Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
107 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Jag tänkte lite på underklädesaffären:
-Kan jag hjälpa dig med något?
Javisst, visa mig hur du ser ut i denna
-Kan jag hjälpa dig med något?
Javisst, visa mig hur du ser ut i denna
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
plåtmonster skrev:Förslag på fräckt svar på tal?
- Fuck you?
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
ninegirl skrev:plåtmonster skrev:Förslag på fräckt svar på tal?
- Fuck you?
På hugget idag?
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
ninegirl skrev:Fuck you?plåtmonster skrev:Förslag på fräckt svar på tal?
Varför vara otrevlig? De gör väl bara sitt jobb. Ett enkelt "Nej tack" har funkat bra för mig.
Dessutom, om man senare har nån fråga så ligger man bättre till om man uppfört sig hyfsat.
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
THIS!ninegirl skrev:Varning! Carlings älskar småprat!
Andra butiker man ska akta sig för är Tara/Raglady (synd för jag gillar den affären). Köpte en plånbok där, man var tvungen att be expediten att låsa upp ett skåp där den fanns. Då frågar hon "Är den till en dejt?" Sa att nej den är till vardags. Hade dock varit bättre om jag sagt att alla kanske inte vill ha sådana personliga frågor, tyvärr är det lätt att vara efterklok.
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Man måste inte svara på alla frågor, åtminstone inte sanningsenligt. Svara ja eller nej, de skiter i vilket.
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Nej. På deras, Vill du ha hjälp, svarar jag nästan alltid, Jag tittar bara jag säger till om jag behöver hjälp.
Mitt problem blir, när jag vill ha hjälp och säger att det ser bra ut och då misstror jag dem. Skulle jag efteråt komma fram till att det inte var snyggt, går jag tillbaka, lämnar tillbaka och besöker sedan aldrig affären igen.
Mitt problem blir, när jag vill ha hjälp och säger att det ser bra ut och då misstror jag dem. Skulle jag efteråt komma fram till att det inte var snyggt, går jag tillbaka, lämnar tillbaka och besöker sedan aldrig affären igen.
- Mountain_lion
- Inlägg: 1255
- Anslöt: 2013-07-18
- Ort: Halland
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Jag är väldigt obekväm med frågvisa och hjälpsamma expediter. Dom vill ju bara vara snälla och/eller bara göra sitt jobb, men ändå så går ett nojigt larm i mitt huvud, och jag vet faktiskt inte varför. Men detta är en rädsla som kan appliceras på flera scenarion, som dom få gånger jag stått och mottagits av en snabbmatsrestuarantskassaoperatör, jag vill bara springa därifrån så fort jag inleder mitt svar på kassaoperatörens menybeställningsfråga, jag har aldrig praktiserat den starka viljan att just springa, men skulle inte förvåna mig om min plötsliga hyperstress jag får i dessa tillfällen märkts av ändå. Jag måste se dum ut.
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
plåtmonster skrev:Kan jag hjälpa dig med något?
-Javisst, hur får jag dig i säng?
Haha klockren!
Batman skrev:elle skrev:varför tror de att alla som kommer i affären vill ha hjälp ?
Jag tror snarare det handlar om någon sorts artighetsprincip. De flesta (läs:NT) uppskattar faktiskt frågan, så även om jag inte själv tycker om det finner jag inte det märkligt att expediterna gör så.
Hehe många NT's jag känner hatar när expediter frågar om dom kan hjälpa till med något så jag tror faktiskt inte att det har med det att göra - huruvida det är en NT eller ej
Och för att svara på TS's fråga; Leave me alone got'damned expeditjäkel! Vill jag ha hjälp så säger jag till, det lovar jag. Med andra ord, jag blir som många andra skrivit stressad av när säljaren det första de gör frågar "vill du ha hjälp med något?" - mitt svar brukar då bli: "nej jag tittar bara" eller "jag säger till då".
Det lustiga är att jag gick handelsprogrammet på gymnasiet med inriktning "handel- och service" och hade högsta betyg i de flesta "handelsämnena" så att säga och är väl om jag då ska skryta rätt så bra på det där med service och hur man ska bemöta en kund. Snudd på lite yrkesskadad då det faller sig ganska naturligt för mig att tänka i servicebanor - även om jag inte jobbar med handel idag så märker jag ofta när jag går in i butiker att jag tänker på försäljningsknep eller tänker på hur just säljarna är och så vidare. Och även på mitt jobb nu (jobbar i skolvärlden) så tänker jag fortfarande mkt på marknadsföring, service och föräldrar lite som kunder. Och en sak måste jag då säga (nu kommer alltså min poäng), att många försäljare i butiker (expediter om ni vill) inte har någon koll alls på hur man ska bemöta en kund. Många av dagens försäljare är överdrivna och framförallt okunniga. När jag gick handelsprogrammet fick jag lära mig om kundorientering, d.v.s förmågan i att se om en kund vill ha hjälp eller inte när kunden kliver in i butiken - detta kan inte säljare idag anser jag! Denna förmåga vill jag lära ut till dem allihopa! Har faktiskt ofta tänkt den tanken när jag går in i en butik att jag skulle behöva läxa upp dem lite och lära dem allt jag kan för det känns ofta som att jag fan har bättre koll på hur man är en bra säljare än vad dem har koll på - och då gick jag som sagt bara handelsprogrammet på gymnasiet så jag har inte ens en "ordentlig" utbildning i det hela. Men men.. Om expediterna lämnade oss alla ifred, skulle deras försäljning förmodligen öka mycket då kunderna inte skulle känna sig "bortjagade".
