Paralympics
23 inlägg
• Sida 1 av 1
Paralympics
Första paralympiska sommarspelen anordnades 1960 i Rom.
Första paralympiska vinterspelen anordnades 1976 i Örnsköldsvik.
Det finns totalt 25 licensierade Paralympicsgrenar. I många av grenarna måste man dela in deltagarna, inte bara efter kön utan också i olika klasser, efter hur pass svår funktionsnedsättning man har.
Sommarspelen:
Boccia
Bordtennis
Bågskytte
Bänkpress
Cykling
Fotboll
5 A Side Fotboll
7A Side Friidrott
Fäktning
Goalball
Judo
Ridning
Rodd
Segling
Simning
Sportskytte
Rullstolsbasket
Rullstolsrugby
Rullstolstennis
Volleyboll
Vinterspelen:
Rullstolscurling
Kälkhockey
Alpinskidåkning
Längdskidåkning
Skidskytte
Första paralympiska vinterspelen anordnades 1976 i Örnsköldsvik.
Det finns totalt 25 licensierade Paralympicsgrenar. I många av grenarna måste man dela in deltagarna, inte bara efter kön utan också i olika klasser, efter hur pass svår funktionsnedsättning man har.
Sommarspelen:
Boccia
Bordtennis
Bågskytte
Bänkpress
Cykling
Fotboll
5 A Side Fotboll
7A Side Friidrott
Fäktning
Goalball
Judo
Ridning
Rodd
Segling
Simning
Sportskytte
Rullstolsbasket
Rullstolsrugby
Rullstolstennis
Volleyboll
Vinterspelen:
Rullstolscurling
Kälkhockey
Alpinskidåkning
Längdskidåkning
Skidskytte
Paralympics
Såg utförsåkning i morse,helt fantastiskt att åka störtlopp i över hundra kilometer på ett ben eller som blind efter en ledsagare.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Paralympics
Va, finns det blinda som åker störtlopp!? Jag skulle nog inte ens våga åka längdskidor om jag var blind.
Paralympics
1 Guld och 1 Brons för Sverige igår,båda i längdåkning en kvinna med benprotes och en blind kille som tog brons för 4 år sedan.
Att se samspelet mellan blinda utövare och deras ledsagare är helt fantastiskt.
Att se samspelet mellan blinda utövare och deras ledsagare är helt fantastiskt.
- tvilling99
Re: Sv: Paralympics
tvilling99 skrev:[...]Att se samspelet mellan blinda utövare och deras ledsagare är helt fantastiskt.
Håller med.
Paralympics
Kahlokatt skrev:Va, finns det blinda som åker störtlopp!? Jag skulle nog inte ens våga åka längdskidor om jag var blind.
Jag säger så här. Jag vill inte åka störtlopp som seende heller...
Paralympics
Jag tycker att synen på de funktionsnedsatta idrottarna är lite väl mycket "åååh, vad duuuuktiiiiga ni ääääär!" från reportrarnas sida. Som funktionsnedsatt idrottare vill man förmodligen behandlas som de "vanliga" idrottarna, utan att fokus hela tiden hamnar på t.ex. "åååh, du åker skidor med bara ett beeen" eller vad det nu kan vara.
Paralympics
Jag har själv inte kollat alls mycket men fattar inte varför man ska kommentera på det sättet, då uppfattar man väl inte själva sporten? Sedan så kanske kommentatorerna skulle testa grenen själva för att se hur duktiga de var.. he he.
Paralympics
Tycker det är synd att det får så liten plats i media.
Det enda jag läst är om någon som skadade sig rejält.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
kiddie skrev:Sedan så kanske kommentatorerna skulle testa grenen själva för att se hur duktiga de var.. he he.
Idag var det en reporter på tv som provade att åka längdskidor utan att se med en ledsagare till hjälp. Det gick inget vidare.
Kahlokatt skrev:Jag tycker att synen på de funktionsnedsatta idrottarna är lite väl mycket "åååh, vad duuuuktiiiiga ni ääääär!" från reportrarnas sida. Som funktionsnedsatt idrottare vill man förmodligen behandlas som de "vanliga" idrottarna, utan att fokus hela tiden hamnar på t.ex. "åååh, du åker skidor med bara ett beeen" eller vad det nu kan vara.
Jag tänkte tidigare idag att det borde väl ha gått samtidigt som resten av OS? Precis som damer och herrar tävlar i samma OS fast i olika klasser (tror jag, sport är inte riktigt min avdelning).
Paralympics
Zirre skrev:kiddie skrev:Sedan så kanske kommentatorerna skulle testa grenen själva för att se hur duktiga de var.. he he.
Idag var det en reporter på tv som provade att åka längdskidor utan att se med en ledsagare till hjälp. Det gick inget vidare.
Det var inte en reporter utan en av de 10 bästa sprintåkarna i Sverige och han visade hur svårt det är att åka utan att se något.
- tvilling99
Paralympics
Kevlarsoul skrev:Tycker det är synd att det får så liten plats i media.
Svt sänder direkt i flera timmar varje dag och de har de aldrig gjort tidigare.
- tvilling99
Paralympics
Zirre skrev:Zebastian Modin tog brons i sprint.
Han är blind och åker med ledsagare.
han tog faktiskt silver och var nära att slå en canadensare som har tagit 10 guld i Paralympics tidigare.
- tvilling99
Paralympics
tvilling99 skrev:Kevlarsoul skrev:Tycker det är synd att det får så liten plats i media.
Svt sänder direkt i flera timmar varje dag och de har de aldrig gjort tidigare.
Alltid nåt..
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Paralympics
Har sett det mesta av det de har visat. Skulle gärna prova på kälkhockey om det fanns en klubb i Halmstad.Lika spännande som ishockey.
Då jag såg såg hur svårt det var att åka längdåkning utan syn och även låramputerad(guldmedalj). Sedan skulle jag faktiskt inte våga åka utför utan att se backen. Tror inte att många med elitåkare med syn skulle våga det heller.
Tycker att det var tråkigt med curling. Tänka att de gör det utan soparna.
Väldigt positivt att svt visar så mycket.
Däremot så ligger OS för långt söderut vilket medför för dåliga förutsättningar för skidåkarna.
Ser redan fram mot sommarParalympiska spelen i Brasilien 2016.
Då jag såg såg hur svårt det var att åka längdåkning utan syn och även låramputerad(guldmedalj). Sedan skulle jag faktiskt inte våga åka utför utan att se backen. Tror inte att många med elitåkare med syn skulle våga det heller.
Tycker att det var tråkigt med curling. Tänka att de gör det utan soparna.
Väldigt positivt att svt visar så mycket.
Däremot så ligger OS för långt söderut vilket medför för dåliga förutsättningar för skidåkarna.
Ser redan fram mot sommarParalympiska spelen i Brasilien 2016.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Såg idag att de faktiskt har sopar i rullstolscurlingen. Den som sitter vid boet håller i en sop.
Se bild: http://www.teamusa.org/~/media/USA_Paralympics/Images/Wheelchair%20curling/mcdonald_patrick_3_800x375.jpg
Se bild: http://www.teamusa.org/~/media/USA_Paralympics/Images/Wheelchair%20curling/mcdonald_patrick_3_800x375.jpg
tvilling99 skrev:Zirre skrev:Zebastian Modin tog brons i sprint.
Han är blind och åker med ledsagare.
han tog faktiskt silver och var nära att slå en canadensare som har tagit 10 guld i Paralympics tidigare.
Då har wikipedia fel.
Återgå till Intressanta intressen