En fundering om XP
13 inlägg
• Sida 1 av 1
En fundering om XP
Nån som vet hur man gör om man ska gå in i XP och kolla vad det är för grafikkort installerat?
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 14:33:47, redigerad totalt 1 gång.
Jag har en till grej jag undrar om, så jag tänkte att jag skriver den funderingen här istället för att starta en ny tråd.
Om man ska uppgradera datorn så man får bättre prestanda i spel, vad finns det då mer man kan göra än att skaffa nytt grafikkort? Brukar sånt kosta skjortan eller är det överkomligt?
(Fast då handlar det om Vista)
Om man ska uppgradera datorn så man får bättre prestanda i spel, vad finns det då mer man kan göra än att skaffa nytt grafikkort? Brukar sånt kosta skjortan eller är det överkomligt?
(Fast då handlar det om Vista)
Okej, här är min hårdvara. (Det är en HP) Vet inte riktigt vilka specifikationer som är relevanta, men jag kör väl på med allihop som verkar relevanta i mina högst otränade ögon:
Processor: AMD Athlon 64 AX2 4000+
Klockfrekvens: 2.1 GHz
Cache: 512 Kb
Primärminne: 1024 MB
Primärminne (Max): 2 GB
Minnesplatser: 2
Tillgängliga minnesbankar: 1
Minnesbuss: DDR2-667
Integrerad minneskortsläsare: 16-in-1
Hårddisk: 160 GB
Varvtal: 7200 rpm
Hårddisk kontroller: Serial ATA
Grafikkort: ATi Radeon Xpress 1150
Operativsystem: Vista Business 32
Processor: AMD Athlon 64 AX2 4000+
Klockfrekvens: 2.1 GHz
Cache: 512 Kb
Primärminne: 1024 MB
Primärminne (Max): 2 GB
Minnesplatser: 2
Tillgängliga minnesbankar: 1
Minnesbuss: DDR2-667
Integrerad minneskortsläsare: 16-in-1
Hårddisk: 160 GB
Varvtal: 7200 rpm
Hårddisk kontroller: Serial ATA
Grafikkort: ATi Radeon Xpress 1150
Operativsystem: Vista Business 32
När jag såg grafikkortet trodde jag det var en bärbar men såg sedan att HP har en microtowerdator med integrerad grafik. Kan det vara en DX2250 du har? Länk
Är det den du har så skall det finnas en ledig pciexpress-plats för ett separat grafikkort. Även det billigaste kommer att ge en stor prestandaökning i spel. Med ett 250W nätaggregat kan du heller inte köpa de häftigaste grafikkorten så kolla att grafikkortet klarar sig med 250W.
Här är ett alternativ (med reservation för nätaggregatet):
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id ... d_id=35786
Internminne är en självklar uppgradering, köp till 1 GB, helst av samma fabrikat och typ du har idag för bästa prestanda.
Är det den du har så skall det finnas en ledig pciexpress-plats för ett separat grafikkort. Även det billigaste kommer att ge en stor prestandaökning i spel. Med ett 250W nätaggregat kan du heller inte köpa de häftigaste grafikkorten så kolla att grafikkortet klarar sig med 250W.
Här är ett alternativ (med reservation för nätaggregatet):
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id ... d_id=35786
Internminne är en självklar uppgradering, köp till 1 GB, helst av samma fabrikat och typ du har idag för bästa prestanda.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:33:47, redigerad totalt 1 gång.
Jag kollade i pappren och det verkar vara en DX2250.
Tack ska du ha för tipset, jag kanske kollar upp det i framtiden.
Nån aning om vad det kan gå på att köpa till 1 GB? Kanske beror det helt och hållet på vad man har för grejer?
Tack ska du ha för tipset, jag kanske kollar upp det i framtiden.
Nån aning om vad det kan gå på att köpa till 1 GB? Kanske beror det helt och hållet på vad man har för grejer?
Ligger runt 200 kr på Pricrunner.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:33:47, redigerad totalt 1 gång.
minnen är inte så dyra numera....1gb kostade 249 kr på en dataaffär(ddr2)och 1gb ddr1 för 349 kr...
Annars kan du kolla internet
Annars finns det billiga minnen begagnat på tex tradera,men då måste man veta exakt vad man vill ha...
När jag satte i mer minne fick jag en nästan"ny"dator...512 mb är alldeles för lite minne,så kosta på mer minne
Annars finns det billiga minnen begagnat på tex tradera,men då måste man veta exakt vad man vill ha...
När jag satte i mer minne fick jag en nästan"ny"dator...512 mb är alldeles för lite minne,så kosta på mer minne
Senast redigerad av biol 2011-05-04 14:33:47, redigerad totalt 1 gång.
biol skrev:minnen är inte så dyra numera....1gb kostade 249 kr på en dataaffär(ddr2)och 1gb ddr1 för 349 kr...
Ddr1 och ddr2? Jag antar att du inte syftar på forna össtyskland?