*Vill bara nämna att jag är skittrött nu när jag skrev detta så har jag skrivit något tokigt ber jag om ursäkt för det och skyller med andra ord på min trötthet då *
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Tyckte ditt inlägg lätt helt rätt. Man kan ha tur med resonemangen även om man är trött ibland ..
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Little J skrev:När jag gick handelsprogrammet fick jag lära mig om kundorientering, d.v.s förmågan i att se om en kund vill ha hjälp eller inte när kunden kliver in i butiken - detta kan inte säljare idag anser jag!
Mycket bra skrivet inlägg ovan!!
Håller verkligen helt med om detta .... De har ingen förmåga att läsa av kunden ALLS, i många fall, numera ://
När jag går in i en affär - tittar jag fan inte ens på expediten .. haha... går direkt runt och kollar - men hälsar dom, så hälsar jag såklart tillbaka! Sedan vänder jag mig om igen - och kollar runt.
DETTA, är för mig, ett beteende som solklart signalerar "jag vill inte ha hjälp, låt mig va" :pp
Men dom kanske tror man är vilsen ... eller så
- Plasticfck
- Inlägg: 1548
- Anslöt: 2013-06-18
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Nej, avskyr klädaffärer då det känns som att man aldrig får vara i fred då. Brukar veta på ett ungefär vad jag vill ha, köper i min storlek, i värsta fall lämnar jag tillbaka det. Avskyr provrum, tar en jävla tid och folk ska fråga en osv osv.
- kvicksilver
- Inlägg: 1473
- Anslöt: 2011-02-19
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Inga problem alls i den typen av kontakt. Där är det ju liksom en formell grej, ett kund-klientförhållande. En fikapaus är tretti gånger värre.
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Plasticfck skrev:Little J skrev:När jag gick handelsprogrammet fick jag lära mig om kundorientering, d.v.s förmågan i att se om en kund vill ha hjälp eller inte när kunden kliver in i butiken - detta kan inte säljare idag anser jag!
Mycket bra skrivet inlägg ovan!!
Håller verkligen helt med om detta .... De har ingen förmåga att läsa av kunden ALLS, i många fall, numera ://
När jag går in i en affär - tittar jag fan inte ens på expediten .. haha... går direkt runt och kollar - men hälsar dom, så hälsar jag såklart tillbaka! Sedan vänder jag mig om igen - och kollar runt.
DETTA, är för mig, ett beteende som solklart signalerar "jag vill inte ha hjälp, låt mig va" :pp
Men dom kanske tror man är vilsen ... eller så
Cashen ska ju "rulla in"... Allt är resultatinriktat och själlöst idag. Äckligt.
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
slackern skrev:ninegirl skrev:plåtmonster skrev:Förslag på fräckt svar på tal?
- Fuck you?
På hugget idag?
Höhöhö
Dagobert skrev:ninegirl skrev:Fuck you?plåtmonster skrev:Förslag på fräckt svar på tal?
Varför vara otrevlig? De gör väl bara sitt jobb. Ett enkelt "Nej tack" har funkat bra för mig.
Dessutom, om man senare har nån fråga så ligger man bättre till om man uppfört sig hyfsat.
Skulle aldrig säga så på riktigt. Elak humor kallas det
JCSweden skrev:THIS!ninegirl skrev:Varning! Carlings älskar småprat!
Andra butiker man ska akta sig för är Tara/Raglady (synd för jag gillar den affären). Köpte en plånbok där, man var tvungen att be expediten att låsa upp ett skåp där den fanns. Då frågar hon "Är den till en dejt?" Sa att nej den är till vardags. Hade dock varit bättre om jag sagt att alla kanske inte vill ha sådana personliga frågor, tyvärr är det lätt att vara efterklok.
Tack för tipset!
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Kanske man kan installera ett program på smartphone:en som säger "nej tack! - nej tack! - nej tack! - nej tack! - nej tack!"
