Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)
39 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Bästa sättet att komma ur kolhydrat- och sockerskiten, är att välja en diet/kosthållning där man tar bort alla triggers och mycket av det kolhydratrika.
För mig funkar det att äta lite potatis (äter det inte ändå av andra anledningar), sötpotatis, morötter, betor, banan. Det triggar inte, och gör mig inte hungrig. Hungrig och sugen blir jag däremot av bröd, gryn, ris, redda såser, godis, söt frukt, mjölmat, baljväxter.
Jag har ätit lite olika dieter som alla har rätt lite kolhydrater (vissa per definition och vissa blir vad man gör det till) och just nu har jag gått över från en tarmläkningskost, till paleodiet (med vissa undantag eftersom jag äter kefir och dricker rejuvelac).
På detta sätt balanseras kroppen vilket ger mindre sug. Man blir mätt längre. Jag triggas inte heller (det gör jag direkt om jag smakar något som en kaka eller godisbit).
Nu har jag inte heller normala mättnadskänslor, så att äta fria mängder av, låt säga, LCHF-mat, gör att jag äter många tusen kcal per dag. Jag blir inte heller MÄTT på bara rent LCHF, utan måste ha en del grönsaker. Ändå säger typ alla att om man äter rätt så blir man nöjd. Nej, inte vi med felaktiga känslor för hunger/mättnad.
Vad som händer när jag äter rätt däremot, är att jag har lättare att skärpa mig och stå emot fel mat, samt vill röra mig mer och orkar mer.
Om man har det problem du beskriver, spelar det ingen roll VILKEN diet med lite kolhydrater du väljer. Du kan själv hitta på din egen diet och bara ta bort dem om du vill.
För mig funkar det att äta lite potatis (äter det inte ändå av andra anledningar), sötpotatis, morötter, betor, banan. Det triggar inte, och gör mig inte hungrig. Hungrig och sugen blir jag däremot av bröd, gryn, ris, redda såser, godis, söt frukt, mjölmat, baljväxter.
Jag har ätit lite olika dieter som alla har rätt lite kolhydrater (vissa per definition och vissa blir vad man gör det till) och just nu har jag gått över från en tarmläkningskost, till paleodiet (med vissa undantag eftersom jag äter kefir och dricker rejuvelac).
På detta sätt balanseras kroppen vilket ger mindre sug. Man blir mätt längre. Jag triggas inte heller (det gör jag direkt om jag smakar något som en kaka eller godisbit).
Nu har jag inte heller normala mättnadskänslor, så att äta fria mängder av, låt säga, LCHF-mat, gör att jag äter många tusen kcal per dag. Jag blir inte heller MÄTT på bara rent LCHF, utan måste ha en del grönsaker. Ändå säger typ alla att om man äter rätt så blir man nöjd. Nej, inte vi med felaktiga känslor för hunger/mättnad.
Vad som händer när jag äter rätt däremot, är att jag har lättare att skärpa mig och stå emot fel mat, samt vill röra mig mer och orkar mer.
Om man har det problem du beskriver, spelar det ingen roll VILKEN diet med lite kolhydrater du väljer. Du kan själv hitta på din egen diet och bara ta bort dem om du vill.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Angående ätstörningar så rekommenderar jag att söka hjälp på någon mottagning.
Gruppträffar kan tydligen hjälpa iom gemenskap och (tycker jag), lite socialt skyddsnät.
Jag vet att komma ur sådant kan vara trassligt.
Bästa metoden kan kanske vara nya miljöer, nya människor, nya intressen. Jag tror som andligt medveten att man blir meddragen i annat, positivt!
/notwoodstock
Gruppträffar kan tydligen hjälpa iom gemenskap och (tycker jag), lite socialt skyddsnät.
Jag vet att komma ur sådant kan vara trassligt.
Bästa metoden kan kanske vara nya miljöer, nya människor, nya intressen. Jag tror som andligt medveten att man blir meddragen i annat, positivt!
/notwoodstock
Senast redigerad av notwoodstock 2014-03-03 1:51:44, redigerad totalt 1 gång.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Fråga en läkare som gör en utredning istället för amatörtyckeri. Inte för att jag tror det är allvarligt men däremot att ta laxermedel för att bli "normal" är det.2. Jag funderar på att ta laxermedel, då jag har problem med att göra nummer två (min mamma tjatar alltid om att man ska göra det minst 1 gång per dag. För mig blir det typ 1 gång var 3e dag).... Är detta en helt absurd tanke, eller skulle det faktiskt kunna hjälpa mig lite på traven (om jag kan tömma tarmarna ordentligt, bör det då inte bli lättare att gå ner i vikt)?
När det gäller måltidsfrekvens så är mitt tips att inte alls äta förrän du blir riktigt hungrig. Då väntar du en dag till och sen äter du en massa och dagen efter fastar du igen. Och istället för att dra ner på kolhydrater så dra ner på fett och protein. Som du ser kan en göra på många sätt. Huvudsaken är att du går in för det.
Tvärtom. Jag tror det bästa är att äta regelbundet oavsett om man känner sig särskilt hungrig eller inte. Då vänjer man kroppen vid en vettig måltidsordning och magen mår bättre av det. Om man sen ska äta 3 gånger om dagen eller 6 finns det många åsikter om men jag tror mer på lite och ofta för att risken är mindre att man vräker i sig när man väl äter.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Varför inte vänja sig vid kroppens behov istället för att tvinga in den i ett schema? Funkar utmärkt att bara äta högst tre ggr (varav minst två nära inpå varandra) per dag för det vet jag många som gör och har testat själv i ett års tid. Finns heller inget som säger att det inte går att äta varannan dag heller och fortfarande vara hur nyttig som helst.
