Ändra startskärm i androidtelefon
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej!
När man trycker på den stora hemknappen på en smartphone kommer man till startskärmen.
Startskärmen kan vara vilken som helst av de skärmar som man kan bläddra mellan.
Nu har jag av misstag råkat ändra hemskärmen på min Samsung Galaxy Note 3. Jag hittar inte stället där jag kan ändra hemskärm. Kan någon hjälpa mig?
Lilla Gumman
När man trycker på den stora hemknappen på en smartphone kommer man till startskärmen.
Startskärmen kan vara vilken som helst av de skärmar som man kan bläddra mellan.
Nu har jag av misstag råkat ändra hemskärmen på min Samsung Galaxy Note 3. Jag hittar inte stället där jag kan ändra hemskärm. Kan någon hjälpa mig?
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Hur ser den ut nu?
I min Note 2 kan jag i Androidinställningar under min enhet gå in på alternativet Läge för hemskärm och ställa om, jag har inte ändrat något själv där och vet inte vilken effekt det blir (inte minst eftersom jag har en annan launcher än standard).
I min Note 2 kan jag i Androidinställningar under min enhet gå in på alternativet Läge för hemskärm och ställa om, jag har inte ändrat något själv där och vet inte vilken effekt det blir (inte minst eftersom jag har en annan launcher än standard).
Re: Ändra startskärm i androidtelefon
Hemskärmen är skärm nummer 4 av de 7 som fanns från början. Jag vill ha skärm 1 som hemskärm.
Nånstans ska man få upp alla skärmar i miniatyr, där kan man lägga till och plocka bort skärmar samt välja vilken skärm som ska vara hemskärm.
I mina tidigare smartphomänes har det varit lätt att komma dit. I min Galaxy Note 3 har jag bara lyckats komma dit av misstag, men inte hittat dit medvetet.
Nånstans ska man få upp alla skärmar i miniatyr, där kan man lägga till och plocka bort skärmar samt välja vilken skärm som ska vara hemskärm.
I mina tidigare smartphomänes har det varit lätt att komma dit. I min Galaxy Note 3 har jag bara lyckats komma dit av misstag, men inte hittat dit medvetet.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Hemskärmen är skärm nummer 4 av de 7 som fanns från början. Jag vill ha skärm 1 som hemskärm.
Om jag, på min Samsung G S3, är på en av hemskärmarna och gör som om man zoomar ut en bild så dyker alla hemskärmar upp i miniatyr.
Provat att långtrycka nånstans på skärmen där det inte är nån icon? Alltså direkt på bakgrundsbilden. Nu har jag en Sony men så gör jag för att komma till ett läge där jag kan ställa vilken som ska vara hemskärm och även lite andra liknande inställningar. Lägga till eller ta bort skärmar etc.
Oj, det kan jag inte testa i min mobil utan att ställa om en massa...
Re: Sv: Ändra startskärm i androidtelefon
Moggy skrev:Provat att långtrycka nånstans på skärmen där det inte är nån icon? Alltså direkt på bakgrundsbilden. Nu har jag en Sony men så gör jag för att komma till ett läge där jag kan ställa vilken som ska vara hemskärm och även lite andra liknande inställningar. Lägga till eller ta bort skärmar etc.
Japp. Så har det varit på mina tidigare smartphones. Nu kommer jag bara till en meny där jag kan ändra bakgrund, lägga till program och widgetar samt skapa mappar.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Moggy skrev:Provat att långtrycka nånstans på skärmen där det inte är nån icon? Alltså direkt på bakgrundsbilden. Nu har jag en Sony men så gör jag för att komma till ett läge där jag kan ställa vilken som ska vara hemskärm och även lite andra liknande inställningar. Lägga till eller ta bort skärmar etc.
Japp. Så har det varit på mina tidigare smartphones. Nu kommer jag bara till en meny där jag kan ändra bakgrund, lägga till program och widgetar samt skapa mappar.
Vad tror du om mitt förslag?
Att ha alla ikoner i mappar? Jag har gjort så till viss del. Men på startskärmen vill jag ha klocka och väder, Googles sökrad, ficklampa, kamera Samsung Apps och Google Play.Och även om jag lägger allt i mappar så är startskärmen fortfarande skärm nummer 4 och jag får en massa tomskärmar att bläddra mellan.
Hursomhelst måste jag nog komma till det där läget. Har du gett mig nåt tips som jag missat ber jag om ursäkt.
Hursomhelst måste jag nog komma till det där läget. Har du gett mig nåt tips som jag missat ber jag om ursäkt.
- Lilla Gumman
Gör som zooma ut så borde du få alla startskärmarna som miniatyrer.
Zirre skrev:Gör som zooma ut så borde du få alla startskärmarna som miniatyrer.
Märkligt. Det funkar inte.
Börjar bli smått irriterad. Det här är ju löjligt! Jag har kollat i alla menyer i inställningarna. Jag har googlat på allt möjligt för att försöka få veta hur man gör. Verkar stört omöjligt. Men det måste ju vara fler än jag som vill anpassa sina startskärmar? Alla kan väl inte vilja ha alla 7 startskärmarna, så som det såg ut vid köpet? Någon måste ju ha velat se startskärmarna som miniatyrer.
Och jag har ju gjort det av misstag, så jag vet att det går. Jag har provat att hålla inne både startknappen och volymknappen samtididgt. Hålla inne stora knappen nedtill. Trycka på ledig plats på skärmen och samtidigt trycka på nån annan knapp. Nån kombination borde ju funka.
- Lilla Gumman
Samsung borde ha samma sätt för samma funktion på sina enheter. Så att trycka två fingrar på hemskärmen och föra de mot varandra för att få hemskärmarna i miniatyr borde funka på fler enheter än bara min.
Det här verkar vara det du frågar efter. Visas på en S4. Vet ju inte om det funkar lika på din men sånt här brukar inte ändras alltför mycket.
Moggy skrev:
Det här verkar vara det du frågar efter. Visas på en S4. Vet ju inte om det funkar lika på din men sånt här brukar inte ändras alltför mycket.
Precis vad jag redan beskrivit ett antal gånger i tråden.
Zirre skrev:Moggy skrev:
Precis vad jag redan beskrivit ett antal gånger i tråden.
Ja, och? Du är väldigt på med dina förslag på lösningar. Tagga ned lite.
Jag hittade en video som kanske kunde hjälpa. Jag jämförde inte med det du skrivet. Vilket fall kan det vara värt att se hur det ska göras.
Tack både Zirre och Moggy.
Zirres tips fungerade, men inte förrän jag tittat på Moggys video. Ma kan inte zooma ut var som helst, det upptäckte jag inte först.
Tack så mycket bägge två!
Zirres tips fungerade, men inte förrän jag tittat på Moggys video. Ma kan inte zooma ut var som helst, det upptäckte jag inte först.
Tack så mycket bägge två!
- Lilla Gumman