Småstad, storstad och mellanstor tätort.
49 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Eller finns det ett mer vardagligt namn på mellanstor tätort? Mellanstad...? Vi som inte är uppvuxna med mellanmjölk tyckte det lät helknäppt först.
Sedan undrar jag var man bara rent vardagligt drar gränsen? Vi har ju inte mycket storstad i Sverige. Är Uppsala en storstad? Norrköping?
Sedan undrar jag var man bara rent vardagligt drar gränsen? Vi har ju inte mycket storstad i Sverige. Är Uppsala en storstad? Norrköping?
Re: Småstad, storstad och mellanstor tätort.
Enligt SKL är en storstad i Sverige en kommun som har mer än 200 000 invånare. Så då är iaf Stockholm en storstad.
Finns även megastad som är ett storstadsområde som vuxit till över 10 miljoner invånare.
Samt Göteborg, Malmö och UppsalaZirre skrev:Enligt SKL är en storstad i Sverige en kommun som har mer än 200 000 invånare. Så då är iaf Stockholm en storstad.
Re: Sv: Småstad, storstad och mellanstor tätort.
Huggorm skrev:Samt Göteborg, Malmö och UppsalaZirre skrev:Enligt SKL är en storstad i Sverige en kommun som har mer än 200 000 invånare. Så då är iaf Stockholm en storstad.
Jo precis
Huggorm skrev:Samt Göteborg, Malmö och UppsalaZirre skrev:Enligt SKL är en storstad i Sverige en kommun som har mer än 200 000 invånare. Så då är iaf Stockholm en storstad.
Nej det finns bara en stad i Sverige och det är Stockholm vilket är Sveriges huvudstad resten är kommuner.
slackern skrev:Huggorm skrev:Samt Göteborg, Malmö och UppsalaZirre skrev:Enligt SKL är en storstad i Sverige en kommun som har mer än 200 000 invånare. Så då är iaf Stockholm en storstad.
Nej det finns bara en stad i Sverige och det är Stockholm vilket är Sveriges huvudstad resten är kommuner.
Varför?
slackern skrev:Huggorm skrev:Samt Göteborg, Malmö och UppsalaZirre skrev:Enligt SKL är en storstad i Sverige en kommun som har mer än 200 000 invånare. Så då är iaf Stockholm en storstad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... _i_Sverige
Titti skrev:slackern skrev:Huggorm skrev:Samt Göteborg, Malmö och Uppsala
Varför?
Huvudstad säger väll sig självt? Annars finns det inga städer i Sverige det är kommuner.
Huggorm skrev:slackern skrev:Huggorm skrev:Samt Göteborg, Malmö och Uppsala
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... _i_Sverige
Du läste inte igenom länken du skickade va?
Detta är en lista över de städer i Sverige som var stadskommuner under perioden 1863-1971 och ytterligare några innan dess som hade stadsprivilegier men förlorade dessa innan 1862 års kommunalförordningar trädde i kraft.
Det finns många städer i Sverige, bla Solna Stad och Lidingö Stad som ex.
slackern skrev:Huvudstad säger väll sig självt? Annars finns det inga städer i Sverige det är kommuner.
"Huvudstad" antyder att det är en annan sorts stad än den vanliga sorten. Exempelvis står det "Göteborgs stad" när man kommer körande på E6:an. Det är kanske inte så konstigt när det är Sverige näst största stad, men sedan kommer man till Mölndal och det står "stad" på deras skylt också
Zirre skrev:Det finns många städer i Sverige, bla Solna Stad och Lidingö Stad som ex.
Dom kallar sig för städer men dom är fortfarande kommuner.
slackern skrev:Zirre skrev:Det finns många städer i Sverige, bla Solna Stad och Lidingö Stad som ex.
Det finns en kommun som heter "Stockholms kommun" också...
Huggorm skrev:slackern skrev:Zirre skrev:Det finns många städer i Sverige, bla Solna Stad och Lidingö Stad som ex.
Det finns en kommun som heter "Stockholms kommun" också...
Det är helt korrekt. Men det går inte att kringgå att STHLM är Sveriges huvudstad, även fast STHLM är en kommun och inte en stad.
Exakt Stockholms kommun, Stockholms Stad är bara en liten del av den.
slackern skrev:Det är helt korrekt. Men det går inte att kringgå att STHLM är Sveriges huvudstad, även fast STHLM är en kommun och inte en stad.
Nu svamlar du, det är ingen som hävdat att det finns fler huvudstäder i Sverige. Vi pratar om vanliga städer, som det finns mängder av
Huggorm skrev:slackern skrev:Det är helt korrekt. Men det går inte att kringgå att STHLM är Sveriges huvudstad, även fast STHLM är en kommun och inte en stad.
Nu svamlar du, det är ingen som hävdat att det finns fler huvudstäder i Sverige. Vi pratar om vanliga städer, som det finns mängder av
Är STHLM en huvudstad eller en huvudkommun?
Om man bara räknar innerstan så är Uppsala en mellanstad i mellanjölkens land.
Nja, domkyrkan gör väll Uppsala lite speciellt? Jag har bara sett det från tågfönster så jag har inte mycket erfarenhet av den stadenkiddie skrev:Om man bara räknar innerstan så är Uppsala en mellanstad i mellanjölkens land.
Huggorm skrev:Nja, domkyrkan gör väll Uppsala lite speciellt? Jag har bara sett det från tågfönster så jag har inte mycket erfarenhet av den stadenkiddie skrev:Om man bara räknar innerstan så är Uppsala en mellanstad i mellanjölkens land.
Jag har för mig att Gustav Vasa är begravd där.
Jag tror man brukar säga "medelstor stad" i stället för "mellanstad".
Hm, medelstor stad duger. Känns bättre än mellanstor tätort, så sterilt namn. Jag gjorde en undersökning och då fick man fylla i vilken typ man bodde i. Tror det var typ storstad, mellanstor tätort, liten tätort och på landsbygden.
Sedan slår det mig att jag inte riktigt vet vad som är mellanstort heller. Liten tätort är ju iaf både småstad och byhåla.
Städer i byråkratisk mening finns väl direkt inte men man säger ju iaf stad. Och vissa kommuner har blivit stad officiellt fast det inte betyder mer än kommun, bara att de får byta namn typ. Rätt många som gjort det. Som Örebro och Haparanda.
Sedan slår det mig att jag inte riktigt vet vad som är mellanstort heller. Liten tätort är ju iaf både småstad och byhåla.
Städer i byråkratisk mening finns väl direkt inte men man säger ju iaf stad. Och vissa kommuner har blivit stad officiellt fast det inte betyder mer än kommun, bara att de får byta namn typ. Rätt många som gjort det. Som Örebro och Haparanda.
Huggorm skrev:Nja, domkyrkan gör väll Uppsala lite speciellt? Jag har bara sett det från tågfönster så jag har inte mycket erfarenhet av den stadenkiddie skrev:Om man bara räknar innerstan så är Uppsala en mellanstad i mellanjölkens land.
Det är väl snarare universiteten som gör Uppsala speciellt, dvs det är en gammal universitetsstad, precis som Lund (men större). Och universititeten drar till sig ungdomar från hela landet, ja nuförtiden från hela världen, vilket gör att staden inte ser så provinsiell ut.