Vackraste skriftspråket? (Omröstning)
35 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Jag bockade för grekiska och "någon annan" (="brittisk" engelska + norska).
Miche skrev:De har latinska bokstäver precis som oss.River skrev:Nynorsk
Ja, men da stemmer jeg på gresk, men får ikke stemt, for jeg stemte någon annan i går, når jeg skrev nynorsk, men trodde det gjaldt alle språk.
Nynorsk är det inget fel på men det är ett språk som delar skrift med många andra språk.
Ryska. Många av språken är ju gulliga små krumelurer, men Ryska går att tyda och skriva också, det tilltalar mig, utöver dess coola former.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Ryska. Många av språken är ju gulliga små krumelurer, men Ryska går att tyda och skriva också, det tilltalar mig, utöver dess coola former.
Mjo. Blev förvånad över hur fort det faktiskt gick att lära sig alfabetet. Nu är min ryska inte särskilt bra, men bara att kunna tyda alfabetet ger mycket när man går omkring på stan.
Problemet är dock vissa ickeslaviska språk, som inte ser särskilt snygga ut på kyrilliska (ex tatariska, pga Stalins och sedermera rysk språkpolitik). Men det gäller förstås även med latinska alfabetet (polska, iriska)
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
elle skrev:Gotisk frakturstil är ett mkt vackert skriftspråk .
Re: Sv: Vackraste skriftspråket? (Omröstning)
elle skrev:elle skrev:Gotisk frakturstil är ett mkt vackert skriftspråk .
Ser ut att vara skrivet med reservoarpenna.
Glagolitiska alfabetet är det äldsta kända slaviska alfabetet. Det skapades på 800-talet i Tessaloniki i Makedonien av munkarna och bröderna Kyrillos och Methodios och ersattes senare till större del av det kyrilliska alfabetet, som delvis bygger på det glagolitiska.
Det används idag mest i kyrkliga sammanhang och kyrkböcker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glagolitiska_alfabetet
Abbreviation skrev:Det var snitsigt.
Ja, mycket vackert. Det är väl det de kallar för kyrkslaviska?
Återgå till Intressanta intressen