Inget fel att "vräka" i sig sålänge magen fungerar bra men folk kan rycka på näsan lite.
Inget fel att "vräka" i sig sålänge magen fungerar bra men folk kan rycka på näsan lite.
Om kroppen på grund av misskötsel inte känner vad den behöver tror jag det är bra att testa med regelbundna vanor ett tag för att se om något blir bättre. Chansen är större att du får ett jämnare blodsocker etc. Och här handlade det ju om att parera sötsug osv.
Och när man är uthungrad är det stor risk att man äter för mycket innan mättnadskänslorna sätter in. Det är därför man brukar rekommendera tätare mål för dem som har viktproblem.
Och att det funkar att äta sällan för "många" är inte samma som att det funkar bra för alla. Folk är olika.
Och när man är uthungrad är det stor risk att man äter för mycket innan mättnadskänslorna sätter in. Det är därför man brukar rekommendera tätare mål för dem som har viktproblem.
Och att det funkar att äta sällan för "många" är inte samma som att det funkar bra för alla. Folk är olika.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Det är nog högst individuellt om man passar för periodisk fasta (och i så fall med vilka intervall) eller jämn tillförsel. Har man binjureutmattning och mycket utbrändhet med sig, så är det bra för kroppen med jämn tillförsel. Har man lätt att hetsäta, så är periodisk fasta INTE bra heller. Jag skulle lätt kunna kompensera med 4-dubbel mängd mat efter en dags fasta. Och har man anorexianlag, så faller man även lätt in i det.
Sötsug stävjs bäst av att dra ned på kolhydrater, INTE tvärtom. Allt som höjer blodsockret, gör också att kroppen reagerar med att snabbt sänka och ge sötsug. Många är det som upptäckt att GI med långsamma kolhydrater inte räcker, utan att dra ned på kolhydraterna är det som fungerar. Man blir mer nöjd av sin mat då också. Och man behöver INTE alls vara så LCHF-extrem för att uppnå goda resultat. Det räcker att dra ned på det mesta av mjöl och grejer, pasta o.s.v. men man kan äta sötare rotfrukter och ofta frukt (inte alla kan det, men de flesta) utan att få problem.
Men PF fungerar för många andra, så det finns inga givna svar. Man får pröva sig fram, och inte bli besviken utan bara inse att man var inte den typen, om det blir sämre eller inte händer något.
Sötsug stävjs bäst av att dra ned på kolhydrater, INTE tvärtom. Allt som höjer blodsockret, gör också att kroppen reagerar med att snabbt sänka och ge sötsug. Många är det som upptäckt att GI med långsamma kolhydrater inte räcker, utan att dra ned på kolhydraterna är det som fungerar. Man blir mer nöjd av sin mat då också. Och man behöver INTE alls vara så LCHF-extrem för att uppnå goda resultat. Det räcker att dra ned på det mesta av mjöl och grejer, pasta o.s.v. men man kan äta sötare rotfrukter och ofta frukt (inte alla kan det, men de flesta) utan att få problem.
Men PF fungerar för många andra, så det finns inga givna svar. Man får pröva sig fram, och inte bli besviken utan bara inse att man var inte den typen, om det blir sämre eller inte händer något.
- Bror Duktig
Bjäbbmonstret skrev:Tvärtom. Jag tror det bästa är att äta regelbundet oavsett om man känner sig särskilt hungrig eller inte. Då vänjer man kroppen vid en vettig måltidsordning och magen mår bättre av det. Om man sen ska äta 3 gånger om dagen eller 6 finns det många åsikter om men jag tror mer på lite och ofta för att risken är mindre att man vräker i sig när man väl äter.
Jag för min del börjar äta en liten måltid ("liten", hmmm... inte varje gång ) och vanligtvis slutar jag strax innan jag är mätt, genom att det ju tar en stund innan maten är nere i magen.
Re: Vill komma ur mitt "beroende" (ätstörning)
Om man ser till att tugga maten ordentligt, kanske 17 gånger, tar det längre tid att äta en portion och man hinner känna mättnad innan man tar en ny portion. Så tror jag.
Det är också ett bra råd och en del som kan leda framåt. 30 gånger ska man tugga har jag hört
- Bror Duktig
30 gånger?
Är det överhuvudtaget möjligt, om det nu inte handlar om en köttbit seg som en galosch?
Nu blev jag nyfiken, så det blir väl helt enkelt till att testa i morgon.
Käken lär ju få motion i alla fall.
Är det överhuvudtaget möjligt, om det nu inte handlar om en köttbit seg som en galosch?
Nu har jag inte läst alla inlägg, men har själv haft stora problem med ätstörningar, och det som hjälpte mig var en bok som heter "Mattillåtet". Läs den och följ steg för steg programmet så kan jag oästan lova att du kommer må bättre och slippa mycket av din ångest!
Bali skrev:30 gånger?
Ja, jag lyckas inte, sitter som på nålar och blir helnervös av att tugga så LOL
- Bror Duktig
Själv tuggar jag till och med flytande föda, är så rädd för att det ska fastna i halsen annars.
Bali skrev:30 gånger?
Jag testade det en gång för länge sen, minns inte om det var bröd eller nåt annat jag åt. Jag lyckades faktiskt tugga 30 gånger innan det var helt flytande. Men det var ansträngande...
Återgå till Aspergare och vården