Jag kan inte kopiera citat från SVT och SR längre
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Är det bara jag som har problem med det? Alltså att man markerar och kopierar en bit text.
Eller är det något tekniskt som just SVT och SR gjort för att förhindra kopiering? Jag har inte märkt samma sak på tidningars webbsajter.
Så antingen så skriver jag av det intressanta el så får jag bara citera själva länken. Men ofta vill man ju ge ett smakprov när man länkar, att det s a s är värt att klicka på länken.
Eller är det något tekniskt som just SVT och SR gjort för att förhindra kopiering? Jag har inte märkt samma sak på tidningars webbsajter.
Så antingen så skriver jag av det intressanta el så får jag bara citera själva länken. Men ofta vill man ju ge ett smakprov när man länkar, att det s a s är värt att klicka på länken.
"Men minst lika viktig var hans förmåga att komma nära i det lilla."
"– Det var bara ett skott som avlossades, kulan träffade sedan en bil, berättar ögonvittnet Mohammad Zubair."
Ingen aning men jag lyckades..
Tog iofs bara från 2 random texter.
Den ena från SR, den andra från SVT.
"– Det var bara ett skott som avlossades, kulan träffade sedan en bil, berättar ögonvittnet Mohammad Zubair."
Ingen aning men jag lyckades..
Tog iofs bara från 2 random texter.
Den ena från SR, den andra från SVT.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Om dom nu gjort det så är det i så fall bara någon typ av Javascript som förhindrar det, bara att stänga av JS eller använda din webbläsares "Visa källkod" och kopiera det den vägen.
Testade kopiera en snutt på sverigesradio.se, gick bra.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag försökte te x på denna sida: http://www.svt.se/nyheter/varlden/tidni ... mosexuella
När jag försökte markera texten med musen som jag brukar gick det inte. I stället dyker det upp en rund ring med ett streck i. "Förbud att kopiera"?
När jag försökte markera texten med musen som jag brukar gick det inte. I stället dyker det upp en rund ring med ett streck i. "Förbud att kopiera"?
Hade inga problem med att citera från den texten
Jag är väl ingen dataexpert men verkar vara nåt lokalt problem på bara just din dator.
Jag kanske är irriterande och jobbig men vill bara visa på att det i alla fall inte är SR och SVT's sidor det är problem med.
Spoiler: visa
Jag är väl ingen dataexpert men verkar vara nåt lokalt problem på bara just din dator.
Jag kanske är irriterande och jobbig men vill bara visa på att det i alla fall inte är SR och SVT's sidor det är problem med.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Fungerar här också. Med rensad cache och javascript.
Låter definitivt som ett lokalt problem. Eller någon galen uppdatering eller inställning.
Spoiler: visa
Låter definitivt som ett lokalt problem. Eller någon galen uppdatering eller inställning.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ja, det verkar som jag har någon konstig inställning då. Men jag vet inte hur jag ska ändra den i så fall.
Och konstigast av allt är den bara gäller SVT och SR.
Och konstigast av allt är den bara gäller SVT och SR.
Vilket operativsystem och webbläsare använder du? är javascript påslaget?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Windows 7 och Google Chrome. Var hittar jag om Javascript?
Jag kan inte kopiera därifrån om jag har AdBlock igång. Om jag pausar AdBlock kan jag kopiera text.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Om jag går in på Verktyg i Chrome hittar jag "Javascript-konsol". Klickar jag på den står något obegripligt. Jag antar att det betyder att jag har Javascript.
Jag tycker det är svårt att hitta vad jag har i datorn. Klickar jag på All Programs, så hittar jag så få program, känns som det kan dölja sig mer någonstans.
Adblock låter som något som blockerar reklam. Men om jag har det vet jag inte heller.
Jag tycker det är svårt att hitta vad jag har i datorn. Klickar jag på All Programs, så hittar jag så få program, känns som det kan dölja sig mer någonstans.
Adblock låter som något som blockerar reklam. Men om jag har det vet jag inte heller.
Jag har AdBlock igång och hos mig fungerar det oavsett om AdBlock är igång eller inte.sugrövmanövern skrev:Jag kan inte kopiera därifrån om jag har AdBlock igång. Om jag pausar AdBlock kan jag kopiera text.
Jag har problem nu på nedanstående länk, lyckas inte få markera - kopiera text att fungera. Har bara konstaterat, inte börjat gräva.
(Dock kan jag använda mitt Chrometillägg Evernote Web Clipper, eftersom jag är Evernote-freak. Men vanligt markera - kopiera - nada.)
Kör min vanliga setup - senaste Chrome , senaste OS X.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/riksr ... betsloshet.
(Dock kan jag använda mitt Chrometillägg Evernote Web Clipper, eftersom jag är Evernote-freak. Men vanligt markera - kopiera - nada.)
Kör min vanliga setup - senaste Chrome , senaste OS X.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/riksr ... betsloshet.
- barracuber
Markeringen syns inte så bra men det går fortfarande utmärkt att kopiera på den sidan. Jag kör senaste Chrome och har Windows 7 (64 bit).barracuber skrev:Jag har problem nu på nedanstående länk, lyckas inte få markera - kopiera text att fungera. Har bara konstaterat, inte börjat gräva.
Miche skrev:Markeringen syns inte så bra men det går fortfarande utmärkt att kopiera på den sidan. Jag kör senaste Chrome och har Windows 7 (64 bit).barracuber skrev:Jag har problem nu på nedanstående länk, lyckas inte få markera - kopiera text att fungera. Har bara konstaterat, inte börjat gräva.
Jag gjorde snabbtester på Firefox, Opera, Maxthon och Safari. Alla gav samma resultat:
- svt.se - fungerar inte
sverigesradio.se - fungerar
Verkar alltså vara något speciellt med svt.se.
Har ej testat i Windows, enbart i OS X.
- barracuber
Det som är speciellt med svt.se är att markeringen är svagt grå och knappt syns men den fungerar annars hur bra som helst.