/ekonomi/ettaring-koar- ... iorboende/DN Ekonmi skrev:Blomsterfondens seniorlägenheter i Stockholm är populära. I kön för att försäkra sig om en seniorlägenhet där på ålders höst är den yngste medlemmen född 2011, skriver hyresgästföreningens tidning Hem & Hyra.
Förutom ett ökat intresse för någon av de 1 000 hyresrätterna noteras allt fler yngre i kön som vuxit till 21 000 personer. Många är födda på 60- och 70-talen och allt fler ställer också sina barn i kön.
En "dum" fråga:
Har man i och med LSS-boende rätt till boende, anpassat, livet ut? (Fast dock så vet jag med min schizofreni att jag har bl.a p.g.a hjärt- och kärlsjukdomar kanske kortare livslängd än andra).
Jag vet nämligen inte om jag skall sitta på mina sparpengar och/eller vara glad för min HSB-kötid?!
Har man i och med LSS-boende rätt till boende, anpassat, livet ut? (Fast dock så vet jag med min schizofreni att jag har bl.a p.g.a hjärt- och kärlsjukdomar kanske kortare livslängd än andra).
Jag vet nämligen inte om jag skall sitta på mina sparpengar och/eller vara glad för min HSB-kötid?!
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22