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
plåtmonster skrev:Tyckte ditt inlägg lätt helt rätt. Man kan ha tur med resonemangen även om man är trött ibland ..
Lite sent men; Tackar tackar
Plasticfck skrev:Little J skrev:När jag gick handelsprogrammet fick jag lära mig om kundorientering, d.v.s förmågan i att se om en kund vill ha hjälp eller inte när kunden kliver in i butiken - detta kan inte säljare idag anser jag!
Mycket bra skrivet inlägg ovan!!
Håller verkligen helt med om detta .... De har ingen förmåga att läsa av kunden ALLS, i många fall, numera ://
När jag går in i en affär - tittar jag fan inte ens på expediten .. haha... går direkt runt och kollar - men hälsar dom, så hälsar jag såklart tillbaka! Sedan vänder jag mig om igen - och kollar runt.
DETTA, är för mig, ett beteende som solklart signalerar "jag vill inte ha hjälp, låt mig va" :pp
Men dom kanske tror man är vilsen ... eller så
Tackar Plasticfck! :d
Haha jag brukar också försöka att undvika att titta på expediten Och jo det är solklart för mig med då att man vill vara ifred men tyvärr fattar ju inte alla expediter det Haha jo precis
ninegirl skrev:Plasticfck skrev:Little J skrev:När jag gick handelsprogrammet fick jag lära mig om kundorientering, d.v.s förmågan i att se om en kund vill ha hjälp eller inte när kunden kliver in i butiken - detta kan inte säljare idag anser jag!
Mycket bra skrivet inlägg ovan!!
Håller verkligen helt med om detta .... De har ingen förmåga att läsa av kunden ALLS, i många fall, numera ://
När jag går in i en affär - tittar jag fan inte ens på expediten .. haha... går direkt runt och kollar - men hälsar dom, så hälsar jag såklart tillbaka! Sedan vänder jag mig om igen - och kollar runt.
DETTA, är för mig, ett beteende som solklart signalerar "jag vill inte ha hjälp, låt mig va" :pp
Men dom kanske tror man är vilsen ... eller så
Cashen ska ju "rulla in"... Allt är resultatinriktat och själlöst idag. Äckligt.
Jo förvisso ska cashen rulla in men ändå borde de fatta den enkla enkla teorin att om de lämnar kunden ifred så kanske kunde självmant kommer till dem eller helt enkelt köper mer för att de fick vara mer ifred.. Men tyvärr lever vi ju i ett konsumentsamhälle! Och vi ska bara köpa köpa köpa och spendera våra pengar :S
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Bor utomlands just nu, och tycker att expediter är betydligt mer påflugna här än i Sverige. Här kan man inte gå in i någon affär i en sekund utan "Vad letar du efter? Kan jag hjälpa dig? Vill du köpa det här och det här".
Visst förekommer det även hemma, men här borta tycks de tagit det till en annan grad.
Visst förekommer det även hemma, men här borta tycks de tagit det till en annan grad.
- kvicksilver
- Inlägg: 1473
- Anslöt: 2011-02-19
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Det går som regel bra, jeg liker å kikke på egen hånd så prøver å si nei når de spør om jeg trenger hjelp. Men så hender det at jeg møter noen som er veldig ivrige. Det skjer ofte i klesbutikker, de finner frem masse klær også synes jeg at jeg må jo kjøpe det da, de har brukt 15 minutter på meg og funnet fram en haug med klær, det er litt uhøflig å si nei og ikke kjøpe noe. Så jeg ender opp med en haug med klær jeg egentlig ikke vil ha eller trenger.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Inlägg: 1450
- Anslöt: 2014-02-23
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Det är inte ohövligt att säga nej, inte heller att gå tillbaka till butiken och säga att du har blivit pålurad kläder som du aldrig kommer att använda och få pengarna tillbaka.
De har helt enkelt inte rätt att tvinga dig till att köpa något.
De har helt enkelt inte rätt att tvinga dig till att köpa något.
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Miche skrev:Det är inte ohövligt att säga nej, inte heller att gå tillbaka till butiken och säga att du har blivit pålurad kläder som du aldrig kommer att använda och få pengarna tillbaka.
De har helt enkelt inte rätt att tvinga dig till att köpa något.
Ja du har rett, det er vel egentlig mest min egen feil. Når de står der med en haug med klær og smiler etter å ha brukt mye tid på meg synes jeg det er ubehagelig å bare gå uten å kjøpe noe. Det har nok desverre blitt endel klær opp igjennom årene som har gått rett fra butikken til et skap og aldri blitt brukt.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Inlägg: 1450
- Anslöt: 2014-02-23
Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?
Jag brukar säga - jag hojar till ifall det är nåt- ifall de frågar, en del är för "hoppa på" en så fort man kommer innanför dörren, men det är sällan dessbättre.
Återgå till Att leva som Aspergare